Jaguar XF moottoriongelma

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Hei!
En tiennyt uudehkon XF:n moottorin olevan kertakäyttöisen, ei korjattavissa oleva. Nyt tiedän. Taustaa: ostin XF 2.0 dieselin n vuosi sitten isosta autoliikkeestä. Ajettu paljon, 258 000 km. No sitten se alkoi oireilemaan jakopäästään, ja se korjautettiin valtuutetun Jaguar-korjaamon toimesta. Siitä noin vuosi eteenpäin ja taas oireita. Nyt alkoi kuulumaan mekaanista naputusta lämpimästä koneesta, tyhjäkäynnillä, ei muutoin. No rekan kyytiin ja samaan korjaamoon. Tuomio: ei ole vikaa heidän jakopää-remontissaan, puristuspaineet epätasapainossa, ei voi korjata, uusi moottori hintaan 25000€... Osaako joku kertoa miten puristuspaineiden epätasapaino aiheuttaa mekaanista naputusta ja ainoastaan lämpimässä koneessa?? Vai viedäänkö minua kuin pässiä narussa?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Itse tekniseen kysymykseen osaamatta mitään, oletko kysynyt ei-valtuutetuilta experteiltä kuten Jag-Finn, Karaasi tai AutoRep? Monessa tilanteessa virallisen huollon ohje on vaihtaa koko helahoito, kun ei-valtuutettu saa tehdä "oikeita korjaustöitäkin". Muuten, muistaakseni näissä pitää jakoketjuhuollon yhteydessä vaihtaa moottorin tasapainoakselit, olikohan ne vaihdettu tuossa huollossa?
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Kiitos vastauksesta! En ole kysynyt vielä muualta, yritän toipua shokista... Tuskin ovat vaihtaneet mitään tasapainoakseleita, ei ainakaan siinä listassa minkä sain tarjouksessa... Tälläisen "siviilin" on hankala kyseenalaistaa ns. merkkikorjaamoja... Mutta pitää olla heihin yhteydessä!
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja rado »

Jos ketju venynyt niin puristuspaineet voivat olla epäbalansissa.
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Niin olen itsekin ajatellut… venttiilit aukeaa liian aikaisin jos ajoitus on pielessä, sehän on selvä. Mutta että merkkihuolto selittää puristuspaineiden eron olevan 10%, joka heidän mukaansa tarkoittaa moottorin olevan ei-korjattavissa? Eikä se mielestäni selitä mekaanista kilkatusta, joka kuuluu moottorin siitä osasta missä jakoketju on. Ja kilkatus kuuluu vain lämpimästä moottorista, ja alle 1200 kierrosta. Yli sen äänet katoaa…
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Vasara »

2.0D taitaa olla jo JLR:n oma AJ20D Ingenium moottori, eikä PSA/Ford valmiste?
Minulla on alka pitkä kokemus noista PSA/Ford moottoreista (2.2D), jotka kestivät molemmissa kulkineissa (Paku ja iso sedan) ongelmitta sinne 500tkm tienoille. Tiettyjä huoltokohtaitakin oli, jotka kannattaa tarkistaa ennenkuin lähdet uutta moottoria hankkimaan:
- Värinänvaimennettu kampiakselin hihnapyörä / Laturin vapaakytkin -> Ääntävät mekaanisena naputuksena rikkouduttuaan. (dieselin kampikulman voiman vaihtelut ovat kovat, joten apulaitteiden suojaksi on hihnapyörissä "joustava" kohta) Molemmissa omissani kilkatus alkoi karvan alle 300tkm.
- Apulaitehihnan kiristin. Ilmeni heti kohta ylläolevan vian jälkeen. Samanlainen ääni.
- Polttoaineen suutin jumittelee tai pisaroi tai valskaa. (ei osunut itselle, mutta kaverille, itse asiassa kahdelle) Diesel huoltoliike osaa diagnosoida yleensä suuremmin purkamatta. Naputtava ääni, nimenomaat tyhjäkäynnillä ja usein vain lämpöisenä. Suuttimet voi huollattaa.

Sitten pahempiin skenaarioihin:
- Ajatko paljon lyhyttä ajoa? Nykydieseleissä lyhyet ajorupeamat aiheuttavat helposti polttoaineen kertymistä moottoriöljyyn (googleta diesel oil dillution) ja tämä voi johtaa laakerivaurioihin. Omassani (V6 3.0D) vaihdan öljyt 10tkm välein, kun siinä tuo laakerivaurion mahdollisuus on hieman tyyppivika.
- Jakopään ketjunohjaimen/kiristimen rikkoutuminen tai itse ketjun venyminen aiheuttaa venttiilinajoituksen muuttumisen, joka voi hyvinkin aiheuttaa epätasaisia puristuspaineita, joten voipi olla että jakoketjuhuollossa on kuitenkin mokattu. Ääni tulee entistä suuremmista kampikulman voimien vaihteluista tai ketjun hakkaamisesta liukupintoja vasten. Tasapainoakselit taitaa olla tuossa kuulalaakereilla, jotka on huoltokohteita. (ja ilmeisesti myös nokka-akselin laakerit?)
Puristupaineisiin vaikuttaa myös:
* Männänrenkaat - vaihdettavissa - jos puristuspaineet karkaavat männänrenkaiden kautta, niin silloin kampikammioon karkaa palokaasuja = Öljyntäyttökorkista tulee pakokaasua (vähäistä höyryä esiintyy aina) - Ohivirtaus mittauksella voidaan todea moottoria purkamatta.
* Imu-/tai Pakoventtiilin vuotaminen tai "kantaminen" - usein korjattavissa tai korjaantuu ainakin uudella sylinterinkannella, mikäli ohivuoto on syönyt metallia kannesta - Ohivirtausmittauksella voidaan todea tämäkin moottoria purkamatta. Esin jumittava venttiilin nostin saattaa aiheuttaa tämän.
* Sylinterin kannen tiiviste - Palokaasut yleensä livahtaa tällöin jäähdytysveden puolelle ja auto heittää vedet pihalle tai kaasut menevät kampikammioon. (sama ilmiö kuin männänrenkaat) Korjattavissa.

Pyydäppä puristuspainetestin tulokset ja kysyppä samalla että kun teillä oli ko mittausta varten paikat auki, niin miksi eivät tehneet ohivuotomittausta samalla, kun se olisi heti kertonut syyn puristuspaineiden eroille? (ohivuototesti tehdään samalla letkunpätkällä kuin puristuspainemittaus, mutta mittarin sijaan ko letkuun kytketään paineilmaa ja kuunnellaan että mistä sihisee)
Samalla yhteydenotolla kysy että haluavatko kenties vielä kuitenkin arvioida tilannetta, kun meinaat viedä auton toisaalle korjattavaksi ja jos selviääkin että vika onkin heidän suorittamassaa huollossa, niin korjaamolasku on siinä tapaukseesa tulossa heille. (juu, niin: keskustelu kannattaa käydä sähköpostilla, ns kirjallisena. Jos sieltä soitetaan ja luvataan jotain, niin pyydä aina vahvistus asiasta sähköpostiin)

Isot autoliikkeet harvoin lähtevät kovin työlästä vikaa korjaamaan, kun heille on helpompaa vaihtaa ongelmakohta kerralla. vertaa: Polkupyörän sisäkumi on puhki. Ostaisinko paikkarasian á 4.90€ ja söherrän liimojen kanssa vai uuden sisärenkaan á 6.25€? Lisäksi en avaamatta tiedä minkälainen reikä tai halkeama siellä on?
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Aldebaran kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 9:04 am sitten se alkoi oireilemaan jakopäästään, ja se korjautettiin valtuutetun Jaguar-korjaamon toimesta. Siitä noin vuosi eteenpäin ja taas oireita.
Ihan mielenkiinnosta mitä siitä jakopäästä sitten korjattiin? Vaihdettiinko ketju vai pelkät kiristimet? Ketjun venyminenhän näissä 2.0 ingeniumeissa on tunnettu ongelma joten oletin että se on ainakin vaihdettu, mutta jos ei niitä tasapainoakseleita ole niin onko ketjuakaan uusittu..
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja rado »

Kannattaa miettiä ennekuin "uhkailee" toiselle korjaamolle viemistä ettei nykyinen Korjaamo tee tietoisesti moottorista kaputtia jottei heidän "ryssänsä" paljastuisi.
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Aivan oikein, moottori on Jaguarin Ingenium 2.0 D.
Ja varsin kattavan luettelon esitit mahdollisista syistä, hieno homma!
Otan heti huomenna yhteyttä ja kysyn (kohteliaasti) miten he päätyivät antamaansa tuomioon. Käytin autoa kotipaikkakunnalla kahdessa korjaamossa, jotka kumpikin päättelivät syyn olevan jakoketjuun liittyvä. Ja kyllä, korjausselosteen mukaan ketju ym romppeet vaihdettiin. Mikä on totuus, en tiedä enkä varmasti pysty selvittämään kuin viemällä auto johonkin toiseen korjaamoon. Ja kuljetutin sen rekalla kyseiseen firmaan, koska ovat a) merkkikorjaamo ja b) korjasivat jakopään.
Nyt on tunne että mua on viety kuin litran mittaa….
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Nyt on tunne että mua on viety kuin litran mittaa….
Voi olla tai ei välttämättä: Voi esim olla että uusi ketjunkiristäjä on pettänyt tai uudessa vaihdetussa ketjunohjaimessa on ollut valmistusvika. Näitäkin sattuu eikä niille ketään voi mitään. Siksi ne takuut materiaalivirheistä ovat olemassa. Huollon suorittaneen yrityksen tulisi hieman enemmän paneutua itse vikaan, kuin koittaa todistaa että he eivät ole tehneet virhettä. Virheet korjataan ja siten saadaan tyytyväinen asiakas. (hyvin hoidettu jälkimarkkinointi tapaus kasvattaa asiakastyytyväisyyttä jopa suuremmaksi kuin virheettömän tuotteen hankkineen asiakkaan kohdalla)
Ehdottomasti kommunikointi kohteliaasti. Samaa aamupuuroa syöviä ihmisiä molemmissa päissä.
... tee tietoisesti moottorista kaputtia jottei heidän "ryssänsä" paljastuisi.
Voi olla aika vaikeeta siten ettei jää kiinni ja sitten kun jää kiinni, niin kädessä onkin hieman suurempi keissi kuin vain jakopään uusiminen tms. Pääsee petoksesta suoraan iltapäivälehtien kanteen ja syyttäjän ankean pöydän ääreen. En itse lähtisi edes nyrkkipajana riskeeraamaan, saati sitten suurehkossa autoliikkeessä.
Jos esim nyt jälkeenpäin väittäisivät että koneessa ei ole öljyä, niin ovat jo pyörittäneet moottoria puristuspaineiden mittaamiseksi. Korjaamolle lavetilla tuodusta autosta katsotaan aina nesteet ja että moottori pyörii vapaasti ennen muita toimenpiteitä. (nyt haavaparta väpättää: Näin ainakin minulle jo -80 luvulla ammattiopinnoissa opetettiin. Kylläpä aika kuluu :lol: )
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Näin lähtökohtaisesti oletin, uusituista osista joku on pettänyt? Ja kone vetää hyvin, ei savuta, ei syö öljyä… siksi tuomio sai aamukahvit väärään kurkkuun!
Yritän aamulla saada vastauksia. Palaan foorumille kun saan lisäinfoa.
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Sain vastauksen kysymyksiini korjaamolta: "Autoon tosiaan tehty vuosi, sitten jakopää remontti meillä. Mekaaninen kolina / kilkutus tulee selvästi moottorin mekaniikasta. Jakopää ongelmissa ääni on täysin erilainen "ketjun rallatus" ja tämä ilmenee yleensä vain käynnistys hetkellä pienen ajan. Tällaista ääntä ei havaittu.
Tämä puristuspaine-ero on valmistajan määritelmä. Jos puristuspaineissa on yli 10% keskinäinen ero tarkoittaa se automaattisesti moottorin uusintaa. Meidän valmistajalta ei ole saatavilla moottorin sisuskaluja erikseen joten aina vaihdetaan raakamoottori näissä tapauksissa.
Paine-ero on suora selitys ontuvalle käynnille, heikolle käynnistymiselle ja ylim. kolinoille. Jakopäätä ei ole syytä purkaa / tarkistaa tämän enempää. Puristuspaineet on mitattu hehkutulppien reijistä. Ohivuotomittausta ei ole tarpeenlista tehdä. Myöskään valmistajan ohjatuissa vianhauissa ei tarvitse ohivuotomittausta suorittaa. On tullut ennenkin tapauksia vastaan, että moottori tarvitsee uusia kokonaisuudessa ja silti autolla on pystynyt ajamaan normaalisti."
Että näin.
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Olisikohan "ison autoliikkeen" aika purkaa kauppa tai jotain?
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Ison autoliikkeen kanssa asiasta keskusteltiin. Se ei käynyt, mutta osallistuvat kustannuksiin 50%. Mikä on hieno asia. Tosin ei lähdetä tuohon tarjoukseen, auto siirrettiin pois merkkihuollosta toiseen liikkeeseen. Jossa tämän hetken tieto on, että laitetaan kunnostettu kone, jonka hinta 10000€, päälle asennuskulut, 3000€ noin. Itselleni on jäänyt epäselväksi mitä tarkoittaa ”kunnostettu moottori”… mitä kaikkea siihen kuuluu, mitä otetaan nykymoottorista mukaan…?
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Kunnostettu on vähän epäselvä termi. Jos se on "rebuild" niin moottori on purettu, putsattu ja kasattu uusin kuluosin. Mutta sehän voi olla myös esim. kolariautosta otettu toimiva moottori joka on vain huollettu ulkoisesti purkamatta sitä. Varmaan korjaamo osaa kertoa millaisen moottorin löysivät? Hienoa joka tapauksessa ettei mennyt isomman hintalapun mukaan, ja että sait diilin kauppiaan kanssa.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Jos päätit edetä uuden raakamoottorin kanssa, niin silloin pitää edellisestä moottorista ehdottomasti tukia vian aiheuttaja, ettei vika siirry uuteen moottoriin siirrettävien apulaitteiden myötä ja kohta sekin on pian mennyttä. Esim; Jos puristuspaineiden ero johtuu männän renkaiden valskaamisesta, voi syy niiden vaurioon olla vuotavassa ruiskusuuttimessa, joka valuttaa sylinteriin liikaa polttoainetta. Liika polttoaine pesee öjyn pois ja aiheuttaa sylinterin nopean kulumisen. Jos suuttimet tai korkeapainepumppu siirretään alkuperäisestä moottorista, tulee niiden kunto tarkistaa.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Totta puhut... Pitää olla yhteydessä korjaamoon ja varmistaa nuo mainitsemasi seikat. Luulisi korjaamoiden nuo asiat tarkistavan, mutta uskoni alan osaamiseen alkaa olla koetuksella. Kiitos näistä!
Aldebaran
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 06, 2021 6:27 pm

Re: Jaguar XF moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Aldebaran »

Korjaamo vastasi että eivät ala vanhaa konetta purkamaan. Jos apulaitteista jotain selviää, se riittää heille.
Vastaa Viestiin