SV8 remontointi.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ostin tuossa hiljattain -08 Jaguar XF supercharged auton joka on seissyt muutaman vuoden. Autoa käytiin ensin kuulostelemassa paikan päällä ja jotain pientä ääntä koneesta kuului mutta ei osannut paikantaa mistä ääni tulee. No otin tietoisen riskin ja ostin auton pois. No nyt kotona kun autoa käytti pidempään niin kauhukuva laakeri viasta näytti ilmeiseltä. Valutin ruskeat öljyt pois ja avasin öljypohjan, siellä oli kuin olikin pieni määrä metallilastua, joten isompi remontti edessä. Kuitenkin uudet öljyt ja suodatin koneeseen ja käyntiin. Ääni oli melkein poissa, en viitsinyt 3 tonnia enempää kierrättää. Mutta remontointi on edessä kuitenkin. Ei hajoteta enempää. Eli moottorin nosto pois on edessä. Onko joku tehnyt XF:ään. Moista operaatiota? Vinkit ovat tervetulleita. Kannattaako nostaa pelkkä moottori, vai laatikon kanssa?
Autossa on muuten sellainen ominaisuus ainakin nyt että tuntuu että moottori/laatikko tärisee jonkun verran ainakin hetken aikaa starttauksesta. Ajattelin että voisiko se johtua pitkästä seisomisesta? Onko esim laatikko tai turbiini epätasapainossa?
Onko joku vaihtanut perämurikkaa kyseiseen korimalliin? Sekin olisi edessä.

Toni
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tää remontti näyttää nyt pahasti siltä että minä en pysty tätä omassa tallissa tekemään. Vähän olen alkanut purkamaan mutta ahtimen taka kiinnitys pultti on ahtimen imukaulan alla, ja mä en pääse siihen käsiksi. Homma pitää ilmeisesti tehdä niin että nosturilla pitää irrottaa kone ja laatikko yhtä aikaa ja laskea lattialle pötkönä ja sitten pääsee purkamaan koneen ja laatikon irti toisistaan ja sitten pääsee purkamaan koneen alakerran.

Jos löytyy joku innokas jatkamaan tätä projektia, niin soittaa ja kysyy lisää. Koneessa on lievä kiertokangen laakeri vamma. Ja perä ääntää, toinen perä tulee mukaan. Ajettu 187tkm. Kaikki muuten toimii.

8000e koko paketti. Omakustanne hintaan.

0400-586851
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Otetaan takaisin, sain sittenkin pultit auki ja homma etenee.😊
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Sisu ja harmaa kivi kohtasivat. Sisu voitti. 8)
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kone on nyt irti ja moottoripukissa kiinni. Huomenna alkaa koneen purku, jotta nähdään mitä siellä on tapahtunut.,😐
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Hetkeen muistanut tänne päivittää tietoja. Koneessa oli 1 kiertokangen laakeri pyörähtänyt. Ei muuta vikaa. Se mikä sen on aiheuttanut on mysteeri. Tosin koneesta pois valutetut ruskeat öljyt ehkä syypää. Ei oltu hetkeen vaihdettu öljyjä.🙄 No tarvittavat osat listattu , mutta ei tahdo saada osia mistään. Miten te muut saatte jaguarinne kuntoon? Mistä ostatte osia?

Öljypumppu näyttää hyvältä myös, mutta välyksien ohjearvoja en löydä mistään. Onko tämä sitä nykyaikaa että uutta vaan tilalle, vaikka vanhakin ehkä olisi käyttökelpoinen.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Topias74 kirjoitti: Ti Heinä 19, 2022 8:58 pm Miten te muut saatte jaguarinne kuntoon? Mistä ostatte osia?
Noilta Osakauppiailta:
viewtopic.php?f=1&t=3319

UK:n firmoista ainakin SNG Barratilla on myymälät myös Hollannissa ja Saksassa, jos UK:n ostosten tullaus pelottaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Taisin kokeilla sng barratin sivuilta ostaa, mutta osto karahti kiville kun piti postinumero laittaa.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Millä tavalla se karahti kiville postinumeron laitossa ? Jos vika on sng päässä niin kai laitoit heile siitä viestiä ?
XJR -00.
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Osat tilattu, kaikki muut paitsi RK ja kk pultit.👍
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Itsellä oli aiemmin -10 XF S, eli eri koneella, mutta siihen piti isompaa remppaa tehdä ja osien saanti tuntui olevan "kiven alla". Osat kyllä löytyivät tilauslistoilta mutta tilanne oli kaikkialla "ei saatavilla" tai "on back order" ja odotusajat kuukausia. Tuolloin sitten kyselin merkkiliikkeestä ja sieltä sanottiin että osat saadaan viikon sisällä - hinta vain oli puolet enemmän kuin noita muita reittejä. Jossain asioinnin yhteydessä mainitsin asiasta Jag-Finn korjaamolla ja he sanoivat että pitää vain tietää kontaktit niin kyllä niitä osia löytyy. Myöhemmin eräs taho selitti sen niin että tämä on osin ihan tarkoituksellista, osia on saatavilla helposti merkkiliikkeen kautta, ja laki vaatii että niitä on saatavilla muualtakin, mutta se tehdään vähän hankalammaksi, ne on aina kummallisesti tilaustavaraa pitkän toimitusajan kautta. Mitä tästä opin? Jos ei osaa meinaa löytyä, ja sen ehdottomasti haluaa, niin sitten merkkiliikkeen tai -spesialistin tiskille vaan lompakkoa kaivamaan.

Ja Topiakselle, kirjoittele ihmeessä päivityksiä tänne, vaikkei joka väliin keksitä mitään kommentoitavaa niin on ehdottoman mielenkiintoista lukea miten asia hoituu ja etenee, tai takeltelee eikä etene. 8)
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Joo tuntuu olevan hankalaa saada osia helposti. Kuten jo kerroin muut osat sain mutta pulttien saanti hankalaa, kun alkuperäisiä ei saa uudelleen käyttää. Vaikka ei ne näytä venyneiltä, mutta ei oteta riskiä. Täytyy vielä etsiä olisiko muissa moottoreissa samankokoisia pultteja, mitä saisi nopeammin. Esim. Land Rover ja range Rover. Tai Ford modular tai Coyote. Tai TVR.

Joo yritän muistaa päivittää tietoja, kunhan saadaan osia kotiin. Sillä välin voi putsailla osia ja putsata varsinkin öljycoolerit etupyörien etupuolelta, ne on ihan tukossa liasta ulkopuolelta.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mites pulttien kohdalla stten ARP ? Ei muten mut jos ei muualta tunnu saavan niin mites tuolta ? Vaikka jonkun toisen moottorin kunhan mitat ja kierre täsmää ?
XJR -00.
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Saattaa löytyä jopa ihan irtotavarana erikoispultti kaupasta nuo runkopultit M10x1.5 ja pituus 124 tai 130mm. Kovuus 10.9
Tuo ihmetyttää että miksi kiertokangen pultit pitää vaihtaa? Ne eivät kuitenkaan tule älyttömän tiukkaan ja kovuus niissä 12.9
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jos momentit eivät ole pultin venymiseen asti niin sillä kai pyritään estää mahdolliset pulttivauriot. Uusissa moottoreissa on alettu käyttämään venytys momentteja pulteissa aina siellä täällä ja tuolla. Ne on aina pakko vaihtaa uusiin.
XJR -00.
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Kaikki tarvittavat osat nyt kotona, kasaus alkakoon 😊
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Moottori nyt takaisin konehuoneessa ja apulaitteet. Vielä pakoputket ja vesiletkut,ja öljynjäähdyttimet ja niiden putket. Ja myös imuputket sun muut. Sitä vaan mietin että miten onnistuu moottorin öljyn primerointi että olisi jo öljynpaineet hyvät heti kun täräyttää ensi kertaa tulille?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Topias74 kirjoitti: Ke Marras 09, 2022 10:35 pm Sitä vaan mietin että miten onnistuu moottorin öljyn primerointi että olisi jo öljynpaineet hyvät heti kun täräyttää ensi kertaa tulille?
No en ole kyllä expertti, mutta miten olis bensapumpun sulake (tai liitin) irti ja hetken sahailua?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuota kanssa itse ajattelin, mutta täytyy varmaan ainakin ahtimen ja apulaitteiden hihnat ottaa pois paikoiltaan. Ahtimen hihna ainakin vetää niin pirusti ettei hankaa liian kovaa laakeria vasten.
Miten muuten tuossa oli starttaus kun en muista. Starttaako se itse niin pitkään että käynnistyy yhdellä painalluksella, vai oliko se sittenkin sillein että itse pitää painaa niin kauan nappia että käynnistyy? 🤔
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Topias74 kirjoitti: To Marras 10, 2022 10:38 am Miten muuten tuossa oli starttaus kun en muista. Starttaako se itse niin pitkään että käynnistyy yhdellä painalluksella, vai oliko se sittenkin sillein että itse pitää painaa niin kauan nappia että käynnistyy? 🤔
Yhden XF:n ajokerran kokemuksella nappia piti pitää pohjassa. Ihmettelin asiaa, kun halpis-Skodakin osaa yhdella napautuksella käynnistyä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Topias74
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 4:31 pm
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Hyvää pääsiäistä kanssa harrastajille, ei ole kerennyt hetkeen tänne päivitellä projektin etenemisestä. Kone kävi jo paikoillaan ja käynnissä, mutta herjasi että jako pielessä, ja niinhän se olikin, oli väärät kasausohjeet. Nyt on uudestaan purettu ja jakopää kasattu uusilla osilla ja oikeilla ohjeilla. Vielä nesteet koneeseen ja laatikkoon öljyt ja pakoputken alkukäyrät. Sitten olisi uusi starttaus.

Tuohon laatikon öljytäyttöön olisi vielä vinkkejä kaivattu, joskus muistaakseni siitä kysynyt mutta en löytänyt sitä keskustelua mistään.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SV8 remontointi.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Topias74 kirjoitti: Pe Huhti 07, 2023 8:13 pm
Tuohon laatikon öljytäyttöön olisi vielä vinkkejä kaivattu, joskus muistaakseni siitä kysynyt mutta en löytänyt sitä keskustelua mistään.
Tuon ketjun viimeinen viesti.
viewtopic.php?f=2&t=8588&p=47467&hilit=ZF#p47467

Mulle kun UK-expertti Dave Marks aikoinaan X308:iin vaihtoi, niin antoi lopuksi jäähtyä yön yli ja sitten tarkasti/lisäsi kunnes vuoti yli.

Hakemalla ZF-sanalla löytyy myös keskustelua huuhtelumenetelmällä vaihtamisesta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin