4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?
4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?
Tervehdys!
Tuli taannoin hommattua muutaman vuoden ikäinen S-type R; hieno auto ja kieltämättä riittävän tehokas jo vakiona, mutta tulevan vuoden autoilubudjettia suunnitellessa kävi tietysti tämänkin osa-alueen kanssa suoritettavissa oleva ylim. puuhastelu mielessä Onko kenellekään kokemusta 4.2 kasikoneen (S-type R, XJR, XKR) kompuran välityksen trimmaamisesta hihnapyörää (halkaisijaa) vaihtamalla? Muutama vuosi sitten c-sarjalaisessa Mesessä vaihdatin hihnapyörän sekä ohjaussoftan; eron huomasi ns. "perstuntumallakin", mutta toisaalta myös kompura alkoi ajan kanssa hieman ääntelehtimään. Ehkä laakerit tms. alkoivat tykätä kyttyrää kompuran kasvaneesta pyörintänopeudesta. Ulkomaisilla saiteilla on spekuloitu esim. http://www.jaguarxp.com:n myymän hihnapyörän vaikutuksesta...lienee olematon ja asennuskin saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Toisaalta luulis, että jos ECU:n oletusmappaukset riittää muutenkin hoitamaan vain kohtalaisesti muuttuneen ilman saannin, ei softapäivitykset olisi aivan välttämättömiä? Ehkä järkevämpää kuitenkin tyytyä alkuperäisiin hummiin, niin kone pysyy varmemmin koossa.
t. Sakke
Tuli taannoin hommattua muutaman vuoden ikäinen S-type R; hieno auto ja kieltämättä riittävän tehokas jo vakiona, mutta tulevan vuoden autoilubudjettia suunnitellessa kävi tietysti tämänkin osa-alueen kanssa suoritettavissa oleva ylim. puuhastelu mielessä Onko kenellekään kokemusta 4.2 kasikoneen (S-type R, XJR, XKR) kompuran välityksen trimmaamisesta hihnapyörää (halkaisijaa) vaihtamalla? Muutama vuosi sitten c-sarjalaisessa Mesessä vaihdatin hihnapyörän sekä ohjaussoftan; eron huomasi ns. "perstuntumallakin", mutta toisaalta myös kompura alkoi ajan kanssa hieman ääntelehtimään. Ehkä laakerit tms. alkoivat tykätä kyttyrää kompuran kasvaneesta pyörintänopeudesta. Ulkomaisilla saiteilla on spekuloitu esim. http://www.jaguarxp.com:n myymän hihnapyörän vaikutuksesta...lienee olematon ja asennuskin saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Toisaalta luulis, että jos ECU:n oletusmappaukset riittää muutenkin hoitamaan vain kohtalaisesti muuttuneen ilman saannin, ei softapäivitykset olisi aivan välttämättömiä? Ehkä järkevämpää kuitenkin tyytyä alkuperäisiin hummiin, niin kone pysyy varmemmin koossa.
t. Sakke
Hilppeitä
Mainittu firma myy leluja.
Pienempi pyörä on merkityksetön. Sen tuoma näennäinen lisäteho katoaa kuumemman imuilman aiheuttamaan häviöön.
Missään nimessä ei pidä laittaa niiden öljyttyjä lämminilmasuodattimia, R:ään varsinkaan. Moottorit tykkää puhtaasta, öljyttömästä ja kylmästä ilmasta.
Kari
Pienempi pyörä on merkityksetön. Sen tuoma näennäinen lisäteho katoaa kuumemman imuilman aiheuttamaan häviöön.
Missään nimessä ei pidä laittaa niiden öljyttyjä lämminilmasuodattimia, R:ään varsinkaan. Moottorit tykkää puhtaasta, öljyttömästä ja kylmästä ilmasta.
Kari
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Onko kukaan kokeillut vaihtaa Eatonin tilalle Lysholmin kompressoria?Käsittääkseni Lysholm auttaa ainakin jonkin verran positiivisesti tehoihin. Hinnasta en tiedä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-screw ... percharger
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14
HKM
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-screw ... percharger
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Hyötysuhde on ilmeisesti noissa Lysholmin vehkeissä tosiaan Eatonin peruspuhaltimia parempi. Onks jollain muuten tietämystä ahtimen vaihdon "sivuvaikutuksista" auton laillisuuden suhteen tässä autoilun ihannemaassa? Ts. saako ahtimen vaihtaa vähäpäästöisessä autossa ei-vakiomalliseen ilman VTT:n päästötestejä jne. ?
t. Sakke
t. Sakke
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Olen hieman tutkiskellut tuota 'R-koneen virittämistä, ja saanut kasaa hieman tietoutta jota ajattelen omaani 6-syliteriseen 'R:ään sovitella.
Ensinnäkin, helppo ja halpa keino mitä esim Paramount tekee on ahtimen vetopyörän suurentaminen. Siinä kuitenkin on ogelmana että ilman lämpötila, joka jo normaalivälityksellä on aivan liian kuumaa - lienee 100 asteen paikkeilla, kuumenee edelleen. Ideana tehon lisäyksessä pitäisi enemmänkin olla polttoainekaasun tiheyden nostaminen, eikä lämpötilan.
Eatonin ahtimet ovat kaiketi ihan hyviä, kuitenkin monen asiantuntijan mielestä ruotsalainen Lysholm on huomattavasti edistyksellisempi. Sen tehontarve on reilusti Eatonia alhaisempi - Eatonin ahdin taitaa syödä liki 50 hevosvoimaa...
Eli, mihin olen itse päätynyt? Ensimmäinen toimenpide tulee olemaan alustan parantaminen. XJR on jo nyt toisinaan harmittavan jäykkä, mutta silti harkitsen alustan urheilullistamista.
Siitä on sitten hyvä jatkaa koneen puolelle, ja olen taipumassa kuitenkin kannen työstämiseen. Kyseessä siis virtausten/hengittämisen parantaminen. Supercharger jää tässä vaiheessa ennalleen, ja harkintana joskus mahdollisessa tulevaisuudessa Lysholmin laitteeseen vaihtaminen.
Toinen toimenpide on pakoputkiston uusiminen - siihen on olemassa sekä valmiita ratkaisuja että 'one-off' tekeleitä, johon olen taipumassa.
Nämä pidän niinkin vanhassa autossa kuin omassani varsin järkevinä toimenpiteinä - lähemmäs 300000 ajettu kone ei vielä kaipaa kansikunnostusta, muttei toisaalta kärsisikään siitä. Ja edessä se on kuitenkin ennen pitkää! Pakoputkiston tilanne taitaa olla samankaltainen - X300 on RST-putkisto, mutta sekin tullee piakkoin kärsimään iästään.
Mietteliääksi ajaa vaihteisto ja sen kestäminen. Toisaalta - en tarvitse noita vakiotehojakaan omassa liikkumisessani - kyse onkin enemmän harrastuksesta (rakkaan vaimoni mielestä lapsellisesta turhamaisuudesta - taitaapi olla aikalailla oikeassa... ). Onhan se kiva tunne tietää että toisaalta kone on kunnossa, toisaalta että projekti kokonaisuudessaan progredioi, toisaalta että toimeenpiteet periaatteessa ovat alkuperäishengen mukaisia!
Nämä siis X300 'R:ään - moni ajatus tosin taitaa olla sovellettavissa ihan mihin vaan kompurapirssiin!
Ensinnäkin, helppo ja halpa keino mitä esim Paramount tekee on ahtimen vetopyörän suurentaminen. Siinä kuitenkin on ogelmana että ilman lämpötila, joka jo normaalivälityksellä on aivan liian kuumaa - lienee 100 asteen paikkeilla, kuumenee edelleen. Ideana tehon lisäyksessä pitäisi enemmänkin olla polttoainekaasun tiheyden nostaminen, eikä lämpötilan.
Eatonin ahtimet ovat kaiketi ihan hyviä, kuitenkin monen asiantuntijan mielestä ruotsalainen Lysholm on huomattavasti edistyksellisempi. Sen tehontarve on reilusti Eatonia alhaisempi - Eatonin ahdin taitaa syödä liki 50 hevosvoimaa...
Eli, mihin olen itse päätynyt? Ensimmäinen toimenpide tulee olemaan alustan parantaminen. XJR on jo nyt toisinaan harmittavan jäykkä, mutta silti harkitsen alustan urheilullistamista.
Siitä on sitten hyvä jatkaa koneen puolelle, ja olen taipumassa kuitenkin kannen työstämiseen. Kyseessä siis virtausten/hengittämisen parantaminen. Supercharger jää tässä vaiheessa ennalleen, ja harkintana joskus mahdollisessa tulevaisuudessa Lysholmin laitteeseen vaihtaminen.
Toinen toimenpide on pakoputkiston uusiminen - siihen on olemassa sekä valmiita ratkaisuja että 'one-off' tekeleitä, johon olen taipumassa.
Nämä pidän niinkin vanhassa autossa kuin omassani varsin järkevinä toimenpiteinä - lähemmäs 300000 ajettu kone ei vielä kaipaa kansikunnostusta, muttei toisaalta kärsisikään siitä. Ja edessä se on kuitenkin ennen pitkää! Pakoputkiston tilanne taitaa olla samankaltainen - X300 on RST-putkisto, mutta sekin tullee piakkoin kärsimään iästään.
Mietteliääksi ajaa vaihteisto ja sen kestäminen. Toisaalta - en tarvitse noita vakiotehojakaan omassa liikkumisessani - kyse onkin enemmän harrastuksesta (rakkaan vaimoni mielestä lapsellisesta turhamaisuudesta - taitaapi olla aikalailla oikeassa... ). Onhan se kiva tunne tietää että toisaalta kone on kunnossa, toisaalta että projekti kokonaisuudessaan progredioi, toisaalta että toimeenpiteet periaatteessa ovat alkuperäishengen mukaisia!
Nämä siis X300 'R:ään - moni ajatus tosin taitaa olla sovellettavissa ihan mihin vaan kompurapirssiin!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?
Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.
Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.
Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.
S-type R -05
Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?
1. Katti on kuin iso vaimennin eli kun se vaihdetaan virtaavammaksi niin melu ( sinfonia ) lisääntyy jonkin verran. Ääni muuttuu lähinnä matalammaksi.roa kirjoitti:Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.
Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.
4.2:ssa on jo takalambdat, joten sporttikatit kannattaa valita huolella niin, että eivät aiheuta CEL-vikavaloja. Niitäkin on nähty. Hiilivetyjen määrä lisääntyy jonkin verran, joten vikavalo syttyy. Tätä voi tietysti torjua lisäämällä huijausholkit lambdoihin. ECU:n tuunaaminen noilta osin on taas haasteellista alkusarjan 4.2:n kanssa.
2. katit ovat vakioutkiston suurin pullonkaula. Virtaavat katit tuovat huipputehoa lisää noin 15-20hp. Remmikoneessa pakopulssi on sen verran terävä, että kaasut vaihtuvat varsin hyvin vakioputkistonkin kautta. Toki jos halutaan miehekkäämpää saundia ja loputkin hepat käyttöön niin sitten voi vaihtaa koko catbackin.