Hyvät XK8 omistajat!
Olisin tiedustellut, että minkälaisin talvikiekoin etenette talviaikaan?
Olen ajatellut ostaa 245/45/18 (valmistajan suositus) valmiina oleville alkuperäisille vanteille. Ongelmaksi on vain muodostunut, että tuota kokoa ei saa niin nastoina kuin kitkoinakaan. Ainoastaan ns. Keski-Euroopan kitkoja saa, mutta uskaltaako ostaa...?
Kaikki vinkit tervetulleita!
XK8 Talvirenkaat
XK8 Talvirenkaat
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
talvirenkaat
Omassa oli euroopan kitkat ja olihan melkoiset luistimet ekoilla liukkailla.Joten turhia viivyttelemättä ampaisin rengaskauppaan ja ostin nastat alle,koska suomen kitkat oli 300 egeä kalliimmat kuin nastat ainakin siinä puotissa.Nyt pitää hyvin ja on turvallinen olo autolla sekä kuskilla.
Jaguar xj6 3,2 executive
Jaguar xj6 3,2 executive
245/45/18 kitkat
Ainakin
Bridgestone Blizzak LM-22 245/45 R18 96V BSW
Bridgestone Blizzak LM-22 RFT 245/45 R18 96V
Nokian WR 245/45 R18 100V XL
Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL
hintahaarukalla 221-300 €/kpl on myynnissä uutena, kaikki kitkoja.
Bridgestone Blizzak LM-22 245/45 R18 96V BSW
Bridgestone Blizzak LM-22 RFT 245/45 R18 96V
Nokian WR 245/45 R18 100V XL
Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL
hintahaarukalla 221-300 €/kpl on myynnissä uutena, kaikki kitkoja.
Re: 245/45/18 kitkat
Nuo ovat kaikki juuri niitä ns. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettuja malleja. Pohjolan kitkamallit ovat aina erikseen.peejii kirjoitti:Ainakin
Bridgestone Blizzak LM-22 245/45 R18 96V BSW
Bridgestone Blizzak LM-22 RFT 245/45 R18 96V
Nokian WR 245/45 R18 100V XL
Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL
hintahaarukalla 221-300 €/kpl on myynnissä uutena, kaikki kitkoja.
Kyllähän noillakin monet ajelevat, mutta aika jyrkkiä kommentteja negatiivisessa mielessä kuullut noista, eikä autolehtien testien tuloksetkaan kovin rohjaisevia ole..
Onneksi juuri nyt on lämmintä, niin ehtii mietiskeleen. Hakkapeliitta 5:t sais 255/45/18 eteen ja taakse. Hinta onkin sitten jotain 1400eur.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Se on kuskista kiinni pysyykö auto hanskassa saksan kitkoilla. Itse olen menestyksekkäästi ajanut nyt pari talvea kahdella takavedolla ja yhdellä etuvedolla, joissa kaikissa oli yli 200 hevosta ja saksan kitkat.
En tosin antaisi tuollaista yhdistelmää varovaiselle tai kokemattomalle kuskille pahimmilla liukkailla.
Helkkarin mukavahan tuollaisilla on ajaa kuivalla asfaltilla, eikä niin kauheasti eroa kesärengastuntumasta.
En tosin antaisi tuollaista yhdistelmää varovaiselle tai kokemattomalle kuskille pahimmilla liukkailla.
Helkkarin mukavahan tuollaisilla on ajaa kuivalla asfaltilla, eikä niin kauheasti eroa kesärengastuntumasta.
No sitten olen surkea kuski...
Eikö asuinpaikkakunnasta? Kyl määki Turuus! XJ8:ssa oli tullessaan Saksan kitkat (Pirelli Winter) ja hyvä että niillä pääsin satamasta kotiin, 10km. Toki se oli ensimmäinen kerta kun ajoin takavetoisella liukkaalla, mutta kun loivassa alamäessä (eihän Oulussa oikeita mäkiä olekaan) menee suttina alas ABS:stä huolimatta, niin en tiedä miten siinä olisi taidotkaan auttaneet. Nopeuttakaan kun ei ollut, kun hirvitti hitaampikin kyyti. Tuuri auttoi ja Jagge pysähtyi pari metriä ennen edelläajavaa.jagge fun kirjoitti:Se on kuskista kiinni pysyykö auto hanskassa saksan kitkoilla.
Nyt on alla Nokian 5:t nastoilla ja meno paljon hallitumpaa.
Ehkä niissä Saksan kitkoissakin on eroja?
Köpi
Keleistähän tuo on usein kiinni miten hyvin keski-Eurooppalaiset renkaat toimivat Suomessa, varsinkin etelä-Suomessa valitettavasti vaihtelua on sen verran paljon että kunnon renkaat yleensä palkitsevat..
Meillä oli S-type R:ssä pari talvea Pirelli SnowSport 240:set -- nimi kertoo kaiken.. R:n rengasvaihtoehtoja rajoittavat 18" minimikoko ja kohtuullisen leveä takavanne. Hyvillä keleillä Snowsportit olivat ihan a-ok, huonommilla rengas saattoi mennä hiukan tukkoon ja yhtenä ongelmana oli kohtuullisen jyrkkä mäki autotalliin ilman vauhdinottomahdollisuutta.
Viime talveksi alle vaihdettiin Hakkapeliitta 4:set, joiden tuolloin suurimman 245/40R18 koon saa laittaa 9.5" leveälle vanteelle. Hiukan hassultahan se näyttää mutta pito on kerrassaan erinomainen huonommillakin keleillä. S-type R:stä tuli kerrasta erinomainen talviauto eikä edes parempi puolisko ole kaivannut nelivetoa sen jälkeen. (Naapurilla oli aika samanlainen tapaus AMG-mersunsa kanssa)
Vastaavasti XK8:issa on nyt ollut jo useamman vuoden Pirellin Winter Ice Q:t, keskivertokitkarenkaat. Niiden kanssa ei ole ollut mitään isompaa ongelmaa mutta toki hävivät huonoilla keleillä S-type R:n hkp nelosille. Ellei auto ensi kesänä vaihdu, voi hyvin olla että siirrymme siinäkin nastarenkaisiin (17", aika vakiokokoiset XK8:in vakiovanteilla).
Meillä oli S-type R:ssä pari talvea Pirelli SnowSport 240:set -- nimi kertoo kaiken.. R:n rengasvaihtoehtoja rajoittavat 18" minimikoko ja kohtuullisen leveä takavanne. Hyvillä keleillä Snowsportit olivat ihan a-ok, huonommilla rengas saattoi mennä hiukan tukkoon ja yhtenä ongelmana oli kohtuullisen jyrkkä mäki autotalliin ilman vauhdinottomahdollisuutta.
Viime talveksi alle vaihdettiin Hakkapeliitta 4:set, joiden tuolloin suurimman 245/40R18 koon saa laittaa 9.5" leveälle vanteelle. Hiukan hassultahan se näyttää mutta pito on kerrassaan erinomainen huonommillakin keleillä. S-type R:stä tuli kerrasta erinomainen talviauto eikä edes parempi puolisko ole kaivannut nelivetoa sen jälkeen. (Naapurilla oli aika samanlainen tapaus AMG-mersunsa kanssa)
Vastaavasti XK8:issa on nyt ollut jo useamman vuoden Pirellin Winter Ice Q:t, keskivertokitkarenkaat. Niiden kanssa ei ole ollut mitään isompaa ongelmaa mutta toki hävivät huonoilla keleillä S-type R:n hkp nelosille. Ellei auto ensi kesänä vaihdu, voi hyvin olla että siirrymme siinäkin nastarenkaisiin (17", aika vakiokokoiset XK8:in vakiovanteilla).