Jarrusatuloiden huolto? Ruosteen poisto hapolla?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Jarrusatuloiden huolto? Ruosteen poisto hapolla?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Tiedustelin Palvelut-osastolla kuka tarjoaisi täällä Suomessa jarrusatuloiden puhdistusta.

Siellä tuli esiin, että homman voisi tehdä itsekin hankkimalla apteekista sitruunahappoa ja upottamalla satulat sitruunahappoliuokseen (jopa viikoksi!)

Olisiko Kissakulmalaisilla laajemmin kokemuksia ja suosituksia, uskaltaako jarrusatuloihin käyttää sitruunahappoa?
Jotain muuta happoa?
Vai ei happoa ensinkään!?

Jopa JagFORUMista haku "citric acid" tuotti aika vähän tuloksia.

En ole vielä jaksanut opiskella mitkä ovat "turvallisia happoja", ja mihin metalleihin niitä saisi ja ennen kaikkea ei saisi käyttää.

Nyt tiedän kaikkia näitä käytettävän puhdistukseen ja peittaukseen:
  • Suolahappo (tietääkseni esim. aluvanteiden puhdistusaineissa)
    Fosforihappo (ruosteen "syöminen" ja teräspellin peittaus ennen pohjamaalausta)
    Sitruunahappo (uusi tuttavuus)
    Oksaalihappo (?)
    Etikka (?)
Jarrusatulat nyt varmaankin ovat valurautaa (?), joten niiden puhdistamiseen 100% turvallista ainetta pitäisi nyt löytää.

XJ81:n kaksimäntäiset etujarrusatulat ovat harvinainen viritys - olisi aika iso rahallinen tappio (ja kova isku itsetunnolle :oops:) saada ne pilalle yli-innokkaalla puhdistuksella. Sylintereistä kun ei saisi tietenkään lähteä mitään ylimääräistä!

Vai pitäisikö vain tyytyä suihkimaan jarrujen puhdistusspraylla ja rapsuttelemaan vähän pintaruostetta teräsharjalla?

Löysin myös simppelin hoonaustyökalun satulan sylinterin hoonaukseen.
Kannattaako moisella koskeakaan jarrusatulaan jottei sylinterin ja männän sovitus kärsi?
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Jarrusatuloiden puhdistus

Viesti Kirjoittaja matsu »

Itselläni ei ole aiheesta kokemusta. Uskon että JuKu:n ehdottama sitruunahappo toimii hyvin. Ja jos pelkää (varminta pelätä) sylinterien puolesta, nehän voi sivellä vaseliinilla ja tulpata vielä kumikorkeilla. Meneeköhän tuo jo liian vaikeaksi?

Eiköhän yksinkertaisinta olisi lasikuulapuhallus? Siinäkin on tietysti reiät tulpattava. Ainakin alumiiniosiin (esim. sylinterikannet, turbot jne) lasikuulapuhallus antaa puhataan ja kauniin pinnan.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Resepti

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Eipä ole minullakaan kokemusta sitruunahaposta, mutta oheisen "reseptin" olen ottanut kauan sitten talteen jostain, ehkä sfnet.harrastus.auto-palstalta tms. Kirjoittajastakaan ei tietoa.

-----------------
Periaate on yksinkertainen; sitruunahappojauhoa liuotetaan veteen niin,
että siitä tulee 4% seos. Siinä sitten uitetaan ruosteisia rautoja
parista päivästä vähän pidempään tarvittaessa. Välillä paksumpaa
ruostetta voi rapata, että happo pääsee vaikuttamaan. Menetelmä ei sovi
sinkitetyille ja alumiinisille osille.

25% seoksena sitä voi sekoittaa tapettiliisteriin, jolloin siitä saa
geelin jolla voi sivellä peltejä (korissa), joita ei saa paljuun uimaan.

Ruosteisista raudoista tulee ihan puhtaan harmaita. Pintaan jää koloja
sinne missä oli ruostetta.

Liian kauaksi ei kannata unohtaa kylpyyn, koska silloin jostain syystä
raudan pinnalle saattaa kertyä jonkinlainen suolalerros, joka on luja
poistaa esim. hakkaamalla.

Apteekista ainetta saa (se on elintarvike, siis syötävää) 80 mk:n
kilohintaan. Turun Kemikaalitukusta satamasta ainetta saa 25 kg säkeissä
9 mk + ALV kilo.
----------------------------

Samalla voisinkin suositella muitakin copy-pastella keräämään hämärästi mielenkiintoisia juttuja vaikkapa Word- tai Notepad-tiedostoon, vaikka juuri sillä hetkellä ei olisi tarvettakaan. Sitten kun n vuoden päästä tarve iskee, niin muistaa joskus lukeneensa aiheesta, mutta ei muista enää että mistä. Googlella ja DejaVusta tosin saattaa hakemalla löytää, mutta paljon helpommin omasta arkistosta!

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

sitruunahappo

Viesti Kirjoittaja joni »

itse yritin puhdistaa bensatankin sisälle tullutta ruostetta sitruunahapolla. sitruunahappoa saa ihan marketeistakin kotiviinitarvikkeista, on nimellä viinihapoke, pussissa lukee yleensä että sisältää E330 sitruunahappo, eli c-vitamiini. Kyllä sillä ruoste lähtee, mutta pitää olla aika vahva liuos ja aina välillä rapsuttaa sitä ruostetta pois. tankin sisäpuoli oli aika hankala, sinne ei nähnyt kuin vähän sisälle ja muotonsa vuoksi aika hankala saada joka paikkaan happoa.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Avatar
JonesM
Viestit: 16
Liittynyt: To Marras 10, 2005 9:25 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JonesM »

Sitruunahappoon ei saa laittaa mitään kromattujakaan osia,ne syöpyy pois.Ja epäilempä ettei kannata laittaa myöskään likoamaan muuta kuin "mustaa" rautaa,esim juuri jarrusatulat.Toimii :D
Jaguar 4.2 sovereign-86
Dorchester Grey/Doeskin
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Juu

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Kokis liuottaa rautanaulasta ruosteen ja on edullista.

Huom! Älä juo käytettyä nestettä.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Sitruunahappojauhoa veteen, ei edes väkevänä ja päivässä parissa ruoste lähtee, välillä voi mekaanisesti puhdistaa, niin nopeutuu prosessi. Tällä keinolla sain 50 vuotiaan fillarin entistämisen ruosteen osalta näppärästi hoidettua. Sekoitussuhdetta en muista, olisiko ollut 50 - 100 gr E330-jauhetta litraan vettä? Muistin aikoinaan lukeneeni tästä asiasta vinkin ja löysinkin sen silloin muutaman vuoden takaisesta mobilistien lehdestä. Oiva asia oli, että galvanoidut osat kirkastuivat myös.
Varoitus on kuitenkin paikallaan, kuten nuo aiemmat kirjoittajat toteavat - minulle kävi myöhemmin köpelösti "antiikki"saksien puhdistuksessa, mitä lie seosterästä olleekaan ja ne tummuivat sitruunahapolla aivan oudoksi ja suoraan sanoen menivät aivan pilalle!
Jarrusatuloissa käyttäisin puhdistusta vain ulkopintoihin, mutta sisälle sylinteriin vain kevyt hoonaus - varovuus ei ole tyhmyyttä!
kari tt
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

puhdistus hapolla

Viesti Kirjoittaja JuKu »

En ole varma mutta suojaisiko sylintereitä jos ne laittaisi likoamaan poistamatta mäntää. Vain suojakumi irti ja likoamaan. Tästä ei omakohtaisia kokemuksia... Joissan männissä on kylläkin jokin kromausta vastaava pinnote!!!
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Eiköhän sitä sitten uskaltaisi struunahappoon tarttua.

Sylinteripintojen suojaus vaseliinilla kuulostaa hyvältä ajatukselta.

Sitä voisi ensin aloittaa satuloiden kannatinraudoilla (caliper carrier) ja katsoa mitä ne käsittelystä tykkäävät.

Olen itsekin ymmärtänyt että männät ovat usein kromattuja, joten ne liotan vain puhtaassa jarrunesteessä. Enintään voisin kokeilla mäntiin saippuavillaa ja/tai putsausta Dremelin teräsharjalla.

Kannattaisiko jarrusatuloita käsitellä mitenkään puhdistuksen jälkeen? Suuressa maailmassa "rebuilt"-satulat näyttävät olevan lakattuja, tai sitten ovat muuten viimeisen päälle puunattuja.

Punaiseksi en kyllä aio maalata :roll:

Voi kyllä olla että tässä käy vanhanaikaisesti, ja tällä erää satuloiden liottelu kaatuu ajanpuutteeseen...
Mutta siinäkin tapauksessa on tästä se hyöty että taas on viisastuttu ja opittu jotain uutta :)
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
Vastaa Viestiin