Xj40 nokeaa tulppia.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Mikähän voisi olla vialla kun nokeaa tulpat, eikä ota kierroksia vaan prätkyttää. Uusilla tulpilla toimi hetken kun aamulla käyttelin, mutta sitten oltiin taas lähtöpisteessä. Johdot, pyörijä sekä jakajan kansi ovat myös uudet. Kyseessä xj40 vm-87 ja 3,6l koneella.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Auto on ollut pitkään pois liikenteestä, viimeksi leimattu - 07.ecun liittimet käytin irti ja puhdistin varoiksi.
Vasara
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Pari simppeliä juttua kun pitkään seissyttä auto käynnistelee:
- Onko polttoaine vanhentunutta?
- Tarkista että ilmatiet on vapaat (ei hiirenpesiä tai suojarättejä ilmalinjoissa - pakoputkissa voi olla "jekku")
- Tarkista että sytysjärjestys on oikein (halpa ajonesto on laittaa ne väärin takoituksella)
- Tarkista maadoitukset
- Tarkista että kylmäkäyntipiiri ei jää "ryypytys" asentoon. (en ole varma onko tuossa mallissa ylimääräistä suutinta?)
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ja liittyen tuohon "kylmäkäynnistyspiiriin", tarkista toimiiko jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oikein.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Lämpötila anturin navoista ei tullut lukemia, tilasin uuden. Vaihdan samalla toisen ilmamassamittarin.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Nyt on uusi lämpötila anturi sekä säädöissä oleva maf, lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja tienpäällä pelaa hyvin. Ongelmana on edelleen moottorin ollessa lämmin ja hetken käytyään tyhjäkäyntiä on taas nokea tulpissa, voiko vuotavat suuttimet aiheuttaa nokeutumista tyhjäkäynnillä vai mistä mahtaa kiikastaa moinen?.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Miten lambdojen signaalit huitelee kun tilanne on päällä ? Niin etummaisen kuin takimmaisen jos sellaista on ? Onko signaalin vaihtelu normaali myös muissa tilanteissa? Räkivät ja vuotavat suuttimet voivat noeta tulppia. Mut eivät kaikkia. Harvoin koko jono sumuja on yhtälailla rikki. Todennäköisempää on että seos painuu paksulle tyhjäkäynnillä ja sitäkautta nokeaa tulppia. Siksi tuo lambdan signaalijännite on hyvä tarkastaa. Oskilloskooppi tähän on paras ja eikun ajamaan ja vika päälle.
XJR -00.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Tässä ei ole lambdoja vm-87, yks vois lääkkeeksi ku vaan ajas piiitkän lenkin.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Hyvä minä.. Tämän saa ku temuaa uudempien kanssa vain. :roll: No tuon ikäinen ruisku noudattaa tunnistimiaan orjallisesti johon vaikuttaa myös vahvasti maadoitusten ja jännitteiden kunto. Mitä maf singaalijännite näyttää juuri ennen vikatilaa ja kun oleteteaan että tulpat nokeentuu ? Eli tökit yleismittarin vaan rinnalle ja kone käyntiin. Näyttääkö kaasuläpän asentotunnistin oikein kokoajan ? Maf ssa lienee myös imuilman lämpötilatunnistin? Toimiiko se?
XJR -00.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

Kuinkas tuo mittaaminen sitten tehdään?. Mistä navoista ja millaisia arvoja kuuluu näyttää?
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

https://www.jaguarforums.com/forum/atta ... _meter.pdf

Tuosta testaus pdf lukien. Näyttäisi olevan aika sekavat pinnijärjestykset ohjeessa. Tulkitsin ite että on ihan tavallinen perinteinen kuumalankamittari joten signaalijännite alue on 0 - 5V. Yleensä jäädään johki 4.5V luokkaan enimmillään kun on kaasu pohjassa huipputehon kohta. Ohjeen mukaan 1.2-1.4V pitäisi olla pinnissä 7 maata vasten kun kone käy tyhjää. Luonnollisesti pitää kaikki ilmoitetut jännitteet ja maadoitukset mitata ja löytyä.
XJR -00.
orhi
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 2:12 pm

Re: Xj40 nokeaa tulppia.

Viesti Kirjoittaja orhi »

erikoinen logiikka nuiden napojen numeroinnissa
Vastaa Viestiin