Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja roa »

Ahtimen irrotus menossa alla olevan jäähdytysletkun vaihtoa varten.

Kun Eaton ja egr irti, niin jotain voisi talviseisonnan aikana muuttaa. (Egr:n kiinnityspultit on vähän ikävässä paikassa piti todeta, mutta sisätilan ilmanputsarikotelon irrotus kyllä auttaa)

1. Jos jättäisi egr:n kaappiin ja tulppaisi pakosarjan ja imusarjan aukot. Egr liitin jäisi irti. Vikakoodiko ja saako sen ohjelmoitua pois? Vai kannattaako tulpata ja pitää egr kytkettynä? Onko tästä kokemusta? Kiinnostaako katsastajaa tällainen karsiminen?

2. Jostain ulkomaan foorumin sivuilta luin, että Eaton M112 gen5 on niin pitkälle kehitelty, että porttaus ei juuri auta (?). Löysin kuvan, jossa ahtimen V-aukkoa oli levennetty muutama milli. Mahtaako hyödyttää?

https://www.jaguarforums.com/forum/jagu ... 375/page2/
S-type R -05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Moon ymmärtänyt sen niin että tosiaan gen5 on se tosta ahdinsarjasta parhaiten toimiva. Nelosen kun porttaa niin siitä tulee ilmeisesti aikalailla gen5. Eli hyöty jää hyvin matalaksi. Oli se g4 tai g5 niin se on silti aikalailla täydellä hyötysuhteella nyt jo käytössä kun kone ujeltaa yläkierroksilla.
Ajattelin nyt ite xj stä kesällä mitata onko isojen poikien jutuissa perää eli kuinka paljon ahtimen imukaula kaasuläpän jälkeen kuristaa ahtimen ilmansaantia. Väittävät nimittäin että sinne muodostuu ihan selkeä alipaine ja sitäkautta imukaulan porttaamalla saa ihan selkeitä hevosia lisää. Kukaan ei ole vaan ainakaan julkaissut totuuksia. :lol:

Egr poistamalla tulee melko välittömästi vikakoodi egr virtapiiristä. Sitten taas pelkästään tulppaamalla tulee ennenpitkää koodi virtauksen vähyydestä. Jos sen saa koodautettua pois niin mikä jottei venttiili pois. Vaikkakin väittävät että siitä pakokaasusta on hyötyä siellä männänpäällä mm palotapahtuman lämmön alentamisena sekä polttoainekulutuksen vähetymisenä. Tokihan se vähentää kulutusta vähäsen kun männän päälle ei tarjotakkaan normaalia bensamäärää kun sinne pusketaan kokonaan palamatonta pakokaasua takas. Haitat ovat vaan kyllä suuremmat kuin hyöty jos multa kysyy.
XJR -00.
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

EGR poisto tosiaan aiheuttaa koodin jos toisenkin, mutta ne nyt saa ohjelmoitua pois. Nyt kun ilman tuloa muutetaan avartamalla niin se ohjelman muutos olisi muutenkin suotavaa tehdä (ja saa täyden hyödyn muutoksesta) ja samalla se EGR:kin menee.

EGR poisto vähentää polttoaineenkulutusta eikä päinvastoin. EGR kun poistuu kuvioista niin puuttuva sylinteritäytös hoidetaan ilmalla, joka aiheuttaa paremman palamisen verrattuna pakokaasu-ilma -seos, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

s1jviita kirjoitti: EGR poisto vähentää polttoaineenkulutusta eikä päinvastoin. EGR kun poistuu kuvioista niin puuttuva sylinteritäytös hoidetaan ilmalla, joka aiheuttaa paremman palamisen verrattuna pakokaasu-ilma -seos, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
Ai se menee nuinpäin. Molen sen ajatellut olevan juuri päinvastoin. On kyllä pelkkää moskaa tuottava viritys.
XJR -00.
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja roa »

Kiitos vastauksista. Ehkä Eaton kannattaa jättää ennalleen tosiaan. Kokeilen varmaan tämän

https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=10761

ehdotuksia ja avarrukseen menisi ainakin (en tiedä oikeita nimityksiä osille)

Kaasuläppäkotelon ja ahtimen välinen putki
Ahtimen ja välijäähdyttimen välinen haaraputki
Kaasuläppäkoteloon tuleva metalliputki ahtimen päällä

Ja egr lähtee. Ohjelmoinnin yhteydessä egr:n ohjelmointi pois kuulemma onnistuu useammaltakin firmalta.

200-kennoisia katteja tekisi mieli kokeilla myös. Ne pitäisi teettää jossain.
S-type R -05
Avatar
kerranjokin
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2018 6:58 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja kerranjokin »

Eiks ahtimen hihnapyörän vaihto olis se eka ja helpoin konsti saada tehoja?

Porttauksesta on asiaa myös Powerhousen sivuilla:
https://www.powerhouse.uk/content/super ... orting.php
X104 XKR Coupe
roa
Viestit: 96
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja roa »

Viime kesänä vaihdettiin 6% nopeampi hihnapyörä ja huippuahto nousi mittarin mukaan arvosta 10.5 arvoon vähän yli 12 PSI. Oli vähän kuumottava työ, kun akseli piti jäähdyttää ja hihnapyörä kuumentaa - ja saada heti oikealle kohdalle pulttipyssyllä pinnapulttia käyttäen. On pelkän kitkan avulla kiinni akselissa.

Tuollakin on jotain Eatonin porttauksesta, mutta ei ilmeisesti ole Gen5

https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php
S-type R -05
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Egr poisto ja Eaton gen5 porttaus - vai ei?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Fordin ahdin on perusteeltaan sama M112. Kotelointi vaan eri. Tuonkin kohdalla vinku huutaa imukanavassa.
XJR -00.
Vastaa Viestiin