X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikavalot poistuivat ja matka jatkuu...

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikavalot poistuivat ja matka jatkuu...

Viesti Kirjoittaja semartti »

Käynnistyksen jälkeen seuraavat valot jäivät palamaan mittaritaulussa: ABS-, luistonesto-. käsijarrun-, ja moottorin vikavalo. Nopeus- ja välimatkamittari, penkinlämmittimet ja etu-ja takalasin lämmitys eivät toimi. Lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Lämpö- ja polttoainemittari toimivat normaalisti.
Moottoritilan sulakeboxin sulakkeet ovat kaikki ehjiä. Matkustamon sulakeboxin sulakkeista tarkistettu ne, mitkä oletettavasti vaikuttavat kyseisiin toimintoihin - ja ovat ok.
Onko kellään hyviä neuvoja, mistä kannattaa lähteä syyllistä etsimään.
Viimeksi muokannut semartti, To Marras 30, 2023 8:29 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Vikakoodit ensiksi esiin. Sitten ehkä niiden perusteella eteenpäin.
XJR -00.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Vikakoodiluenta ei paljoa vienyt asiaa eteenpäin. Nollauksen jälkeen kaikki koodit palasivat hyvin nopeasti. Korjaamon ennuste oli , että on johtosarjavika. Johtosarjaa tarkisteltu silmämääräisesti moottori tilassa, auton alta ja mittariston alta - ei löydöksiä. Sulakkeet vielä kertaalleen tarkistettu - ovat ehjiä. Auton kohdalla tilannehan on se, ettei kannata viedä moneksi päiväksi vian selvitykseen (a 100€ /tunti) - kertyy pian auton arvon verran kuluja.
Pitäisi löytää se yhteinen tekijä, joka aiheuttaa mainittujen laitteiden toimimattomuuden + vikavalot.
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Olisikohan näissä sellainen sulakerasia, jonka pohjalle on päässyt vettä muhimaan?
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Kiitos huomiosta.
Moottritilassa sulakerasia on vaaktasossa irti ("jaloillaan") muusta rakenteesta ja kuskin jalkatilassa pystysuorassa asennossa. Oletettavasti vesi ei pääse pesiytymään kumpaankaan rasiaan.
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Mitä ne koodit oli ja mistä kaikkialta niitä löytyi?
XJR -00.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Valitettavasti en saanut listaa koodeista mukaani. Koodeista sain kommentin "että mahdollisesti johtosarjavika". Täytynee käydä jossain vaiheessa uudelleen koodittamassa ja pyytää lista mukaan (kun on sateeton päivä=pyyhkijät ei toimi).
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Oliko tää missäpäin? Jos vaikka joku osaisi vinkata pajan, joka osaa asiakkaallekin kertoa, että mitä se auto valittelee.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Ei ollut Hämeessä.
Ilmeisesti kesäloma-aika vaikutti asiaan ja koodinluku tehtiin ilman ajanvarausta. Palvelu oli kyllä kaikin puolin Ok mutta en huomannut pyytää koodiluetteloa paperilla.
Täytyy harkita - josko hankkisi itselle hieman tasokkaamman koodiscannerin (nyt on vain halpismalli, joka ei löydä kaikkia).
Olisko ehdotuksia, minkäläisen kannattaisi Jaguaria varten hommata.
Aero
Viestit: 132
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 9:42 pm
Paikkakunta: Janakkala

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ah, moinen pikasuoritus selventää kyllä tuota vajaata tiedontantoa. Joillain pajoilla vaan on paha tapa koettaa pimittää tietoa, mikä ei oikein ole asiakasystävällistä toimintaa.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Veli Hopea
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 29, 2021 10:37 am

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja Veli Hopea »

Kokeile tehdä starttikaapeleilla ylimääräinen maadoitus akun ja koneen, sekä akun ja rungon väliin. Multa oli (tosin erimerkkisestä) maakaapeli niin hapettunut sisältä että ecu ja koritietokone sekosi... Uudella maadoituksella lähti toimimaan.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Lisämaadoitukset eivät tuoneet toivottua tulosta.
Auto oli pari kuukautta ammattioppilaitoksella tutkittavana. Olivat mm. mittailleet johtosarjamittarilla ja saaneet jostain 55V jännitteen??? Mutta siitä eteenpäin ei juttu edennyt. Mentori totesi, että on heille liika haastava homma ja sain hakea potilaan kotiin..
Vaikuttaa siltä, että autoa ei ole järkevää viedä vianetsintään noin 100€ tuntiveloituksella - kertyy pian auton arvoa vastaava summa. Autolla on ajettu vasta noin 210tkm. Katsotaan nyt, mitä tulisi tehdä.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Vain murheellinen tarina jäi jäljelle auton käynnistä ammattioppilaitoksella (=ammattikolun autohuoltopalvelut). Jäi vaan avoimia kysymyksiä jäljelle.
Auto oli noin 2 kuukautta heillä "valohoidossa". Auton vastaanotti ja luovutti oppilaitoksen ammattimiehen nimikkeellä (mitä ikinä tarkoittanekaan) oleva henkilö.
Ensinnäkin asiakaskohtaaminen on oppilaille myös oppimistilanne ja sen tulisi sujua mallikkaasti lupausten mukaisesti(vaikka olisi vaativa asiakas). Tilanteet pitää pystyä hoitamaan esimerkillisesti ja opetuslähtöisesti.
Erillistä tarkastuskertomusta (kirjallista/suullista), mitä toimenpiteitä autolle oli tehty ei saatu. Olivat ilmeiseti suorittaneet "mittauksia" mutta ilman tulosta. Mittauksia varten irroitetut sisustuspanelit olivat jääneet asentamatta paikoilleen - olivat penkillä odottamassa paikalleen asennusta. Eli työn loppuunsaattaminen oli jäänyt tekemättä. Loppulausunto oli, että on "liian haastava työ heille".
Tämä X-type on 2004 vuosimallia eli ei ole vielä nykypäivän avaruusteknologiaa.
Jäin ihmettelemään, että kuinka ammattikoulusta valmistuvat automekaanikot / autonasentajat kykenevät vastaamaan nykyisten hybridi-/sähköautojen ongelmiin jos heidän koulutuksensa on kyseisellä tasolla. Kaikkihan riippuu loppujen lopuksi opettajien / ammmatimiesten taidoista ja kuinka he kykenevät motivoimaan/opettamaan fixuja ja joskus "haastavia" oppilaita haastavissa tapauksissa.
Eli auto on samassa tilassa kuin ketjua aloittaessa ja nyt täytyy pohtia jatkotimenpiteitä sen suhteen.
ässätyyppi
Viestit: 64
Liittynyt: To Syys 13, 2012 4:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja ässätyyppi »

Vika on sen luontoinen, että ota yhteys joko Karaasiin tai JaGFinniin Espoossa. Ovat parempia näissä asioissa kokemuksesta.
khronos
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 3:46 pm
Paikkakunta: Mustasaari & Tampere

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms.

Viesti Kirjoittaja khronos »

Hei,
Tässä kokemusperäisesti yksi villi arvaus. Onko autossa vetokoukku? Tietysti on vanhempaa autokuntaa, kun joissa itse olen kokenut tai kuullut vastaavaa "kaikki vikavalot palaa" tyyppisen tilanteen vetokoukun sähköliitännän vuoksi:
1. Omassa 508 RXH Hybrid4 vetokoukun sähköliitäntä ei ollut "täysin tiivis", joten kostealla syksysäällä aamulla käynnistettäessä auto oli kuin "Tokyo by night". Suksen mittainen vikakoodilista luettiin myöhemmin huollossa. Kun tiivistivät tuon kunnolla, vika ei enää toistunut. Vaihtoehtona olisi sitten ollut vetokoukun kaapelisarjan vaihto.
2. Ystäväni Honda Civic farkussa vetokoukun kaapelisarja pääsi hiertymään johonkin korin / alustan osaan ja kahdesti aiheutti tilanteen, jossa autolla pääsi vain "nilkuttamaan kotiin", kun kaikkia mahdollisia vikoja päällä. Molemmilla kerroilla kaapelisarja jouduttiin vaihtamaan ja tilanne normalisoitui.

Aikoinaan (15 vuotta sitten) omassa diesel X-typessä nuo ylimääräiset vikavalot yms. johtuivat aina jänniteen notkahtamisesta kylmäkäynnistyksessä, mutta tämä tulisi olla hyvin tiedossa.
Mutta ikäviä nuo ovat, kun auton oma diagnostiikka ei pysty kertomaan / ohjaamaan tarpeeksi vian etsintää.
'86 XJ6 4.2 Series III
'96 XJ6 4.0 Sport
'17 Renault Koleos 2.0 dCi X-tronic 4wd
'17 Ford Kuga 2.0 tdci 180 Vignale AWD

ex-jaguar:
X-type 2.0D Executive Estate '04
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikakoodeja tarjolla.

Viesti Kirjoittaja semartti »

Kiitos ehdotuksesta mutta vetokoukkua autossa ei ole.
Seuraavat vikakoodit saatu esille:
P0500, P1637, P1699, C1315, C0410, P00D0, P3953, P1544, P1000, U1039, C1300, P0053.
Epäilty johtosarjavikaa mutta mistäpäin lähteä etsimään - pitäisi kaiketi purkaa puoli autoa, että löytyisi tai sitten maadoitusvikaa. Nähtävillä olevat maadoituspisteet tarkistettu ja maadoittavat.
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ei pysty korjaamaan autoa täältä linjojen takaa. Sen verran vertaistukea että johtosarjaviat löytyvät purkamatta koko autoa vain mittailemalla piuhat yksitellen, silloinkin joku sopivasti hapettunut vauriokohta voi jäädä löytymättä jos mittailee nykyaikaisella digimitskulla joka ei kuormita mittauskohdetta. Kokonaan poikki, tai maissa oleva johto löytyy kyllä.
Tässä oli just ranchilla nuorella miehellä hyvä harjoitustyö kun tuli hankittua käyntivaivainen/ajokelvoton ei-Brittilaitos, lopullinen vika oli moottorin ECU:n ja kaasuläppäkotelon CAN-väylän johdinparin toisen johtimen vioittuminen "jossain" kohtaa johtosarjassa. "Hauska" lisämauste tässä oli vääränlainen ABS-yksikkö joka oli ok kaiken toimiessa mutta esti ECU:n ohjelmointi/diagnostiikka-tilaan menemisen.
Harjoituksena meni myös se että pelkkiä osia vaihtelemalla tämä ei tietenkään tullut kuntoon, onneksi tartuttiin yleismittariin ennen kuin rahaa poltettiin isompia summia.

Näissä nykyaikaisissa autoissa on tosiaan se ikävä puoli että joku seonnut purkki sopivassa kohtaa sotkee koko systeemin ja johdattaa vianetsijän harhateille.
Nuo esitellyt vikakoodit näyttävät olevan ilman yksityiskohtaisempaa infoa, toki useimmat voimalinjaan viittaavia mutta eivät osoita minkään yksittäisen komponentin suuntaan. Tuossa aiemmin mainittu 55v lienee kuitenkin 5,5v? CAN-väylässä kulkee on 0-5v jännite joten lienee sieltä mittailtu jotain ja ehkä mitta/lukuvirhe.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

AVRO kirjoitti: Su Marras 12, 2023 12:07 pm Tuossa aiemmin mainittu 55v lienee kuitenkin 5,5v? CAN-väylässä kulkee on 0-5v jännite joten lienee sieltä mittailtu jotain ja ehkä mitta/lukuvirhe.
3.5V noin on can hi ylätilan jännite.(pilkun viilaus). Kuvittelisin että 55V on tosiaan joko 5.5 tai sitten eristysvastusmittaukseen käytetty jännite. Mikä on hyvin alhainen siihen ja ihan ei avaudu että miksi sitä mittausta olisi käytetty mihinkään. Pelkät koodinumerot ei ole kivaa luettavaa. Vaan oikeat tulkkaukset testeristä ovat poikaa.
XJR -00.
saguar
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 8:43 am

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja saguar »

Katso onko liittimet hyvin kiinni mittaritaulun takana.
Jaguar X-type 2,5 awd estate, Jaguar X-type 3,0 awd saloon.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja semartti »

Auto siirretty osaavien asiantuntijoiden tutkittavaksi. Odotellaan - mitä löytyy.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type Sport, 2.0D.2004 vikavalot palaa yms. Vikavalot poistuivat ja matka jatkuu...

Viesti Kirjoittaja semartti »

Auto vietiin Jag-Finn Oy:n korjaamolle vianselvitykseen /korjaukseen ja kuntoon tuli.
Vikaraportti:
-"Ilmastoinnin ohjainlaitteen kytketty virta mitattu ja ei tule"
- "kytketyn virran rele ei vedä"
- "releen virta ja maadoitus tarkistettu - ei tule ohjausvirtaa"
-"moottoritilan kytketyn virran rele ei vedä ja sillekkään ei tule ohjausvirtaa"
-"inertia katkaisijalle kuitenkin tulee kytketty virta, jonka pitäisi jatkua siitä moottoritilan sulakeyksikölle"

Vaihdettu moottoritilan sulakeyksikkö ja ongelmat poistuivat.

Noudettuani auton sain mukaani poistetun sulakeyksikön ja ihmeteltyäni sitä totesin yksikön muoviritilästön alueella "palaneen sähkön" hajua? Ritilän alta löytyy piirilevyyn juotettuna kolme releen kaltaista komponenttia. Ulkoisen kosteuden pääsy yksikölle on aika epätodennäköistä johtuen yksikön rakenteesta / sijoituksesta. Yksinkertaisesti yksikkö vaan tuli tiensä päähän.
Vastaa Viestiin