Vaihdelaatikko remontti XJ8

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mekax
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 30, 2006 12:21 pm

Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja mekax » La Syys 30, 2006 6:23 pm

Hei! Minulla on Jaguar XJ8 vm. 1999,josta alkoi kuulua kummallista naksahtelua tyhjäkäynnillä.Jaguarin maahantuojan mukaan ääni lähtee vaihdelaatikosta ja tehtaan kunnostama vaihto vaihdelaatikko töineen maksaisi n.8.000,- eur. Onko Suomessa halvempia, mutta hyviä, Jaguar huoltoliikkeitä, joilla ei ole niin suolaiset hinnat kuin maahantuojalla?? Tai onko Jaguarin huollattaminen Virossa huomattavasti halvempaa ja missä siellä? Olisin iloinen vastauksestanne !

sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

ViestiKirjoittaja sinberg » Su Loka 01, 2006 1:13 am

Tervehdys,

Paljonko autollasi on ajettu?
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga

mekax
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 30, 2006 12:21 pm

Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja mekax » Su Loka 01, 2006 1:52 am

Auton mittarissa 60.000 km.

Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

ViestiKirjoittaja hkm » Su Loka 01, 2006 9:29 am

Moi

Onko autosi vapaastihengittävä versio vai ahdettu XJR?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR

Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja stefanantinaho » Su Loka 01, 2006 10:58 am

Kuulostaa aika oudolta, mitä Jaguarhuolto ajatteli olevan vialla laaatikossa? Eipähän sitä oikein ajamalla pitäisi vielä noilla kilometreillä saada vaihtokuntoon!

Mielestäni kannattaisi vaikka auto on jo takuuajan ohittanut aikoja sitten vaatia korjaamolta selkeää selontekoa viasta, syystä, ja näiden kanssa ottaa yhteyttä Jaguar Carsiin takuukorjausvaatimuksen muodossa - mikäli vaurioitumisen syynä ei ole omistajan moka, tietenkin!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...

mekax
Viestit: 3
Liittynyt: La Syys 30, 2006 12:21 pm

Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja mekax » Ma Loka 02, 2006 8:45 am

Jaggeni on ilman turboa oleva malli.

Pitää tunnustaa, että itse en ymmärrä autojen tekniikasta juuri mitään ja olenkin iloinen, kun saan tältä palstalta apua.

Se tässä vika-analyysissä minua ihmetyttää, kun maahantuoja ilmoitti, että vika on vaihdelaatikossa ja ehdotti koko vaihdelaatikon uusimista. Kuitenkin auto vaihtaa vaihteita aivan normaalisti ja ongelmitta. Ainoa mikä ilmoittaa, että joku paikka ei ole kunnossa on tyhjäkäynnillä- ja erityisesti kylmällä moottorilla- kuuluva epäsäännöllinen "napsunta" (ääntä on hankala kuvailla). Kun painaa kaasua ääni voimistuu ja tihenee. Kun laittaa vaihteen päälle ja alkaa ajamaan, niin kaikki tuntuu olevan ok ja auto käyttäytyy täysin normaalisti! Ainakaan sisälle ei kuulu enää silloin mitään ylimääräisiä ääniä. Eli jos starttaat ja laitat heti vaihteen päälle ja lähdet ajamaan, niin ylimääräistä ääntä ei kuulu.

Niinkuin jo aiemmin sanoin, niin en autotekniikasta juuri mitään ymmärrä, mutta mikä vika vaihdelaatikossa voisi olla, kun se kuitenkin toimii aivan moitteetta, niin nopeammassa kiihdytyksessä kuin normaalissa ajossakin - eli siis vaihtaa vaihteet aina normaalisti?? Otan todella mielellään lisävinkkejä ja kommentteja vastaan !

xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

ViestiKirjoittaja xjr-98 » Ma Loka 02, 2006 12:01 pm

Hmm...ensinnäkin ÄLÄ VAAN maksa 8000 € siitä laatikosta.
Sain uuden alkuperäisen paljon halvemmalla.

Laatikon voi sitäpaitsi korjata vaikka maahantuoja sanoisi mitä.
Maahantuoja kusettaa hinnassa ja valehtelee muutenkin.
Kokemusta on vaikka muille jakaa.

Itselläni laatikko todella oli rikki, mutta mikä mielenkiintoista testeri ei näyttänyt mitään vikakoodia vaikka laatikko oli niin romuna, että testauksen jälkeen se hajosi totaalisesti 50 metrin ajon jälkeen.

Vie auto Laatuvaunu Oy:n Hollolaan. Siellä se osataan korjata ilman ryöstöä.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

äänen laadusta

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Loka 02, 2006 1:35 pm

Terve,

Jos ei ole mekaanikon vikaa, voisi tuota äänen laatua ja sen kuulumistapaa hieman kuvailla lisää...

Perheeseen hiljattain tullut XJ8 vm.1998 myös "napsuu" hieman, varsinkin vaimo on äänistä ollut huolissaan. :shock: Itse en tuota aiemmin huomannut, mutta nyt kun siitä tuli puhetta, huomaan varsinkin kaikuvissa paikoissa (autotalli, betoninen sisäpiha, halli) että kun auton käynnistää, ja jos ei heti lähde liikenteeseen alkaa alustasta ja konehuoneen puolelta kuulua metallisia napsahduksia. Oletan kyseessä olevan erilaiset pakosarjojen ja pakoputkien sekä moottorin suojapellit tms. Kulostaa hieman samalta kuin tummaksi maalattu eristämätön peltikatto kesäauringossa, mutta tuntuu tietenkin tulevan sieltä konehuoneen ja vaihdelaatikon puolelta.

Yksi kikka kokeilla, olisiko tuo "se" ääni on, että kun olet ajanut auton oikein lämpimäksi ja pysäköit sen, sammuta kone ja jää kuuntelemaan, kuuluuko vielä samanlaista napsumista kun ko. pellit jäähtyy. Jos virrat on poikki, ei ääni varmaankaan enää lähde sähkötoimisesta vaihdelaatikosta.

Ei varmaan kannata "varmuuden vuoksi" vaihtaa, tuolla rahalla kun manner-Euroopasta saa kokonaisia toimivia autoja varaosiksi... 8)

Tämä siis ilman minkänlaista teknistä tuntemusta tai koulutusta, mutta runsaan kolmenkymmenen vuoden pakoputkien ja moottoreiden kuuntelukokemuksiin pohjautuen. :lol:

t. Jakuvaari perheineen
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja stefanantinaho » Ma Loka 02, 2006 2:26 pm

Mikäli vaihteisto toimii moitteetta, ei anna vikailmoitusta ja ainoa ongelma on napsuminen, hmmm, enpä tiedä tekisinkö asialle mitään? En osaa edes arvata mikä se siinä ääntä aiheuttaisi, mutta varmuuden vuoksi vaihtaminen ei tulisi mieleen erikoisen järkevänä toimenpiteenä!

Varsinkaan tuohon summan - sehän on todellisuudessa on summa joka lähimain on identtinen auton arvon kanssa (ilman niitä valtiolle tulevia tukimuotoja, tietenkin! :P ). Tietenkin mikäli joutuu pitkiä etäisyyksiä päivittäin ajamaan, ja on hyvin riippuvainen auton toimivuudesta ajatus saattaisi olla toinen. Käy kuitenkin ennen päätöstäsi näyttämässä jossain automaattivaihteistoihin erikoistuneessa korjaamossa!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...

sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

ViestiKirjoittaja sinberg » Ma Loka 02, 2006 2:27 pm

Jakuvaari osasi hyvin paikallistaa tuon "napsumisen". Itsekin sitä aikoinani ihmettelin, mutta ääni tulee nimenomaan putkiston eri osien lämpölaajenemisesta toisiinsa nähden. Mitään huolta tästä äänestä ei ole.

Jos nyt puhumme samasta äänilähteestä, niin aika erikoiselta tuntuu maahantuojan diagnoosi.. :shock:
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga

Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja stefanantinaho » Ma Loka 02, 2006 2:55 pm

En voi olla kertomatta omalla kohdallani tyhmyyteni aiheuttamaa rahanmenoa: oli joskus -80-90-luvun taitteessa kaksikin BMW 320i-nimistä kiesiä. Ensimmäisessä huomasin ensimmäistä talveamme ajaessa että etuovea raottaessa, tarkkaan kuunnellessa kuului pientä tikitystä vasemman takapyörän edessä.

Heti huoltoon, huoltomies kuunteli ja totesi että bensapumppuhan siinä tikittää. Pitää vaihtaa, ja niin tehtiin. Ei kauaakaan kun sattumoisin kuulin uudenkin tikittävän samalla lailla (älkää kyselkö minkä ihmeen takia talvipakkasella pitää ajella ovi raolla ja korva tarkkana...), ja taas huoltoon, sama huoltomekaanikko, sama diagnoosi ja sama toimenpide.

Kun vielä kolmaskin tikitti, tulin maininneeksi jollekin työpaikan kolleegalle asiasta, johon sain vastauksen että niinhän sen kuuluukin tehdä! Niin sitten ajoin tikittävän bensapumpun kanssa siinä autossa, seuraavassa, ja taitaa olla aika monessa muunmerkkisissäkin sen jälkeen! Kyseessä ei siis ollutkaan se pelkäämäni aikapommi... :oops:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...

Avatar
jakuvaari
Viestit: 2023
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

korvat höröllä

ViestiKirjoittaja jakuvaari » Ma Loka 02, 2006 3:33 pm

Joo, niinhän niitä rakkaita lapsia täytyykin kuunnella. :D

Olen koettanut joskus selittää muillekin perheenjäsenille, mitä se E-tyypin takaosasta kuuluva naksutus on, on meinaan aika tärkee asia:

1. Kun autoon laittaa virrat päälle, alkaa naksutus, kesto on usein riippuvainen siitä, kuinka kauan auto on seissyt ja kuinka paljon bensaa on ehtinyt haihtua kaasareista.

2. Jos naksutus ei lakkaa, ei autoa kannata käynnistää, se voi vaikka palaa, sillä tuo yleensä tarkoittaa uponnutta uimuria tai jumiutunutta uimurikammion venttiiliä, jonka tavallisesti vahvistaa vielä bensan loriseminen lattialle/asvaltille. Jokatapauksessa se tarkoitaa, että bensaa menee jonnekin vaikka kone ei käy: ei hyvä!

3. Ajossa naksahdusten tahti kertoo bensan menekistä, avoautossa sitä ei paljon kuule, mutta umpiautossa kylläkin jos ei ole ikkunat ja kattoluukku auki. Jos tahti kovasti tihenee, on bensa loppu! :(

Tämä koskee siis lähinä SU:n ja Lucaksen komponenteilla siunattuja ajoneuvoja, ei semmoisia missä on ECU tms.

t. Jakuvaari

Jk. Mutta Stefanin bensapumput, joku vastuu tulisi merkkikorjaamoillakin olla...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____56.000km__________39.500km___________7.150km____________104.000km_______________67.000km_________

peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Merkkikorjaamon vastuu?

ViestiKirjoittaja peejii » Ma Loka 02, 2006 8:15 pm

Minusta alkaa pitkälti tuntua, että merkkikorjaamolla on vain laskutusvastuu!
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » Ti Touko 28, 2013 8:47 pm

Onkos joku palstalainen perehtynyt tuon zf5hp24 toimintaan?
Ajelin viikonloppuna varaosa-auton lontoosta tuohon pihalle mutta pikkasen tuo näyttisi omaan silmään liian hyvältä purettavaksi. Oikeastaan ainoa vika on tuon vaihdelaatikko. Autolla on ajettu 87t mailia ja 7000 mailia sitten vaihteisto purettu ja vaihdettu ventiilikoneisto (£2800.) Nyt luistaa liikkeelle lähdössä reippaasti. Itse epäilen että A-rumpu on haljennut. Vikakoodina kakkosvaihteen luistaminen.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110

Avatar
matsu
Viestit: 646
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja matsu » Ke Touko 29, 2013 12:33 am

Kaverin XK8:ssa luiston syyksi paljastui momentinmuunnin. Se olikin mennyt jo korjauskelvottomaksi. Siinä sivussa myös laatikon öljypumppu oli saanut hieman siipeensä. Siitä ei kyllä tullut mainitsemaasi vikakoodia.

Oireina oli momentinmuuntimen lukituksen humpailu edestakaisin. Vaihteistoöljyssä oli aika runsaasti metallia. Lopulta laatikko alkoi luistamaan reilusti. Satunnaisesti laatikko saattoi toimia normaalistikin. Luiston takia laatikon öljyt kävivät todella kuumina.

Korjaus vaati momentinmuuntimen uusinnan ja muutaman osan öljypumppuun. Toki siinä samalla kaveri vaihdatti laatikkoon kaikki kuluvat osat eli tehtiin laatikon perus kunnostus. Autolla oli ajettu n 140 tkm.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » Ke Touko 29, 2013 6:42 am

1300km koeajon aikana huomasin seuraavaa.

Varovasti kiihdyttäen mieluiten alamäkeen auton sain moottoritienopeuteen ilman vikatilaa. Kun käytössä 4 tai 5 vaihde ei ongelmaa. Välillä vikakoodina kolmosvaihteen luistaminen (Gear 3 Incorrect Ratio.)
Pitääpä tutkia millaista tuo öljy on kun saan jossainvaiheessa auton nosturille.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110

Avatar
matsu
Viestit: 646
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja matsu » Ke Touko 29, 2013 11:12 am

Kovasti vaikuttaa samanlaisilta nuo oireet sinun X308:ssa kuin oli meillä XK8:ssa. Eli luisto oli paha kun autolla lähti paikaltaan. Mutta kun auton sain jonkunmoiseen nopeuteen, laatikko alkoi toimia koko lailla normaalisti.

Kannattaa ottaa laatikon öljypohja irti. Siellä on 4 magneettia, joiden keräämän metallin määrästä voi päätellä paljon. Jos magneetit ovat kuin siilin selkä, laatikkotai momentinmuunnin kaipaa pikaista kunnostusta. Ei kannata kovin paljon ajaa ja testailla, jotta kunnostuksesta selviää vähemmällä. Jos vika on momentinmuuntimessa, sen voi ehkä kunnostaa, jos korjauksen tekee ajoissa.

Mittasimme luiston jälkeen momentinmuuntimen pintalämpötilan infrapuna mittarilla ja lämpötila oli kyllä niin hurja, ettei sitä mikään ööjy kestä pitkään. Ja tuskin kestää tiivisteetkään.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » Ke Touko 29, 2013 1:12 pm

menikös tuo laatikko limp moodiin? Teittekö stall speed testiä? Auto ei tällähetkellä ajossa ja saan sen parinviikon sisällä tutkittavaksi
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110

Avatar
matsu
Viestit: 646
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja matsu » Ke Touko 29, 2013 7:43 pm

Joskus tuli herja, että rajoitettu suorituskyky. Mutta silloin ei ollut oikeastaan mitään laatikko oireita, paitsi se että momentinmuunnin välillä lukittui ja samn tien taas vapautti. Stall speed testiä ei sen kummemmin tehty, koska silloin kun "laatikko" luisti, se luisti todella paljon eli kierrokset kävivät korkealla. Eli ei siinä oikeastaan ollut havaittavissa mitään stall speed kohtaa.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » To Kesä 06, 2013 4:34 pm

Jep jep että kunnostettu vaihteisto...
Öljypohjasta ei löytynyt mitään kummempaa. Edellisen remontoijan jäljiltä yksi venttilipaketin kiinityspultti auki kokonaan. Samoin yksi öljynjäänjäähd.putki sormitiukkuudella. Johdot vaihdelaatikon päältä irti kiinnikeistään. Muutama ruuvi oli vaihtunut erilaisiksi. Laatikon päältä löytyi purkaamon tekstit. eli vaihdettu joskus.
Laatikkoa en vielä purkanut mutta edelleen vahvasti vaikkaan a rumpu vikaa.

edit.

No nyt on pikkasen raotettu laatikkoa ja näyttää olevan tuo a-rumpu haljonnut lukkorengasurastaan. Ei onneksi puutu palasia joten ei pitäisi olla ylimääräisiä osia laatikon sisällä kierrossa.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110

Avatar
matsu
Viestit: 646
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja matsu » Pe Kesä 07, 2013 10:40 am

Olikos se niin, että tuo A-rummun pettäminen oli kyseisen laatikon tyyppivika? Ja että siihen on saatavana vahvistettu osa?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » Pe Kesä 07, 2013 12:29 pm

Joo on kuulemma tyyppivika. Uusi vahvistettu on vähän paksummasta materiaalista. Hajoaa lukkorengasurasta. Sitä käskivät laatikkokorjaamolla ensinnä tarkistamaan ja hajallahan se oli. Recro:lta kyselyssä osat tuon korjaamiseen.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110

Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdelaatikko remontti XJ8

ViestiKirjoittaja JuKu » La Kesä 29, 2013 3:09 pm

Nyt on laatikko korjattu ja takasin paikallaan. Testilenkki tehty vehoniemen automuseolle ja tuntus toimivan loistavasti. :D
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija