X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Moi vaan kaikille. Tuli hommattua tuollainen x-type ja hetihän sitä oltiin ongelmissa. Auto on -09 2.2d, at. Suurimpana ongelmana on auton akun purkaminen, kahta kunnossa olevaa akkua nyt koitettu, ei vaikutusta. Lataus on tarkistettu useaan otteeseen sekin on kunnossa. Eli ilmeisesti purkaa hiljalleen akkua, starttaus on yön jälkeen juuri sen kuuloinen että hädintuskin jaksaa pyörittää, satunnaisesti siis lähtee yön jälkeen käymään. Usein taas virta ei vaan riitä, valot hiipuu, startti ei jaksa ja peilit kääntyy sisään. Akulta maadoituksen jo kerkesin uusimaan se oli aika hapettunut mutta ei siitäkään ollut apuja. Onko näissä joku yleinen vika mikä voisi aiheuttaa?

Sitten toisena asiana kysyisin huoltoneuvoja. Vaihteiston öljynvaihto, on ilmeisesti 6v automaatti. Netistä jotain ohjeita löysinkin eli proppu alhaalta auki öljyt pois. Ylhäältä täyttö ”tikun” reijästä muovisen suojan alta, 8l sisään. Käytetään hetki alle 40”c, kaikki vaihteet läpi ja tarkastetaan öljyn taso sivulla olevasta pienemmästä propusta kunnes valuminen loppuu/hidastuu. Tähän lähinnä vahvistus että ohje on oikea? Viimeisenä se klassinen, moottorin lämmöt ei nouse juurikaan. Lisälämmitin ei toimi varmuudella mutta auttaako tuohon silti termostaatin/öljynvaihtimen termostaatin uusinta? Lisälämmittimen bi-metalli kytkimestä löytyi paljon juttua niissä mainittiin sen olevan maskissa? Sieltä ei kyllä semmoista löydy mutta puskurissa alhaalla oikealla ritilän takana sen näköinen kytkin näkyisi olevan, sekö kyseinen osa on?
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Vastataan sitten itse itselleni. Eli tuo aisinin 6v laatikko on hyvin huoltoystävällinen, aikaisemmin en ollut tehnyt aikaa siihen menee noin tunti, siitäkin suurin osa vaihteiston lämmittelyyn 60c. Netin eikä autodatan ohjeeseen ole luottamista. Todella simppeli proppu alhaalta auki, öljyt pois. Ylhäältä proppu täyttöön. Pohjatulpassa itsessään öljyntasolle putki joka määrää pinnantason kun vaihteisto on lämmitetty 60-asteeseen. Öljyähän ei vaihdu kuin 3-4l tällä menetelmällä, mutta jos 5,6l ohjeen arvioon voi luottaa se on ihan hyvä määrä. Ja tämän voi tehdä useamman kerran. Väitän että kun tarkasti mittaa vanhan öljyn määrän, niin alle litran hukkaöljy on mahdollista helposti.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Akun purkautuminen ei oo sellainen vika mikä löytyy aina yhestä ja samasta mestaa. Se on siis joka kerta aina selvitettävä erikseen.
XJR -00.
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Vauxi kirjoitti:Akun purkautuminen ei oo sellainen vika mikä löytyy aina yhestä ja samasta mestaa. Se on siis joka kerta aina selvitettävä erikseen.
Näinhän se on. Ajattelin jos olisi joku yleinen vikapaikka kannattaisi ainakin tarkistaa. Hyvin ärsyttävä ongelma, auto saattaa viikon lähteä ihan normaalisti käyntiin. Sitten yhtäkkiä joku aamu kun lapset mukana virta vaan loppuu heti kun hieman startti ehtii pyörähtämään. Kai se täytyy tarkistaa laturin vapaapyörä, jos siitä ei löydy mitään niin starttia vaihtoon. Luulisi jos joku muu autosta kuluttaisi virran niin ongelma olisi joka aamu.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja rado »

Harhuu kirjoitti:Vastataan sitten itse itselleni. Eli tuo aisinin 6v laatikko on hyvin huoltoystävällinen, aikaisemmin en ollut tehnyt aikaa siihen menee noin tunti, siitäkin suurin osa vaihteiston lämmittelyyn 60c. Netin eikä autodatan ohjeeseen ole luottamista. Todella simppeli proppu alhaalta auki, öljyt pois. Ylhäältä proppu täyttöön. Pohjatulpassa itsessään öljyntasolle putki joka määrää pinnantason kun vaihteisto on lämmitetty 60-asteeseen. Öljyähän ei vaihdu kuin 3-4l tällä menetelmällä, mutta jos 5,6l ohjeen arvioon voi luottaa se on ihan hyvä määrä. Ja tämän voi tehdä useamman kerran. Väitän että kun tarkasti mittaa vanhan öljyn määrän, niin alle litran hukkaöljy on mahdollista helposti.
Mites se suotimen vaihto ?
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Täytyy sanoa että en ole ihan varma onko näihin edes tehty suodatinta vaihdettavaksi. Siitä ei missään ole mitään tietoa. Pohjassa sitä ei ole, vaihteiston kyljessä luultavasti vain venttiilikoneisto. Yksi sokkarenkaalla lukittu luukku siinä näkyy missä suodatin voisi olla mutta en menisi avaamaan ellei 100% varmuutta ole.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Jos tämä oli Aisinin jauhelaatikko niin suodatin ei ole purkamatta vaihdettavissa, lisäksi suodatin lienee sellainen tiheä verkko jonka vaihtaminen on turhaa ellei jotain ole rikkunut ja se verkko kerännyt irto-osat.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Juuri tuollainen 6-vaihteinen aisin kyseessä, en lähtisi parjaamaan aisinin vaihteistoa kun realiteetit huomioon ottaen se kuitenkin on laadukkainta ja tarkinta tekniikkaa mitä näistä autoista löytyy :lol: Akun tyhjenemistä hieman taas tutkittu. Yleismittarilla amppeeripuolella, auto seisoksissa sain kulutusta +navan välistä 0.19a ja -navan välistä 0.39a. Kumpaa sitten uskoo? Mutta tuon 0.4amp kulutuksella silti auton tulisi käynnistyä yön jälkeen. Toinen erikoinen asia oli että laturi on vapaakytkin mallinen (jota tässä ei alunperin ole) osa nro:n mukaan 1.8 bensa mondeon. On suurempi tuotoltaan 115a, original 90a ei vapaapyörä, mutta kuinka tuollainen toimii järjestelmässä johon sitä ei ole suunniteltu? Eli vapaakytkimellä olevat ovat bensakoneet manuaalilla. Ei vapaakytkintä 2.0/2.2tdci,V6, St + automaatit. Taidan kallistua tuon laturin suuntaan tässä vaikka latausta mitatessa lataus on kunnossa mutta kuinka ajossa tai ohjaus, nämähän käyvät aika pienillä kierroksilla suurimman osan ajosta.
KariTalvio
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2017 12:41 am

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja KariTalvio »

Kyllähän se virta on sama sekä + että - puolella, kun kyseessä on virtapiiri.
Mikäli olet tehnyt mittaukset niin, että olet vuoronperään irrottanut navat ja navan/kaapelin välistä sitten mitannut irrallisella mittarilla virran, ei tule samaa tulosta kuin auton sammuttaessa "päälle jäävä" virta.
Kun auton sammutat, sinne jää monenlaisia toimintoja päälle ja ne kyllä katkeavat ottaessasi navan irti eivätkä palaa takaisin.
Oikean tuloksen saisi kiinteä-asenteisella ampeerimittarilla.
XJ LWB X358 2,7D Model 2008
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

KariTalvio kirjoitti:Kyllähän se virta on sama sekä + että - puolella, kun kyseessä on virtapiiri.
Mikäli olet tehnyt mittaukset niin, että olet vuoronperään irrottanut navat ja navan/kaapelin välistä sitten mitannut irrallisella mittarilla virran, ei tule samaa tulosta kuin auton sammuttaessa "päälle jäävä" virta.
Kun auton sammutat, sinne jää monenlaisia toimintoja päälle ja ne kyllä katkeavat ottaessasi navan irti eivätkä palaa takaisin.
Oikean tuloksen saisi kiinteä-asenteisella ampeerimittarilla.
Tätä ei tullut ajateltua, taidat olla oikeassa. Ostin tupakansytkään jännitemittarin, sitä tässä seurannut ajossa ja käynnistyksissä. Lataus vaihtelee reippaasti 13,5-14v väliin. Mutta jo käynnistäessä jännitteet saattaa käydä 9,5v paikkeilla, eli todella matalalla. Sen huomaa esim radion taustavaloista/ajovaloista että virtaa ei ole vaikka auto on käynnissä. Ennen käynnistystä vielä mittasin että akku oli 88%, niitä on kokeiltu jo kolmea, kaikki varmasti ehjiä. Pidin sitten kotipihaan päästyäni hetken sytytysvirtoja päällä, yli 12v akulta, mutta valot himmeät sisätiloissa. Jotain raksutusta rupesi pitämään repsikan puolelta, rele? Melkein jo toivoisi että palaisi pihaan, ei olisi kiire sammuttamaan. Niin ärsyttävä vika.
Harhuu
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2021 3:47 pm

Re: X-type purkaa akkua/ huolto kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Harhuu »

Noniin virrankulutus tutkimuksessa edetty. Laturilta virtapiuha ollut pyhät irti. Tänään komeasti 12,4v akulla virtaa ja hyvin käynnistyi. Tarinan opetus älkää helvetissä laittako mitään vapaapyörää laturille vaikka Briteissä pojat sitä kehuu. Luulen että tehtaalla on ollut tarkemmat visiot miksi se ei dsl/automaattiin kuulu. Kaikki ylimääräiset resonoinnitkin moottorista hävisi samalla kertaa.
Vastaa Viestiin