Hei!
Autona 1999 4,0 S- type. Auto on toiminut virheettömästi omistukseni aikana tähän asti. Ensin töistä startatessani polttoainemittari oli pimeänä kuten myös takavalot kokonaisuudessaan sekä parkkitutka. Tarkistin kotiin päästyäni valojen sulakkeet sekä mahdolliset sulakkeet tuohon polttoainemittariin liittyen takasulakerasiasta, kaikki sulakkeet ok. Kun seuraavan kerran yritin lähteä aiton kanssa liikenteeseen, ovet eivät meinanneet aueta millään ja virtalukko ei tunnistanut avainta. Virrat menivät kyllä päälle mutta startatessa vaan naksahdus. Akun varaus oli 12,3V, laitoin sen lataukseen ja testasin seuraavana päivänä ilman muutosta auton käytöksessä. Viimeiseksi aloin käymään takasulakerasian johdotuksia läpi. Akun ollessa vielä paikallaan aloin löysäämään takasulakerasian + sisääntuloa. Yhtäkkiä auton tietokoneet aloivat surisemaan, virtalukko piti tunnistussurahduksen (avain ei virtalukossa) ja hälytin meni päälle. Oma veikkaus olisi että vika löytyisi tuon takasulakerasian ympäristöstä. Pääsulakkeen liittimet (rasisn vasemmalla puolella) olivat jonkun verran hapettuneet. Onko kokemuksia mikä kannattaisi katsoa seuraavaksi?
S-typen sähköt sekosivat
S-typen sähköt sekosivat
S-type 4.0 V8 1999
Re: S-typen sähköt sekosivat
Jos löysäilet sulakerasian syöttöä akun ollessa kytkettynä hyvin todennäköisesti huomaamattasi katkaisit aivan hetkeksi koko rasialta sähkön. Tällöin ohjainlaitteet mitkä ovat sulakerasian takana tekevät resetin ja ne ohjainlaitteet mitkä eivät ole mutta keskustelevat rasian takana olevien kanssa ovat ihmeissään kun keskustelukaveri puuttuu ja aloittavat itsekkin ehkä resetillä kun keskustelija taas löytyy.
Näin niinkuin suurinpiirtein väylätekniikkaa kansantajuisemmin.
Näin niinkuin suurinpiirtein väylätekniikkaa kansantajuisemmin.
XJR -00.
Re: S-typen sähköt sekosivat
Miten saisi tehtyä täyden resetin, tarvitseeko diagnostiikkaa?
S-type 4.0 V8 1999
Re: S-typen sähköt sekosivat
Akkukenkä irti ja kattelet uudelleen aamulla. Ulkomailla suosittua kengät irrallaan yhteen en ite harrasta koskaan.
XJR -00.
Re: S-typen sähköt sekosivat
Tämä tehty nyt parina iltana. Kun seuraavana päivänä laittaa akunkengät kiinni, kaikki takavalot ja kilven valot palavat vaikka sulakkeen ottaa pois. Kojelaudassa palaa takasumuvalojen merkkivalo vaikka kytkin nollalla. Switched system powerin sulakkeet pois ottamalla valot sammui, kojelaudan valo ei siltikään. Virtalukko ei tunnista avainta minkään jälkeen.
S-type 4.0 V8 1999
Re: S-typen sähköt sekosivat
Nyt vaatii autosähkömiestä ja testereitä ja mittareita. Täysin hatusta veikkaisin että kommunikaatiohäiriöitä tai maadoitusvikoja. Helposti myös johtoa ruostunut poikki.
XJR -00.