Xj40 vettä jalkatilaan

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
oravisto
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja oravisto »

Jaguar xj40,vm -91. Aloitteleva kissakuski kysyy ja ihmettelee. Jostain tiputtelee vettä jalkatilaan, sukat kastuu. Tehdessäni esim nopean väistöliikkeen joko oikealle tai vasemmalle, kuuluu puhaltimesta hetken aikaa melko voimakas, kummallinen suhina. Ohjekirjaa ei autossa ole, onko asialla jotain yhteyttä Humidity kytkimiin [1 tai 2 pisaraa tai econ). Olen pitänyt ne pääsääntöisesti pois päältä.. Mikä lienee ko kytkimen funktio?
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tuulilasin edessä olevasta kaukalosta on tyhjennysputki maahan. Jos se on tukossa roskista, vesi valuu puhaltimien koteloihin ja niistä jalkatilaan. Kokeile rautalangalla sorkkia putki/putket auki. Puhaltimien koteloiden kuivuminen voi ottaa hetken, ellet itse tyhjennä niitä.

"There's a rubber drain device called the duck bill, located in the engine compartment under the wiper motor on the firewall - sometimes it gets blocked and the water in the scuttle overflows into the blowers and then onto your feet - check it isn't clogged before you do anything else."

https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-wa ... lem/262735
https://www.jaguarforums.com/forum/xj40 ... ls-178694/

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Humidity-kytkimen (ja muidenkin AC:n) toiminta löytyy tuosta:
https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-ai ... s/278339/2
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

oravisto kirjoitti: La Heinä 29, 2023 9:03 am Ohjekirjaa ei autossa ole
Auttaisko tämä:
http://creutz.spdns.de/lib/exe/fetch.ph ... owners.pdf

Ja Workshop Manual:
https://jaguarforumsuk.com/wp-content/u ... -11.30.pdf

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
oravisto
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja oravisto »

No juu, lienet oikeilla jäljillä. Nappasin irti tuulilasin alapuolella olevan muovilärpäkkeen pyyhkijänvarsineen. Pientä kosteutta oli havaittavissa mutta sitä kautta ei taida onnistua rautalangan pujotus(?) Otin ratin alta suojat pois ja puhaltimen kotelon saumassa märkää. Tuli pöljä ajatus, uskaltaisko porata pienen reiän puhaltimen koteloon jotta veden saa ulos? Pitääkö sillä rautalangalla yrittää rassailla auton pohjan kautta??
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

En tunne XJ40:stä, mutta eikös tuo enkun kielinen teksti sano, että se putki menee moottoritilaan pyyhkijän moottorin alle?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

https://www.jag-lovers.org/ebooks/view. ... tion=9.1.9

Teksti sanoo että konehuoneessa pyyjkijämoottorin alla.
XJR -00.
oravisto
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja oravisto »

Löytyhän se vedenpoistoaukko. Olikin suurempi kuin kuvittelin, parisen senttiä halkaisijaltaan ja se ei kyllä tukossa ollut. Onkohan jollain tietoa mistä ilmastoinnin kondesiovesi poistuu? Voiko sitä vettä eksyä tuulettimen koteloon? :oops:
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kannattaa tosiaan huolehtia molemmista em. veden poistojen toimivuudesta. XJ40:ssä on yleistä tuliseinän läpiruostuminen. Se on sitten peltikorjausta hankalimmasta päästä. Tuo vakava ruostevaurio jäänee kuitenkin liki jokaiselta katsastajalta huomaamatta.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
oravisto
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2022 6:43 pm

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja oravisto »

Molemmista? Yhden poistoaukon löysin pyyhkijänmoottorin kohdilta mutta se on kyllä niin iso että tuskin tukkeutuu.. Joskus olen huomannut että kirkasta vettä tippuu jostain pohjasta eturenkaista hieman taaksepäin, näitäkö reikiä tarkoitat?
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja AVRO »

En tunne XJ:n rakennetta mutta onhan siellä ilmastoinnin sisäkennon kotelossa oltava kondenssiveden poisto, nämä kyllä tukkeutuvat ajan kanssa kun sinne kertyy mähmää. Lähtisin etsimään joko auton alta, tai sitten vaihtoehtoisesti kurkkimaan kojelaudan keskiosan alle josta nämä yleensä menevät pohjasta läpi. Useimmiten ne tulevat ulos jonnekkin sinne vaihteiston yläpuolelle.Tossa mun XJS-kisussa ne röörit näkyy kabiinissa kun irroittaa sivuposket jalkatiloista.

P38A Rangessa on kans aina kovempien sateiden jälkeen vettä puhallinkoteloissa, suunnitellut kans pienen reiän poraamista kun vesi vaan löytää tiensä sinne koteloon ja loiskuu aikansa puhaltimen siivissä ennenkuin haihtuu tai tihkuu kotelon saumasta kumimatolle. Tämähän on toki eri vettä kuin ilmastoinnin vesi joka poistuu omia reittejään.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja matsu »

Molemmilla tarkoitin sekä sadeveden että lauhdeveden poistoa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Loiskauta vodaa sinne tuulilasinalus koteloon per puoli ja seuraa kastuuko kintut? Ilmastoinnin sisäkennon kotelossa on poistoletku. Veikkaan hatusta että jos kenno on keskellä autoa tuulilasin alla niin poisto on suoraan kardaanitunnelin suunnalla. Nekin letkunpätkät tuppaavat sisältämään samanlaisen läpän tai kavennuksen.
XJR -00.
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Ilmastointihan pissii pysäköitäessä auton alle pienen lammikon. Siis jos on lämmin päivä ja AC on ollut käytössä.
Jos lammikkoa ei koskaan synny, niin vesi menee sitten jonnekin auton sisään.
Jos rapakko syntyy, sen sijainnista voi päätellä poistoletkun paikan. Yleensähän se on noin kennon kohdalla tai
vaihteiston vuoksi vähän sivussa, ei sitä nyt huvikseen kovin kauas letkuteta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Vaikkei kukaan ole sitä kysynyt, voinemme kait olettaa ettei kyse ole pakkasnesteestä vaan puhtaasta vedestä. Ton ikäisessä voi kyllä kaukalon pohjan ruostuminen olla murheena ja hankala korjata kuten Matsu totesi. Mulla on tallin romulaatikoissa muutama puhallinmoottori jotka ruostuneena vaihdettu autoihin joissa kaukalon pohja on varmasti ollut ehjä. Eli ei mikään uusi asia. Siitä on jo niin kauan, mutta muistaakseni on niin että kun kaukalon pohjalle on kertynyt riittävästi vettä, joko tukkeutuneen poiston tai kovan sateen takia. Kun sitten ajossa kääntää jyrkemmin joompaan kumpaan suuntaan ja vesimassa siirtyy ulkokurvaan se ylittää sen matalan kauluksen joka estää veden valumista puhallinmoottoriin. Sitten se vesi on moottorissa ja sieltä lattialla.
i
AVRO
Viestit: 209
Liittynyt: Pe Touko 26, 2017 12:36 am
Paikkakunta: Mäntsälä / Ayr, Prestwick

Re: Xj40 vettä jalkatilaan

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Onko näissä samanlainen hölmö rakenne (vrt XJS) siinä ilmanottokaukalossa että poistoputki/putket eivät ole ihan pohjalla vaan luokkaa 5mm korkeammalla?
Oikein mukava rakenne ruostumisen kannalta kun kaukalon pohja pysyy pitkään märkänä, erityisesti jos/kun sinne kertyy vielä roskaakin.
Pahoittelut asianvierestä kirjoittelusta.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Vastaa Viestiin