Kumipintojen entisöinti?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Kumipintojen entisöinti?

Viesti Kirjoittaja joni »

Olisikos kellään hyviä vinkkejä kuluneiden kumiosien elävöittämiseen? Itsellä olisi tarkoitus entisöidä jaguarin roiskeläpät, mutta myös tiivisteiden ja renkaiden putsaus siistinä pito kiinnostaisi. Millä aineilla kannattaa lähteä putsaamaan ja millä sitten suojata ja pitää kimmoisana? Entäs pienet arvet ja kulumat saako jollain esim.hiottua pois?
Renkaille ja roiskeläpän tekstiin tilasin islannista valkosivu-maalia.

http://www.mbzponton.org/valueadded/other/tirepaint.htm

saas nähdä miten sitten käy, tarkoitus olisi talven aikana maalata renkaat. Omassani renkaat jo melko iäkkäät, joten uskaltaa kokeilla. Kerron sitten tuloksista.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kumipintojen entisöinti?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joni kirjoitti:Olisikos kellään hyviä vinkkejä kuluneiden kumiosien elävöittämiseen? Itsellä olisi tarkoitus entisöidä jaguarin roiskeläpät, mutta myös tiivisteiden ja renkaiden putsaus siistinä pito kiinnostaisi.
45:ssä vuodessa kovaksi korpuksi muuttuneille kumeille ei ole enää paljoakaan tehtävissä, mutta jos ovat vähän tuoreempia, niin esim tiivisteisiin silikoni tuo sekä kiiltoa että kimmoisuutta. Silikonia ei sitten kannata roiskia minnekään muualle (lasit, pellit), siitä on vain harmia.
Eli joko silikonispraytä rättiin ja sillä kumeihin tai sitten muistaakseni Korrekilla on semmoinen pieni "kynä", jonka päässä olevaan superloniin tulee ainetta kun vartta puristaa. Älä ainakaan laita sitä silikonia roiskeläppiin jos ne (tekstit) maalata aiot, maali ei tartu silikoniin! Laita vaikka sitten maalauksen jälkeen.

Renkaille löytyy omia aineitaan, silikonipohjaisia varmaan nekin. Jenkkilässä tarjolla on kymmeniä erilaisia vaahdoista nesteisiin, mutta Suomestakin olen löytänyt ainakin yhtä pumppusprayta, jonka nimeä en nyt muista enkä löydä, kun se purkki alkoi vuotamaan ja piti siirtää aine toiseen pumppuun. Mutta kattele tarvikeliikkeiden hyllyjä. Noiden antama suoja/kiilto ei tosin kestä kuin viikon (eikä sitäkään jos soratiellä ajat), joten aika usein niitä saa olla laittamassa, jos haluaa olla aina "posh". :) Kai nuo on enempi tarkoitettu "myyntikunnostuksiin" ja käytettyjen autojen fiksaajilta varmaan löytyy hyviä vinkkejä.

Odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi valkosivumaalista!
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Bunny
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:42 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bunny »

Tämä nyt menee aika kaukaa haetuksi, mutta tuolla ura-autoilijoiden palstalla on keskusteltu vanhojen renkaiden elvyttämisestä

Katso täältä

t. HanKi
--
-05 XJ8 4.2 - Radiance Red / Ivory
Gone but not forgotten:
-89 Double Six - Dorchester Gray / Magnolia
--
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ei kaukaa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Bunny kirjoitti:Tämä nyt menee aika kaukaa haetuksi, mutta tuolla ura-autoilijoiden palstalla on keskusteltu vanhojen renkaiden elvyttämisestä

Katso täältä

t. HanKi
Ei ollut kaukaa haettu, itse ajattelin samaa, kun olen ostellut 1960-70 luvun klassikkoautoja Scalextric, Rewell ja Airfix-merkkisinä. Joissakin kumit ovat aivan mahdottomat, ja jotkut autot ovat muutenkin museotavaraa, eli toimivat lähinnä pölynkerääjinä, mutta osalla on kiva ajella 1960-luvun radalla LeMans lähtöruutuineen ja Goodwood chikaaneineen. :)

Joku oli jo aiemmin suosittanut mm. aseöljyssä liottamista, omplelukoneöljykin tuntui jotenkin toimivan, mutta tosiaan riippuu kumilaadusta. Jaguareissa ei kai paljon luonnonkumia ole käytetty, ja ko. autoissa muutenkin osien öljynkestävyyden luulisi olevan huippuluokkaa.

Ei ole kokemusta kuin joidenkin 70-luvun formularenkaiden osallta, ei niistä huippuja tullut, mutta nyt pääsee jotenkin ylämäkeenkin, kuin aikaisemmin auto vain lipsui sivulta toiselle. :shock:

Voisi kokeilla joillakin ei-aivan-korvaamattomilla osilla ensin.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin