Vuoden 2007 X-Type 2,0 D:ssä alkaa olla etujarrupalat vaihtokunnossa. Autoon ei minun aikanani ole vaihdettu jarrulevyjä tai paloja. Olen omistanut auton noin 5 vuotta ja 175tkm —> 293 tkm. Edellisen jarrurempan ajankohdasta ei ole tietoa.
Jarrut vähän kahisevat kun jarrua painaa kovemmin. Onkohan sama vaihtaa kerralla myös levyt vai pelkät palat? Esim. Autodocin sivuilla lukee monissa jarrulevyissä, että ”ei pyöränkiinnityspultteja, ei pyörännapaa.” Tarvitseeko nekin vaihtaa jos jarrulevyt vaihtaa vai miksihän niissä noin lukee?
Tarvitseeko hankkia siis muuta kuin pelkät palat ja levyt?
X-Type etujarrupalat ja -levyt
X-Type etujarrupalat ja -levyt
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type etujarrupalat ja -levyt
Kun ei kukaan asiantuntia ole vastannut, valoitan pikkasen kuviota. Jarrupalathan vaihdetaan yleensä vaan silloin kun ovat kuluneet. Levyt silloin kun ovat ruosteessa, kuluneet tai kierot. Palojen vaihto ei edellytä levyjen vaihtamista, mutta kun vaihdetaan levyt uusitaan myös palat. Noilla kilsoilla ja vuosilla lienee levyjen vaihto ihan hyvä ajatus. Varsinkin kun hinta on muutama kymppi per levy.
Pyörän napa irrotetaan vaan laakerin vaihdon yhteydessä. Navassa on pyörien kiinnityspultit. Tarviit siis ainoastaan levyt ja palat. Muistaakseni palojen kulumisentunnistinta tossa ei ole. Jos on, niin sitten sekin.
Noi Sakujen lauseet lienevät Jenkkityylisiä oman selkänahan turvaamislausekkeita, jottei kukaan vaan keksi reklamoinnin aihetta. Rempan yhteydessä on varmasti osien tarkastus, puhdistus ja herkistys tarpeen.
Pyörän napa irrotetaan vaan laakerin vaihdon yhteydessä. Navassa on pyörien kiinnityspultit. Tarviit siis ainoastaan levyt ja palat. Muistaakseni palojen kulumisentunnistinta tossa ei ole. Jos on, niin sitten sekin.
Noi Sakujen lauseet lienevät Jenkkityylisiä oman selkänahan turvaamislausekkeita, jottei kukaan vaan keksi reklamoinnin aihetta. Rempan yhteydessä on varmasti osien tarkastus, puhdistus ja herkistys tarpeen.
i
Re: X-Type etujarrupalat ja -levyt
Teksti lienee just tuota. Mutta teksti voi olla myös senkintakia kun esim Renault käyttää takalevyissä levynapalaakeri pakettia. Eli levy ku on laho ni vaihtuu laakeri ja napa. "mite voi olla nii kallis"..
XJR -00.
Re: X-Type etujarrupalat ja -levyt
Niin, onhan X - Typessäkin takana laakeri ja napa yhtä puuta, eli ei toi mun tarina pidä paikkaansa siltä osin. Mutta nythän oli kyseessä X-Typen etupään jarrut.
i
Re: X-Type etujarrupalat ja -levyt
Kyllä mutta nettisatitin ohjelmisto voi olla sellainen että se näyttää kyseisen tietorivin aina jokaisen jarrulevyn kohdalla. Joten tietämättömällä menee helposti sormi suuhun.
XJR -00.