S Type, Pyoran mutterit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jagsforless
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 5:56 am
Paikkakunta: Texas

S Type, Pyoran mutterit

Viesti Kirjoittaja Jagsforless »

Olen tuore -03 S Typen omistaja ja jagge ihan uusi tuttavuus.Tahan saakka lahes pelkkaa positiivista mutta pyoran mutteriden kanssa tuli pienta probleemaa :? , nimittain auto on USA malli ja muttereissa on alumiininen "koppa"paalla. No autossa mukana tuleva avain vaikuttaa hiukan heiveroiselta ja vaantelin pari mutteria koppineen kappaleiksi renkaan vaihdon yhteydessa kun sattuivat olemaan vahan tiukassa..

Tuleeko euroopan mallit ko alumiini kopalla, saako jostain parempia muttereita? :oops:

Autossa on alkuperaiset vanteet, (Artemis) nayttas etta ihan joka marketin mutteri rikkoineen ei kay..

Kiitokset viela hyvasta foorumista!
s-type -01
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 10:35 pm
Paikkakunta: Järvenpää

pöyrän mutterit

Viesti Kirjoittaja s-type -01 »

Minulla on S-type mallia 2001 (Suomi auto) ja siinä ainakin (valitettavasti) on samanlaiset ihmeelliset metallikopat mutterien päällä. Talviyörien vaihdon yhteydessä olen jo tuhonnut yhden mutterin kun auton mukana tullut avain lipsahti ja pilasi mutterin kulmat. Tietenkin tämä tapahtui siinä vaiheessa kun olin jo onnellisesti vaihtanut kaikki muut kolme pyörää. Ei kun vaihto takaisin ja Inchapeen, josta sain uuden mutterin ja huolto poisti vioittuneen osan.
Nykyisin vaihdan renkaat riskikkoavaimella, siinä vääntö tulee paremmassa kulmassa. Kuulin, että myös Lantikassa on tällaiset "koristekapselit" muttereiden päällä. Ei kovin käytännöllistä.
jagge fun
Viestit: 87
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 6:58 pm
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jagge fun »

X300:n aluissa on myös.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Tarkoitatteko siis ihan vain sellaisia kuppeja jotka laitetaan varsinaisten muttereiden päälle? Itselläni oli eräässä autossa sellaiset, mutta ihan vain siis ulkonäkötarkoituksessa. Siinä vaiheessa kun halusi päästä itse mutteriin käsiksi, niin se kuppi piti irroittaa ensiksi erillisellä työkalulla.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
s-type -01
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 10:35 pm
Paikkakunta: Järvenpää

kupit

Viesti Kirjoittaja s-type -01 »

Ei. Kyllä nuo kupit ovat kiinteitä, joskin heiluvat jonkin verran, mutta eivät irtoa. Niiden tarkoitus on kuitenkin ilmeisesti parantaa ulkonäköä (?)
Avatar
x-type
Viestit: 5
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 9:45 pm
Paikkakunta: uusimaa

Re: S Type, Pyoran mutterit

Viesti Kirjoittaja x-type »

kupit ovat irralliset ja vaativat oman avaimen millä irtoavat
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: S Type, Pyoran mutterit

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Okei, nyt täällä tuntuu olevan tietoa vähän eri muttereista.

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... HEEL%20NUT

On siis modernien S- ja X-typen, sekä uusimpien XJ:den aluvanteiden mutterit, jos ne jäävät näkyviin.
Jos mutterit jää napa- tai pölykapselin alle, käytetään halvempia muttereita, joissa ei ole tuota alumiinihattua.

Aikaisemmissa malleissa on yleensä nämä:

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... NUT-CHROME

Tämä systeemi on ollut käytössä siitä lähtien kun ekat aluvanteet tuli saataville (Kent-alloy 1975 ja XJS:n oma aluvanne ja nk. Pepperpot aluvanne oli kolmossarjan XJ:ssä aika tavallinen lisävaruste.) Sitävastoin peltivanteille on taas oma mutterinsa, jotka on muistaakseni vain kerran muuttuneet (kartion jyrkkyys muuttui kai joksus 1970-luvulla?) vuodesta 1948 jolloin Jaguarin sai ekan kerran levypyörillä tehtaalta.
(1949-1951 oli kaikissa autoissa peltivanteet, sitten XK:n sai taas pinnapyörillä, mutta Salooneja ei enää. MK IV oli viimeinen, jossa oli vakiona pinnat, ja lisävarusteena sai levyn, jolla pinnat saattoi peittää!)

Noi Britishpartsin mutterit on muuten tarvikeosia (siis ne vanhemmat, CCC7028) joita saa halvemmallakin. Ovat ihan ok, mulla on yksi satsi Kenteillä, mutta on mutterit edelleen saatavilla alkuperäisosinakin, tosin aika harva osaa päältäkatsoen sanoa onko autossa alkuperäiset vai tarvikemutterit! :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S Type, Pyoran mutterit

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Olisiko kellään antaa vinkkiä mistä tuollaista "koriste mutterin" irroitustyökalua voisi ostaa? Paikallisessa rengas liikkeessä työkalu on mutta ei myynnissä ja sanoivat että vanne valmistajat ei noita toimita.
Pihdeillähän nuo saisi pois mutta taitaa jäädä jälkiä....
Vanne on BBS Detroit 20"
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S Type, Pyoran mutterit

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Itse itselleni vastaan....
BBS Detroit vanteen muttereissa nuo koriste kupit ovat kiinteitä. Eivät siis vaadi mitään erikoistyökaluja, normi hylsy riittää
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Vastaa Viestiin