Xj40 nokeaa tulppia.
Xj40 nokeaa tulppia.
Mikähän voisi olla vialla kun nokeaa tulpat, eikä ota kierroksia vaan prätkyttää. Uusilla tulpilla toimi hetken kun aamulla käyttelin, mutta sitten oltiin taas lähtöpisteessä. Johdot, pyörijä sekä jakajan kansi ovat myös uudet. Kyseessä xj40 vm-87 ja 3,6l koneella.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Auto on ollut pitkään pois liikenteestä, viimeksi leimattu - 07.ecun liittimet käytin irti ja puhdistin varoiksi.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Pari simppeliä juttua kun pitkään seissyttä auto käynnistelee:
- Onko polttoaine vanhentunutta?
- Tarkista että ilmatiet on vapaat (ei hiirenpesiä tai suojarättejä ilmalinjoissa - pakoputkissa voi olla "jekku")
- Tarkista että sytysjärjestys on oikein (halpa ajonesto on laittaa ne väärin takoituksella)
- Tarkista maadoitukset
- Tarkista että kylmäkäyntipiiri ei jää "ryypytys" asentoon. (en ole varma onko tuossa mallissa ylimääräistä suutinta?)
- Onko polttoaine vanhentunutta?
- Tarkista että ilmatiet on vapaat (ei hiirenpesiä tai suojarättejä ilmalinjoissa - pakoputkissa voi olla "jekku")
- Tarkista että sytysjärjestys on oikein (halpa ajonesto on laittaa ne väärin takoituksella)
- Tarkista maadoitukset
- Tarkista että kylmäkäyntipiiri ei jää "ryypytys" asentoon. (en ole varma onko tuossa mallissa ylimääräistä suutinta?)
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Ja liittyen tuohon "kylmäkäynnistyspiiriin", tarkista toimiiko jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oikein.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Lämpötila anturin navoista ei tullut lukemia, tilasin uuden. Vaihdan samalla toisen ilmamassamittarin.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Nyt on uusi lämpötila anturi sekä säädöissä oleva maf, lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja tienpäällä pelaa hyvin. Ongelmana on edelleen moottorin ollessa lämmin ja hetken käytyään tyhjäkäyntiä on taas nokea tulpissa, voiko vuotavat suuttimet aiheuttaa nokeutumista tyhjäkäynnillä vai mistä mahtaa kiikastaa moinen?.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Miten lambdojen signaalit huitelee kun tilanne on päällä ? Niin etummaisen kuin takimmaisen jos sellaista on ? Onko signaalin vaihtelu normaali myös muissa tilanteissa? Räkivät ja vuotavat suuttimet voivat noeta tulppia. Mut eivät kaikkia. Harvoin koko jono sumuja on yhtälailla rikki. Todennäköisempää on että seos painuu paksulle tyhjäkäynnillä ja sitäkautta nokeaa tulppia. Siksi tuo lambdan signaalijännite on hyvä tarkastaa. Oskilloskooppi tähän on paras ja eikun ajamaan ja vika päälle.
XJR -00.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Tässä ei ole lambdoja vm-87, yks vois lääkkeeksi ku vaan ajas piiitkän lenkin.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Hyvä minä.. Tämän saa ku temuaa uudempien kanssa vain. No tuon ikäinen ruisku noudattaa tunnistimiaan orjallisesti johon vaikuttaa myös vahvasti maadoitusten ja jännitteiden kunto. Mitä maf singaalijännite näyttää juuri ennen vikatilaa ja kun oleteteaan että tulpat nokeentuu ? Eli tökit yleismittarin vaan rinnalle ja kone käyntiin. Näyttääkö kaasuläpän asentotunnistin oikein kokoajan ? Maf ssa lienee myös imuilman lämpötilatunnistin? Toimiiko se?
XJR -00.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
Kuinkas tuo mittaaminen sitten tehdään?. Mistä navoista ja millaisia arvoja kuuluu näyttää?
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
https://www.jaguarforums.com/forum/atta ... _meter.pdf
Tuosta testaus pdf lukien. Näyttäisi olevan aika sekavat pinnijärjestykset ohjeessa. Tulkitsin ite että on ihan tavallinen perinteinen kuumalankamittari joten signaalijännite alue on 0 - 5V. Yleensä jäädään johki 4.5V luokkaan enimmillään kun on kaasu pohjassa huipputehon kohta. Ohjeen mukaan 1.2-1.4V pitäisi olla pinnissä 7 maata vasten kun kone käy tyhjää. Luonnollisesti pitää kaikki ilmoitetut jännitteet ja maadoitukset mitata ja löytyä.
Tuosta testaus pdf lukien. Näyttäisi olevan aika sekavat pinnijärjestykset ohjeessa. Tulkitsin ite että on ihan tavallinen perinteinen kuumalankamittari joten signaalijännite alue on 0 - 5V. Yleensä jäädään johki 4.5V luokkaan enimmillään kun on kaasu pohjassa huipputehon kohta. Ohjeen mukaan 1.2-1.4V pitäisi olla pinnissä 7 maata vasten kun kone käy tyhjää. Luonnollisesti pitää kaikki ilmoitetut jännitteet ja maadoitukset mitata ja löytyä.
XJR -00.
Re: Xj40 nokeaa tulppia.
erikoinen logiikka nuiden napojen numeroinnissa