X300 letkulämppärin asennuksen jälkipyykki

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Anssi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 1:38 pm

X300 letkulämppärin asennuksen jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Asennutin perjantaina autooni merkkiliikkeessä letkulämmittinen. 70 km myöhemmin sunnuntaina alkoi kissa työntää höyryä konepellin alta. Silmä lämpömittarin neulalla ajoin vielä vähän matkaa että sain auton sivuun pääväylältä (pimeä, paljon liikennettä, lapset takapenkillä). Jäähdytysnesteen pinnan merkkivalo syttyi, mutta lämmöt eivät nouseet mihinkään. Taksi alle ja hinausauto viemään autoa pajalle.

No tänään aamulla menin katsomaan sitä, korjausmies oli jo irrottanut alavesiletkun, joka oli nätisti halki pituussuunnassa. Korjausmiehen mukaan ei johdu letkulämmittimen asennuksesta vaan siitä että paine kierrossa on noussut lämmittimen asennuksen myötä ja vanha letku halkesi sitten. Toisena vaihtoehtona piti ilmaa. En usko kumpaakaan selitystä. Minun näkemykseni on se että ovat taivuttaneet letkun rikki asennuksessa.

Miten te näette asian?

Anssi
X300 3,2 96
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Onhan noita letkulämppäreitä aikalailla asennettu autoihin, ja vaikka paine tietenkin saattaa hivenen nousta niin pitäisin sen lähinnä teoreettisena selityksenä. En ole kuullut letkujen siitä paukkuneen.

Toinen asia on että letkut varmasti jo noin 10-vuotisessa jonkinverran ovat voineet kovettua jolloin tuo itse epäilemäsi selitys tuntuisi todennäköisemmältä. Asennus tietenkin edellyttää letkujen siirtelyä, joten tahallisesta tai kenties ei edes huolimattomuudesta tuskin lienee kyse!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Anssi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 1:38 pm

käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Nonni, letkulämppäri oli ekaa kertaa käytössä, vajaan tunnin verran ja ulkolämpötila -3 oC. Sisätilalämppäri oli myös päällä. Auto oli lämmin mutta HYYTYI hetken ajon jälkeen. Vaimon mukaan lähti vaivoin käyntiin ja hyytyi taas hetken ajon jälkeen. Sen mitä välillä kulki niin piti ajaa kaasu pohjassa. Muutaman tunnin jäähdyttyään toimi taas täysin normaalisti.

Soitin liikkeeseen missä epäiltiin että moottorinohjaus sekoaa kun veden lämpötila vaihtelee kierrossa nopeasti.

Toisaalla tällä sivustolla sivutaan aihetta mutta en löytänyt vastausta, miten asia loppupelistä ratkesi. Tietääkö joku, onko tähän muuta keinoa kuin jättää piuha laittamatta seinään... auttaako esim.. pitempi lämmitys? Jossakin mainittiin kaksi tuntia..
X300 3,2 96
Macces
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

ratkaisu ongelmaan

Viesti Kirjoittaja Macces »

Itselläni oli samankaltaisia ongelmia aikoinaan. Helppo ratkaisu on pidempi lämmitysaika, mielellään n. 3 tuntia. Moottoriveden lämpötilaerot johtuvat pitkästä moottorista, joten toisessa päässä on lämmintä vettä ja toisessa kylmää...ohjausjärjestelmä ei osaa päättää oikein lämpötilaa, joten ongelmia voi ilmetä.
Macce

ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Erikoista tässä jutussa on se että kun vika ei esiinny kaikilla. Minä ajelen nyt letkulämppärin kanssa kolmatta talvea eikä mitään vastaavaa ole ilmennyt. Auto käy samalla tavalla tasaisesti pidän sitä piuhan päässä tunnin tai kolme. Luonnollisesti kylmällä lähtee vähän kankeammin käyntiin jos on lämmittänyt vähemmän aikaa mutta itse käynnissä ei ole mitään sanomista.

Onkohan mun konepellin alla lyhyempi suorakutonen kuin teillä :lol:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peejii »

Minulla oli samantapaista vikaa Saksasta tuodussa Audi A6:ssa. Siinä kun oli tehdasasenteinen vesi-Webasto. Jos yritti pakkasella lämmittää konetta ennen ajoonlähtöä, ei sitä saanut edes käyntiin. Seokset aivan pihalla. Kun teki niin, että lämmitti Webastolla koneen lämpimäksi ja antoi ennen käynnistysyritystä lämpöjen tasaantua parikymmentä minuuttia, lähti "kuin palmun alta".

Ongelma varmaan lastuaivojen ohjelmoinnissa - ei ymmärrä suuria lämpötilaeroja. Nykyisissä lastuaivovehkeissä lienee eri ohjelmat Skandinaviaan ja Keski-Eurooppaan. Paikallinen merkkihuolto ei vaan tiennyt asiasta mitään.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Kuulostaisi ihan loogiselta selitykseltä näihin XJ6 ongelmiinkin nuo lastut mutta kun tuo minun kärryni on saksantuontia niin siinä pitäisi olla tuollainen keskieurooppalastu myös. Ja kun tuossa Anssin tapauksessa pakkasta oli vain 3 asetetta niin kuulostaa ihan mahdolliselta talvilämpötilalta keskieuroopassakin. Aika mystinen juttu :roll:

Tuliko Anssi sinulle se elementti ihan samaan paikkaan ja samoin päin kun siinä meikäläisen kuvassa?

Onko täällä muita joilla X300:n letkulämppäri toimii OK? Semmoinen tuli mieleen että vaihdoin silloin myös uuden termostaatin, kun sisätilat ei tuntuneet lämpiävän kovin nopeasti. Termostaatin toiminnalla ei tuollaiseen vikaan kuitenkaan pitäisi mielestäni olla vaikutusta.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
vasta38
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 8:31 pm
Paikkakunta: Anjalankoski

joulupäivän aamuna

Viesti Kirjoittaja vasta38 »

Laitoin tänään uudenuutukaisen sisätilanlämmittimen tulikokeeseen .Pakkasta rapiat viisi astetta ja lähtö appiukon luokse syömään olisi noin vajaan parin tunnin kuluttua.Lähdön aika koitti ja marssin talliin ajamaan kissaaa ulos.Sisällä oli mukavan lämmin ja auto lähti hyvin käyntiin .Perhe pakkautui sisälle ja survoin pakin päälle ja peruutin,auton jäädessä vähän loivaan ylämäkeen vinosti kunnes tuli vuoro lähteä eteenpäin niin sehän perhana sammui siihen paikkaan!!!Poikittain tien tukkona,mutta yhtään autoa ei tullut ja naapurit vetivät sikeitä siihen aikaan.Siinä sitten kökötettiin ja ihmeteltiin kun ei lähde käyntiin,starttasi kyllä ihan hyvin.Odotin muutaman minuutin ja sitten uudestaa,lähti vaivoin käyntiin.Ajoin pihaan ja käytin lämpöiseksi , sen jälkeen pelasi ettei mitään.Sisätilan lämmittimestä tuskin johtuu.Ennen olen pitänyt lähemmäs kaksi tuntia tai enemmän letkulämmitintä päällä joka todennäköisin syy tähän tapaukseen.Huomenna täytyy kokeilla toista lämmitysaikaa.Katsotaan miten äijän käy...... 8)
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja JuKu »

En tiedä xj40/300 jäähdytysjärjestelmästä mitään mutta yleensä letkulämittimien ongelmana on ollut heikko veden kierto. Ja tästäjohtuen tarvitaan pitkä lämmitysaika. No tietysti suuri moottori tarvii suht pitkän ajan mutta jos rakentelisi lämmittimen yhteyteen kierovesipumpun. Tällainen on polttoainelämmittimissä jo vakiona ja yleensä näissä riittää lyhyt lämmitys lämmittämään koko moottorin.

Kierron kun saisi lämmityksen ajaksti tehtyä jotenkin ohi termostaatin... tai lämmittimen lähemmäksi moottoria. ainakin joissakin pikkuautoissa on letkulämmin lämmityslaitteen letkussa -> tähän letkuhalkaisijaan löytyy ainakin kietovesipumpppuja.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Anssi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 1:38 pm

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Kiitos kaikille neuvoista! BRG:lle terveisiä: en löytänyt enää kuvaa.

Säädin ajastimeen pitemmän lämmitysajan ja nyt toimii niinkuin pitääkin. Jos olisi kyseessä joku toinen auto niin voisi jo alkaa pikkuhiljaa v.....maan mutta eihän me pienistä masennuta! Menestystä kaikille kissaihmisille myös vuodelle 2007!

Anssi

PS: Joulun allla autonpesukone rikkoi etusumuvalon lasin. "Eihän se ole mahdollista" mutta niin vaan löytyi pesukoneen lattialta lasinkappaleita..
Muita mahdollisia jälkiä en ole vielä ehtinyt tutkia. Pitää seuraavaksi alkaa vääntämään siitä huoltamoyrittäjän kanssa..
X300 3,2 96
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No per...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Anssi kirjoitti: PS: Joulun allla autonpesukone rikkoi etusumuvalon lasin. "Eihän se ole mahdollista" mutta niin vaan löytyi pesukoneen lattialta lasinkappaleita..
Muita mahdollisia jälkiä en ole vielä ehtinyt tutkia. Pitää seuraavaksi alkaa vääntämään siitä huoltamoyrittäjän kanssa..
Jaa sekö se oli syyllinen! Oliko harjaton pesu? Meni nimittäin multakin, epäilin että kylmä vesiroiske ajossa. Eikä taida enää löytyä sirpaleita pesuhallista... Kallis oli merkkiliikkeessä, 179e, kun en jaksanut alkaa ulkomailta tilailemaan. Vaihto onnistui omatoimisesti, kiitos JonesM:n tallin (oma on täynnä vanhempaa kalustoa) ja avun. Aika helppo homma, jos joudut tekemään itse.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Anssi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 1:38 pm

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Joo ei sieltä mitään korvausta saa, enkä jaksa tuon takia isompaa sotaakaan aloittaa. Harjapesu se oli, ja voihan se olla kuten huoltamoyrittäjä väittää, että se oli jo osittain rikki pesuun ajaessa kun en tarkistanut ennen pesua! Puskurissa ei ole naarmuja. Kaskoonkaan sitä ei kannata laittaa kun omavastuu+bonukset kustantaa 330 euroa.

Siispä tilaisin ebaysta briteistä käytetyn hintaan £ 55 + pk. Huutamalla olisi voinut saada halvemmalla. Laskeskelin että 90 egeä tulee maksamaan. Onko sulla hyviä vinkkejä vaihtoon?

Samalla viikolla napsahti muuten vielä kivi tuulilasiin (hyvin menee!), alfaltilla toki. 5-10 cm lasin reunasta ja halkesi samantien reunaan asti. Tän laitan kyllä kaskoon kunhan lähtee halkeamaan keskellekin päin.

Anssi
X300 3,2 96
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

JTIS auttaa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Anssi kirjoitti:Onko sulla hyviä vinkkejä vaihtoon? Anssi
Jos Sinbergillä on vielä JTIS myynnissä (http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic.php?t=1275), niin osta se, siellä on ohjeita kuvineen mm. tähän remppaan.

Mutta ei tuon vuoksi JTIS:ää tarvitse: puskurin alla oleva musta autonlevyinen suojalevy pitää irrottaa. Se on kiinni muutamalla Torx-ruuvilla ja neljällä (päädyissä, toinen alta, toinen renkaan suunnasta) periaatteessa kertakäyttöisellä muoviklipsulla. Minä sain noista klipsuista pari elävänä irti, mutta voisi olla hyvä hommata uusia valmiiksi. Siis nuo torxit, klipsut ja keskellä oleva nippuside (todellakin, paljonkohan uusi Jaguar-nippuside maksaisi merkkiliikkessä :) ) irti ja muovisuoja putoaa syliisi. Sitten vain sähköliitin ja kolme mutteria auki, uusi valo tilalle ja "kasaaminen on purku päinvastoin". Valon suuntaus pitää muistaa tehdä ennen muovisuojan kiinnitystä.
Näin siis X308:ssa, mutta lienee sama X300:ssa?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin