Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Terve,
yritin hakea foorumilta, mutta ehkä en keksinyt sopivia hakusanoja: mikä olisi luotettava ja asiantunteva korjaamo, jolle kannattaisi viedä R12-kylmäaineella täytetty Daimler vm. 1990 ilmastointihuoltoon? Mielellään Tampereen suunnalta, mutta Lahti tai PKS käy yhtä lailla.
Nettihaulla tuli vastaan Tampereen autokylmä / Lumikko huoltopalvelut, mutta sitä ei käsittääkseni ole enää olemassa tai korjaavat lähinnä kiskokalustoa. Pariin paikkaan soittelin, joita oli muilla foorumeilla kehuttu muutama vuosi sitten, mutta nostivat kädet pystyyn paitsi VM Auto ja Kone Orimattilassa. Onko tuosta paikasta kokemuksia, kannattaako sinne viedä?
yritin hakea foorumilta, mutta ehkä en keksinyt sopivia hakusanoja: mikä olisi luotettava ja asiantunteva korjaamo, jolle kannattaisi viedä R12-kylmäaineella täytetty Daimler vm. 1990 ilmastointihuoltoon? Mielellään Tampereen suunnalta, mutta Lahti tai PKS käy yhtä lailla.
Nettihaulla tuli vastaan Tampereen autokylmä / Lumikko huoltopalvelut, mutta sitä ei käsittääkseni ole enää olemassa tai korjaavat lähinnä kiskokalustoa. Pariin paikkaan soittelin, joita oli muilla foorumeilla kehuttu muutama vuosi sitten, mutta nostivat kädet pystyyn paitsi VM Auto ja Kone Orimattilassa. Onko tuosta paikasta kokemuksia, kannattaako sinne viedä?
Cristian Seres, Kangasala
Daimler Double Six vm. 1990
Daimler Double Six vm. 1990
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Ihan vaan kysyn että millä ne freonia sisältävän järjestelmän täyttää? Jos sitä aiempaa korvikettakaan saa oikeen laittaa vissii ?
XJR -00.
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Ainakin vielä muutama vuosi sitten Finnklima (Seutulan lentokentän luona) oli tosi osaava mesta noiden vanhempien miinojen kanssa. En nyt sitten tiedä miten on saneerattu (ja ns järkeistetty) toimintoja kun Wihuri / Autola osti sen. Soittohan ei paljon maksa.
i
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Ihan vain sivusta huutelen tietämättömänä, mutta kiinnostuneena että jos noiden vanhojen ilmastointien remppa on kiven alla, onnistuuko niiden modernisointi vaihtamalla nykyaikaiset osat?
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Eilen puoliunisena selvittelin että r12 tilalle voidaan laittaa suoraan r437a kaasua kun varmistaa että öljy järjestelmässä on samaa tai yhteensopivaa. Sama koskee myös jos kaasu vaihdetaan r134a. En osaa sanoa että miten näiden kaasujen vaatima toimintapaine eroaa keskenään. Ennenmuinoin kompurat eivät r12 kanssa muodostaneet kovin kovaa painetta? Jolloin kun vaihetaan esim r134a niin joutuu vaihtaa ihan osiakin. Mut koska kysyjän auto on kuitenkin 80 luvun lopun suunnittelua niin tämä tuskin on ongelma. Eikä mahdollinen tiivisteiden kanssa puljaaminen.
Jokaisen näiden kaasujen kanssa on oltava oma koneensa joten sen takia harvassa ovat korjaamot mitkä tekevät vanhoja.
Niin ja jos kaasu vaihdetaan r134a, vaihtuu myös nipat putkissa. Jolloin jatkossa täyttö on radikaalisti helpompaa.
Jokaisen näiden kaasujen kanssa on oltava oma koneensa joten sen takia harvassa ovat korjaamot mitkä tekevät vanhoja.
Niin ja jos kaasu vaihdetaan r134a, vaihtuu myös nipat putkissa. Jolloin jatkossa täyttö on radikaalisti helpompaa.
XJR -00.
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
No minä kävin Kisun kanssa tuolla Orimattilan Luhtikylässä. Reipas kaveri siellä touhuaa eikä jäänyt voivottelemaan, valitettavasti en nyt osaa enempää markkinoida mikä kannattaa tai ei mutta ukko tyhjensi/täytti järjestelmän ja se on pelannut sen osalta että kylmää tulee. Piti haastatella enemmän, mutta siellä oli Kisu mukaanlukien neljä autoa yhtäaikaa työn alla niin en sitten ruvennut sekoilemaan siinä.
On pitänyt jo monet kerrat soittaa mikä kama mulle nyt meni sisään.
On pitänyt jo monet kerrat soittaa mikä kama mulle nyt meni sisään.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Kiitos, näitä vaihtoehtoja minäkin katselin. Tosin käsitin, että jotkin noista korvaavista tuotteistakin olisi jo EU:ssa kielletty ja/tai saatavuus heikonlaista. R437a näyttäisi olevan sama tuote, joka kulkee myös nimellä Isceon ja MO49 ja vaikuttaisi järkevimmältä vaihtoehdolta maallikon silmin.Vauxi kirjoitti: ↑La Heinä 24, 2021 7:00 am Eilen puoliunisena selvittelin että r12 tilalle voidaan laittaa suoraan r437a kaasua kun varmistaa että öljy järjestelmässä on samaa tai yhteensopivaa. Sama koskee myös jos kaasu vaihdetaan r134a.
Niin ja jos kaasu vaihdetaan r134a, vaihtuu myös nipat putkissa. Jolloin jatkossa täyttö on radikaalisti helpompaa.
R134a:sta olen käsittänyt, että se ei toimi R12:n kanssa alunperin käytetyn mineraaliöljyn kanssa ja ongelmaksi tulee, ettei tuollaisesta järjestelmästä oikein saa kaikkia öljyjä poistettua. Mutta lähestymistapoja arvatenkin erilaisia, toisten mielestä pitää vaihtaa enemmän osia; toisten mielestä pääsee pienemmällä.
R12:sta R134a:sta tämä artikkeli oli mielestäni asiallinen ja informatiivinen. https://www.hagerty.com/media/maintenan ... d-the-law/
Cristian Seres, Kangasala
Daimler Double Six vm. 1990
Daimler Double Six vm. 1990
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Kiitos, aina luottavaisempi mieli tulee, kun jollakulla on omakohtaista kokemusta. Minäkään en huomannut puhelimessa kysyä, mitä ainetta käyttävät korvaavana.AVRO kirjoitti: ↑La Heinä 24, 2021 10:38 am No minä kävin Kisun kanssa tuolla Orimattilan Luhtikylässä. Reipas kaveri siellä touhuaa eikä jäänyt voivottelemaan, valitettavasti en nyt osaa enempää markkinoida mikä kannattaa tai ei mutta ukko tyhjensi/täytti järjestelmän ja se on pelannut sen osalta että kylmää tulee. Piti haastatella enemmän, mutta siellä oli Kisu mukaanlukien neljä autoa yhtäaikaa työn alla niin en sitten ruvennut sekoilemaan siinä.
On pitänyt jo monet kerrat soittaa mikä kama mulle nyt meni sisään.
Tampereelta minulla suositeltiin Raskonea, siellä kuulemma pitäisi olla entisiä Tampereen Autokylmän / Lumikko huoltopalveluiden autokylmäasiantuntijoita töissä. Tuolla oltiin lomalla, joten voi olla, että päädyn tuohon Orimattilan VM Auto ja Kone ky:hyn.
Cristian Seres, Kangasala
Daimler Double Six vm. 1990
Daimler Double Six vm. 1990
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Täytyypi lukaista tuo. Ja tosiaan öljy on se juttu.cse kirjoitti: ↑La Heinä 24, 2021 7:01 pm
R12:sta R134a:sta tämä artikkeli oli mielestäni asiallinen ja informatiivinen. https://www.hagerty.com/media/maintenan ... d-the-law/
XJR -00.
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Soittelin tänään sinne uudelleen. Käyttävät korvaavana R134a:ta ja kuulemma 16 vuoden kokemuksella ei ole ongelmaa alkuperäisten mineraaliöljyjen kanssa.
Cristian Seres, Kangasala
Daimler Double Six vm. 1990
Daimler Double Six vm. 1990
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Käytin VM Auto ja Koneessa. Vaikutti asialliselta. Alipainetestin mukaan ei pitänyt olla vuotoa, joten laitettiin vuodonpaikkaus- ym. lisäaineet ja R134a 200 eurolla. Kylmää tuli paluumatkan ajan, mutta nyt taas ilmastointi työntää vähintään ulkoilman lämpöistä ilmaa sisään. Eli tällä kertaa rahat menivät ilmaan. Soittelen, onko työllä mitään takuuta ja pohdin sitten jatkoa.
Raskone Tampereelta vastasi myös, että heillä on osaamista R12-järjestelmistä - heidän mielestään vaatisi kuivaimen ja paisuntaputken uusimisen uuden R12:n korvaavan kylmäaineen lisäksi.
Cristian Seres, Kangasala
Daimler Double Six vm. 1990
Daimler Double Six vm. 1990
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Jos on laittetu uv ainettta myös niin vuotopaikan havaitseminen helpottuu yleensä.
XJR -00.
Re: Osaavaa korjaamoa R12-ilmastoinnille?
Vähän sama kävi juuri itsellä 2001 S:n kanssa, vuotoa ei heti ilmaantunut, mutta kylmän tulo lakkasi muutamassa päivässä. Saakohan mistään kylmäkoneen alumiiniputkia? niissä ilmeisesti joku vuoto? vai olisiko jotain muuta, mikä pitäisi tarkistaa?cse kirjoitti: ↑Ti Elo 03, 2021 9:42 pmKäytin VM Auto ja Koneessa. Vaikutti asialliselta. Alipainetestin mukaan ei pitänyt olla vuotoa, joten laitettiin vuodonpaikkaus- ym. lisäaineet ja R134a 200 eurolla. Kylmää tuli paluumatkan ajan, mutta nyt taas ilmastointi työntää vähintään ulkoilman lämpöistä ilmaa sisään. Eli tällä kertaa rahat menivät ilmaan. Soittelen, onko työllä mitään takuuta ja pohdin sitten jatkoa.
Raskone Tampereelta vastasi myös, että heillä on osaamista R12-järjestelmistä - heidän mielestään vaatisi kuivaimen ja paisuntaputken uusimisen uuden R12:n korvaavan kylmäaineen lisäksi.