S Type, Pyoran mutterit
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 5:56 am
- Paikkakunta: Texas
S Type, Pyoran mutterit
Olen tuore -03 S Typen omistaja ja jagge ihan uusi tuttavuus.Tahan saakka lahes pelkkaa positiivista mutta pyoran mutteriden kanssa tuli pienta probleemaa , nimittain auto on USA malli ja muttereissa on alumiininen "koppa"paalla. No autossa mukana tuleva avain vaikuttaa hiukan heiveroiselta ja vaantelin pari mutteria koppineen kappaleiksi renkaan vaihdon yhteydessa kun sattuivat olemaan vahan tiukassa..
Tuleeko euroopan mallit ko alumiini kopalla, saako jostain parempia muttereita?
Autossa on alkuperaiset vanteet, (Artemis) nayttas etta ihan joka marketin mutteri rikkoineen ei kay..
Kiitokset viela hyvasta foorumista!
Tuleeko euroopan mallit ko alumiini kopalla, saako jostain parempia muttereita?
Autossa on alkuperaiset vanteet, (Artemis) nayttas etta ihan joka marketin mutteri rikkoineen ei kay..
Kiitokset viela hyvasta foorumista!
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 10:35 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
pöyrän mutterit
Minulla on S-type mallia 2001 (Suomi auto) ja siinä ainakin (valitettavasti) on samanlaiset ihmeelliset metallikopat mutterien päällä. Talviyörien vaihdon yhteydessä olen jo tuhonnut yhden mutterin kun auton mukana tullut avain lipsahti ja pilasi mutterin kulmat. Tietenkin tämä tapahtui siinä vaiheessa kun olin jo onnellisesti vaihtanut kaikki muut kolme pyörää. Ei kun vaihto takaisin ja Inchapeen, josta sain uuden mutterin ja huolto poisti vioittuneen osan.
Nykyisin vaihdan renkaat riskikkoavaimella, siinä vääntö tulee paremmassa kulmassa. Kuulin, että myös Lantikassa on tällaiset "koristekapselit" muttereiden päällä. Ei kovin käytännöllistä.
Nykyisin vaihdan renkaat riskikkoavaimella, siinä vääntö tulee paremmassa kulmassa. Kuulin, että myös Lantikassa on tällaiset "koristekapselit" muttereiden päällä. Ei kovin käytännöllistä.
Tarkoitatteko siis ihan vain sellaisia kuppeja jotka laitetaan varsinaisten muttereiden päälle? Itselläni oli eräässä autossa sellaiset, mutta ihan vain siis ulkonäkötarkoituksessa. Siinä vaiheessa kun halusi päästä itse mutteriin käsiksi, niin se kuppi piti irroittaa ensiksi erillisellä työkalulla.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 10:35 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
kupit
Ei. Kyllä nuo kupit ovat kiinteitä, joskin heiluvat jonkin verran, mutta eivät irtoa. Niiden tarkoitus on kuitenkin ilmeisesti parantaa ulkonäköä (?)
Re: S Type, Pyoran mutterit
kupit ovat irralliset ja vaativat oman avaimen millä irtoavat
Re: S Type, Pyoran mutterit
Okei, nyt täällä tuntuu olevan tietoa vähän eri muttereista.
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... HEEL%20NUT
On siis modernien S- ja X-typen, sekä uusimpien XJ:den aluvanteiden mutterit, jos ne jäävät näkyviin.
Jos mutterit jää napa- tai pölykapselin alle, käytetään halvempia muttereita, joissa ei ole tuota alumiinihattua.
Aikaisemmissa malleissa on yleensä nämä:
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... NUT-CHROME
Tämä systeemi on ollut käytössä siitä lähtien kun ekat aluvanteet tuli saataville (Kent-alloy 1975 ja XJS:n oma aluvanne ja nk. Pepperpot aluvanne oli kolmossarjan XJ:ssä aika tavallinen lisävaruste.) Sitävastoin peltivanteille on taas oma mutterinsa, jotka on muistaakseni vain kerran muuttuneet (kartion jyrkkyys muuttui kai joksus 1970-luvulla?) vuodesta 1948 jolloin Jaguarin sai ekan kerran levypyörillä tehtaalta.
(1949-1951 oli kaikissa autoissa peltivanteet, sitten XK:n sai taas pinnapyörillä, mutta Salooneja ei enää. MK IV oli viimeinen, jossa oli vakiona pinnat, ja lisävarusteena sai levyn, jolla pinnat saattoi peittää!)
Noi Britishpartsin mutterit on muuten tarvikeosia (siis ne vanhemmat, CCC7028) joita saa halvemmallakin. Ovat ihan ok, mulla on yksi satsi Kenteillä, mutta on mutterit edelleen saatavilla alkuperäisosinakin, tosin aika harva osaa päältäkatsoen sanoa onko autossa alkuperäiset vai tarvikemutterit!
-Jakuvaari
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... HEEL%20NUT
On siis modernien S- ja X-typen, sekä uusimpien XJ:den aluvanteiden mutterit, jos ne jäävät näkyviin.
Jos mutterit jää napa- tai pölykapselin alle, käytetään halvempia muttereita, joissa ei ole tuota alumiinihattua.
Aikaisemmissa malleissa on yleensä nämä:
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... NUT-CHROME
Tämä systeemi on ollut käytössä siitä lähtien kun ekat aluvanteet tuli saataville (Kent-alloy 1975 ja XJS:n oma aluvanne ja nk. Pepperpot aluvanne oli kolmossarjan XJ:ssä aika tavallinen lisävaruste.) Sitävastoin peltivanteille on taas oma mutterinsa, jotka on muistaakseni vain kerran muuttuneet (kartion jyrkkyys muuttui kai joksus 1970-luvulla?) vuodesta 1948 jolloin Jaguarin sai ekan kerran levypyörillä tehtaalta.
(1949-1951 oli kaikissa autoissa peltivanteet, sitten XK:n sai taas pinnapyörillä, mutta Salooneja ei enää. MK IV oli viimeinen, jossa oli vakiona pinnat, ja lisävarusteena sai levyn, jolla pinnat saattoi peittää!)
Noi Britishpartsin mutterit on muuten tarvikeosia (siis ne vanhemmat, CCC7028) joita saa halvemmallakin. Ovat ihan ok, mulla on yksi satsi Kenteillä, mutta on mutterit edelleen saatavilla alkuperäisosinakin, tosin aika harva osaa päältäkatsoen sanoa onko autossa alkuperäiset vai tarvikemutterit!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: S Type, Pyoran mutterit
Olisiko kellään antaa vinkkiä mistä tuollaista "koriste mutterin" irroitustyökalua voisi ostaa? Paikallisessa rengas liikkeessä työkalu on mutta ei myynnissä ja sanoivat että vanne valmistajat ei noita toimita.
Pihdeillähän nuo saisi pois mutta taitaa jäädä jälkiä....
Vanne on BBS Detroit 20"
Pihdeillähän nuo saisi pois mutta taitaa jäädä jälkiä....
Vanne on BBS Detroit 20"
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: S Type, Pyoran mutterit
Itse itselleni vastaan....
BBS Detroit vanteen muttereissa nuo koriste kupit ovat kiinteitä. Eivät siis vaadi mitään erikoistyökaluja, normi hylsy riittää
BBS Detroit vanteen muttereissa nuo koriste kupit ovat kiinteitä. Eivät siis vaadi mitään erikoistyökaluja, normi hylsy riittää
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise