X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Tuli käytettyä oma XJ6 nyt nelipyöräsuuntauksessa. Oli kovasti sen tarpeessa perän vaihdon jälkeen ja ennenkin sitä jos tarkkoja ollaan. Perän vaihdon jälkeen camber oli positiivinen ja tämä selkeästi silmin nähtävissä. Nelipyörsuuntauksessa suoristi kyllä ratti, mutta edelleen camber takana on positiivinen. Virallisissa lapuissa suuntauksen jälkeen +2.3 astetta molemmilla puolilla.

Oma käsityksen mukaan camber pitäisi normaalisti olla 0 tai vähän miinuksella? Tuskin Jagge on tähän mikään poikkeus? Onko vedetty höplästä ja nelipyöräsuuntauksessa vain suunnattu etupää?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Takapään cambersäätö tapahtuu shimmeillä mitä tuskin on kellään ei klassisiin jaggeihin erikoistuneella korjaamolla. Shimmejä on eripaksuuksisia joten vanhat eka mitattava ja arvuuteltava uudet eripaksuuksiset. Shimmit ovat ne levyt vetarien laippojen ja vetarien välissä perässä.
XJR -00.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Mulla on ainakin omassa epäkeskopultit jota kääntämällä voi säätää. Onko kellää tietoa mikä on tehtaan suositus takapään camberille? Nelipyöräsuuntauksen tehnyt korjaamo kertoi, että camber pitää olla positiivinen kuormaa varten. Perässä vain yksi tukivarsi per rengas.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Epäkeskopultit? Ainoat mitkä mä tiedän takapäässä olevan ovat ne olka-akselin alapäässä olevat ja ne säätää aurausta eikä camberia.
XJR -00.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kyllä sillä epäkeskopultilla säädetään aurausta kuten Vauxsi sanoo.Minun pajalla ainakin näytöltä valittiin auton malli josta näkyi oikeat arvot kaikille kulmille.Uudemmat suuntauslaitteet ovat jo tälläisia.En tiedä, että luultavasti täytyy valita vielä ohjauksen puolisuus,kun englannissa on se vasen liikenne.Kai näytöltä voi senkin valita.Shimmilevyillä säädetään camber kulma.Joita on saatavissa 0,05mm välein alkaen 2,22-3,47 saakka.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Voidaan siis todeta, että käytin jaggea turhaan nelipyörsuuntauksessa koska kyseinen paja ei ymmärrä yhtään mitään noiden päälle? Löytyykö täältä ehdotuksia muille pajoille? FB rymässä joku laitto kuvan virallisista camber arvoista ja nekin näyttäs eroavan aika paljon omista säädetyistä. Eivät nimittäin olleet plussaa.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Ei pajassasi ole välttämättä vikaa.Luulisin että rengasliikkeissä on modernit laitteet suuntausta varten jos haluat tarkistaa uudelleen.Tuon camber
kulman tarkoitus on, kun pyörä alkaa pyöriä, että keskipakovoima vääntää pyörää pystyasentoon ja tämä poistaa kaikki normi väljyydet nivelistä ja laakereista.Myös kuormituksen vuoksi,kuten sanoit.Jaggessa luulisin rakenteen takia olevan positiivinen kulma.Negatiivita kulmaa käytetään kilpa-autoissa pidon parantamiseen mutkissa.Etupyörän aurauksen tarkoitus on myös sama.Jos renkaat kuluvat epätavallisesti voi kulmat tarkastaa uudelleen
mutta takapyörien camberia ei pysty muuttaamaan kuin shimmilevyillä,ja jos kulma on liian positiivinen niin levyjä vähentämällä kulma pienenee.Jos nyt ymmärrän tuon rakenteen perusteella päätellen.Et saa autoa kulkemaan kuin juna raiteilla vaikka tekisit mitä.Ensiksikin tiet on uraisia ja rengaspaineet pitää kokeilla 2.2-2.8 barin välillä.Rengas merkillä on väliä.Halpakin merkki voi toimia hyvin.Toisekseen nykyautoilla joissa ei ole keulaa juuri ollenkaan,ei tee vaistomaisia korjausliikkeitä kun vetelyä ei huomaa tästä syystä.Jagen keula on pitkä ja pienikin vetely korostuu keulalla.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Korjataan-ei keskipakovoima vaan hyrrävoima.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

https://photos.app.goo.gl/3ckZUzA6B65y1U888 Tommosiin arvoihin kääntelin itelleni 308 iin kun olin aiemmin kokeillut edessä suurempaa camberia. Tuossa on nyt niin paljon casteria kun saa kompromissi kun sen säätö on oikea vs vasen vs caster vs camber. Näiden kaikkien kesken siis. Oikealla takana on pikkasen liikaa camberia. Mutta koska säätö on kuvantunlainen shimmijuttu ja sen vaikutus ajoon on niin pieni että en jaksa alkaa viilaamaan. Myöskin mistä sitä tietää mittaamatta että kuinka paljon jouset ovat kuolleentuneet ja sitäkautta etenki juuri camber liukunut sivuun.

Lähtökohtaisesti ei yhdessäkään autossa normaalisti käytetä positiivistä camberia sen takia että jos sattuu ottamaan suuren mällin kyytiin ja camber painuisi vähän miinukselle. Miinus camber on ajon suhteen radikaalisti parempi kuin positiivinen. Jos ei erästä saksalaista merkkiä laske niin hyvin harvassa takapyörien camber muuttuu kovin paljon pyörän liikkeen mukana. Jäykällä kärrinakselilla varustetuissa se liiku muutenkaan ja oikein toteutetuilla erillisjousituksilla camber muuttuu jouston liikkeen ajoalueella niin vähän että sillä olisi merkitystä.
XJR -00.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Piti ihan käydä mittaamassa oliko mulla positiivista camberia.Kyllä Vauxi olikin oikeassa ,kyllä se on negatiivita eli renkaan yläpuoli oli sisempänä kuin alapuoli.Ero oli pystyasentoon 2-3 cm.Puhun takarenkaista ,tarkennan.Vatupassilla katsottuna.Mulla ei ole takana kallistuksenvakaajaa,miten Vauxi:n XJR;ssä,ilmeisesti on.SNG Barratin kuvissa se onkin tarjolla vain XJR supercharger malleihin.Mulla on Daimlerin V12 1995.Mietin kannattaisiko hommata minun myös.Muuten olen samaa mieltä tuosta camberin säätämisestä,tulee vain kokeilemalla eri paksuuksia ja vaikutus ajoon on huomaamaton.Saattaa
olla turha työ.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Kiitos paljon vinkeistä. Pyöränkulmien ei tarvitse olla täydelliset, mutta ehdottomasti en haluan että omassa renkaiden yläosa on kallellaan ulospäin.

https://photos.app.goo.gl/UkqCnumD5Vd1CexX8

Toivottavasti linkki toimii niin pääsette katsomaan miltä auto näyttää.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Joo sullahan on ihan selkeästi positiivisellä niin silmällä että paperillakin. Tuon verran positiivistä näkyy kyllä silmällä heti. Mittaisin kyllä sihmmien paksuudet ja pistäisin tilaten selkästi ohuempia kahdet eri paksuudet. Takana auraustakin aika reilusti jolla kyllä voidaan kompensoida tota positiivistä camberia tietyssä määrin. Vakaajan olemassa olo ei vaikuta camberiin. Vertaukseksi toho mun kuvaan jossa yksiköt ovat asteita ja sen minuutteja. Niin 0.12' auraus-summa on vähän reilu 1mm aurausta takana.
XJR -00.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kyllä luulen että tuo vaihtoperä on erimittainen kuin alkuperäinen.Tai sitten vetoakselit on liian pitkät.Onko ne alkuperäiset akselit.Jos on niin perä erilainen alkuperäiseen verrattuna.Onko sulla alkuperäinen perä tallessa että voisit mitata onko vetolaippojen etäisyydessä eroja.Tuossa on kyse jo useasta sentistä puolellaan.Menee mielenkiintoisaksi mutta etsitään yhdessä ratkaisuja.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Par aikaa ku oma xjr on nosturilla niin silmämääräisesti katsottuna takarenkaiden camber on lähellä nollaa kun jousto on äärilaidassa. Eli noin asteen eri kun ajokorossa.
XJR -00.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Alkuperänen perä on tallella ja pitääpä vähän mittailla, kun saan auton nosturille. Korjaamo joka suuntas väittää ihan kivenkovaan et kaikki on oikein, mutta ei oo kukaan forumeilla pitäny normaalina. Inchcape sano myös samaa et camber ei oo ok.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Brittiosa möi ton perän mulle ja kuvittelis sen olevan oikea. Ainut ero alkuperäiseen on et tää on kitkalukolla.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Katselin noita kuviasi ja huomasin että auton takapää on ainakin 5-8cm korkeammalla kuin omani.Vertasin pyörän ja lokasuojan kaaren väliä.Minulla ne ovat samalla tasolla.Mulla voi jouset olla painuneet,pitäisi vaihtaa uusiin.Voi ollakin että sulla ei olekaan mitään ongelmaa.Jos minä tunkkaan koria ylös,niin rengas kääntyy nopeasti positiiviselle kulmalle.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Vertailtiin yhteen toiseen XJ6 X300 Jaggeen kerran ajo korkeutta ja omassa oli huomattavasti matalempi. Omat jouset aika ruosteisen näköset ja etupää painuneempi.
Mixu
Viestit: 36
Liittynyt: To Touko 20, 2021 12:13 pm

Re: X300 XJ6 Nelipyöräsuuntauksen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Ongelma ratkesi ainakin silmämääräisesti ottamalla shimmi levyt pois vetarien välistä.
Vastaa Viestiin