ABS-ongelmaa S-typessä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

ABS-ongelmaa S-typessä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terve,

perskutarallaa eli het onkelmia. Enpä ole saanut edes kunnolla tuntumaa uuteen kissaan, kun heti on mörkö piirissä eli S-typessä (4.0 vm 2000) palaa ABSn ja luistoeston varoitusvalot eli ne ovat poissa toiminnasta. Kokeiltu on. Laitteen Suomeen tuonut väitti valojen syttyneen pesulinjassa käynnin jälkeen. Saksaan ei oikein kannata lähteä, vaikka merkkiliikkeestä auto tulikin.

Seuraavaa on yritetty eli lämpimässä tallissa jos vaikka kosteus jostain haihtuisi. Lisäksi akku ollut irti vuorokauden, mutta ei mitään muutosta.

Korjauskäsikirjaa tai muuta opasta ei vielä ole. Mistähän sellaiset saisi ?

Onko siis jollain S-typen omistajalla ollut samaa vaivaa ja miten siitä on päästy eroon. Onko käyty jarruliikkeessä esim Bosch-Centerit vai Inchcapessa ? Onko jossain reset-nappula tai joku keino vikamuistin nollaamiseksi. Joku kertoi JagLoversissa, että näissä vaadittaisiin ABSn uutta ohjelmointia. Tietääkö kukaan missä sellaisia Suomessa tehdään ?

10 vuotta XJ40:llä ja aina on vikakoodit saatu pienellä hallintaan. Onkohan laatu sittenkään parantunut ?

Kyseleepi Jussi Espoosta edelleen kahden kissan loukussa.....
sV8
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 11:59 am

.

Viesti Kirjoittaja sV8 »

Moista ongelmaa ei autossani ole ollut, mutta väite siitä, että pesulinjan jälkeen ko. valo alkoi palaa, tuntuu kyllä keksityltä jutulta.
Eihän sen valon saa pesun jälkeen syttyä, ja jos syttyisikin, pitäisi ehdottomasti jäljittää syy, mistä kosteus sisään pääsee, ja korjata tuo vuotokohta.
ABS:n uudesta ohjelmoinnistakaan minulla ei ole tietoa, mutta eiköhän se ole Jaguarin huolto, missä nämä tällaiset hommat osataan hoitaa. Tuskinpa juuri muualla.

Minä kyllä sinuna veisin auton sinne Jaguaarille huoltoon, sillä ei se niin mahdottomia ehdi maksaa, ja ainakin tietävät, mistä vikaa etsiä.
XF 4.2 SV8
JaVa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 1:40 pm
Paikkakunta: Oulu

ABS sensorin vesiongelmat

Viesti Kirjoittaja JaVa »

Tuo ABS sensori kastunee helposti alustan painepesussa mikali tiivisteet ovat pettaneet. Rikki ne saa edesta kun innokas katsastusmies vaannayttaa alapallonivelia sorkkaraudalla (omakohtaisia kokemuksia) :cry:
Mikali kiinnostaa iltapuhtina tehty ABS sensorien kuivaus niin sehan kay melko helposti. Taitaa suurin ongelma olla auton nostaminen tyokorkeudelle..
Eli ABS sensorin o-rengas loytyy varaosana joka kannattaa aina vaihtaa mikali sensoria kayttaa irti. Lisaksi tarvitaan hiukan silikoniliimaa joka tiivistaa o-renkaan itse sensorin runkoon.
Sensori loytyy molemmista paista renkaan tuennan rungosta. Se on siis siina nyrkin kokoisessa pyoreassa suojassa jonka paasta lahtee johdot. Johtoja seuraamalla paaset kasiksi itse sensoriin. Ota ensin liitin varovasti irti. Sensori on kiinni lukkosokalla joka liikkuu ylospain. Varovasti veda sensori irti kolostaan jonka jalkeen nakeekin onko siina vetta vai ei. Kannattaa tarkistaa samalla sensorin suojakoppa ja itse runko, ettei siella ole halkeamaa josta vesi paasee sisaan. Kuivauksen jalkeen sensorin uusi o-rengas kasitellaan (pienella maaralla) silikoniliimalla ja asennetaan paikoilleen sensorin koloon. Silikoniliimaa voi hiukan pyorayttaa itse sensorin ymparille o-renkaan tiivistyspintaan. Jos sotket itse sensoripinnan silla liimalla niin takaisin varaosakauppaan :lol: Sensori , lukkosokka ja liitin varovasti takaisin. Sitten testaamaan.

-JaVa

S-type V8
xj8sov
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 12:40 am
Paikkakunta: Espoo

abs sensori

Viesti Kirjoittaja xj8sov »

Nuo oli hyviä neuvoja!

Itselläni (xj8) viime kesänä tulli yllättäen abs-vikailmoitus, jonka vuoksi hakeuduin Espoon merkkihuoltoon, vikakoodi avattiin ja oikealta etupyörastä ei tullut järjestelmään signaalia; Vaihtoivat abs-sensorin kokonaisuudessaan ja vika korjaantui, maksoi yhteensä 440e. Jäin miettimään olisiko jkl johdon kiristys/puhdistus yms ajanut saman asian.

xj8sov
"Sherwood Green"
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Kyllähän tämä tästä...

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joo, kävin sitten Draiviassa vikamonitorissa, kunhan sain ajan eli se ensin kesti pari viikkoa. Vikamonitori kertoi, että vasen etusensori pätkii ja oikea takasensori on mykkä. Osat juuri nyt oli loppu, mutta huoltoaika saatiin kolmen viikon päähän. Ehkä tämä projekti saadaan kohta loppuun, sillä eihän tässä ole mennyt vielä paljoa yli kuukautta.

Katselin kyllä ne sensorit päällisin puolin, mutta en alkanut itse aukomaan, kun varaosia ei ole käsillä. Ei ainakaan silmämääräisesti johtoa poikki tai irti.

Autohan on ostettu Saksasta Jaggen liikkeestä (1.om, ostettu samasta liikkeestä) ja aina huollettuna siellä. Soitin tietty liikkeeseen ja ihmettelin suureen ääneen, että minkätasoinen huolto siellä on, kun sensorit risana ja huollon jälkeen ajettu vasta 100 km. Tuli vielä Suomeen rekalla liikkeen pihalta. :roll:

Kaveri vaan selitti, että oli in Top Condition :lol: ja vikojen on täytynyt tulla sen jälkeen. Uskoo kuka uskoo, mutta eipä taida laskulle saada Germaaniasta maksajaa. Olisi kait pitänyt vaatia takuu. Lähetin kyllä heidän lähettämänsä kuntoraportin autosta ja kaikki paperit, kun kuulemma auton myynyt vaihtoautopäällikkö on vaihtanut työpaikkaa.

Eihän tämä nyt rahallisesti maailmaa kaada ja ihan periaatteessa ajattelin vaivata prosessin loppuun asti, mutta eipä Saksankaan Jaggedealeri ole sen innokkaampi hoitamaan asioita kuin Suomenkaan.

Jussi S type 4.0 S
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Onkhelmat jatkku

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olisihan se pitänyt arvata, ettei elämä ole niin simppeliä, ainakaan Jaggen elämä. Sain eilen soiton Inchcapesta, että pelkkä ABS-anturien vaihto ei poistanutkaan vikaa, vaan tarvitaan uusi ABS-pumppu- ja elektroniikkamoduli. Hintaa osalle 1725 erkkiä entisten 400 erkin anturien lisäksi. Ja työtäkin tarvitaan.....

No kun on tullut hankittua tuo korjaamokäsikirjaromppu juuri tähän malliin, niin siinä neuvotaan hieman erilainen tarkistusmetodi kuin täällä Suomessa on käytössä. Kyselin vian selvittämistapaa ja paljonhan oli tehty, mutta epäilyttää kuitenkin. Nimittäin hydrauliikkayksikkö on erikseen 750 erkkiä ja ECM tonnin. Mikään vikaindikaattori ei kerro, että molemmat pitää vaihtaa, mutta huollossa oltiin sitä mieltä, että kun vaihdetaan kaikki osat uusiksi, niin toimii varmasti. Näin on tehty muillekin. Toki saan vaihdattaa erikseenkin, mutta ei kannata ja vain omalla vastuulla.....

Minua vaivaa se, että he eivät ole kyenneet paikallistamaan vikaa varmuudella. Jos nyt vaihdatan vain elektroniikkaosion, joka heidän käsityksensä mukaan on todennäköinen syypää ja vika ei tule kuntoon, niin onko silloin vaihdettu väärä osa vai meneekö se aina niin, että "juu, molemmissa oli vikaa" ja maksan kaksinkertaisen työn vai onko merkkikorjaamoilla velvollisuus osoittaa, että vikaantunut osa oli juuri se eikä turhia ole vaihdeltu. Jos nimittäin anturit on jo vaihdettu ja vaihdetaan vielä elektroniikka ja hydrauliyksikkö, niin osaluettelon mukaan ei enää muita osia järjestelmässä edes ole. Tämänhän voi tehdä ilman syvällisempää tietämystäkin eli vaihdetaan osa kerrallaan hintajärjestyksessä ja kun lopulta tulee kaikkien vaihdon jälkeen kuntoon, niin sanotaan että kaikkihan ne olivat rikki.

Perkele kui olis omat värkit tallissa, niin eipä tarvitsisi ihmetellä......enhän ole hakenut tätä varten vasta kuin 4 siirtolupaakaan.

Jussi ja S Type edelleen tallissa, mutta onneksi vaka vanha Audi Quattro takaa liikkumisen.
William Lyons
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 9:44 am
Paikkakunta: Helsinki

Nyt kannattaa pohtia vielä kerran

Viesti Kirjoittaja William Lyons »

Ennen kuin kannat lisää rahaa Espooseen, niin soita Karille Jagcorneriin.
Osoite http://www.jagcorner.se

Itse olen aina ottanut hinnan Espoosta ja mikäli duuni on isoa luokkaa niin kysyn Karilta hänen hintansa. Auton saat Tukholmaan päiväksi 100€ Viking Linella, ja se on yleensä halvempi vaihtoehto kuin Espoon huolto.
Samalla voi pienet viat/korjaukset hoitaa ainakin kolmanneksen Espoon hinnoista.

On nimittäin katteet Espoossa sen verran kovat. Onhan siellä tietenkin asiantuntemusta, muttei huoltoaikoja eikä osia :lol:
Mutta kuten olet nähnyt niin esim XJR-98 kertomus Tampereen huollosta ei vakuuta ainakaan meikäläistä.

Esim kannen ketjut, työ maksaisi virallisella huollolla 2000-4000 töineen kun Karilla päästiin aivan eri tasoihin.
jagmara
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:11 pm
Paikkakunta: marieholm sweden

Viesti Kirjoittaja jagmara »

mitä sille Jussin jagalle kuuluu.onko abs saatu kuntoon.merkkiliikken
diagnoosi kuulosti vähän arvailulta.Abs vian voi yksinkertaisesti päätellä
ainakin fordin systeemeissä seuraavasti.Käynistä auto valoden pitäisi sammua hetken kuluttua,jos ne ei sammu tässä vaiheessa.Niin silloin on vika böxissa pumpussa tai jossakin mussa komponentissa.Jos valo sammuu ja syttyy kun auto liikkuu vika on pyörä sensoreissa.Jos valo palaa alusta lähtien niin voi olla vika system komponeteissa ja sensoreissa.mutta jos valo syttyy liikeessä noin 30-40km on sensorit vialla.
Siis voi alla kallis juttu jos valo ei sammu käynnistyksen jälkeen paikalla seisoessa.Kuinka paljon auto on kulkenut mittarilukema?Olen tutkinut
jaguar s-typen tyypillisiä vikoja viimeisen parin kuukauden aikana
neetissä melkeimpä yötä päivää(ostin s-typen hiljattain)Tähän vikaan
en törmännyt kertaakaan.Jos siltä pohjalta arvioi ei siinä pitäisi niin
suurta vikaa olla kun merkkiliike olettaa. :!:
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

ABS onkhelmat jatkuu,,,,,,,

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terve vaan palstalaiset,

siellähän se vika edelleen jossain möyrii. Kun olen hiukka jäärä, niin päätin kysellä laajalla alueella eli Saksasta merkkiliikkestä Techi'ltä, ATEn eli siis jarrujen valmistajan teknisestä neuvonnasta, JagLoversista löytyi hyvä JagTechin huoltoinsinööri, S-Type boardista sekä tietty Suomen maahantuojalta Antti Pekkariselta. Vika on melkoisella varmuudella elektroniikkayksikössä. Vasta oikeastaan ATEn tehtaalta tuli sellaiset neuvot diagnostisoinnista, että saattoi edetä ns. poissulkemisreittiä ja mitata ihan itse. Sain hyviä ohjeita useammalta taholta ja väittäisin nyt kyllä osaavani diagnostisoida jarrujen vikoja tässä mallissa tämän jälkeen.

Hankalaa on ollut. Alunperin Espoon arvio töineen siis oli 400 euroa, sitten 1725+400 osiin ja 700 € työtä ja uudet nesteet eli 3000 e. Jos vika on vain ECMssä ja muut olivat kunnossa kuten ATEn tehdas analysoi, niin selviän ehkä murto-osalla arvioon nähden. Kaikki muu on ehkä ollut turhaa, jopa se jo vaihdettu anturi. ATEn tehtaan mukaan se ei voinut olla sillä vikakoodilla rikki, vaan väärin säädetty etäisyys roottorista tai hapettunut tms. liitos....sekin vaihdon oikeellisuus pitää vielä keskustella.

Katsotaan sitten vielä loppuun saakka, mutta jo tässä vaiheessa on ilmennyt selvää osaamattomuutta vikadiagnostisoinnissa. Jos olisi tehty tarkalleen tehtaan vianselvitysohjeistuksen mukaiset mittaukset, niin tiedettäisiin varmasti. Nyt ei niin tehty, vaan ajateltiin, että vaihdetaan kaikki. Onhan se niin, että liike ei ehkä halua liikaa käyttää aikaansa 170 erkkiä tunti selvittelyyn, jota ei voi asiakkaalta laskuttaa, mutta se ammattiylpeys....

Kun sitten ei edes ole yhtään varaosaa hyllyssä, niin on helppo sanoa, että "Hyvä herra, haluatteko, että tilamme osan kerrallan ja odotamme aina välissä kaksi viikkoa, sillä emme tilaa osia tänne odottamaan emmekä myöskään jos niitä ei ehkä tarvitakaan." Onneksi minulla on ollut mahdollisuus sanoa, ettei edes tilata, ennenkuin selvitän itse asian.

Kaikki osat on jollakin tavalla diagnostisoitavissa, mutta jostain syystä niin ei ole tehty....suussa maistuu hieman petos/helpoimman tien yrityksen maku...en nyt väitä etteikö asiassa ole yritetty. Entä tavallinen asiaan vihkiytymätön, olisi maksanut 3000 erkkiä kyselemättä. Tähän viittasi huollon vastaus, että näin on tehty muidenkin osalta...voiko näin menetellä rehellisesti...minusta ei saisi vaihtaa osia, jotka eivät ole rikki, vaikka asiakas ei ehkä voi sitä itse tietää.

Olen hoidellut asiat niin, että osat tulevat suoraan minulle. Katsotaan sitten suostuuko Espoo ne asentamaan....Jätin sähköpostilla pari viiikkoa sitten tietoja Espoon huollon vastaavalle ja huoltoaikapyynnön, mutta tähän mennessä kukaan ei ole ottanut mitään yhteyttä onko sitä aikaa vai ei. Täytyy kait sitten taas soittaa. Tottakai loistoautojen ylläpito maksaa, mutta se asiakkaan luottamus...no sekin on selvinnyt, ettei ainakaan Etelä-Suomessa ole yhtään merkkiliikkeiden ulkopuolista pajaa, joka kykenisi S Typen sähköpuolen diagnostisointiin. Olisipa edes joku innostunut ostamaan sen Genradin testeripaketin...

Sorry, tuli vähän pitkästi, mutta onneksi on meneillään parhaat Quattro-kelit.....Jagge joutaa olemaan tallissa.

Jussi
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Hyvä Jussi !

Joku roti se näitten kissojenkin huoltoon pitää saada, me kaikki kun emme ole Rytsölöitä joilla rahaa riittää poltettavaksi ihan vain siksi että joku ammattikoulun käynyt "autokorjaaja" ei vain osaa löytää vikaa..

ja vaikka riittäisikin niin, miksi maksaa ammattitaidottomuudesta :shock:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Hei Jussi,


toivon sinulle pitkäjännitteisyyttä ja voimia viedä homma loppuunasti.
Väärästä diagnostisoinnista on sinulle kyllä aiheutunut aivan liian paljon harmia ja odotusta.

No, en kyllä ihmettele ettei ABS:ien vikaa onnistuta löytämään kun ei tajuta edes että vesipumppu ei kierrätä vettä... :evil:

Toivotaan että selviät hommasta kohtuullisilla kustannuksilla.

Älä anna periksi!
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

SDAE

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Voi harmi - Jussi.

Hoh, hoijaa ja voihan hitsi, miten uskallan ostaa näiden puheiden ja vaikeuksien pelossa autoa?

Ei ainakaan saksasta käytettyä, ehkä ei suomestakaan muutta, kuin uusi, jossa takuu 3 vuotta ja sitten äkkiä pois käsistä? Vai joutuuko takuuaikanakin kinaamaan??

Miten on s-type fanit ym.?

Olen ajatellut kesän aikana hankkia kyseisen pelin, mutta kun alkaa kuulua vikaa sieltä ja täältä, niin panee ajattelemaan, että taitaa olla sittenkin parasta pysyä vielä toiset 30 vuotta MB:ssä. Kyllä huolto ja takuu pelaa, eikä ole tarvinnu edes kyseenalaistaa ettei pelaa. Just vaitoivat takuuseen 4/04 vaihdetun tuulilasin uuteen kun hajos liikennevaloissa auton vain seisoessa. Tutkivat 5-10 min. ja sanoivat koska tulet vaihtoon?
Olen jo sen verran iäkäs, etten viitsis alkaa enää kinaan ainakaan poikasten kanssa..
Viimeksi muokannut hoopee, To Maalis 17, 2005 4:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JaVa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 1:40 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JaVa »

Hoopee:lle ja muille asiasta kiinnostuneille

Alkaa nyt tekniikka osaston perusteella luulko, etteiko S-type olisi ihan hyva autona. Ei talle palstalle varmaankaan monesta teknisesta ongelmasta kirjoiteta sen positiivisessa puolessa. Jussin pirssin ongelmat ovat tietaakseni tassa mallissa harvinaisia, joten ei ihme jos Suomessa ei loydy kuin yksi expertti; Jussi itse 8)

Edelleen on tosi hienoa, etta asioista keskustellaan niiden oikeilla nimilla ja huoltopuolelta vaaditaan rahalle vastetta. Ei se Jaguar tarkoita aina, etta omistajaa ei kiinnosta mita maksaa...

Tsemppia Jussi :!:

-JaVa

(Sori kun a ja o pisteet puuttuu :lol: )
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

JaVa on oikeassa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eli älkää ihmeessä muodostako mielipiteitänne ongelmat-palstan kautta. On totta, että minulla on ollut vaikeuksia, viimeisin pinnankiristäjä oli UKsta Jaggen piirimyyjältä tullut väärä ABS-varaosa, mutta.....ongelma on etupäässä ihmisten osaamisessa. Nykyautoihin tulee vikoja, mutta sama koskee Väyrysiä kuin STypejä jne.

Ei Jaguaria osteta siksi, että halutaan mahdollisimman luotettava auto. Se on liian monimutkainen ja hienostunut siihen. Jaguar ostetaan siksi, että halutaan nimenomaan ajaa itse ja Jaguarilla. Sen muotoilu ja perinteet ovat vertaansa vailla. Tämä koskee kaikkia malleja.

Jos Jaguar menee rikki, se korjataan. Mutta sitä ei pidä sietää, että snua yritetään vedättää. En minä sen vuoksi murheistani kerro kaikelle kansalle, että autossa on vikaa, vaan siksi, että osaamme vaatia luotettavaa palvelua. Kyllähän tämänkin olisi saanut kuntoon parissa viikossa, kun vain olisin antanut laittaa.

Tämä on vain yksi elämä. Jos haluaa Jaguarin, sellainen on sitten ostettava. Ei se enempää maksa kuin Mersukaan. Jos tyytyy etäältä haaveilemaan, ei koskaan saa ....mitään.

Jussi S Type 4.0 edelleen
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

..ongelma on etupäässä ihmisten osaamisessa. Nykyautoihin tulee vikoja, mutta sama koskee Väyrysiä kuin STypejä jne.

Ei Jaguaria osteta siksi, että halutaan mahdollisimman luotettava auto. Se on liian monimutkainen ja hienostunut siihen. Jaguar ostetaan siksi, että halutaan nimenomaan ajaa itse ja Jaguarilla. Sen muotoilu ja perinteet ovat vertaansa vailla...
Näinhän se on, mutta tuo osaaminen tuntuu olevan nykyään kovin harvinainen luonnonvara :?
syynä huono palkkaus ? kunnon ammattilainen on aina palkkansa arvoinen.

( Vaihdoin korjaamoa kun kuulin millaisella palkalla olivat hakemassa paikalliseen uutta korjaajaa, tuumasin ettei kunnon ammattilainen tuolla palkalla hommia tee ja en autoani tahdo antaa harjoittelijan käsiin, tosin kyse ei ollut tässä tapauksessa Jaguar korjaamosta )

Ja todellakin, jos luotettavan auton haluaa niin sitten kannattaa ostaa Lexus tms.
( josta kyllä puuttuu se.. jokin :) )
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

Näin on..

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Kiitos kaikille s-type kommentoijille. Uskon, että Jussinkin asia täällä "puiden" edistyy hieman paremmin, kun ei mitään. Tsempiä vaan ja jaksamista "herrojen" kanssa Jussi. Olet sohaissut tosi tärkeää asiaa - asiakkaan kannalta.

Asiaa puhutte muutkin. Sori oma kauhisteluni. Vikaantumatonta autoa ei olekaan, eikä tulekaan. Ymmärrän oikein hyvin mistä on kysymys.

Tämä foorumi on todella hyvä paikka vaihtaa kokemuksia mm. merkkikohtaisesta osaamisesta/ammattitaidosta, joista niin usein helposti vaietaan. Se on eri kuin asiakaspalvelu, kuten em. Jussin kokemukset. Ajatellaanpa, ellei olsi tällaisia omia Jakke-sivuja? Moni olisi aika yksin ja neuvoton. Toisin, kuin Jussi. Kiitos niille jotka näitä jaksaa ylläpitää. Vähäinen ei ole sekään osaminen.
En ole kauhuissani, eikä Jakke into ole mihinkään kadonnut, päin vastoin.

Lisää kommentteja Jaguarin arjesta. :D
Vastaa Viestiin