XJ (x351) taka-alatukivarren kitinä - Vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

XJ (x351) taka-alatukivarren kitinä - Vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Alkoipa tuossa keväällä kuulua kissan takapäästä aikamoista kitinää. Parkaisu kuului pienestäkin joustoliikkeestä, esim kun nousi autosta tai tasonsäätö korjasi asentoa. Ajaessa tietenkin melkoinen sinfonia, kuin norsulauma olisi touhunnut vanhan hetekan päällä.
Tuotahan ei hermot kestä, vaikka sisään ei sitä juurikaan kuulunut. Syyllistä koitin ensin etsiä kallistuksen vakaajan keskipuslista, suihkuttelemalla wd40:stä ei oktaavissa tapahtnut mitään muutosta joten auto siltanosturille ja akseli-vapauttimella laajaa liikettä taka-akselille, stetoskoopilla niveliä kuunnellen. Parkumisen lähteeksi osoittautui kuskinpuolen alatukivarren taaempi sisäpuolen pusla, joka on tyypiltään laakeri eikä kumipusla. Suojakumiin reikä ja siitä WD:tä sisään, niin jopas loppui ääntely. Perään sitkostettua ketjurasvaa, jotta on hiljaa siihen asti kun uusi osa saapuu.

Skruvat:ista löytyi alkuperäinen Lemförder tukivarsi hyvään hintaan. Delphiä olisi saanut halvemmalla, mutta kun tässä vehkeessä on varsin vähän kulunut rahaa varaosiin viiden yhdessäolovuoden aikana, niin laitetaan alkuperäistä.
Vaihto onnistuu ihan pukkien varassa lattialla:
Auton perä ylös pukkien varaan korista molemmilta puolilta. (ettei kallistuksen vakaaja ole jännittynyt)
Kallistuksenvakaajan linkki irti alatukivarresta: 15mm kiintoavain + pihdit pallon kiinnipitämiseen (älä riko suojakumia).
Ilmajousen alakiinnike irti alatukivarresta: 21mm.
Alatukivarsi irti pyörän navasta: 18mm + 21mm. Jotta pultti mahtuu tulemaan ulos joutuu jarrusatulan telineen alemman pultin irroittamaan ja ylemmän löysäämään, jotta satulan saa käännettyä hieman pois tieltä: 15mm.
Alatukivarsi irti apurungosta, 2 pulttia molemmat: 18mm. Taaimmaiselle hylsysarjan lyhyt ja pitkä jatkovarsi peräkkäin jolloin vääntimen saa parempaan paikkaan. Etummaisen kanssa pelaamista helpottaa kun irroittaa yhden sisälokasuojan kiinnikkeen.

Aikaa meni yllättävän vähän. Enemmän meni aikaa aurauskulman säätöön narusysteemillä vaihdon jälkeen. (narulla saa siihen tarkkuuteen että voi ajella huoletta 4-pyörä säätöön asti) Aurauskulman säädön lukitusmutteri: 22mm
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XJ (x351) taka-alatukivarren kitinä - Vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Täällä sama vaiva. Ääni pn yllätävän kova ikkuna auki, mutta ei kuulu kabiiniin yhtään ikkuna kiinni. Tilasin halvimmasta lähtien koiranluut taakse, mutta näköjään joutuu varautumaan muuhun. Kun koitin paikallistaa ajamalla ja ikkunasta kuuntelemamalla, niin joissain vaiheessa veikkasin ääntä edestä, kai sekin on mahdollista. Täytyy tutkia tai vaihtaa osa kerrallaan kaikki.

Kiitos työvaiheselostuksesta!
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: XJ (x351) taka-alatukivarren kitinä - Vaihto

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Yksi helppo kikka narisevien uniball "puslien" vaimentamiseen on työntää suojakumin läpi injektioneulalla muutama tippa atf öljyä. Nivel kun ei yleensä ole väljä kun alkaa narisemaan vaan pelkästään kuiva. Tietenkin äänilähde on eka syytä paikallistaa. Suojakumiin voi myös koittaa laittaa tippaliimaa. Mutta eivät ne ole pruukanneet vuotamaan ilmankaan.
XJR -00.
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: XJ (x351) taka-alatukivarren kitinä - Vaihto

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Vaihtelin jo tovi sitten nuo koiranluut taakse ja tein samalla tuon rasvausoperaation injektioneulalla ja kitinä hiljeni täysin. Veikkaan, että tuo rasvaus auttoi enemmän, kuln koiranluut, ei tarvinnut kuitenkaan lähteä vielä varsien vaihtoon.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Vastaa Viestiin