XK8 Talvirenkaat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

XK8 Talvirenkaat

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Hyvät XK8 omistajat!

Olisin tiedustellut, että minkälaisin talvikiekoin etenette talviaikaan?

Olen ajatellut ostaa 245/45/18 (valmistajan suositus) valmiina oleville alkuperäisille vanteille. Ongelmaksi on vain muodostunut, että tuota kokoa ei saa niin nastoina kuin kitkoinakaan. Ainoastaan ns. Keski-Euroopan kitkoja saa, mutta uskaltaako ostaa...?

Kaikki vinkit tervetulleita!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
vasta38
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 8:31 pm
Paikkakunta: Anjalankoski

talvirenkaat

Viesti Kirjoittaja vasta38 »

Omassa oli euroopan kitkat ja olihan melkoiset luistimet ekoilla liukkailla.Joten turhia viivyttelemättä ampaisin rengaskauppaan ja ostin nastat alle,koska suomen kitkat oli 300 egeä kalliimmat kuin nastat ainakin siinä puotissa.Nyt pitää hyvin ja on turvallinen olo autolla sekä kuskilla.



Jaguar xj6 3,2 executive
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

245/45/18 kitkat

Viesti Kirjoittaja peejii »

Ainakin
Bridgestone Blizzak LM-22 245/45 R18 96V BSW
Bridgestone Blizzak LM-22 RFT 245/45 R18 96V
Nokian WR 245/45 R18 100V XL
Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL
hintahaarukalla 221-300 €/kpl on myynnissä uutena, kaikki kitkoja.
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: 245/45/18 kitkat

Viesti Kirjoittaja sinberg »

peejii kirjoitti:Ainakin
Bridgestone Blizzak LM-22 245/45 R18 96V BSW
Bridgestone Blizzak LM-22 RFT 245/45 R18 96V
Nokian WR 245/45 R18 100V XL
Continental WinterContact TS 810 S 245/45 R18 100V XL
hintahaarukalla 221-300 €/kpl on myynnissä uutena, kaikki kitkoja.
Nuo ovat kaikki juuri niitä ns. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettuja malleja. Pohjolan kitkamallit ovat aina erikseen.
Kyllähän noillakin monet ajelevat, mutta aika jyrkkiä kommentteja negatiivisessa mielessä kuullut noista, eikä autolehtien testien tuloksetkaan kovin rohjaisevia ole..

Onneksi juuri nyt on lämmintä, niin ehtii mietiskeleen. Hakkapeliitta 5:t sais 255/45/18 eteen ja taakse. Hinta onkin sitten jotain 1400eur.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
jagge fun
Viestit: 87
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 6:58 pm
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jagge fun »

Se on kuskista kiinni pysyykö auto hanskassa saksan kitkoilla. Itse olen menestyksekkäästi ajanut nyt pari talvea kahdella takavedolla ja yhdellä etuvedolla, joissa kaikissa oli yli 200 hevosta ja saksan kitkat.

En tosin antaisi tuollaista yhdistelmää varovaiselle tai kokemattomalle kuskille pahimmilla liukkailla.

Helkkarin mukavahan tuollaisilla on ajaa kuivalla asfaltilla, eikä niin kauheasti eroa kesärengastuntumasta.
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No sitten olen surkea kuski...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jagge fun kirjoitti:Se on kuskista kiinni pysyykö auto hanskassa saksan kitkoilla.
Eikö asuinpaikkakunnasta? Kyl määki Turuus! :) XJ8:ssa oli tullessaan Saksan kitkat (Pirelli Winter) ja hyvä että niillä pääsin satamasta kotiin, 10km. Toki se oli ensimmäinen kerta kun ajoin takavetoisella liukkaalla, mutta kun loivassa alamäessä (eihän Oulussa oikeita mäkiä olekaan) menee suttina alas ABS:stä huolimatta, niin en tiedä miten siinä olisi taidotkaan auttaneet. Nopeuttakaan kun ei ollut, kun hirvitti hitaampikin kyyti. Tuuri auttoi ja Jagge pysähtyi pari metriä ennen edelläajavaa.
Nyt on alla Nokian 5:t nastoilla ja meno paljon hallitumpaa.
Ehkä niissä Saksan kitkoissakin on eroja?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ojala »

Keleistähän tuo on usein kiinni miten hyvin keski-Eurooppalaiset renkaat toimivat Suomessa, varsinkin etelä-Suomessa valitettavasti vaihtelua on sen verran paljon että kunnon renkaat yleensä palkitsevat..

Meillä oli S-type R:ssä pari talvea Pirelli SnowSport 240:set -- nimi kertoo kaiken.. R:n rengasvaihtoehtoja rajoittavat 18" minimikoko ja kohtuullisen leveä takavanne. Hyvillä keleillä Snowsportit olivat ihan a-ok, huonommilla rengas saattoi mennä hiukan tukkoon ja yhtenä ongelmana oli kohtuullisen jyrkkä mäki autotalliin ilman vauhdinottomahdollisuutta.

Viime talveksi alle vaihdettiin Hakkapeliitta 4:set, joiden tuolloin suurimman 245/40R18 koon saa laittaa 9.5" leveälle vanteelle. Hiukan hassultahan se näyttää mutta pito on kerrassaan erinomainen huonommillakin keleillä. S-type R:stä tuli kerrasta erinomainen talviauto eikä edes parempi puolisko ole kaivannut nelivetoa sen jälkeen. (Naapurilla oli aika samanlainen tapaus AMG-mersunsa kanssa)

Vastaavasti XK8:issa on nyt ollut jo useamman vuoden Pirellin Winter Ice Q:t, keskivertokitkarenkaat. Niiden kanssa ei ole ollut mitään isompaa ongelmaa mutta toki hävivät huonoilla keleillä S-type R:n hkp nelosille. Ellei auto ensi kesänä vaihdu, voi hyvin olla että siirrymme siinäkin nastarenkaisiin (17", aika vakiokokoiset XK8:in vakiovanteilla).
Vastaa Viestiin