Jakoketjun vaihtoväli?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kirsti Kyykkä
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Loka 22, 2021 10:37 am

Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Kirsti Kyykkä »

Olen pitkään kysellyt erilaisilta autoihmisiltä mikä on kunkin auton jakoketjun vaihtoväli. Jotkut, etenkin autonmyyjät, sanovat pokkana että siihen ja siihen autoon ei tarvi konsaan vaihtaa ja asiaa murehtia, koska autossa on ketjumoottori. Tai että Jaggessa on paksumpi ketju, se kestää ikuisuuden..
Nyt minulla on tuo X400 2.2D 2008 ja olen vimmalla etsinyt tietoa ketjun vaihtovälistä. Olen etsinyt sitä omistajan käsikirjasta, erinäisiltä nettisivuilta ja kysellyt ihmisiltä. Omistajan käsikirjassa(kaan) ei ollut asiasta mainintaa vaikka siinä auton kaikki huolto- ja hoitokimarat oli hyvin tarkkaan esitetty.
Niin, arvoisa herrasväki: Mikä on X400 jakoketjun vaihtoväli (ja mistä tieto on peräisin)?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tehdas ei kerro/vaadi minkäänlaista vaihtoväliä X-typen ketjulle:
http://jagrepair.com/images/AutoRepairP ... Diesel.pdf
(jakoketju olisi englanniksi Timing Chain, vaan ei löydy tuosta listasta)
Se ei silti tarkoita, että sitä ei tarvitse "ikinä" vaihtaa, "suuressa maailmassa" autot menee romikselle paljon ennen niitä
vuosia/kilometrejä, mitä autoilla Suomessa ajetaan ja siellä ketjut kestää "eliniän". Esim "sealed for life" automaattivaihteistoista
on käytännössä todettu, että kyllä niihin silti on hyvä jossain vaiheessa öljyt/suodattimet ainakin Suomen oloissa (ja ajomäärillä) vaihtaa.
Et kertonut paljonko km sun X:ssä on mittarissa, joten päätös jää sinulle. Tuo linkin huoltotaulukko kattaa hieman tulkinnasta
riippuen 120-240000km, joten jos kilometrit ne ylittää tai outoja ääniä kuuluu, niin ehkäpä vaihdon aika jo on.
En kuitenkaan ota vastuuta, jos kone laukeaa ensi viikolla vähemmilläkin kilometreillä, kumpahan vaan spekuloin, kuten ne
sun aiemmatkin neuvojat :lol: Jos aiot autoa pitää vielä pitkäänkin, niin samahan se on mielenrauhan vuoksi vaihtaa hyvissä
ajoin. Jos taas aiot siitä eroon ensi keväänä, niin ota riski ja luota tehtaan sanaan, ettei sitä ikinä tarvi vaihtaa. Ja nuku huonosti... :lol:
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jepni, tyypillisesti ketju on mitoitettu kestämään auton alunperin suunnitellun kestoiän (muistaakseni jotain 200-300tkm) ja siksi sille ei määritellä vaihtoväliä, kuten hihnalle. Toisaalta, ketjun kulumisluonteen takia sille on myös vaikea laskea kestoikää kilometreissä tai käyttötunneissa, kun pitäisi ehkä eniten laskea moottorin kierroksia. Käytännössä ketjujakopään yleisin huoltoväli selviää ihmisten kokemusten myötä.

Hihnaan verrattuna ketjun suuri ero on materiaalissa. Ketju on metallia, eikä siksi tyypillisesti haurastu samalla tapaa kuin (pääosin) kuminen hihna. Ketju kyllä kuluu ja kuluessaan "venyy"*, mitä varten siellä on kiristin joka ottaa ketjusta löysät pois. Tyypillisesti ketjun venymä alkaa jossain vaiheessa näkyä löysänä ketjuna, joka autosta riippuen paljastuu yleensä rallattavasta äänestä tahi moottorinohjauksen virhekoodeista. Joissain moottoreissa löytyy sitten lisäharmia esim. kuluvien hampaiden, irtoavien/hajoavien laahainten tai porsivien kiristimien merkeissä. Eli ei aina, mutta useimmiten ketjujakopään korjaustarve ilmaisee itsensä ilman katastrofia, mikäli siihen osaa kiinnittää hieman huomiota.

Nyt, vuosimallin 2008 autosi on 13 vuotta vanha. Tuon 13 vuoden aikana vastaavilla autoilla on ajettu miljoonia ja taas miljoonia kilometrjeä ja jos jakopäässä olisi fataali tyyppivika, siitä suurella todennäköisyydellä löytyisi kohtuu helpolla etsimisellä tietoa internetistä. Joten kun tietoa ei löydy, on kyseinen jakopää hyvällä todennäköisyydellä varsin luotettava ja pitkäikäinen. Mikäli siis jakopäästä ei kuulu ihmeempää rallatusta tai rohinaa, en itse jaksaisi stressata aiheesta. Jos jostain syystä kuitenkin jännittäisi, ottaisin selvää että pystyykö jakoketjun kiristimestä tarkistamaan ulkonema (tämä riippuu kiristimen tyypistä ja asennustavasta) ja/tai ottaisin venttiilikopan auki ja tutkisin ketjua silmin ja sormin: näyttääkö se reilusti kuluneelta, tuntuuko siinä mainittavasti löysiä ja näyttääkö paikat muuten hyviltä.

*) Ymmärtääkseni ketjun nivelkohdat kuluu/hioutuu ja ketjun pitenemä on seurausta siitä, ei varsinaisesta venymisestä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Kirsti Kyykkä
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Loka 22, 2021 10:37 am

Re: Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Kirsti Kyykkä »

Kiitti vastauksesta. Ei löytynyt minunkaan listalta, siksi kyselen. Ajattelen asiasta suurin piirtein samalla lailla kuin sinäkin, jopa vaihteistoöljyn suhteen. Huoltokirjassa oli maininta vaihteistoöljyn vaihdosta suunnilleen niin että sitä ei "välttämättä tarvitse vaihtaa" mutta on vaikea uskoa että öljy kestäisi kovinkaan paljoa pitemmälle kuin 200.000 kilsaa. Ketjun pisimmät vaihtovälit, siis mitä minä olen nähnyt, ovat keikkuneet tuolla 220.000 kilsan tienoilla. En toki tiedä koskeeko se myös Jaguaareja. Taitaa olla viisainta vaihtaa ketju, tai ainakin tarkastaa kiristimet ja muut hilut..
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ja jos oikein hifistellään, ketjun pidentyessä muuttuu venttiilien ajoitus, tosi vähän kylläkin. Eri asia on se surullisen kuuluisa Volkkarin kokeilu ketjulla.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jakoketjun vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

matsu kirjoitti: La Loka 30, 2021 12:12 pm Ja jos oikein hifistellään, ketjun pidentyessä muuttuu venttiilien ajoitus, tosi vähän kylläkin. Eri asia on se surullisen kuuluisa Volkkarin kokeilu ketjulla.
Ja Bemmin, Minin, Pösön. Tosin nämä kaikki käyttää tuota baijerilaisen sutta ja sekundaa olevaa moottoria. Lukuunottamatta näitä öljyjakohihnoja jotka alunperi kestivät moottorin iän...
XJR -00.
Vastaa Viestiin