V8 koneen ongelmat; kannen ketjut
V8 koneen ongelmat; kannen ketjut
V8 on tunnettu kolmesta mahdollisesta ongelmasta; nikasil-käsittelystä, vesipumpusta ja kannen ketjujen pettämisestä. Jälkimmäisen murheen syistä ja seurauksista hyvä juttu täällä: http://www.johnmulvihill.com/Personal/j ... issues.htm
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
S 4.0
Olipas siellä tarkka juttu aiheesta. Tuon kuvasarjan perusteella lähes kuka tahansa pystyy hajotamaan, ja jopa kasaamaankin, Jaggensa mooottorin
Jutuissa minua jäi vaivaamaan se seikka, että siellä puhuttiin ainoastaan ja vain XJ- ja XK-malleista. Eikö tämä sama 4.0 moottori ollut myös S-typessä vuosimalleissa 1999-2002? 2002 keväällä tuli sitten uusi 4.2 litrainen.
Olin nimittäin omasta S:n 4-litraisesta kuulevinani sellaista muovista resonoinnin kaltaista räpsyttävää ääntä viime kesänä... mutta sitten ääni vähitellen katosi. Ensin ajattelin, että kyseessä on ketjunkiristin, mutta kun ääni lakkasi... ehkä kyseessä olikin jonkun suojusmuovin resonointi...
Hermostuttavia tuollaiset äänet, varsinkin kun tietää liikaa, ja osaa peljätä jotain vakavampaa vikaa...
Näinhän se on, että jos lääkärikirjaa lukee, kaikki sairaudet sopivat itseen
Jutuissa minua jäi vaivaamaan se seikka, että siellä puhuttiin ainoastaan ja vain XJ- ja XK-malleista. Eikö tämä sama 4.0 moottori ollut myös S-typessä vuosimalleissa 1999-2002? 2002 keväällä tuli sitten uusi 4.2 litrainen.
Olin nimittäin omasta S:n 4-litraisesta kuulevinani sellaista muovista resonoinnin kaltaista räpsyttävää ääntä viime kesänä... mutta sitten ääni vähitellen katosi. Ensin ajattelin, että kyseessä on ketjunkiristin, mutta kun ääni lakkasi... ehkä kyseessä olikin jonkun suojusmuovin resonointi...
Hermostuttavia tuollaiset äänet, varsinkin kun tietää liikaa, ja osaa peljätä jotain vakavampaa vikaa...
Näinhän se on, että jos lääkärikirjaa lukee, kaikki sairaudet sopivat itseen
XF 4.2 SV8
ketjunkiristimet
Olisihan noista ketjunkiristimistä kiva saada "second opinion"; kysyin asiaa Espoon Jaguar-huollosta viime kesänä ja sanoivat, että heidän tiedossaan on yksi xjr, jossa tuo ongelma on ilmennyt. Antoivat neuvoksi, että jos tulee epätavallista rahinaa, niin huoltoon.
Kannattaisiko kuitenkin ennaltaehkäisevä ketjunkiristimien vaihto teettää,
autolla on ajettu 82tkm?
xj8 vm -98
Kannattaisiko kuitenkin ennaltaehkäisevä ketjunkiristimien vaihto teettää,
autolla on ajettu 82tkm?
xj8 vm -98
"Sherwood Green"
Huollon mielipide
terve,
USAn palstan mukaan ongelmaa ei olisi vuoden 2000 jälkeen eikä siis S Typessä. Tiedä häntä, mutta kysyin asiaa vähän aikaa sitten Espoon Inchcapesta. Huollon työnjohtaja sanoi, ettei yhtään hajonnutta kiristintä ole hänen tiedossaan eikä myöskään Suomessa tunnettu ongelma. Totta tai tarua, mutta piti ajatustani vaihtaa varmuudeksi täysin tarpeettomana.
Jussi S type 4.0 vm 2000
USAn palstan mukaan ongelmaa ei olisi vuoden 2000 jälkeen eikä siis S Typessä. Tiedä häntä, mutta kysyin asiaa vähän aikaa sitten Espoon Inchcapesta. Huollon työnjohtaja sanoi, ettei yhtään hajonnutta kiristintä ole hänen tiedossaan eikä myöskään Suomessa tunnettu ongelma. Totta tai tarua, mutta piti ajatustani vaihtaa varmuudeksi täysin tarpeettomana.
Jussi S type 4.0 vm 2000
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 9:44 am
- Paikkakunta: Helsinki
Johan pomppasi
Nyt kyllä hieman mietityttää nämä nämä selitykset merkkihuollosta.
Näyttää siltä että tarina vaihtuu asiakkaan mukaan. Täytyy kohta alkaa
raapustamaan Antille Kaivokselaan kirjettä jos ei homma parane
Minulle kerrottiin että Espoossa on tehty kaksi remppaa, yksi maksoi 2000 euroa ja toinen 4000 euroa...
Soitin myös Tukholman Jaguarille, ja siellä virallinen huolto myönsi että
autoja on ollut yli 30 joista on vaihdettu osat.
Kyselin myös paljon huolto maksaa Espoossa jolloin hintahaitari oli 2000-4000 "riippuen kuinka iso homma on kyseessä". Minun mielestäni aika iso haitari kyseiselle duunille. Sillä voi jo saada ruokaa kaupasta jonkin aikaa..
Oikein kiva ettei Jaguar kuitenkaan myönnä kyseistä ilmiselvää tyyppivikaa (sama juttu vesipumpun kanssa). BMW ainakin avoimesti myöntää suurimman osan virheistään-ainakin ne viat jonka seurauksena
on moottorin täysituho....
Näyttää siltä että tarina vaihtuu asiakkaan mukaan. Täytyy kohta alkaa
raapustamaan Antille Kaivokselaan kirjettä jos ei homma parane
Minulle kerrottiin että Espoossa on tehty kaksi remppaa, yksi maksoi 2000 euroa ja toinen 4000 euroa...
Soitin myös Tukholman Jaguarille, ja siellä virallinen huolto myönsi että
autoja on ollut yli 30 joista on vaihdettu osat.
Kyselin myös paljon huolto maksaa Espoossa jolloin hintahaitari oli 2000-4000 "riippuen kuinka iso homma on kyseessä". Minun mielestäni aika iso haitari kyseiselle duunille. Sillä voi jo saada ruokaa kaupasta jonkin aikaa..
Oikein kiva ettei Jaguar kuitenkaan myönnä kyseistä ilmiselvää tyyppivikaa (sama juttu vesipumpun kanssa). BMW ainakin avoimesti myöntää suurimman osan virheistään-ainakin ne viat jonka seurauksena
on moottorin täysituho....
Ketjut ja kiristimet
Kovastipa käsitykset vaihtelevat ketjun kiristimien kestävyydestä. JWM - lehdessä (Jaguar World Monthly) on asiaa käsitelty syväluotaavasti. Vuoden 2003 Joulukuun ja 2004 Tammikuun numeroissa ylä ja ala ketjujen vaihto käydään läpi värikuvin ja selventävin tekstein. Perusongelma lienee joka tapauksessa kiristimessä, jonka muovinen osa hajoaa ajan kuluessa ja ketju joutuu näin ollen kiristimen metallia olevan pinnan kanssa tekemisiin. Tämä kuluttaa nopeasti ketjua joka tästä johtuen löystyy. Itse kiristimen vaihto ei hommana ole niin suuren suuri, mutta jos ketjun kulumista on tapahtunut, niin ainakin yläketju joudutaan vaihtamaan. Jaguarhan muutti kiristimen tyyppiä, joka nykyisessä muodossaan on kestävämpi. Lehden mukaan kummankin ketjun vaihto-operaatio kustantaa Englannissa virallisella dealerilla noin 1100 puntaa sis VAT. Ja sitten tarvittavat osat noin 300 puntaa. Ketjuen vaihto on hivenen vaativampi homma , joten sitä ei suositella kuin kokeneemmille koti ruuvaajille, ja se edellyttää joidenkin erikoistyökalujen hankintaa.
Valitettavasti Jaguar uutta konetta suunnitellessaan päätyi käyttämään yksirivistä ketjua paino ja säästösyistä, toisin kuin Bemari, joka pitäytyi vanhassa ja hyväksi koetussa duplex - ketjussa
Valitettavasti Jaguar uutta konetta suunnitellessaan päätyi käyttämään yksirivistä ketjua paino ja säästösyistä, toisin kuin Bemari, joka pitäytyi vanhassa ja hyväksi koetussa duplex - ketjussa
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Luettu on
Joo, lukaisin kait saman jutun, mutta muistaakseni siinäkään ei selvinnyt tarkemmin mistä ajankohdasta lukien tuli uusi kiristimen muovikuppi käyttö ensiasennuksena. Eikä Suomen maahantuoja ainakaan ole vielä kertonut meille epätietoisille sitä hetkeä. Tarttis vissiin kirjoitella tehtaan laadunvalvontaan. Ainakin joskua sain sieltä vastauksen, kun vaadin korvattavaksi hajonnutta jenkkimallin automaattivyötä...siis eivät korvanneet, kun ei kuulunut ns. tehdastakuun piiriin.
Jussi S Type 4.0 S 2000
Jussi S Type 4.0 S 2000
Milloin vaihdettu?
Yritin minäkin tutkailla mahdollista paremman kiristimen muutos ajankohtaa, mutta se ei oikein selvinnyt mistään. Ei kai auta muuta kuin ottaa venttilikoppa irti ja vilkaista kiristimen väriä. Se uudempi versio on kuvissa ainakin musta, kun taasen vanha on kellertävä.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Kiristimet
Mulla on 2001 V8 ja siina on uudemman malliset kiristimet. Eikohan ne ole jo 2000 puolella lopettaneet vanhojen kayton. En loytanyt tuosta Recall-ilmoitusta... Kummallista jos koko kone saattaa laueta parinkympin osan vuoksi... Nayttaisi S-typen osalta ainakin olevan niin, etta pelkat Health&Safety syyt ovat aiheuttaneet Recall-ilmoituksen. Jos jollakin tietoa niin ilmoittakaa mista VIN numerosta lahtien uudet osat loytyy. Helpottaa varmasti ainakin kaytetyn ostajaa/omistajaa.
-JaVa
-JaVa
Oliko nyt siis niin, että tuo ketjunkiristinongelma koskee ainoastaan V8-koneita? Jos en ihan väärin muista niin olen omasta mielestäni törmännyt JagLoverissa juttuihin, joissa tuo samainen ongelma olisi koskenut myös X300-mallia eli kutoskoneita.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Ei kai
Tämä ei nyt ole 100 % varma tieto, kun en itse (vielä ) omista Jaggea, mutta kävin katsomassa tuolta Jag-Loversin foorumilta. Varmaan sinua sekoitti se, että samalla foorumilla käsitellään myös uudempia XJ-malleja, ja joka viestin alussa lukee X300, vaikka kyse olisi X308:sta.hkm kirjoitti:Oliko nyt siis niin, että tuo ketjunkiristinongelma koskee ainoastaan V8-koneita? Jos en ihan väärin muista niin olen omasta mielestäni törmännyt JagLoverissa juttuihin, joissa tuo samainen ongelma olisi koskenut myös X300-mallia eli kutoskoneita.
HKM
Jag-Loversin X300-kirjasta, eli X300:ssa on vielä duplex-ketju:
"The chains are of the duplex variety and are extremely reliable in service. An oil based tensioner is used, which also appears reliable. Rattling from the front of the engine, particularly when cold, may however be due to ageing or failing of the tensioner or plastic chain guides.
Note, however, that because the tensioner is driven by engine oil pressure, there may be a small noise for a couple of seconds at start-up if the engine has been left for some time and this is not a cause for concern."
'95 XJ6 3,2 (X300)
Kiristimet
Tämä kiristin ongelma josta on keskusteltu koskee vain ja pelkästään vanhempia V - 8 koneita.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Re: V8 koneen ongelmat; kannen ketjut
Tuubissa alkaa olla harrastajien tekemiä ohjeita monista olennaisista huolloista tai korjauksista. Monesti nuo videoleikkeet päihittävät korjaamokäsikirjan ohjeet. Toki video ja asiallinen selostus ovat paras mahdollinen opastus työhön.
Tässä eräs esimerkki, V8 moottorin jakopään kunnostuksesta. Ja siinä samalla ne muutkin "vakio" hommat, kuten vesipumppu ja termostaatti. Englannin kielikin on tässä niin selkeätä kuin olla voi.
Tässä videon ensimmäinen osa:
https://www.youtube.com/watch?v=4n4894b ... ure=relmfu
PS. Jos on joku erikoishomma suunnitteilla, kannattaa vilkaista myös YouTuben tarjonta.
Tässä eräs esimerkki, V8 moottorin jakopään kunnostuksesta. Ja siinä samalla ne muutkin "vakio" hommat, kuten vesipumppu ja termostaatti. Englannin kielikin on tässä niin selkeätä kuin olla voi.
Tässä videon ensimmäinen osa:
https://www.youtube.com/watch?v=4n4894b ... ure=relmfu
PS. Jos on joku erikoishomma suunnitteilla, kannattaa vilkaista myös YouTuben tarjonta.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: V8 koneen ongelmat; kannen ketjut
Moro
Mulla lämmöt pääsi heittämähän punaaselle pari kertaa ja päättelin että vesipumppu olis vaihron tarpees(termarin vaihroon ekaksi) ja kun hain XK(sia huollosta niin kysyyn vanhaa pumppua ja siinä ei ollu lamelliista jäljellä muutaku jäljet mihinä kohtaa ne oli ollu, eli kaikki oli lähteny irti. Vaimollani on -96 loppuvuoren malli. Jakopää siihen oli korjattu jo Ameriikoos ja siksi sen ostinkin kun tiesin olevan kallis remontti. No kaasuläppävikaa täs keskustelus kukaa ei maininnu, sekin oli vialla, auto toimi mutta kiihrytykses anto heikko suorituskyky virheilmoa ja Metroautos vikakoodi sanoi kaasuläpän potikkojen antavan eri tietoa(siis kaks erillistä potikkaa). Englannista 86 eurolla XJ8sin kaasulppä käytettynä kotiovelle tuotuna 86 euroa ja 45 minuutin vaihto kotopihas ja taas toimii. Vanhankin kaasuläpän sain korjattua, se on nyt sitte varalla jos nykyynen rupiaa takkuamahan.
T:Rojalisti
Mulla lämmöt pääsi heittämähän punaaselle pari kertaa ja päättelin että vesipumppu olis vaihron tarpees(termarin vaihroon ekaksi) ja kun hain XK(sia huollosta niin kysyyn vanhaa pumppua ja siinä ei ollu lamelliista jäljellä muutaku jäljet mihinä kohtaa ne oli ollu, eli kaikki oli lähteny irti. Vaimollani on -96 loppuvuoren malli. Jakopää siihen oli korjattu jo Ameriikoos ja siksi sen ostinkin kun tiesin olevan kallis remontti. No kaasuläppävikaa täs keskustelus kukaa ei maininnu, sekin oli vialla, auto toimi mutta kiihrytykses anto heikko suorituskyky virheilmoa ja Metroautos vikakoodi sanoi kaasuläpän potikkojen antavan eri tietoa(siis kaks erillistä potikkaa). Englannista 86 eurolla XJ8sin kaasulppä käytettynä kotiovelle tuotuna 86 euroa ja 45 minuutin vaihto kotopihas ja taas toimii. Vanhankin kaasuläpän sain korjattua, se on nyt sitte varalla jos nykyynen rupiaa takkuamahan.
T:Rojalisti
Royal Enfield 1917, 1923, 1924, 1927, 1930x2kpl, 1936x2, 1937, 1952x2, 1959, 1960x2 ja 2xCarberry Enfieldiä...lista jatkuu myöhemmin....
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Jaguar XF 2015 V6 3,0l farkku ja kesäautona XK8 avo 1996
Re: V8 koneen ongelmat; kannen ketjut
Toivottavasti kukaan ei usko noita vanhoja kirjotuksia, että kiristimien vaihto olis turhaa! Vaihdoin omastani heti oston jälkeen varmuuden vuoksi ja nehän olivat jo rikki, vaikka toimivat vielä. Bakeliitit täysin halki! Vaihtakaa, jos ei varmaa tietoa!
Mika
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)
XJ-S HE '86 (ex)
XJR '99 (ex)
S-type '02 (ex)