XJ 40 93 sähkö kysymys.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

Onko tietoa mitä on sen konehuoneen apuvirta navan toisella puolella t.s mitä siihen tulee ja miten pääsee käsiksi kun kai jossain hanskalokeron takana.Kuumenee napa startatessa, konehuoneen puoli on puhdistettu ja ok eli sisäpuolella on nyt jotain hapettumaa tms,homma alkoi nyt suojakelillä kun auto viikon ajamatta ulkona.
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

nimat-13 kirjoitti: To Joulu 16, 2021 6:34 pm Onko tietoa mitä on sen konehuoneen apuvirta navan toisella puolella t.s mitä siihen tulee ja miten pääsee käsiksi kun kai jossain hanskalokeron takana.Kuumenee napa startatessa, konehuoneen puoli on puhdistettu ja ok eli sisäpuolella on nyt jotain hapettumaa tms,homma alkoi nyt suojakelillä kun auto viikon ajamatta ulkona.
Tänään ei enää startannut solenoidi vaan naksuu (startti on uusi sekä akku ja täynnä) oudommaksi tekee ettei pyörinyt apuvirrallakaan kun kaapelit konetilan napaan laittoi,mutta kun irrotti startille menevän kaapelin siitä navasta ja kytki siihen virran apuakulta suoraan niin kyllä pyöri reippaasti ja käynistyi tietenkin.Mihin toi virta katoaa vaiko ajonesto tms tekee jotain?Volttimittari näyttää kyseisestä navasta 11,8v ja startilla tippuu 6-8v vaikkei siis pyöritä konetta yhtään.Akulla napajännite noin 13v.Virtalukon pohjahan se ei voi olla koska yhdistää solenoidille virran.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

On tullut vastaan jonkinverran muissa merkeissä että kaapelikengän ja itse kaapelin välinen liitos hapettuu siten sököksi että vaikka karva on tiukasti kii kengässä niin yhteys eio kaksinen. Jos kerta tulipellin tms B+ nastassa on täysi jännite ja akun b+ nastassa ei ole niin ongelma jää siihe väliin. Mittaa jännitehäviö matkalta niin varmistuu että ongelma on johdossa. Ja nimen omaan mittaat nastasta nastaan jotta saadaan myös kampojen ja kenkien liitokset mukaan mittaukseen. Häviömittaushan hoituu yleismittarin jännitealueella. Miinus johto vaikka tulipellin nastaan ja + startin nastaan. Napaisuudella ei ole väliä, - merkki tulee vaan lukeman eteen. Tietty häviö mitataan startatessa vaikkei patti pyörkkään.

Ajonesto ei vaikuta paksuun sähköön. Vain ohjausjännitteisiin.
XJR -00.
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

Täytyy tuo mitata vielä,kaikki kaapelikengät on tänään uusittu paitsi se mitä tai millanen systeemi on kojelaudan alla mihin akulta tuleva paksu tulee,kait sen sinne on tultava ja siitä rintapellin läpi?Sehän näyttä akulta 13v ja putoaa 11.8 sinne rintapellin navalle ilman kuormaakin.Tuo on temppuillu muutenkin koko ajan kun se mulle tuli , tuo startti homma ennen lumia pelasi siedettävästi mutta nyt teki tollasen,talvella tuolla ei ole ajettu tähän mennessä et kait vieroksuu lunta.
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

Tänään mittailtu yleismittari näytti 3-6V lukemia siis vaihteli lukema koko ajan sitten loppui virran tulo rintapellin napaan.Pitää alkaa purkamaan koetaulua et näkis sen akulta tulevan kaapelin miten se on rintapellin liittimessä vaiko miten se sielä on?Mutta sielähän se vika on liitoshan kuumenikin vime viikon käynistyksissä.Muistaako kukaan onko sisä puolen liitos samantyylinen eli pultilla kuin konetilan puoleinenkin?Muualta tuskin tuo paksu kaapeli olisi poikki vai onko vielä liitoksia välillä peräkontti rintapelti?
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kyllä tuo puuttuva jännite ihan suoraan kertoo huonoista liitoksista ja kuumeneva napa kertoo ihan suoraan, että vähintään kyseinen liitos on varsin vajavaisessa kunnossa ja ensimmäinen operointikohde.

Äkkiä operoimaan, ennenkö auto palaa kuin bemari konsanaan.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

6V jännitehäviö mitattavassa kohdassa on aivan jäätävä. Ehdottomasti purettava esiin lämpeävä kohta ja todennäköisesti muutakin.
XJR -00.
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

Homma korjattu,kojelaudan alla mihin "paksu"virta tulee niin liittimen mutteri löysällä ja ihan nokiseksi kuumentunut ja kipinän paloarpia ympäriinsä.
Nyt se on korjattu uudella liittimellä ja mutterilla,se jäi arvoitukseksi miksi vanha oli löystynyt.Ihme kun ei palanut koko laite kun näytti et jo kauan ollut kipinöintiä liittimessä.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo, tuo "palaa kuin bemari" ei tosiaan olut mikään huuli, E9x ja E8x -bemarit palaessaan tuppaa syttymään just vastaavasta liitännästä pääsulaketaulun takaa.

Kai se mutteri on nyt paitsi kunnolla kiinni, myös lukittu sijoillensa, ettei löysty uudestaan?
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
nimat-13
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 6:33 pm

Re: XJ 40 93 sähkö kysymys.

Viesti Kirjoittaja nimat-13 »

Aero kirjoitti: Ma Joulu 20, 2021 11:30 am Joo, tuo "palaa kuin bemari" ei tosiaan olut mikään huuli, E9x ja E8x -bemarit palaessaan tuppaa syttymään just vastaavasta liitännästä pääsulaketaulun takaa.

Kai se mutteri on nyt paitsi kunnolla kiinni, myös lukittu sijoillensa, ettei löysty uudestaan?
Kyllä pysyy,sorvasin rst tuplamutterit jotka laitoin lukitteella.
Vastaa Viestiin