X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Nykyisin nuo rengasliikkeet laittaa paineiksi 2.8bar, oma kissani oli aivan hirveä ajettava noilla paineilla, laskin 2.4bar: Iin, ajettavuus muuttui jo sileällä asfaltilla siedettäväksi. Laskin 2.3bar:Iin ja nyt alko toimiin aika hyvin, joskus kun tuli oikein karkeeta pintaa, niin meni hetkeksi kovaksi, mutta kun pinta muuttui sileäksi, niin taas mentiin kissamaiseti. Tehdas suosittelee eteen 1.9 ja taakse 2.1. Nyt ole laskenut joka nurkkaan 2.1 ja nyt näyttää toimivan. Onko niin, että liian kova rengas sotkee CATS: in toiminnan?
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Major »

Olen pitänyt 2,1/2,3 bar omassa autossa kesärenkaan paineet, niillä sujuu matka hyvin. Tehtaan suosittelemalla näyttää rengas siltä että olisi vajaa. Tosiaan rengasliikkeen jäljiltä oli kerran liki 3 bar, aika karmeaa jyrinää pitivät eikä ajaminen ollut niin mukavaa.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Reke63
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 11:26 am
Paikkakunta: Kemi

Re: X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Reke63 »

Nyt oon vetänyt n. 2k km 2.1 paineilla ja nyt tuntuu toimivan. Eli unohdetaan nuo rengasliikkeiden paine suositukset.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Avatar
spalmgre
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 12, 2022 3:26 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja spalmgre »

Kannataa huomioida että kun ulkolämpötila laskee tai nousee noin 5C niin voi hyvin (kannattaa) katsoa paineet.
Mielestäni aika pienilläkin muutoksialla on merkittävä tuntoavaikutus. Tarkoitan pikkuröpelön, asvaltti saumojen ym tuntumaan.

Jos rengaspaine on liian kova siirtyy pikkusyherön suodatus ilmaiousien ja näiden pusslien varaan. Joten siksi ei mielestäni kannata käyttää kovia paineita paitsi jos lähtee Saksaan baanalle.

Itsellä on 18" edulliset renkaat alla. Olen katsonut bensaluukun tarrasuosituksia. Siinä on edessä ja takana eri paineet. Loppujen lopuksi olen päätynyt käyttämään edessä 20 baria ja takana 22 baaria.
XJ350 V8 2003 aikaisemmin E-Type 4.2
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: X350 ilmajousitus/ rengaspaineet

Viesti Kirjoittaja Vasara »

...paitsi jos lähtee Saksaan baanalle.
Huom: Ei kannata sinne Autobaanallekkaan niitä paineita nostaa, koska ne nousee siellä enemmän renkaiden lämpötilan noustessa korkeammalle kovemmassa vauhdissa. Jos nostat vaikka 3.0bar:iin niin +180kmh nopeudessa ne on äkkiä yli 4.5bar. (rengasrikko autobaanalla ei ole pikkujuttu kenellekään osapuolelle, ADAC:kkiin äkkiä yhteys että tulevat lavetilla noutamaan pois - rengas vaihdetaan tai korjataan sitten sivummalla)
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Vastaa Viestiin