Moro.
Miten tuo laakerin vaihto onnistuu? Ostin koko paketin ja oletin että se vanhasta lähtee irti pultit irroittamalla ja vähän vasaraa/talttaa niin vanha on irti ..hups... Ei onnistunut... siellä se vanha on ja pysyy... ei kotikonstein irtoa?? Onko se sitten kuitenkin prässätty ripustukseen?
Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Kun se on pulttikiinnitteinen niin pultit poistamalla irtoaa kyllä, teoriassa. Laakeri kun on terästä ja olka-akseli alumiiniä niin se laakeri ruostuu ja turpoaa sekä alumiini hapettuu ja turpoaa. Sama tilanne on kaikissa moderneissa autoissa missä laakeri on pultattuna. Ite irroitan pahastikkin jämähtäneet tollaset lyömällä isolla tuurnalla ja lekalla lujaa laakerin kierteen reunaan siten että lyömällä koitan pyöräyttää sitä joko myötä tai vastapäivään. Kun laakeri pyörähtää niin se rikkoo sen ruostepinteen siten että pystyy alkaa takomaan laakeria ulospäin lekalla lyömällä napaa molemmilta puolilta. Lyödä saa ja lujaa. Pitää varoa laakerin kiinnityspulttien reikiä että ne ei litisty. Todella pinteessä olevat ovat kaivanneet paineilmavasaraa kierrättämiseen ja joskus jopa ulospäin paukutukseen.
Napaan lyöminen ei tietenkään käy päinsä ollenkaan jos uuden laakerin mukana ei sitä tule (Audi).
Kun laakeri on lattialla niin pienellä teräsharjalaikalla akkukoneessa lähestulkoon kiillotat laakeripesän. Alumiini pöllyää minkä ehtii joten imuri tai paineilma on ok. Jos on vedenpoistokanavaa niin putsaa sekin. Laakerin on oltava puhdistuksen jälkeen edelleen ns nafti paikalleen. Mutta kuitenkin käsin poistettavissa. Itse laitan liitospintoihin reilusti keramiikka rasvaa. Auttaa se siellä tai ei. Vielä eiole ehtinyt tulla samaa laakeria vaihdettavaksi että tietäisi auttoiko
Jos siis ei ole kyse siitä ensimmäisestä s-typestä.
Napaan lyöminen ei tietenkään käy päinsä ollenkaan jos uuden laakerin mukana ei sitä tule (Audi).
Kun laakeri on lattialla niin pienellä teräsharjalaikalla akkukoneessa lähestulkoon kiillotat laakeripesän. Alumiini pöllyää minkä ehtii joten imuri tai paineilma on ok. Jos on vedenpoistokanavaa niin putsaa sekin. Laakerin on oltava puhdistuksen jälkeen edelleen ns nafti paikalleen. Mutta kuitenkin käsin poistettavissa. Itse laitan liitospintoihin reilusti keramiikka rasvaa. Auttaa se siellä tai ei. Vielä eiole ehtinyt tulla samaa laakeria vaihdettavaksi että tietäisi auttoiko
Jos siis ei ole kyse siitä ensimmäisestä s-typestä.
XJR -00.
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Juu, järeä tuurna sekä min 3kg pajavasara ja pyörittämällä. Turha yrittää sieltä takaa pulttien suunnasta. Piikkauskone säästää hikeä. Kun saat noin 10-15% kääntymään niin pitäisi olla jo rako johon irroitusöljyä hapettumaa/ruostetta liuottamaan. Käyt kahvilla ja n. 30min päästä jo kääntyy sutjakammin. Aika nopsaan lähtee pyörittämällä. Vähän reilumman kokoisella piikkauskoneella n.30sek (ja noin puoli kierrosta) niin jo on laakeri irti. Huom: Laita tuki alatukivarren alle, niin saat lyöntiin terävyyttä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Eikös S-typessä vaihdeta eteen laakerin hajotessa koko napa ABS antureineen päivineen? Pelkkää laakeria sieltä ei käsittääkseni irti saa? Onko ongelma siis se, että kun navan kiinnityspultit (4kpl?) on irti, niin se napa ei irtoa siitä pystyvarresta?
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
01-malliseen vaihdoin toisen laakerin eteen ja aika tarmokkaasti sitä sai neuvoa ulos. Jos en ihan väärin muista niin homma tosiaan lähtee liikkeelle kun vaan saa siihen pulttikehän laippaan pienen raon aikaiseksi joko siten että laakeripaketi pyörähtää hieman tai sitten jollain sopivalla kiilalla saumaan takomalla. Tiukassa se on varmasti.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Olen vaihdattanut pai kertaa. Kuulin, että ongelmia tullut paljon , jos huonosti tehty. Merkkiliike tai jagge-kojaamo asialle. Kallis homma yhteensä n. 800e asennettuna.
Re: Jaguar s-type etupään pyörän laakerin vaihto
Ei S-Typen etupyörän laakerin vaihto ole sellainen työ jossa tavallinen harrastajakaan voisi hirveästi mokata. Siinä vaihdetaan täydellinen napa jossa laakeri ja ABS hilut. Samanlainen kuvio on hyvin hyvin monessa nykyautossa. Moinen hinta kuulostaa hurjalta. Jos ei itse halua yrittää homman tekee käytännössä mikä korjaamo vaan. (Jos eivät pelästy sanaa Jaguar).
i