Sivu 1/1

4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

Lähetetty: To Joulu 28, 2006 12:24 am
Kirjoittaja Sakke
Tervehdys!

Tuli taannoin hommattua muutaman vuoden ikäinen S-type R; hieno auto ja kieltämättä riittävän tehokas jo vakiona, mutta tulevan vuoden autoilubudjettia suunnitellessa kävi tietysti tämänkin osa-alueen kanssa suoritettavissa oleva ylim. puuhastelu mielessä 8) Onko kenellekään kokemusta 4.2 kasikoneen (S-type R, XJR, XKR) kompuran välityksen trimmaamisesta hihnapyörää (halkaisijaa) vaihtamalla? Muutama vuosi sitten c-sarjalaisessa Mesessä vaihdatin hihnapyörän sekä ohjaussoftan; eron huomasi ns. "perstuntumallakin", mutta toisaalta myös kompura alkoi ajan kanssa hieman ääntelehtimään. Ehkä laakerit tms. alkoivat tykätä kyttyrää kompuran kasvaneesta pyörintänopeudesta. Ulkomaisilla saiteilla on spekuloitu esim. http://www.jaguarxp.com:n myymän hihnapyörän vaikutuksesta...lienee olematon ja asennuskin saattaa osoittautua yllättävän hankalaksi. Toisaalta luulis, että jos ECU:n oletusmappaukset riittää muutenkin hoitamaan vain kohtalaisesti muuttuneen ilman saannin, ei softapäivitykset olisi aivan välttämättömiä? Ehkä järkevämpää kuitenkin tyytyä alkuperäisiin hummiin, niin kone pysyy varmemmin koossa.

t. Sakke

Lähetetty: Ma Tammi 08, 2007 2:27 pm
Kirjoittaja xjr-98
Mietin aikoinaan tuota samaa viritystä.

Ardenilta löytyy ahtimen viritys, mutta katsoin ettei se olisi kannattanut teho/hinta suhteessa.

En enää muista mitä viri-paketti olisi maksanut, mutta halpa se ei ollut.
Niinkuin ei mikään Arden-tuote.

Hilppeitä

Lähetetty: Ti Tammi 23, 2007 7:19 pm
Kirjoittaja XJ-SC
Mainittu firma myy leluja.

Pienempi pyörä on merkityksetön. Sen tuoma näennäinen lisäteho katoaa kuumemman imuilman aiheuttamaan häviöön.

Missään nimessä ei pidä laittaa niiden öljyttyjä lämminilmasuodattimia, R:ään varsinkaan. Moottorit tykkää puhtaasta, öljyttömästä ja kylmästä ilmasta.

Kari

Lähetetty: To Touko 17, 2007 10:17 pm
Kirjoittaja hkm
Onko kukaan kokeillut vaihtaa Eatonin tilalle Lysholmin kompressoria?Käsittääkseni Lysholm auttaa ainakin jonkin verran positiivisesti tehoihin. Hinnasta en tiedä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twin-screw ... percharger
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14

HKM

Lähetetty: To Touko 17, 2007 10:59 pm
Kirjoittaja Sakke
Hyötysuhde on ilmeisesti noissa Lysholmin vehkeissä tosiaan Eatonin peruspuhaltimia parempi. Onks jollain muuten tietämystä ahtimen vaihdon "sivuvaikutuksista" auton laillisuuden suhteen tässä autoilun ihannemaassa? Ts. saako ahtimen vaihtaa vähäpäästöisessä autossa ei-vakiomalliseen ilman VTT:n päästötestejä jne. ?

t. Sakke

Lähetetty: Pe Touko 18, 2007 11:02 am
Kirjoittaja xjr-98
Yleisesti viritystä pidetään onnistuneena mikäli:

a) tehot eivät laske enempää kuin 20%
ja
b) kulutus ei nouse enempää kuin 20%

:P

Lähetetty: Pe Touko 18, 2007 2:20 pm
Kirjoittaja Sakke
jos tohon listaan saa vielä lisättyä vikaherkkyyden oleellisen kasvun sekä mahd. epätasaisen tyhjäkäynnin, niin oon mukana. Mistä näitä viripaketteja saa? :lol:

Lähetetty: Ti Touko 22, 2007 8:24 pm
Kirjoittaja stefanantinaho
Olen hieman tutkiskellut tuota 'R-koneen virittämistä, ja saanut kasaa hieman tietoutta jota ajattelen omaani 6-syliteriseen 'R:ään sovitella.

Ensinnäkin, helppo ja halpa keino mitä esim Paramount tekee on ahtimen vetopyörän suurentaminen. Siinä kuitenkin on ogelmana että ilman lämpötila, joka jo normaalivälityksellä on aivan liian kuumaa - lienee 100 asteen paikkeilla, kuumenee edelleen. Ideana tehon lisäyksessä pitäisi enemmänkin olla polttoainekaasun tiheyden nostaminen, eikä lämpötilan.

Eatonin ahtimet ovat kaiketi ihan hyviä, kuitenkin monen asiantuntijan mielestä ruotsalainen Lysholm on huomattavasti edistyksellisempi. Sen tehontarve on reilusti Eatonia alhaisempi - Eatonin ahdin taitaa syödä liki 50 hevosvoimaa...

Eli, mihin olen itse päätynyt? Ensimmäinen toimenpide tulee olemaan alustan parantaminen. XJR on jo nyt toisinaan harmittavan jäykkä, mutta silti harkitsen alustan urheilullistamista.

Siitä on sitten hyvä jatkaa koneen puolelle, ja olen taipumassa kuitenkin kannen työstämiseen. Kyseessä siis virtausten/hengittämisen parantaminen. Supercharger jää tässä vaiheessa ennalleen, ja harkintana joskus mahdollisessa tulevaisuudessa Lysholmin laitteeseen vaihtaminen.

Toinen toimenpide on pakoputkiston uusiminen - siihen on olemassa sekä valmiita ratkaisuja että 'one-off' tekeleitä, johon olen taipumassa.

Nämä pidän niinkin vanhassa autossa kuin omassani varsin järkevinä toimenpiteinä - lähemmäs 300000 ajettu kone ei vielä kaipaa kansikunnostusta, muttei toisaalta kärsisikään siitä. Ja edessä se on kuitenkin ennen pitkää! Pakoputkiston tilanne taitaa olla samankaltainen - X300 on RST-putkisto, mutta sekin tullee piakkoin kärsimään iästään.

Mietteliääksi ajaa vaihteisto ja sen kestäminen. Toisaalta - en tarvitse noita vakiotehojakaan omassa liikkumisessani - kyse onkin enemmän harrastuksesta (rakkaan vaimoni mielestä lapsellisesta turhamaisuudesta - taitaapi olla aikalailla oikeassa... :wink:). Onhan se kiva tunne tietää että toisaalta kone on kunnossa, toisaalta että projekti kokonaisuudessaan progredioi, toisaalta että toimeenpiteet periaatteessa ovat alkuperäishengen mukaisia!

Nämä siis X300 'R:ään - moni ajatus tosin taitaa olla sovellettavissa ihan mihin vaan kompurapirssiin!

Lähetetty: Ke Touko 30, 2007 9:07 am
Kirjoittaja hkm
Moi

stefanantinaho, oletko tiedustellut tuon Lysholmin hintaa?

hkm

Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

Lähetetty: La Elo 10, 2019 3:59 pm
Kirjoittaja roa
Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.

Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.

Re: 4.2 kompurakoneen virittäminen, kompuran välitys/hihnapyörä?

Lähetetty: La Elo 31, 2019 9:59 am
Kirjoittaja XJR-99
roa kirjoitti:Menee ehkä vähän off topic mutta.. Onko joku vaihtanut katalysaattoreita paremmin virtaaviin 200-kennoisiin (Magnaflow , Paramount performance). Niitä myydään näköjään bolt-on.

Kiinnostaisi tietää 1. Kasvaako melu normaaliajossa ja 2. Kasvaako teho.
1. Katti on kuin iso vaimennin eli kun se vaihdetaan virtaavammaksi niin melu ( sinfonia ) lisääntyy jonkin verran. Ääni muuttuu lähinnä matalammaksi.
4.2:ssa on jo takalambdat, joten sporttikatit kannattaa valita huolella niin, että eivät aiheuta CEL-vikavaloja. Niitäkin on nähty. Hiilivetyjen määrä lisääntyy jonkin verran, joten vikavalo syttyy. Tätä voi tietysti torjua lisäämällä huijausholkit lambdoihin. ECU:n tuunaaminen noilta osin on taas haasteellista alkusarjan 4.2:n kanssa.
2. katit ovat vakioutkiston suurin pullonkaula. Virtaavat katit tuovat huipputehoa lisää noin 15-20hp. Remmikoneessa pakopulssi on sen verran terävä, että kaasut vaihtuvat varsin hyvin vakioputkistonkin kautta. Toki jos halutaan miehekkäämpää saundia ja loputkin hepat käyttöön niin sitten voi vaihtaa koko catbackin.