XJ - Liian pieni normaalikokoiselle miehelle

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

XJ - Liian pieni normaalikokoiselle miehelle

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

Tuossa jo aiemmin valittelin ratin- ja istuimensäädöistä, koska en meinaa löytää oikeaa ajoasentoa XJssä. Toinen ikävä piirre on se, etten mahdu istumaan autossa jos siinä on kattoluukku. Luukku madaltaa kattoa juuri sopivasti niin, että päälaki hieroo koko ajan kattoa. Kaikille nokkelille tedoksi että luukku koko ajan auki ajamallakaan ongelma ei poistu, koska pää sattuu luonnollisesti asemoitumaan juuri luukun reunaan.

Varoituksen sanana siis niille, jotka ovat pituudelta parimetrisiä ja esimerkiksi tilaavat auton ulkomailta välittäjän kautta. Älkää huoliko kattoluukullista versiota. Tarkoitan Xj:llä x300 ja x308-versiota muita en ole käynyt ajamassa.

Kaikenlaiseen sitä törmää ;)



HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Normaali?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Heh, parimetrinen on normaalimittainen? Taitaa olla suomalaisten keskipituus noussut huomaamattani :)
Olen 186cm ja kyllähän se penkki pitää alimpaan asentoon ajaa, mutta vielä mahtuu kattoluukku yläpuolelle. Ehkä 2-4cm jää tilaa, joten 190cm asti oleva kuski mahtunee kattoluukulliseen, juuri ja juuri hipoen. Ei kai se luukun poistokaan 10cm lisää tilaa tuo, joten mahtuneeko parimetrinen silloinkaan?
Kun penkki on pohjalla, käsijarrukahva vastaa/painaa oikeaan jalkaan, mutta ei ole vielä mustelmaa tullut. :)
Parimetristen kuskien pitää varmaan harkita X350:tä, eikös se ole korkeampi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Moro

en ole ainoa tämän ongelman kanssa painiva. Ratkaisujakin on näemmä yritetty löytää:

http://forums.jag-lovers.org/av.php?874742p73


HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Itse olen 190cm ja 95kg ja suhteessa vielä pitkäselkäinen, Kattoluukkua ei ole ja hyvin mahdutaan.

Takapenkillä tilanne onkin sitten toinen... :?
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Vaikeaa on autonvalmistajilla. Keskimittainen suomalainen mies on 174,5 cm eikä USA:n tilastot osoita miesten sielläkään olevan senttiä pitempiä. Puolet ihmisistä on naisia ja he ovat keskimäärin miehiä pienempiä. Lyhyille ihmisille monen automallin ajaminen on tuskaa, kun esimerkiksi penkkien istuinosa on pidempi kuin reidet - suunniteltu keskiarvoista poikkeavalle vähemmistölle, mutta siis niille pitkille. Jonkun tilastotiedon mukaan näitä selvästi pitempiä ihmisiä on kuitenkin alle kymmennes väestöstä ja heille soisi suunniteltavan omia erikseen tilattavissa olevia istuimia, joiden istuinkorkeus ja "toppaukset" olisivat pienempiä, niin että löytyisi sitä tarvittavaa päätilaa. Silloin ne muut eli 90% saisi heille paremmin käyvät jakkarat!?

Jaguar on takavuosina ollut ohjaajalleen monesti ahtaaksi koettu, kuvitelkaa 2-metrinen E-typeä ajamassa vakioratilla! Ei tule mitään, koska polvet eivät mahdu mukaan, suuri ratti on liian liki ovenseinää, jonne toisen jalan polven pitäisi mahtua, vaan ei mahdu! Entäs vanha XK, eräs pörssimeklarituttuni joutui luopumaan lemmikistään, kun miehen mittoihin kasvanut maha alkoi ottaa rattiin niin tiukasti, ettei sitä saanut enää kunnolla käänneltyä!

170 senttiselle vanhat Jaket ovat sopivia - kummallista kuitenkin, että osa tehtaan testaajista (välillä testaajana oli myös kuuluisa "Lofty " England'kin) oli melko kookasta kastia, eivätkä silti autojen sisämitat ole muuttuneet väljiksi. Luulisi esimerkiksi kilpailuissa liiasta ahtaudesta olleen kiusaa isoille miehille?
kari tt
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Näin on.

Mites sitten Top Gear-ohjelman pääpiru Jeremy Clarkson. Mies joka ei ikinä jätä negatiivista, pientäkään nyanssia julkaisematta. Clarkson, "the Jag man" ei ole ikinä haukkunut xj:tä ja muistaakseni omistaa useammankin niitä ja on itekin kohtuukokoinen miehenalku - mahoineen päivineen. Taitaa mies pitää todella xj:stä kun ei ole ainakaan minun titojeni mukaan kuljettajan tiloja valitellut ;)

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
japa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: LAHTI

Viesti Kirjoittaja japa »

NO, JOO NÄÄ ON NÄITÄ JUTTUJA ITSE OLEN 191 CM JA MAHDUN TODELLA HYVIN PUKILLE ,JA KATTOLUUKKU EI TUNNU HAITTAAVAN.JA JOS SILTÄ TUNTTUU ETTEI SOVI AUTOON NIIN AINAHAN VOI OSTAA VAIKKA KIRAHVINKULJETUS AUTON ESIM. RENAULT KANGOON.
BLACK XJR -96
Chrysler Windsor -62
Avatar
ÄksJiiKasi
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 10:04 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ÄksJiiKasi »

japa kirjoitti:NO, JOO NÄÄ ON NÄITÄ JUTTUJA ITSE OLEN 191 CM JA MAHDUN TODELLA HYVIN PUKILLE ,JA KATTOLUUKKU EI TUNNU HAITTAAVAN.
:oops:
Itse 193 cm ja hyvin mahdun... ja takapenkillekin menee vaikka penkki olisi omassa asennossani. Tosin LWB auttaa tuossa. Pukille voisi kyllä Jagessa koittaa, vielä ei siitä kokemusta..
Kari K
Ex Stype 4.0
Ex XJ8 Sovereing LWB
Ex 40 muuta kinneriä + prätkiä
XKR 4.0 Convertible
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3.6
Yamaha GTS
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Jep, kyllä kuskille pitäisi tilaa olla x308:ssa.

Itse olen 186 cm 80 kg ja hienosti on tilaa.

Takana ei sitten olekaan, itseasiassa takatilat ovat huonommat kuin moness a "perheautossa".

LWB:ssa ei varmaankaan ole tätä ongelmaa :wink:
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

japa kirjoitti:NO, JOO NÄÄ ON NÄITÄ JUTTUJA ITSE OLEN 191 CM JA MAHDUN TODELLA HYVIN PUKILLE ,JA KATTOLUUKKU EI TUNNU HAITTAAVAN.JA JOS SILTÄ TUNTTUU ETTEI SOVI AUTOON NIIN AINAHAN VOI OSTAA VAIKKA KIRAHVINKULJETUS AUTON ESIM. RENAULT KANGOON.
Niin, tuo Kangoo on varmaan ihan hyvä vaihtoehto jos Kangoon kaltaista autoa etsii. Minun tapauksessa on kuitenkin tarkoitus ostaa X308 - mahduin sinne kunnolla tai en. Tarkoitus on vain ratkaista ongelma ja jos/kun ratkaisu löytyy niin kertoa siitä muillekin. Kuten tuossa aiemmin jo totesin, en ole yksin ongelman kanssa ja jos luit koko threadin, linkkeineen päivineen, niin tuskin olisit kommentoinut kuten teit. Siitä johtuen mua on aivan turha tulla tänne ojentamaan, varsinkaan caps lock päällä.

Kuten muuallakin todettua, pelkkä pituus ei kerro koko totuutta ongelmasta. Ihmiset ovat nimittäin useasti hieman eri kokoisia ja samankin mittainen mies saattaa olla esimerkiksi jaloistaan tai selästä useita senttejä pidenpi tai lyhyempi kuin toinen. Tämä ongelma on nyt kuitenkin mun osalta ratkaistu sillä, että auto pitää olla kattoluukuton ja penkin 12:sta suuntaan säätyvä. Sinne mahtuu ja testattu on. LWB ei ole listalla eikä sitä ahdettuun versioon ole saatavanakaan. Ainoa huono puoli tuossa on se että kattoluukku tuntuu olevan yleinen lisävaruste missä tahansa x308:ssa, joten tarjonta pienenee entisestään. Se on harmi se.

Mielenkiitoisin viritys, johon Jag-loversin sivuilla törmäsin oli se, että kuljettajan istuimesta oli poistettu alkuperäiset pehmusteet ja laitettu tilalle ohuempi. Näin oli saatu muutama milli lisää päätilaa.

Yhteistyöterveisin
HKM 198cm
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

netiketistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Luulenpa ettei täällä kukaan tahallaan huuda, joillekin tuo caps lock on ihan vieras nappula, eikä versaaleilla ole kaikille samaa merkitystä.

Kuskin penkin kustomointiin suhtautuisin hieman varauksella, sen verran mukava tuo tuntuu vakiona olevan, mutta jotakin samanlaista kuin meilläkin on E-tyypissä (2+2 eli tilava, mutta niinikään Webaston-katolla, joka madaltaa kattoa) josta on siis poistettu penkin kiskojen kiinnityksistä takimmaiset "spacer":it, eli vajaan sentin korotusrenkaat, jolloin penkki on myös hieman kaltevampi kuin alunperin. Ainakin meillä tämä antaa mukavan ajoasennon 163-186cm kuskeille.

X308 sopii siis meille sellaisenaan, mutta 12cm lisää ja ymmärrän, ettei tila välttämättä riitä joka suuntaan. Kuten noissa thredeissä oli mainittu kannattaa varmaan katsoa saako kuskin penkin kiinnitystä jotenkin taaksepäin (ne muovit pois kiskojen päistä?) tai alaspäin. Myös pieni kallistus taaksepäin saattaa tuoda pitkäselkäiselle runsaasti pääntilaa.

t. Jakuvaari

JK. Mutta alkuperäiseen aiheeseen, XJR on siis SWB, mutta SWB on tiloiltaan muuten yhtä hyvä. Takapenkin jalkatila ja penkin sijainti LWB.ssä sopii paremmin täysikokoisille, SWB:ssä mahtuu taakse mukavasti 180cm asti ainakin jos kuski ei ole pidempi. Mulla ainakin ottaa pää kattoon takapenkillä, en ole varma onko "sport" (tai base?) penkit tässä parempia kuin nää Connolly-verhoillut.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Toi kattoluukuttomuus ja laajemmat penkin säädöt poistaa mun osalta tuon ongelman eli ei onneksi tarvitse alkaa penkkejä tai kiskoja modifioimaan ;)

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Ja sitä paitsi se kaikki muu hyvän olon tunne kyllä peittoaa pään hipomisen kattoon alta aika yksikön :D Jos jollain sattuisi osumaan..nääs.

Ei kukaan haluaisi myydä XJ8?

Pari viikkoa ilman olleena lähtee järki!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Juu, tästähän on ollut monta mielipidettä aiemmissakin aiheketjuissa...itsekin asiaa tuli taannoin kommentoitua.

Turvallisuuden kannaltahan auton eri reunoista/vastaavista kannattaa pysyä mahd.kaukana...jos vaikka joskus tulee hurautettua katon kautta ympäri :cry:
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

sinberg kirjoitti:Ja sitä paitsi se kaikki muu hyvän olon tunne kyllä peittoaa pään hipomisen kattoon alta aika yksikön :D Jos jollain sattuisi osumaan..nääs.

Ei kukaan haluaisi myydä XJ8?

Pari viikkoa ilman olleena lähtee järki!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
Missä kohti XJ8 hakkaa E60:n? Vanhana bemaristina pakko kysyä...no sisustassa ainakin mutta kyllähän E60 on laatupeli ja slogan "ajamisen iloa" ei ole paskapuhetta ;)
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin