XJ6 serie 2 alapallo

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
historicjagge
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 2:42 pm

XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja historicjagge »

Hei
Katsastuksessa pummi oikeasta alapallonivelestä! Väljä!! On kai säädettävä! Miten homma tehdään kotioloissa?Pitääkö simmejä poistaa vai lisätä? Pitääkö jousipuristaa kasaan ?
Toinen pummi oikea yläpallon suojakumi rikki! Saako vaihdettua ilman jousipuristinta?
Historicjagge
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Olkoot XJ6 tai 12, niin noiden jousien kanssa on todella syytä olla varovainen. Käytännössä ainoa varma tapa touhuta niiden kanssa on autoon tarkoitettu oman mallinen jousipuristin jossa pitkä kierretanko menee jousen sisällä ja lukittuu kääntämällä yläpäästä. (Tietysti kaikkien autojen jousien kanssa on syytä olla varovainen)
i
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Coupe kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:45 pm Käytännössä ainoa varma tapa touhuta niiden kanssa on autoon tarkoitettu oman mallinen jousipuristin jossa pitkä kierretanko menee jousen sisällä ja lukittuu kääntämällä yläpäästä.
Ja jos semmoisen tekee itse, niin tarpeeksi vahvasta tavarasta: kuvasta näkyy kuinka tommoinen muutaman millin levy on jo alkanut taipua ja ehti taipua vielä lisääkin ennen kuin homma oli valmis. Tuurilla selvisin hengissä...
Köpi
Kuva
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Just noin. Ja se kierretankokaan ei saa olla mitään kamaa jota noi halpaliikkeet myyvät. Korkkaa kierteet. Nähty on.
i
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kunnon tankoo, pitkät mutterit ja profiloitu päätytuki kuulostaisi äkkiseltään hyvältä kombolta. Kuten kuvasta näkyy, niin suora lattarauta taipuu yllättävän helpolla, vaikka olisi kohtuu paksuakin. Tuosta jos olis pitkän sivun myötäsesti kantattu milli puoleltansa profiilia, niin olisi jo varmasti ihan erilainen kuva.

Vähän erikoistuneemmat rautakaupat myy mukavan järeetä tavaraa. Mm. Ruuvimarket Hämeenlinnassa kauppaa pyydettäessä jopa 12.9 -kovuista kierretankoa - ei ole hyllykamaa, mutta saa kun tilaa. Ei tarvi ihan niin paljoa jännittää kestävyyttä.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
historicjagge
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 2:42 pm

Re: XJ6 serie 2 alapallo

Viesti Kirjoittaja historicjagge »

Hei
Nyt on homma tehty:
Se alapallo oli säädettävä ja poistin puolet n.1 mm paksut säätölevyt ja vaikuttaisi olevan ok!
Jousta ei tarvinnut irroittaa kun tunkilla pitämällä sai alakappaleen ruuvit kierteeåille ja kiinni!
Ylänivelen vaihto onnistui myös ilman jousen puristamista! Kaksi tunkkia ja kanki ja kaksi miestä!!
Eli homma ok!
Historicjagge
Vastaa Viestiin