S type pakoputket

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Eeero
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 15, 2021 1:54 pm

S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Hei
Mitä eroa onko S Type pakoputkien päät taivutettu alas vai ovat suorat?
Kiitos jo etukäteen
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Vissiin dieseleissä ne joissa on alaspäin kääntyvät päät, ei ole dpf-hiukkassuodatinta.
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja rado »

Juuri näin
Eeero
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 15, 2021 1:54 pm

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Typerä kun olen niin onko se hyvä vai huono asia ettei ole hiukkassuodatinta?
Onko se sama kuin EGR?
Miten suodattimen puuttuminen vaikuttaa?
Polttoaineen kulutukseen ?
Vai mihin?
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Auton kannalta hyvä ettei ole hiukkassuodatinta. Ylimääräinen kuluja jossain vaiheessa aiheuttava saastelaite, ei ole sama kuin EGR vaan nimensä mukaisesti hiukkasloukku joka suodattaa pakokaasusta pienimpiä nokihiukkasia. Nämä poltetaan tietyin väliajoin automaattisesti pois ajon aikana, lisää hieman kulutusta koska poltto vaatii pienen polttoaineen lisäannostelun jotta prosessi käynnistyy.

Vihreitä arvoja on toki syytä kunnioittaa mutta auton käytöstä riippuen dpf voi olla oikea ongelma, ikääntyessään yksi vikakohde lopulta tukkeutuessaan.

Puuttuminen ei ole käytön kannalta ongelma, katsastus saattaa olla jos asiasta kärähtää. En toki tiedä onko kaikki S-type dieselit dpf:llä vai vai ei, jos on alunperinkin ilman niin hyvä niin. Jälkikäteen poistettu voi muodostua ongelmaksi katsastuksessa.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Ajatuksellinen logiikkahan putkien eroissa on se että ilman hiukkassuodatinta pakoputkesta tulee niin paljon nokea ja haitallisia hiukkasia, että ne suunnataan putkelta kohteliaasti suoraan maahan tarkoituksella. Kun ilma on suodatettu haitallisista hiukkasista, pakokaasun voi puhaltaa suoremmin "takaatulevien naamalle". 8)

Mutta kuten AVRO ylempänä kertoi, dpf on puhtaasti päästöjen vähennykseen uudemmissa Euro-päästöstandardeissa vaadittu laite, joka on yksi huolto- ja kulukohde lisää.
Eeero
Viestit: 10
Liittynyt: La Touko 15, 2021 1:54 pm

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Kiitos asiallisista ja hyvistä neuvoista.
Yt,
E
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Tuohon dpf asiaan voisi vielä mainita että jos sellaisella varustetun S-Typen hommaa, täytyy muistaa silloin tällöin ajaa hiukkaspoltto loppuun. Toisin kuin moderneissa autoissa, noissa ei ole adblue/eolys tms systeemiä, vaan poltto tehdään ruiskuttamalla lisää polttoainetta ja jos ajo on pelkkää pätkäajoa eikä poltto pääse tapahtumaan loppuun saakka, polttoainetta sekoittuu moottoriöljyn sekaan ja joissakin yksilöissä on tullut moottorin laakeriremppa. Tämä ongelma koskee lähinnä niitä joiden pääasiallinen ajo on taajamissa lyhyen matkan suhailua, silloin kannattaa kuukausittain tehdä tarkoituksella joku pidempi 20-30 min ajo motarilla varmistukseksi.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: S type pakoputket

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Erityisen merkittävä huomio DPF-autoissa, totta. Mutta ei huono ohjenuora muidenkaan autojen kanssa ajaa niitä säännöllisesti oikeasti lämpimäksi asti. Haihtuu kondenssivedet öljyistä, sisusta pääsee kuivumaan kertyneestä kosteudesta, akku pääsee latautumaan jne.

Autot tykkää kun niillä ajetaan, ja jos vaikka kerran kuussa piipahtaa jäätelöllä/kahvilla yli puolen tunnin ajomatkan päässä, niin auto arvostaa sitä monilla tavoin. Usein myös kuski ja mahdolliset kyytiläiset, kunhan valitsee asiallisen kahvilan :)
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vastaa Viestiin