Xk8 ja painetta jäähdytin järjestelmässä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
X-05
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 5:21 pm
Paikkakunta: Nokia

Xk8 ja painetta jäähdytin järjestelmässä

Viesti Kirjoittaja X-05 »

Seisonnan jäläkehen ku ajelin Jaggea kotia niin herjas jäähdytin nestten vähyyttä. No lisäsin sitä ja kun muutenkin kattelin konetilaa niin huomasin että syylarilta vesipumpulle tuleva putki oli vähä paisuksis...hmmm. Pahin peleko oli että onka kannen tiiviste menny ja pakopaineet menöö vesitilahan(x-types oli sama ongelma). No tännän kun laittelin kylymästä käyntihin niin kuuntelin että jokin laakeri pitää vähä ääntä konetilassa ja kun avasin konepellin niin huomasin että samainen letku oli siitä paisuneesta kohorasta lontollansa, eli oli vähä alipainettä. Epäilykseni on että jäähdytinjärjestelmän paineensäätökorkki ei toimi, onko se korkki joka paisarin päällä se joka toimii paineen säätimenä? Vai onko XK8ssa jokin muu paineensäädin. Auto on 1996 ja ajettu 78.000 mailia.

T: Rojalisti
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xk8 ja painetta jäähdytin järjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Entiedä onko xk8 ssa ja noin alkupään mallissa sitä lisä paisuntasäiliötä vasemmassa etulokasuojassa. Oli tai ei niin siitä huolimatta mä sanoisin että korkki näissä on vain ylipainesuoja. Eikä sellainen japania/jenkkiläis tyyppinen paineensäätöventtiili jolloin järjestelmässä on erillinen ylivuotosäiliö. Jos vain ylävesiletku on paisunut eikä yksikään muu letkuista ole kivikovia niin veikkaisin että se kyseinen letku on rungoltaan rikki. Silloin se ei kestä minkään sortin painemuutosta ja korostaa ilmiötä reilusti. Kun on amerikan yksilö niin ehdottaisin että kuuntelet että onko äänilähde vesipumppu? Jos on niin samaan kasaan termostaatti ja jos nämä osat ovat muovisia niin vaihdat samalla ne parannettuihin alumiinisiin. Palaneen kannentiivisteen voinee aika helposti todentaa käynnistämällä kone kylmänä paisarin korkki auki. Heti käynnistyksen jälkeen tiirailet veden käyttäytymistä. Tuleeko sinne kuplia, nouseeko veden taso niiden myötä ja miltä ne kuplat haisee.
Talven aikana vuotanutta glykolia ja siten alentunut taso ja sekaan päässyt ilma aiheuttaa kaikenlaisia kivoja juttuja. Siten nämä äänet ja letkut pitää eka sulkea pois.
XJR -00.
Vastaa Viestiin