täyssynteettistä öljyä vai ei kissalle (XJ12 ruisku vm 78)?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
DDSC
Viestit: 57
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 5:34 am

täyssynteettistä öljyä vai ei kissalle (XJ12 ruisku vm 78)?

Viesti Kirjoittaja DDSC »

hei,
Kun kissa imaisee melkein 11 litraa öljyä vaihdossa niin vähän täytyy yrittää säästää...
Tarjouksessa Konalan autotalossa ois nyt 4l täyssynteettistä 10W-40 noin 13€.
Mutta kannattiko noita täyssynteettisiä laittaa vanhaan moottoriin, vai jotain toista laatua? Ajot vain kesällä, ei ollenkaan pakkaskeleillä.
Kiitos,
-Matti
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Maailmalla suositukset ovat kovasti ei-synteettisen puolesta puhuvia ainakin AJ16-koneet mukaanlukien. Käytännössä itse käytän mineraali Castrolia, ja pidän lyhyet vaihtovälit, 5000 km:n välein. Jos kovilla pakkasilla ajaa asia onkin eri - pitää katsoa mitä tänä talvena tulee olemaan käytäntö - ensimmäinen talvi jonka olisi tarkoitus viettää Jaguarin kanssa säännöllisesti jopa liikenteessä. Ehkä puolisynteettinen 10W?
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Raswaa koneeseen.

Viesti Kirjoittaja e-type »

Unohda synteettiset öljyt. Tuohon kakkos-sarjalaiseen paras tavara on wanha kunnon mineraaliöljy.Meneppä vaikka paikalliseen Prismaan ja etsi hyllystä Shell X-100 20w50. Maksaa jonkun 10 euroa gallona ja toimii noissa vanhoissa "koiranpaska"-tiivisteisissä antiikkimyllyissä todella hyvin. On jopa halvempaa tiputtaa tallinlattialle kuin modernit rasvat. Huomaat myös öljynpainemittarissa huiman eron. Laaja viskositettialue takaa voitelun myös silloin kun koneen lämmöt huitelee taivaslukemia. Voi myös käynnistää huoletta n. 10 asteen pakkasissa. Vältyt ilkeiltä ongelmilta kun jätät nuo modernit öljyt hyllyyn. Jo niiden pesevät ominaisuudet aiheuttavat suuren riskin kun vuosikymmeniä kampikammion ja öljyreittien varsille jääneet kököt lähtevät liikkeelle. Öljyn "ohuus" myös tuottaa riskejä kylmäkäynnistyksissä.Eli kipaise markettiin,tilaa vaikka Trianglen Markolta öljynsuodatin ja vaihda nuo Shellin kamat koneeseen ja nauti kilometreistä.
Saku
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

mineraalia...

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Joo omassa on jotkut halvat synteettiset enkä voi suositella. Kuumana tyhjäkäynnillä on öljynpaineet melko alhaiset ja tahtoo tihkua ulos vähän jokapaikasta! Aikaisemmilla mineraaliöljyillä ei mitään ongelmia...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vastaa Viestiin