Jäähdytysneste

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
oravisto
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja oravisto »

Toinen jaquaari paja sanoo jaqqen käyttävän vihreää nestettä, toinen punaista. Kumpi on oikeassa? Kyseessä xj40, vm-91, 4l. Nyt sisällä vihreät.
Vauxi
Viestit: 658
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Värillä enää tänäpäivänä uusien nesteiden kanssa ei ole niin suurta merkitystä. Se mitä se neste sisältää on se merkitys. Vaikka punainen ja vihreä neste ovat molemmat etyleeniglykolia ja siten sekoitettavissa niin niiden lisäaineistukset ovat se ongelmallisuus. Tarkennan vielä vähän lisää että punaisissa on sitä "perus punaista" sekä erillaisia punaisia mitä ei saa sekoittaa muiden kanssa. Mutta näistä uusimmista ja erillaisimmista ei ole tuon taivaallista hyötyä vanahassa kalustossa.

Glykolin voi vaihtaa vihreästä punaiseen kun vaihtaa sen kokonaan eikä sillä ole sen enempää merkitystä. Tämä siis kun on kyseessä vanha kalusto ja perus nesteet.

Itse kysymykseen minkä väristä nestettä Jaguar käytti x40 ssä mulla ei ole vastausta. :mrgreen:
XJR -00.
oravisto
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Re: Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja oravisto »

No jopas on hankalaa. Olen ymmärtänyt että alumiini koneissa pitää käyttää punaista, longlife versiota. Vielä; onhan ko autossa alumiinikone??..
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

Käsittääkseni ainakin yksi tekijä on fostaafit. Pitää käyttää fostaatitonta (phosphate free) ja aiemmin punainen oli sellaista, nykyisin vihreäkin voi olla sellaista, eli pitää tarkistaa aineen spekseistä. Joku osaavampi korjannee tai tarkentanee, tämä siis vain omaa "kuulopuhetta" talleilta. 8)
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jäähdytysneste

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Ehkei pitäisi sekoittaa palettia ton enempää, mutta muistaakseni XJ40:sen pakkasneste oli alunperin keltaista. Autohan on jo sen ikäinen, että siihen lienee jo vaihdettu esim termari tai vesipumppu ja sitten väri vaihtunut sen mukaan mitä korjaaja on siihen kaatanut. (Toivottavasti huuhtelun jälkeen).
i
Vastaa Viestiin