Morjensta,
Jos V6 dieselin (AJD-V6) 2.7 tai 3.0 moottorissa on huolta öljynpaineiden kanssa, joka saattaa ilmetä karkeana käyntiäänenä, niin ennenkuin isompaa kilahtaa (esim laakerit), niin kannattaa tarkistaa öljynsuodattimen jalan pohjalla olevan poistoventtiilin tilanne. Poistoventtiili on kuminen kartio, joka on kiinni jousena toimivassa metallirinkulassa vain pikku nippulalla. Kun suodatin nousee ylöspäin ko venttiili aukeaa jolloin suodattimessa oleva öljy valuu öljypohjaan eikä ympäriinsä moottoria.
Uusi suodatin kannattaa aina painaa suoraan jalkaan eikä muoviseen kanteen, koska paikalleen pyöriessään suodatin voi helposti pyyhkäistä sivuttaisvoimalla pelkän nippulan varassa olevan venttiilin jalan pohjalle. (ja nippula on se joka koskee suodattimeen ensimmäisenä)
Auki jäävä poistoventtiili hukkaa öljynpaineista noin 1/3 joka ei ole lainkaan hyvä juttu.
Kuminen venttiili saattaa myös kovettua vääristä öljyistä, jolloin pudonnee filtterin vaihdossa jo ihan itsestäänkin pois paikoiltaan.
Kuvakin olisi dropboxissa, mutta aika nihkeesti tämä foorumi niitä on näyttänyt.
Testataampa näkyisikö tällä kertaa:
Ei sitten.
Koitetaampa linkkiä:
https://www.dropbox.com/scl/fi/djotatn9 ... 0nf40&dl=0
V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Kuvat niin onedrivestä ja dropboxista jne vaatii että käyttää spessu linkkiä. Muuten ei näy ollenkaan. Ylivoimaisesti helpointa on pistää vain linkki.
XJR -00.
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Näyttäisi olevan samanlaista rakennetta ja ongelmaa muissakin uuden polven höpömoottoreissa. Eikö tuo venttiili hinkkaudu myös vanhaa suodatinta irroittaessa, tosin asian voi tarkastaa asennuksessa jos vaaranpaikka on tiedossa?
Omalla kohdalla vastaava ongelma kävi viallisen suodattimen kanssa kun ihan perinteisestä suodatinpatruunasta oli perinteinen kumilevyventtiili revennut jo valmistuksessa, onneksi tajusin ongelman melkein heti kun moottorin öljymäärä näytti jäävän vajaaksi. (ei tarvinnut ensikäynnistyksen jälkeen lisätä juuri ollenkaan vaikka yleensä lisäystarve on lähes litra riippuen siitä kuinka huolellisesti täytän suodattimen ennen asennusta)
On ollut toistaiseksi ensimmäinen ja ainut öljynsuodatin joka ollut rikki.
Omalla kohdalla vastaava ongelma kävi viallisen suodattimen kanssa kun ihan perinteisestä suodatinpatruunasta oli perinteinen kumilevyventtiili revennut jo valmistuksessa, onneksi tajusin ongelman melkein heti kun moottorin öljymäärä näytti jäävän vajaaksi. (ei tarvinnut ensikäynnistyksen jälkeen lisätä juuri ollenkaan vaikka yleensä lisäystarve on lähes litra riippuen siitä kuinka huolellisesti täytän suodattimen ennen asennusta)
On ollut toistaiseksi ensimmäinen ja ainut öljynsuodatin joka ollut rikki.
Range Rover P38A -97 4,x V8 CNG, Old trusty. RRC 3,9efi SE -90, for sundays.
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Rover 2000TC -72,varaosiksi. Rover P6 3500efi -72. Jaguar XJ-S V12 -89
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Mainio huomio ja hyvä julkaista tietoon!
Lieköhän tuolla efektillä ollut ns. avustava vaikutus niihin näissä moottoreissa havaittuihin pyöriviin runkolaakereihin? Ei tietääkseni ainoa tekijä ainakaan, mutta luulisi sen vaikuttavan jos voitelu ei toimi kuten pitäisi.
Lieköhän tuolla efektillä ollut ns. avustava vaikutus niihin näissä moottoreissa havaittuihin pyöriviin runkolaakereihin? Ei tietääkseni ainoa tekijä ainakaan, mutta luulisi sen vaikuttavan jos voitelu ei toimi kuten pitäisi.
Ferrari 348 TB '90 // TVR 350i DHC '86 // Triumph Daytona 955i '06 // Alfa Romeo 33 P4 '91 // Alfa Romeo 159 3.2 Q4 '06 & '08
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Dropbox-kuvien laitto-ohje on ollut Köpin FAQ:ssa jo 2.5 vuotta. Mutta aika nihkeesti foorumilaiset tuntuvat sitä lukevanKuvakin olisi dropboxissa, mutta aika nihkeesti tämä foorumi niitä on näyttänyt.
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Ahh.
Missasin tämän ohjeesta:
"Dropbox ei halua kuviensa embeddausta, mutta se onnistuu editoimalla Share/Copy link:llä saamasi linkin lopusta ?dl=0 -> ?raw=1"
Jostain syystä toisilla foorumeilla toimii ilman tuota linkin muokkausta.
T:Markku
Missasin tämän ohjeesta:
"Dropbox ei halua kuviensa embeddausta, mutta se onnistuu editoimalla Share/Copy link:llä saamasi linkin lopusta ?dl=0 -> ?raw=1"
Jostain syystä toisilla foorumeilla toimii ilman tuota linkin muokkausta.
T:Markku
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: V6 Diesel moottorin öljynpaine ongelmat
Juu, kyllä hinkkaa. Siinä on tosin öljyä mukana liukasteena. Ehdottomasti kannattaa tarkistaa joka kerran onko paikoillaan. Kurkin tuonne aina kun vaihdan suodattimen kun samalla imuroin pohjan tyhjäksi sen jälkeen kun öljyimuri on saanut nostettua öljypohjan tyhjäksi. Olen kerran omastani saanut tuon kuminipan irti kiinnikkeestään, joko sohaisemalla oljyimurin letkulla tai sitten suodatinpatruunalla. (suodatin sillä kertaa kanteen)
Kun käynnistin niin normaali hetken öljynvaihdon jälkeen kuuluva nostajien taputus ei hiljentynytkään samoissa mitoissa kun pitäisi ja aloin tutkimaan että mitä tapahtui. Tutkin jo öljypurkitkin että olinko saanut feikkiölppää (sitäkin on liikkeellä) ja lopulta kun nostin suodattimen ylös niin silmiin kiinnitti että näin sen tyhjennys porauksen, jota yleensä ei när kumikartion alta. Pienen sohimisen jälkeen kumikartio löytyi sieltä suodatin rungon pohjalta. Parilla ruuvarilla ja venyneillä selkänikamilla sain pyöriteltyä kartion siihen porauksen päälle pystyyn ja painettua metallirinkulan sen niskaan.
Joo, ainakin 2.7 versiossa OEM valmistaja on myöntänyt virheitä tapahtuneen niin valmistuksessa kuin kokoonpanossakin. Niissä on ollut myös öljypumppua joista saattaa lohjeta pala irti. (jakohihnan kiristimen vaikutuksesta) Tällä venttiilillä voi olla hyvinkin markitsevä vaikutus osaan mysteeri-kilahtamisista, joista ei edellämainituista ei ole löytynyt vikaa. 3.0 versiossa nuo ongelmat piti joka tapauksessa olla historiaa.Lieköhän tuolla efektillä ollut ns. avustava vaikutus niihin näissä moottoreissa havaittuihin pyöriviin runkolaakereihin? Ei tietääkseni ainoa tekijä ainakaan, mutta luulisi sen vaikuttavan jos voitelu ei toimi kuten pitäisi.
Jos 1/3 öljynpaineista on tiessään, öljy laimentunut dieselistä ja on noudatettu markkinointiosastojen vaatimaa liian pitkää öljynvaihtoväliä (25t km) niin voipi olla ettei enää riittäviä voiteluolosuhteita saavuteta ja pinnat alkavat kohtaamaan toisensa.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010