X350 4.2 2004 lukija

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Mulla ollut käytössä nyt hetken aikaa iCarsoft i930 ja saanut sillä luettua X350:sta 4.2 2004 jousitukseen liittyvät vikakoodit.
Tänään syttyi kuitenkin moottorinvikavalo ja koitin lukea samaisella lukijalla moottorinvikakoodit, mutta antoi jonkun sortin vikailmoituksen, että ei voi lukea moottorinvikakoodeja, antoi kyllä poistaa koodin tai koodit ja vikavalo hävisi. Ei ole nyt uudestaan vielä syttynyt.
Katsoin lukijan ominaisuuksista, että kyllä siinä pitäisi olla moottorinlukuominaisuuskin, mutta voisko auto olla jotenkin lukittu että tällaisilla lukijoilla ei sitten kuitenkaan pystyisi lukemaan moottorinvikakoodeja?
Olen samaisella lukijalla lukenut kyseisestä autosta lähes kaikkia muita vaihtoehtoja ja ne ovat menneet läpi, mutta tuota moottorinvikakoodeja en onnistu lukemaan.
Tuleeko kenellekään mieleen onnistuuko tällä tuo luku vai suositteletteko jotain muuta lukijaa tai sitten saman valmistajan jotain parempaa lukijaa.
Sitten olen miettinyt esim. kannettavaan hommattavaa JLR Mongoose kaapelia ja softaa.
Jos jollain on ylimääräisenä kyseinen kaapeli ja softa niin olisin kiinnostunut hankkimaan!!
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Onko siihen icariin mitään pävityksiä satavana ? JLR/Ford SDD on aivan kammottavaa kuraa käyttää. Siihen nähden mikä vaan muu ohjelma tai palikka on kiva olla. Tuohon Foxwellin nt-530 kapulaan mikä mulla on, on tullut jo monta eri päivitystä jo pelkästään jlr ja firmware puolelle.

Tossa foxwellin kapulassa ei ole jlr autoihin 2-suunta systeemiä eli ei pysty esim moottorista käskyttämään toimilaitteita. En osaa sanoa onko kalliimmassa sitten. Mainostavat että on tässäkin mutta ei vaan ole.
XJR -00.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Tarkistin nuo päivitykset joitakin aikoja sitten eikä silloin ollut. Voisin tarkistaa taas uudestaan.
Mulla on kyllä toinenkin iCarsoft Volvon ja Saabin lukija joka huomattavasti uudempi ja isompi laite, niin jos sillä pääsisi lukemaan OBD2 puolelta jos tuo moottorinvikavalo syttyy joskus uudestaan.
Täytyy miettiä tuollaistakin merkkiä jonka tuossa kerroit. Kyseinen kapulamerkki mulle ainakin ihan outo.
Onko kellään mitään tietoa tuosta Mongoose kaapelista ja siihen sopivasta softasta? Huomasin että monet softat ja kaapelit tukee 2005 eteenpäin ja mulla on 2004 niin ei kuulemma ainakin niitten sivujen mukaan sovi 2004.
Olis vaan ollut kiva tietää mikä vikailmoituksen antoi, mutta tosiaan tuo i930 kyllä koodin poisti.
Vaihdoin autoon uuden takaiskarin ja Cats järjestelmähäiriö teksti hävisi heti ja auto on taas ollut ihan normaali, tilasin vaan yhden iskarin mutta nyt kun selvisi että auto tuli kuntoon niin taidan tilata vielä toisen puolen iskarin taakse uuden, vaikka siitä vikailmoitusta olekaan tullut.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Oli se mullekkin outo ennenkuin kuulin ex jaggfinn duunarilta että siellä oli ainakin jonkinaikaa käytössä. :) Mongoose toimii siedettävästi ids ohjelmassakin. Mutta koska se käyttää sitä J2564 tms protokollaa mitä vanhemmat jagget eivät tue niin tuki alkaa XJ ssä vuosimallista 2000. SDD/IDS versio myös merkkaa vuosimallit mihin pääsee. Mulla tuo v131 on se vanhin sdd joten se toimii vanhimpiin tuettuihin. Etenkin jos olisi mongoosen sijaan ehjä VCM. VCM llä pääsee sitten niin syvälle vanhoihin kun voi päästä. VCM osto on vaikeaa koska myynnissä on todella paljon kiinakopioita millä ei tee mitään. Aidot ehjät maksaa mirhamia.

2004 xj on jo puhtaasti sdd auto. Harmi kun oot niin kaukana, olisin voinut vaikka kokeilla tota foxwelliä.
XJR -00.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Huomasin tuollaisen linkin
https://www.jlridssddmongoose.com/ids-i ... blet-deal/

Tuostakin voisi karsia tabletin sun muut pois, mutta ilmeisesti tuo V131 on ainut mikä tuossa toimii.
Eli oletko sitä mieltä, että tuo Mongoose kannattaa jättää suosiolla väliin ja hankkia ihan joku muu kapula, eikä touhuta kannettavalla tässä kohtaa.

Sitten olen miettinyt jos vaihtaisi tämän i930:sen johonkin uudempaan icarsoft malliin, josko niillä pääsisi sitten jo näkemään enenmmän.
Luulin että noilla mongoose kaapelilla ja siihen sopivalla softalla niin pärjäisi jos on omasta takaa jokin ylimääräinen kannettava ja on mulla tuossa yksi ihan hyväkin ylimääräinen kannettava jossa nyt Win7 32-bit ja ajattelin jos siihen suht edukkaasti saisi jonkun systeemin.
Aero
Viestit: 129
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jännä ettei moottorin koodeja tarjoile näytille, kun ne on just ne koodit mitkä pitäisi saada standardisti ulos käytännössä ihan joka lukijalla.

Jos joskus sattuu olemaan ajelua Kanta-Hämeen suuntaan, niin mun iCarsoftia (iCarsoft LR v3.0, pitäisi olla iCarsofteista kattavin JLR:n osalta) saa kokeilla, niin tietää ainakin että onko tuotesarjan sisällä päivittämisestä mitään iloa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Voit sä koittaa perus kiina mongoosea. Sitten tiedät kui kamalaakin kammottava sdd on käyttää. Sdd tulee sanoista Symptom Driven Diagnostics. Nimi kertoo kaiken kurjuuden. Voi tietty mun ohjelmassa olla puutteitakin koska kopio.

Ohjelmassa ei siis ole mitään yleistäkin yleisempää listaa toimintoja. Eli lue ja poista vikakoodit, livedata tai jopa komponenttien käskyttely per ohjainlaite. Ei, sdd ssä kaikki toiminnot perustuu johdattuun oire perustaiseen korjaamiseen. Tossa mun versiossa vaan niitä johdatteluja on kovin vähän ja aina se ohje siihe vikaan puuttuu tai on tuntematon tai muuta sontaa. Sitten ohjelma koittaa arpoa sopivan ratkaisun klikaamiesi vikojen perusteella. Sillävälin se kyllä lukee kaikki auton koodit taustalla.
Eli se perus että jaa ilmastointi ei toimi, käympä lukee koodit, menee 2min ei sdd llä onnistu.
XJR -00.
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Eli kannattaisi unohtaa tuo Mongoose ja JLR IDS SDD Versio 131.** cd:llä?
Onko tuo icarsoft huonompi kuin esimerkiksi foxwell tai mitä suosittelette?
Ilmeisesti kellään ei ole nyt myydäkään mitään kunnon lukijaa tähän hätään!
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Jos on ajelua pk seudulle tai uudellemaalle niin koitetaan tuota foxwelliä. Se on ainakin toiminut hienosti landroverin disco 3 ja 4, xf ja xe. Disco sportissa oli puutteita mutta sen jälkeen on päivittynyt kerran joten eio tietoa nyt.
XJR -00.
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja TePe »

Ah, tuttu auto ja tuttu ongelma! Itselläni on käytössä kolmitasoinen ratkaisu:

1. P-alkuisten eli moottori/powertrain -vikakoodien nopeaan lukuun ihan halvoista halvoin OBD2 bluetooth-dongle ja sen parina mikä tahansa OBD2-lukuohjelma puhelimelle, itselläni käytössä lähinnä TorquePro. Myös mikä tahansa Biltema/Motonet -härvelikin pitäisi toimia P-koodien kanssa.

2. Kaikkien muiden vikakoodien kuten vaikkapa ilmajousituksen koodien tai minkä tahansa anturidatan lukemiseen mulla on iCarsoft JLR V2.0. Tämä on toiminut kaikkeen muuhun paitsi X350 moottorinohjauksen. Lukee kuitenkin moottorikooditkin muista autoista, esimerkiksi omasta XK:sta jossa periaatteessa hyvin sama moottori ja moottorin ohjaus kuin XJ:ssä. Lisäksi huomioitava että iCarsoftilla voi vain lukea dataa ja lukea/nollata koodeja, mutta sillä ei voi ohjelmoida, eli ei siis voi esimerkiksi kalibroida ilmajousitusta.

3. Kun mikään muu ei auta, eli jos vaikka haluaa suorittaa ilmajousituksen huoltotoimenpiteitä, niin siihen käyttöön löytyy Mongoose ja SDD V131 ja antiikkinen läppäri. Tosi hidas ja ärsyttävä käyttää, mutta jos varaa muutaman tunnin aikaa, niin sillä kyllä onnistuu kaikki. Läppäri kannattaa olla about siltä ajalta miltä auto ja softakin on. Toi softa vaatii aikamatkailua sinne vanhojen windows-versioiden maailmaan ja päiväyksiin, ja on meinaan sellainen viritys että en lähtisi asentamaan koneelle mikä sisältää jotain tärkeää tai jolla pitäisi tehdä jotain muuta.

Noilla kolmella on tähän saakka onnistunut kaikki XJ:n, XK:n, S-Typen ja Rangen toimenpiteet, mutta vielä en ole löytänyt sellaista yhtä laitetta mikä korvaisi koko läjän.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
pekkas-1
Viestit: 82
Liittynyt: La Marras 22, 2014 8:24 pm
Paikkakunta: Naantali

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

No nyt sain päivitettyä tuon iCarsoft i930 lukijan ja kun olin auton malli ja muut valinnat tehnyt ja valitsin listalta Engine code, niin tuli seuraavanlainen ilmoitus:
Fault in communication with vehicle ECU.
Please confirm:
1. This vehicle is armed with the system;
2. This system is an electrical control system
3. The diagnostic connector is OK
4. The ignition switch is ON

Kyselin asiasta iCarsoft jenkkien päästä tänään ja sain vastaukseksi että on mahdollista että jossain vanhemmissa malleissa voi olla puutteita joidenkin vikalukujen kanssa. Kaikki muut tuossa lukijassa toimivatkin tässä autossa.

Huomasin myös että iCarsoft versiosta oli tullut LR V3.0 joka ilmeisesti jotenkin parannettu versio LR V2.0 :sta.
Hinnat näyttää olevan sitä samaa luokkaa mitä i930 oli silloin kun sen ostin.
Mutta mitä tuo teille kertoo?
Avatar
spalmgre
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 12, 2022 3:26 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: X350 4.2 2004 lukija

Viesti Kirjoittaja spalmgre »

iCarsoft lukee kyllä moottorin koodit.

Tarkista ensin että akku on kunnossa. Tämä on yleinen ongelma.
Toiseksi tarkista edessä lamppujen vieressä olevien kolmen maadoituspisteen kunto.
Jos lähdet irroamaan niin todennäköisesti katkeaa. Joten Googlaa ja varaudu tekemään uudet maadoituspisteet.
Maadoituspisteet on hyvin yleinen monen vikakoodin aiheuttaja.
XJ350 V8 2003 aikaisemmin E-Type 4.2
Vastaa Viestiin