Tapahtui tänään siten, että kohtalaisen kaukana kaikesta sivistyksestä, mittaristo sytytti punaisen valon ja kertoi jäähdytinnestettä olevan vähänlaisesti. Onneksi sattui takaluukussa olemaan litran pullo tiivistettä. Sinnehän se humahti, eikä näkynyt missään, mutta varoitusvalo sammui, eikä valittanut enää nesteen alhaisesta määrästä. Parikymmentä kilsaa meni hyvin ja taas valo syttyi alhaisen nesteen määrän vuoksi. Lämmöt eivät nousseet missään vaiheessa.
Hissuttelin kotiin saakka, koska lämmöt eivät näyttäneet nousevan. Kävin läheisellä bensiksellä ostamassa pullon sopivaa nestettä ja lisäsin myös vettä ohjeen mukaan. Houkuttelin rouvan mukaan terassille yhdelle (lähin terassi n. 25 km päässä) ja pysäköin kohtaan, jonka asfaltin tarkastin kuivaksi ennen tuloamme. Skumppalasillisten jälkeen takaisin kotiin ja lähtiessä huomasin, että koneen alle oli tippunut jotain nestettä pelkääjän puolella. Pari kilometria ajoa ja taas punainen valo. Säiliö oli jälleen melko tyhjä, mutta minulla oli takaluukussa valmiina hieman yli litra nestettä ja vettä. Lisäys ja takaisin kotiin.
Huomionarvoista lienee se, että tuulilasin alareuna huurtuu välillä liikkeelle lähdettäessä. Tämä viitannee lämmitysjärjestelmän vuotoon. Puristelin jäähdytysjärjestelmän letkuja ja olivat kaikki pehmeitä, eli ei taida olla vuoto kannentiivisteessä. Kysymys kuuluu: uskaltaako niitä vuodon esto nesteitä tai pulvereita käyttää ensiapuna, jotta Vaasasta pääsisi takaisin Helsinkiin maanantaina ja auto pääsisi JagFinnin hellään hoitoon?
Auto on S-type 2.7 D
Jäähdytinnesteet haihtuvat
Jäähdytinnesteet haihtuvat
Viimeksi muokannut Youde, La Elo 07, 2021 10:10 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Jäähdytinnesteet haihtuvat
Oliko läikkä kuinka edessä? S-Typen ihan perus vikojahan on vuotava paisuntasäiliö joka varmaan myös sinulla on vikana. Mulla teki edellinen diesel samaa ja samaa vikaa olen kuullut aivan kaikista äsSäläisistä. Voi olla myös jokin letkurikko. Tukkeuttavia aineita kannattaa välttää viimeiseen asti. Kerran nähnyt mitä se tekee ja ei ollut muuten herkille silmille. Onneksi oli parinsatkun ritsa jolla ei niin väliä
Tuulilasin huurtuminen liikkeelle lähtiessä, siihen on monia syitä ja yksi on esim huono raitisilmasuodatin tai liian vähäinen ilmastointilaitteen aine. Tuleeko ilmaräppänöistä sellainen "lehmän henkäys" vai puhaltaako heti kuivaa ilmaa? Jos tulee kosteahkoa ilmaa niin suosittelen viemään ilmastointihuoltoon sekä vaihtamaan raikkarin. Mun nykyinen diesel vetää lasit ihan huuruun jos edellinen ajo on ollut AC päällä ja uudelleen liikkeelle lähtiessä ottaa AC:n pois. Esim +30C helteillä ei tää mun yksilö halua tehdä kylmää ilmaa vasta kuin yli 120km/h vauhdissa.
Tuulilasin huurtuminen liikkeelle lähtiessä, siihen on monia syitä ja yksi on esim huono raitisilmasuodatin tai liian vähäinen ilmastointilaitteen aine. Tuleeko ilmaräppänöistä sellainen "lehmän henkäys" vai puhaltaako heti kuivaa ilmaa? Jos tulee kosteahkoa ilmaa niin suosittelen viemään ilmastointihuoltoon sekä vaihtamaan raikkarin. Mun nykyinen diesel vetää lasit ihan huuruun jos edellinen ajo on ollut AC päällä ja uudelleen liikkeelle lähtiessä ottaa AC:n pois. Esim +30C helteillä ei tää mun yksilö halua tehdä kylmää ilmaa vasta kuin yli 120km/h vauhdissa.
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Re: Jäähdytinnesteet haihtuvat
Tuulilasi huurtuu helposti vaikka on AC kunnossa. Muutama minuutti sammutuksen jälkeen höyrystinkenno lämppärikennon vieressä on yhtä märkä kuin se olisi suihkussa kasteltu läpikotaisesti. Se myös pysyy märkänä pitkään. Tässäkohtaa kun starttaat auton uudelleen, tulee sieltä tietenkin kosteaa ilmaa ihan hetken aikaa ennenkuin kenno kylmenee taas ja kuivattaa läpivirtaavaa ilmaa. Kostea ilma tietenkin tiivistyy laseihin. Toinen juttu on että jos höyrystimen kondenssiveden poisto on tukkoinen ja kenno seisoo vedessä ja vuotaa sitä suoraan lattiamaton alle. Mutta se vetää silloin kyllä lasit todella huuruun ilman että ac on päällä ja sisällä dunkkaa helposti märkä nurmikko tai jo home.
Lämppärin kenno jos vuotaa vähänkin, sen hajun haistaa puhallusilmassa helposti. Se on sellainen makeanväkevä lemu. Se tekee myös laseihin väkisin sellaisen limakalvon mikä ei lähe kuin pesuaineella pesemällä huolellisesti.
Ilmastoinnin kondenssivesi jättää vähintään pienehkön kirkkaan lätäkön tai jopa siitä lähtevän pienen puron. Riippuu ajomäärästä ja ilman kosteudesta. Yleensä aina tulipellin kohdalla auton alla.
Mielummin ei paikkausaineita etenkään pulvereita.
Lämppärin kenno jos vuotaa vähänkin, sen hajun haistaa puhallusilmassa helposti. Se on sellainen makeanväkevä lemu. Se tekee myös laseihin väkisin sellaisen limakalvon mikä ei lähe kuin pesuaineella pesemällä huolellisesti.
Ilmastoinnin kondenssivesi jättää vähintään pienehkön kirkkaan lätäkön tai jopa siitä lähtevän pienen puron. Riippuu ajomäärästä ja ilman kosteudesta. Yleensä aina tulipellin kohdalla auton alla.
Mielummin ei paikkausaineita etenkään pulvereita.
XJR -00.
Re: Jäähdytinnesteet haihtuvat
Läikkä näyttää muodostuvan n. 0,5 metriä puskurista taakse ja saman verran pelkääjän puolen reunasta sisään. Tuo paisuntasäiliö saattaa olla ihan hyvä veikkaus.kom4 kirjoitti: ↑La Elo 07, 2021 2:39 am Oliko läikkä kuinka edessä? S-Typen ihan perus vikojahan on vuotava paisuntasäiliö joka varmaan myös sinulla on vikana. Mulla teki edellinen diesel samaa ja samaa vikaa olen kuullut aivan kaikista äsSäläisistä. Voi olla myös jokin letkurikko. Tukkeuttavia aineita kannattaa välttää viimeiseen asti.
Taidan käydä ostamassa riittävästi jäähdytinnestettä konttiin kotimatkaa varten ja sellaisen 20 litran säiliöllisen vettä.
Se on se kuuluisa "lehmän henkäys".
Re: Jäähdytinnesteet haihtuvat
Miksi ostat jäähdytysnestettä?
Kesä ja vesi jäähdyttää parhaiten sekä on lähes maksutonta.
Uusit sitten jäähdytysnesteet kun tiedät missä vuoto on.
Turha kallista ja myrkyllistä jäähdysnestettä on maahan päästää matkalla Vaasasta kotio.
Kesä ja vesi jäähdyttää parhaiten sekä on lähes maksutonta.
Uusit sitten jäähdytysnesteet kun tiedät missä vuoto on.
Turha kallista ja myrkyllistä jäähdysnestettä on maahan päästää matkalla Vaasasta kotio.
Re: Jäähdytinnesteet haihtuvat
Lisähuomioita: Jäähdytysneste ei vuoda auton ollessa ajamatta – nesteet pysyivät tasolla koko yön iltapäivään saakka, mutta kauppareissulla (yht. 2 km) pinta laski selvästi. Moottorin sammutuksen jälkeen nostin konepellin heti pystyyn ja jostain kuului sähkömoottorin ääni ja jossain putkessa meni nesteen mukana kuplia, jotka pitivät ääntä, kuten vesijohdoissa kulkeva ilma pitää. Villi arvaukseni kohdistuu vesipumppuun.