S-type kolisee edestä->Alapallonivelet?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 3:45 pm
- Paikkakunta: Tampere
S-type kolisee edestä->Alapallonivelet?
Mitenkä asia nyt olikaan? S-type (vm.2000 80tkm) kolahtelee edestä ajettaessa terävempiin kuoppiin, katukivetysten tai hidasteiden yli. Ääni on voimistunut viime aikoina. Aikaisemmissa viesteissä olis mainintaa että kunnossa oleva S-type ei ääntele. Omassamme äänetlyä on ollut enemmän tai vähemmän alkuvuosista saakka (auto ostettu uutena). Onko tämä merkki siitä, että alapallonivelet tai joku muu eturipustuksessa on loppu? Aikonaan huollon yhteydessä kerroin kolahtelusta ja silloin vaihtoivat koko tukivarren toiselle puolelle. Hetken oli hijaista mutta alkoi uudestaan. Oli aika arvokas remontti tukivarren vaihto, joten tämä ei innostaisi enää. Osaavatko huollossa (Inchape) korjata asian vai onko jollain jotain parempia neuvoja tai vinkkejä miten edetä? Muilla ollut kolahtelua edessä? Olen kuullut, että puslia voi vaihtaa mutta vaatii jonkun erikoisprässin?
Apua sekä kommentteja asian tiimoilta kaivataan.
Apua sekä kommentteja asian tiimoilta kaivataan.
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Veikkaisin iskarien yläkumit. Ei mikään Mensan hyväksymää älykkyysosamäärätestiä edellyttävä toimenpide, mutta hyvää palautetta tällä palstalle tosin ei paljon ole herunnut sikäläiselle maahantuontiyrittäjällekään
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Etupään kolinat
Minulla on ihan sama juttu. Autokin vm. 2000 ja ajettu samat 80000km. Inchapessa huollon yhteydessä totesivat että alkaa olla alapallot kohta vaihtokunnossa. Tilataanko? Tämän jälkeen olen alkanut kuunnella vainoharhaisena kolinoita ja kyllähän se vähän taitaa etupää kolahdella. Auto meni kyllä katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Katsastusmies kyllä totesi, että etupään nivelet ovat aika tavallinen hylkäyksen syy S-Typeissä.
Maksavat kuulemma 1000 EUR per puoli töineen. Tukivarsi kun menee samalla uusiksi. Ei ihan heti viitsisi lähteä kokoeilemaan josko auttaisi.
Olen havainnut että kolinoita kuuluu etenkin kun auto on seisonut päivän tai pari. Pidemmän ajon jälkeen kulkee kuin sukkasillaan.
Onko muilla kokemuksia. Tuleeko muita ongelmia kuin kolinat?
Maksavat kuulemma 1000 EUR per puoli töineen. Tukivarsi kun menee samalla uusiksi. Ei ihan heti viitsisi lähteä kokoeilemaan josko auttaisi.
Olen havainnut että kolinoita kuuluu etenkin kun auto on seisonut päivän tai pari. Pidemmän ajon jälkeen kulkee kuin sukkasillaan.
Onko muilla kokemuksia. Tuleeko muita ongelmia kuin kolinat?
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Pallot/tukivarret
Niimpä, eivät kestä pallot/tukivarret Jaggessakaan, kuten eivät kestä myöskään VW-konsernin tuotteissa. Ja sama taitaa olla nykyään monessa muussakin autossa. Ja rakenne on optimoitu eli pallon väljetessä samalla menee uusiksi koko tukivarsi.
S-typeen näkyy olevan saatavana kunnostetuja (pallo vaihdettu) ja tarkistettuja (särötesti) tukivarsia XR8/41215R hintaan £206,90 veroineen, David Mannersilta Englannista. Mahtaisiko saada Suomesta Triangle Motorista?
Kun on kulutustavaraa, on myös tarjontaa
S-typeen näkyy olevan saatavana kunnostetuja (pallo vaihdettu) ja tarkistettuja (särötesti) tukivarsia XR8/41215R hintaan £206,90 veroineen, David Mannersilta Englannista. Mahtaisiko saada Suomesta Triangle Motorista?
Kun on kulutustavaraa, on myös tarjontaa
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Omaa kissaa käytin eilen 112tkm huollossa jyväskylässä.
Sielläkin totesivat että alapallot olisi vaihtokunnossa, hintaa osilla 350 per puoli jos vaihto onnistuu hyvin.
Jos vaihdossa sattuu hajoamaan myös pyörännapa mikä kuulemma on yleistä, hintaa osille kertyy toiset 350 lisää per puoli.
Sinäänsä jännä homma että auto on vasta katsastettu ja siellä ei asiaa oltu huomattu, kilometrejä sen jälkeen on tullut noin 5tkm.
Oudolta tuntuu että tuo välys olisi tullut noitten 5tkm aikana.
Tänään töitten jälkeen pitää ajaa kissa nosturille ja todeta itse välyksen koko, mitään ylimääräisiä ääniä auto ei vielä päästele.
Sielläkin totesivat että alapallot olisi vaihtokunnossa, hintaa osilla 350 per puoli jos vaihto onnistuu hyvin.
Jos vaihdossa sattuu hajoamaan myös pyörännapa mikä kuulemma on yleistä, hintaa osille kertyy toiset 350 lisää per puoli.
Sinäänsä jännä homma että auto on vasta katsastettu ja siellä ei asiaa oltu huomattu, kilometrejä sen jälkeen on tullut noin 5tkm.
Oudolta tuntuu että tuo välys olisi tullut noitten 5tkm aikana.
Tänään töitten jälkeen pitää ajaa kissa nosturille ja todeta itse välyksen koko, mitään ylimääräisiä ääniä auto ei vielä päästele.
S-type 4.0 -00
Toinen yleinen kolinan aiheuttaja löytyy kallistuksenvakaajan etupuslista. Vanhentuessaan kovenevat ja aiheuttavat ääntelyä -99-01 (ei varmuutta onko myös -02).
Ne on onneksi helppo vaihtaa, jos nyt jotain positiivista haluaa löytää. Uudet kestävämmät versiot puslista on halkaistu vain toiselta puolelta. Vanhat saranoitu 1mm matkalta toisesta reunasta.
Jos ei kolina lakkaa nivelen vaihdolla niin tarkista puslat
-JaVa
Ne on onneksi helppo vaihtaa, jos nyt jotain positiivista haluaa löytää. Uudet kestävämmät versiot puslista on halkaistu vain toiselta puolelta. Vanhat saranoitu 1mm matkalta toisesta reunasta.
Jos ei kolina lakkaa nivelen vaihdolla niin tarkista puslat
-JaVa
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 3:45 pm
- Paikkakunta: Tampere
Näyttää siltä, että muutkin ovat törmänneet vastaavanlaisiin ongelmiin. Tätyy huollossa mainita asiasta ja pyyttää selvittämään mistä ääni tulee. Kustannusarvion jälkeen voi ajatella jos osat saisi hommattua esim Englannista jos tukivarsi menee taas vaihtoon tai molemmat. Luulisi, että uusi vaihdettu tukivarsi kestää enemmän kun reilun vuoden. Toisaalta onhan tämä hyvää bisnestä jos aina myydään uusi tukivarsi ja sanotaan, että vanhaan ei voi vaihtaa osia. Onneksi nykyään saa osia suht helpolla myös ulkomailta.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 3:45 pm
- Paikkakunta: Tampere
Vika korjattu!
Elikkä huollossa vaihtoivat molemmat puslat eteen ja kolina kokonaan poissa. Nyt kulkee niin kun pitääkin. Erilainen tuntuma myös ratissa Elikkä jos jollain muulla vastaavia ongelmia kannattaa tiedustella seuraavassa huollossa. Koko tukivartta ei tarvitse vaihtaa vaan pystyvät vaihtamaan pelkät puslat. Voi olla, että puslat joutuu tilaamaan mutta meidän tapauksessa ne löytyivät hyllystä.
Re: Vika korjattu!
Paljon tuli kuluja kokonaisuudessaan(osat+työ)?jaguar_3.0 kirjoitti:Elikkä huollossa vaihtoivat molemmat puslat eteen ja kolina kokonaan poissa. Nyt kulkee niin kun pitääkin. Erilainen tuntuma myös ratissa Elikkä jos jollain muulla vastaavia ongelmia kannattaa tiedustella seuraavassa huollossa. Koko tukivartta ei tarvitse vaihtaa vaan pystyvät vaihtamaan pelkät puslat. Voi olla, että puslat joutuu tilaamaan mutta meidän tapauksessa ne löytyivät hyllystä.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 3:45 pm
- Paikkakunta: Tampere
Puslat ne yleensä ainakin XJ:ssä
Puslat on eka kolinan syy. Maksavat muutaman euron kappale, helpot vaihtaa (itse tai edullisella ammattilaisella). Kannattaa ostaa varastoon - ainakin jos tilaa muuta (kuten ilmansuodatt) Englannista ja pitää sitten hyllyssä. XJ8:ssa tullee eteen n. 100 tkm kohdalla.
Toinen vekkuli kolinan lähde vanhemmissa Jaggeissa on iskarin ylään löysyys kumiholkin väsyessä - korjaus 1 minuutti lenkillä kiristäen.
Kari
Toinen vekkuli kolinan lähde vanhemmissa Jaggeissa on iskarin ylään löysyys kumiholkin väsyessä - korjaus 1 minuutti lenkillä kiristäen.
Kari
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Huomasitteko uusimmassa Jaguar uutisissa (2/06) sivu 27 Karaasi mainostaa Jaguar huoltoja ja varaosia:
S-Type olkavarsi/alapallo 280 EUR
Taidanpa teettää seuraavan huollon siellä tai ainakin vaihdattaa nuo alapallot.
Onko kellään kokemuksia ko. putiikista?
S-Type olkavarsi/alapallo 280 EUR
Taidanpa teettää seuraavan huollon siellä tai ainakin vaihdattaa nuo alapallot.
Onko kellään kokemuksia ko. putiikista?
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Alapallot vaihdettu
No niin. Karaasilla käytiin ja alapallot vaihdettu.
Kolinat poissa ja ohjaustuntuma kuin uudessa autossa.
Huollon kanssa hintaa kertyi 1150 EUR eli mielestäni ihan kohtuullista kun samalla vaihdettiin jarrupalatkin. Etenkin verrattuna Inchapen lupaamaan 2x1000 EUR hintaan (ilman huoltoa).
Tuntui olevan asiallinen ja osaava paikka jaguaarin (ja muidenkin englantilaisten huoltoon). Taidanpa teettää seuraavankin huollon Karaasilla.
Kolinat poissa ja ohjaustuntuma kuin uudessa autossa.
Huollon kanssa hintaa kertyi 1150 EUR eli mielestäni ihan kohtuullista kun samalla vaihdettiin jarrupalatkin. Etenkin verrattuna Inchapen lupaamaan 2x1000 EUR hintaan (ilman huoltoa).
Tuntui olevan asiallinen ja osaava paikka jaguaarin (ja muidenkin englantilaisten huoltoon). Taidanpa teettää seuraavankin huollon Karaasilla.
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Mulla menee alapallot s-typessä vaihtoon ja pähkäilen nyt kumpi kannattaa: pelkkien pallojen vaihto vai tukivarret kokonaisuudessaan.
Molemmathan ilmeisesti onnistuu ja netissä on sekä pelkkiä palloniveliä että koko tukivarsia myytävänä. Hinnassa tietysti aika iso ero...
Pelkät alapallot löytyi e-baysta n.65e kpl hintaan. Kuinkahan nuo sitten käytössä kestävät vai olisiko järkevää vaihtaa samantien koko tukivarsi??? (tosin, voiko enää olla huonompi laatu kuin alkuperäiset alapallot... :shock )
Kertokaahan kokemuksianne, kiitos!
PS. Mikä on kallistuksenvakaajan kumipusla lontooksi...jos samalla laittais nekin.
Molemmathan ilmeisesti onnistuu ja netissä on sekä pelkkiä palloniveliä että koko tukivarsia myytävänä. Hinnassa tietysti aika iso ero...
Pelkät alapallot löytyi e-baysta n.65e kpl hintaan. Kuinkahan nuo sitten käytössä kestävät vai olisiko järkevää vaihtaa samantien koko tukivarsi??? (tosin, voiko enää olla huonompi laatu kuin alkuperäiset alapallot... :shock )
Kertokaahan kokemuksianne, kiitos!
PS. Mikä on kallistuksenvakaajan kumipusla lontooksi...jos samalla laittais nekin.
Bush
"Anti-roll bar bush" ja monikko "bushes", usein se vain lyhennetään, esim. "roll bar bush", tosin tuo on vain ko. tangon kiinnitys runkoon, päissä on ne linkit, eli "roll bar link" ja sitten on mm. "roll bar link kit" jossa olisi koko hoito sopuhintaan, muttei siis itse tankoa. Iskarin puslat on helppo myös vaihtaa, varsinkin alhaalta (tosin ylhäältä se kai useimmin tarttee vaihtaa) ne ovat "shock absorber bush" nimisiä.ästype kirjoitti:
PS. Mikä on kallistuksenvakaajan kumipusla lontooksi...jos samalla laittais nekin.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Omasta kokemuksesta sanoisin että jos autossa alkaa olla esimerkiksi 100000 kilsaa mittarissa ja alapallonivelen vaihto on ajankohtainen niin kannattaa vaihtaa samalla myö alatukivarren puslat. Alatukivarren irroittaminen on sen verta kova homma että tuo maksaa ittensä nopeesti takaisin. Lisäksi tuosta alapallonivelestä sen verta etten ainakaan itse lähtisi koko tukivartta ostamaan. se on ihan normaali pallonivel jonka saa erikseen ja asentaminen ihan niinuin yätukivarressa.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
No niin. Nyt sitten vuosi alapallojen vaihdosta. Huollon yhteydessä laitettiin samalla nuo kallistuksenvakaajan puslat uusiksi.
Ja ihme tapahtui Nyt oikein etsii kaivon kansia ja muita kuoppia.
Jos alapallojen vaihto vei kolinat, niin kallistuksen vakaajan puslien vaihdon jälkeen kulku on aivan uskomattoman upeaa. Lisää monttuja tiehen!
Ja ihme tapahtui Nyt oikein etsii kaivon kansia ja muita kuoppia.
Jos alapallojen vaihto vei kolinat, niin kallistuksen vakaajan puslien vaihdon jälkeen kulku on aivan uskomattoman upeaa. Lisää monttuja tiehen!
t. Esko S-Type
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
hain tuosta jokin aika sitten vw konsernin laitteesta kolinapaikkaa. Volkkarissa on pallonivel päällystetty jollain ainaalle ilmeisesti teflonilla ja kun se kuluu pois alkaa keula koliseen. Tein seuraavan laisen homman ostin ompelukoneöljyä, jossa neula päässä ja pukkasin alatukivarren pallon suojakumin läpi ja öljyä kunnolla sisälle, kolina loppu pariksi kuukaudeksi ja sitten meni tukivarsi vaihtoon.
XJ6 4.2 -69
Volvo V70 2.4T
Volvo V70 2.4T