Jaguar XF - "Akku heikko"

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
piepelto
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Tammi 09, 2019 5:10 pm
Paikkakunta: Turku | Pori

Jaguar XF - "Akku heikko"

Viesti Kirjoittaja piepelto »

Moi!

Kun käynnistän autoni, radio alkaa herjaamaan "Akku heikko - Käynnistä moottori tai viihdejärjestelmä sammuu 3min:ssa". Auton moottori on tällöin siis käynnissä kokoajan. Tämän jälkeen tapahtuu juuri, kuten varoituksessa sanotaan eli radio ja lämmityslaite sammuu. Autoon on vaihdettu aivan uusi akku joulukuun lopulla. Vaihdon yhteydessä akun päästä tarkistettiin, että laturi lataa sitä hyvin. Auto starttaa ja toimii muuten aivan normaalisti. Akku oli eilisestä asti yön yli laturissa ja kävin äsken testaamassa jos vika olisi poistunut, mutta tämäkään ei siihen auttanut. Auto on joskus tehnyt vanhan akun kanssa pari kertaa aikaisemminkin vastaavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä (pakkasta -15 tms.), mutta nyt sitä on pidetty lämmitetyssä parkkihallissa eli senkään ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Kyseessä on siis Jaguar XF 2.7D -09.

Mielestäni on melko vaarallista, että varsinkin näillä keleillä yhtäkkiä lämmityslaite ei toimi ja tästä seurauksena auton ikkunat vetää huuruun. Maalaisjärjellä ajateltuna kysymyksessä on ilmeisesti jokin ominaisuus, että jos akun varaustaso alkaa menemään liian matalaksi, järjestelmä alkaa tiputtamaan sähkölaitteita pois käytöstä. Omalla kohdallani en kuitenkaan usko, että vika on akussa, koska se on aivan uusi eikä sen latauskaan näytä auttavan asiaan.

Mikä siis nyt neuvoksi?

Kiitos vastauksista etukäteen.

Kuva
Nykyinen:
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury

Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XF - "Akku heikko"

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Pari juttua tulee mieleen:
Mahtaakohan autossasi olla toinenkin akku? En ole kyllä kuullut että 2. akkua olisi XF:ssä, mutta esim 2000 luvun alkupään 607:ssa oli pikku akku takakontissa jemmassa joka käytti viihdejärjestelmiä, ilmastointia jne. Kun se kulahtaa niin oireet ovat tismalleen samat.
Kun uusi akku vaihdettiin niin kerrottiinko tämä autolle testerillä? (en kyllä ole taaskaan varma onko XF:ssä BMS (BatteryManagmentSystem) mikä esim XJ:ssä on) BMS on varsin usein akun miinus kaapelikengässä ja esim akun lataus, ulkopuolisella laturilla, tulisi aina suorittaa rungon maadoituspisteen eikä navan kautta.

Lopuksi tulee mieleen heikko kontakti jossain, jonka läpi ei kulje jännite kunnolla.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
skissa05
Viestit: 125
Liittynyt: To Joulu 09, 2010 10:56 pm
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Jaguar XF - "Akku heikko"

Viesti Kirjoittaja skissa05 »

Onhan latausjännite mitattu uudestaan ja on riittävän korkea kun auto on käynnissä +14V->? Tästä pitäisi kyllä tulla kojetauluun myös punainen varoitus latauksesta, jos ei kunnossa. Tosin, jos auto kerran käynnissä ja ajossa ollessaankin alkaa tiputtaa laitteita pois, niin vahvasti laturia epäilisin, vaikka tuntuisi olevan kunnossa. Toinen looginen vikapaikka olisi varmaankin BMS-moduuli.

Muutaman helpohkon asian pystyisi tarkistamaan yleismittarilla ja visuaalisesti, ennenkuin vie auton jonnekin joka auton sielunelämää pystyy diagnosoimaan vikakoodeja jne lukemalla tarkemmin:
-Onhan akun navat ihan varmasti kunnolla ja tiukasti kiinni akun vaihdon jälkeen. Etenkin maapuolen piuha voi jäädä helposti löysälle jos se on ollut irti.
-Onko miinusnavassa kiinni olevasta BMS-moduulista lähtevä johto, joka menee plusnapaan varmasti ehjä? Tästäkin pitäisi kyllä tulla välittömästi kojetauluun punainen varoitus latauksesta, että tuskin tämä on ongelma.
-Kaikki järeät virransyötönliittimet korroosiosta puhtaat ja tiukalla, jotka on siellä takakontin pohjan alla
-Uusi akku varmasti mitoitukseltaan riittävä ja laadukas?
-Mittaisin akun napajännitteen ilman että auto käy, kun auto on seissyt esim. yön yli, eli tarkistaisin purkautuuko akku oikeasti. Jos purkautuu niin sitten tarkistaisin
*Eihän takaluukkuun kontista menevä johtosarja ole rikki ja akku tyhjene tuon takia?
*Takakontissa oikealla sivulla verhoilun takana on sulake/sähkörasia. Eihän siellä ole korroosiota / kosteutta, joka voisi myös aiheuttaa akun tyhjenemisen?
*Ei ole kiinteästi sähköihin asennettuna mitään lisälaitteita (kojelautakameroita, puhelimia tms.) jotka imisivät virtaa, toimisivat väärin tai jotenkin estäisivät, ettei auto mene "nukkumaan" kuten suunniteltu.

BMS-moduuli noissa on, mutta sen pitäisi oppia uusi akku ajan kanssa ilman testerillä konffaustakin. Ja tosiaan auto alkaa tiputtamaan pois järjestelmiä jänniteongelmissa, eli se on ihan suunniteltu ominaisuus.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Vastaa Viestiin