4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Sakke
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:09 pm
Paikkakunta: Espoo

4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

ViestiKirjoittaja Sakke » To Joulu 28, 2006 12:24 am

Tervehdys!

Tuli taannoin hommattua muutaman vuoden ikäinen S-type R; hieno auto ja kieltämättä riittävän tehokas jo vakiona, mutta tulevan vuoden autoilubudjettia suunnitellessa kävi tietysti tämänkin osa-alueen kanssa suoritettavissa oleva ylim. puuhastelu mielessä 8) Onko kenellekään kokemusta 4.2 kasikoneen (S-type R, XJR, XKR) kompuran välityksen trimmaamisesta hihnapyörää (halkaisijaa) vaihtamalla? Muutama vuosi sitten c-sarjalaisessa Mesessä vaihdatin hihnapyörän sekä ohjaussoftan; eron huomasi ns. "perstuntumallakin", mutta toisaalta myös kompura alkoi ajan kanssa hieman ääntelehtimään. Ehkä laakerit tms. alkoivat tykätä kyttyrää kompuran kasvaneesta pyörintänopeudesta. Ulkomaisilla saiteilla on spekuloitu esim. http://www.jaguarxp.com:n myymän hihnapyörän vaikutuksesta...lienee olematon ja asennuskin saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Toisaalta luulis, että jos ECU:n oletusmappaukset riittää muutenkin hoitamaan vain kohtalaisesti muuttuneen ilman saannin, ei softapäivitykset olisi aivan välttämättömiä? Ehkä järkevämpää kuitenkin tyytyä alkuperäisiin hummiin, niin kone pysyy varmemmin koossa.

t. Sakke

xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

ViestiKirjoittaja xjr-98 » Ma Tammi 08, 2007 2:27 pm

Mietin aikoinaan tuota samaa viritystä.

Ardenilta löytyy ahtimen viritys, mutta katsoin ettei se olisi kannattanut teho/hinta suhteessa.

En enää muista mitä viri-paketti olisi maksanut, mutta halpa se ei ollut.
Niinkuin ei mikään Arden-tuote.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue

Avatar
XJ-SC
Viestit: 61
Liittynyt: La Marras 20, 2004 2:59 pm
Paikkakunta: Porvoon seutu

Hilppeitä

ViestiKirjoittaja XJ-SC » Ti Tammi 23, 2007 7:19 pm

Mainittu firma myy leluja.

Pienempi pyörä on merkityksetön. Sen tuoma näennäinen lisäteho katoaa kuumemman imuilman aiheuttamaan häviöön.

Missään nimessä ei pidä laittaa niiden öljyttyjä lämminilmasuodattimia, R:ään varsinkaan. Moottorit tykkää puhtaasta, öljyttömästä ja kylmästä ilmasta.

Kari
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)

Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.

Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

ViestiKirjoittaja hkm » To Touko 17, 2007 10:17 pm

Onko kukaan kokeillut vaihtaa Eatonin tilalle Lysholmin kompressoria?Käsittääkseni Lysholm auttaa ainakin jonkin verran positiivisesti tehoihin. Hinnasta en tiedä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-screw ... percharger
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR

Sakke
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:09 pm
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Sakke » To Touko 17, 2007 10:59 pm

Hyötysuhde on ilmeisesti noissa Lysholmin vehkeissä tosiaan Eatonin peruspuhaltimia parempi. Onks jollain muuten tietämystä ahtimen vaihdon "sivuvaikutuksista" auton laillisuuden suhteen tässä autoilun ihannemaassa? Ts. saako ahtimen vaihtaa vähäpäästöisessä autossa ei-vakiomalliseen ilman VTT:n päästötestejä jne. ?

t. Sakke

xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

ViestiKirjoittaja xjr-98 » Pe Touko 18, 2007 11:02 am

Yleisesti viritystä pidetään onnistuneena mikäli:

a) tehot eivät laske enempää kuin 20%
ja
b) kulutus ei nouse enempää kuin 20%

:P
XKR-07

Midnight Blue



ex- XJR-98 Sapphire Blue

Sakke
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 11:09 pm
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Sakke » Pe Touko 18, 2007 2:20 pm

jos tohon listaan saa vielä lisättyä vikaherkkyyden oleellisen kasvun sekä mahd. epätasaisen tyhjäkäynnin, niin oon mukana. Mistä näitä viripaketteja saa? :lol:

Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja stefanantinaho » Ti Touko 22, 2007 8:24 pm

Olen hieman tutkiskellut tuota 'R-koneen virittämistä, ja saanut kasaa hieman tietoutta jota ajattelen omaani 6-syliteriseen 'R:ään sovitella.

Ensinnäkin, helppo ja halpa keino mitä esim Paramount tekee on ahtimen vetopyörän suurentaminen. Siinä kuitenkin on ogelmana että ilman lämpötila, joka jo normaalivälityksellä on aivan liian kuumaa - lienee 100 asteen paikkeilla, kuumenee edelleen. Ideana tehon lisäyksessä pitäisi enemmänkin olla polttoainekaasun tiheyden nostaminen, eikä lämpötilan.

Eatonin ahtimet ovat kaiketi ihan hyviä, kuitenkin monen asiantuntijan mielestä ruotsalainen Lysholm on huomattavasti edistyksellisempi. Sen tehontarve on reilusti Eatonia alhaisempi - Eatonin ahdin taitaa syödä liki 50 hevosvoimaa...

Eli, mihin olen itse päätynyt? Ensimmäinen toimenpide tulee olemaan alustan parantaminen. XJR on jo nyt toisinaan harmittavan jäykkä, mutta silti harkitsen alustan urheilullistamista.

Siitä on sitten hyvä jatkaa koneen puolelle, ja olen taipumassa kuitenkin kannen työstämiseen. Kyseessä siis virtausten/hengittämisen parantaminen. Supercharger jää tässä vaiheessa ennalleen, ja harkintana joskus mahdollisessa tulevaisuudessa Lysholmin laitteeseen vaihtaminen.

Toinen toimenpide on pakoputkiston uusiminen - siihen on olemassa sekä valmiita ratkaisuja että 'one-off' tekeleitä, johon olen taipumassa.

Nämä pidän niinkin vanhassa autossa kuin omassani varsin järkevinä toimenpiteinä - lähemmäs 300000 ajettu kone ei vielä kaipaa kansikunnostusta, muttei toisaalta kärsisikään siitä. Ja edessä se on kuitenkin ennen pitkää! Pakoputkiston tilanne taitaa olla samankaltainen - X300 on RST-putkisto, mutta sekin tullee piakkoin kärsimään iästään.

Mietteliääksi ajaa vaihteisto ja sen kestäminen. Toisaalta - en tarvitse noita vakiotehojakaan omassa liikkumisessani - kyse onkin enemmän harrastuksesta (rakkaan vaimoni mielestä lapsellisesta turhamaisuudesta - taitaapi olla aikalailla oikeassa... :wink:). Onhan se kiva tunne tietää että toisaalta kone on kunnossa, toisaalta että projekti kokonaisuudessaan progredioi, toisaalta että toimeenpiteet periaatteessa ovat alkuperäishengen mukaisia!

Nämä siis X300 'R:ään - moni ajatus tosin taitaa olla sovellettavissa ihan mihin vaan kompurapirssiin!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...

Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

ViestiKirjoittaja hkm » Ke Touko 30, 2007 9:07 am

Moi

stefanantinaho, oletko tiedustellut tuon Lysholmin hintaa?

hkm
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR

roa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Joulu 02, 2016 9:40 am

Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

ViestiKirjoittaja roa » La Elo 10, 2019 3:59 pm

Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.

Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.
S-type R -05

XJR-99
Viestit: 439
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

ViestiKirjoittaja XJR-99 » La Elo 31, 2019 9:59 am

roa kirjoitti:Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.

Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.


1. Katti on kuin iso vaimennin eli kun se vaihdetaan virtaavammaksi niin melu ( sinfonia ) lisääntyy jonkin verran. Ääni muuttuu lähinnä matalammaksi.
4.2:ssa on jo takalambdat, joten sporttikatit kannattaa valita huolella niin, että eivät aiheuta CEL-vikavaloja. Niitäkin on nähty. Hiilivetyjen määrä lisääntyy jonkin verran, joten vikavalo syttyy. Tätä voi tietysti torjua lisäämällä huijausholkit lambdoihin. ECU:n tuunaaminen noilta osin on taas haasteellista alkusarjan 4.2:n kanssa.
2. katit ovat vakioutkiston suurin pullonkaula. Virtaavat katit tuovat huipputehoa lisää noin 15-20hp. Remmikoneessa pakopulssi on sen verran terävä, että kaasut vaihtuvat varsin hyvin vakioputkistonkin kautta. Toki jos halutaan miehekkäämpää saundia ja loputkin hepat käyttöön niin sitten voi vaihtaa koko catbackin.


Palaa sivulle “Tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa