JAGUAR XF 2.7D 2008 EGR ongelma: Uudet EGR:t ei sopivat?!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
zensan
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Syys 22, 2023 6:51 pm

JAGUAR XF 2.7D 2008 EGR ongelma: Uudet EGR:t ei sopivat?!

Viesti Kirjoittaja zensan »

Tere!

Ongelma lyhyesti. Kummatkin EGR:t menivät vaihtoon. Tilasin Autodocilta tarvike EGR:t joiden yhteensopivuus oli "taattu". EGR:t kyllä saatiin asennettua onnistuneesti, MUTTA autossa palaa edelleen rajoitettu suoristuskyky. "Pienen" selvittelyn jälkeen (korjaamo käytti aikaa tähän 6 tuntia?!) selvisi, että tarvike EGR:t antavat kuulemma liian pienen vastuksen? Korjaamon viesti:

"EGR -venttiileissä oleva ohjausyksikkö, joka on EGR venttiilin sisällä, antaa 3.5 ohmin vastuksen autoon, ja auto haluaa 4.5 ohmin vastuksen venttiilistä. Tämän takia syttyy myös muitakin vikavaloja esim tämä DSC vikavalo ja rajoitettu suorituskyky -ilmoitus. Kun antaa tuon isomman 4.5 ohmin vastuksen niin viat katoaa. Kaikki johdotukset tarkastettu ja niissä ei ole ongelmaa! "

Eli korjaamon ratkaisu on vaihtaa Jaguarin alkuperäiset EGR venttiilit tarvike osien tilalle. Tähän hommaan ovat nyt käyttäneet kaikkinensa reilut 10 tuntia vianetsintään (välissä vaihdettiin jo toiseen kertaan oikeanpuoleinen EGR, koska epäilivät, että uusi osa viallinen...) ja vaihtaneet EGR:t kahteen kertaan (3 uutta EGR:ää soviteltu)... eikä auto siis edelleenkään ajokunnossa... :roll: ja nimenomaan sanoin heille alunperin, että älkää käyttäkö vianetsintää ylimääräistä aikaa, jos heillä ei ole kokemusta Jaguareista, koska siinä tapauksessa vien mieluummin autoni Jaguareihin erikoistuneeseen huoltamoon missä todellinen vika todennäköisesti selviäisi huomattavasti nopeammin... :|

Ja nyt seuraa kasa kysymyksiä: :lol:

1.) Onko tosiaan niin ettei tarvikeosat EGR:ien osalta ole toimivia?
2.) Kannattaisiko EGR:t ja DPF vain yksinkertaisesti poistaa käytöstä ?Ja jos kannattaa niin mitkä ovat haitat / hyödyt? Onko kellään suositella jotain pätevää tahoa hoitamaan tämän homman?
3.) Olen käyttänyt nyt reilut 1000€ (pelkästään työnosuus) tähän "oppimisprosessiin", ja huoltamo haluaisi siis että käyttäisin vielä reilut 1000€ jotta ongelma saadaan ratkaistua, ja auto vihdoin ajokuntoon. Kyllä vähän peräänkuuluttaisin myös huoltamon ammattitaitoa ja vastuuta näissä asioissa... ei ole mielestäni oikein että minun kustannuksellani opetellaan näitä asioita :cry: Mikä on arvon foorumilaisten mielipide? Kannattaako näistä aiheutuneista kustannuksista lähteä riitelemään vai ovatko mielestänne perusteltuja?
4.) Onko suositella jotain oikeasti hyvää ja pätevää Jaguar huoltamoa pääkaupunkiseudulta? :wink:

Kiitos ja anteeksi vuodatus :D
DiltWasney
Viestit: 280
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 10:39 am

Re: JAGUAR XF 2.7D 2008 EGR ongelma: Uudet EGR:t ei sopivat?!

Viesti Kirjoittaja DiltWasney »

zensan kirjoitti: Su Syys 24, 2023 2:36 pm 2.) Kannattaisiko EGR:t ja DPF vain yksinkertaisesti poistaa käytöstä ?Ja jos kannattaa niin mitkä ovat haitat / hyödyt? Onko kellään suositella jotain pätevää tahoa hoitamaan tämän homman?
Lisaatehoa.fi oli ainakin joskus taho jonka kautta näitä sai sovittua.
4.) Onko suositella jotain oikeasti hyvää ja pätevää Jaguar huoltamoa pääkaupunkiseudulta?
Jag-Finn ja Karaasi toimivat Espoon Juvanmalmilla, molemmat luotettavia tahoja. Helsingissä on tietysti Inchcapen merkkikorjaamo jos lompakko kestää.
Vauxi
Viestit: 664
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 2:38 pm

Re: JAGUAR XF 2.7D 2008 EGR ongelma: Uudet EGR:t ei sopivat?!

Viesti Kirjoittaja Vauxi »

Veikkaan hatusta että kun egr stä on koodi nii poiskoodaus ei onnistu kun on tuo virtapiirikoodi tai mikä koodi ikinä sieltä tuleekaan.
XJR -00.
Vastaa Viestiin