Ajettaessa outo ääni takaa...

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
harbo
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:33 am

Ajettaessa outo ääni takaa...

Viesti Kirjoittaja harbo »

Alkaako mennä luulotautiseksi, mutta tässä kysymykseni (ongelmani?):

Jagge XJ6 4.0 (v.91), jolla ajettu 117 000 ml (siis noin 197 000 km). Taajamanopeuksilla ajettaessa olen kuulevinani takaa "pohottavaa" ääntä, joka ei mielestäni ole yksissä auton nopeuden tai laatikon kanssa.

Ensin epäilin jotain takapään laakeria (pyörät, tasauspyörästö), mutta sitten joku mukanamatkustaja sanoi että aivan kuin ilmastoinnin poistopuhallin pitäisi ääntä. Vai vuotaako pakoputkisto? Tiedä sitten.

Eli onko odotettavissa jotain laakeri yms. remonttia näin 120 000 ml:in lähestyessä?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Käy ensityöksesi huioltamossa tarkistamasssa perän öljytilanteen. XJ40 perät eivät sitten hajoa vaikka huutavatkin, öljyntäytön jälkeen pääset varmasti kymmeniä tuhansia kilometrejä vielä...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

Ja kyllähän sä siihen joudut kohta laakeritkin vaihtamaan, noilla kilometreillä.
Mut ei oo kallis, eikä paha rasti. Laakerit 50€/pyörä, vaihdoin itte... :D
harbo
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:33 am

Kysymys

Viesti Kirjoittaja harbo »

Mikä tarkkaan ottaen on laakeri/laakerit auton takana, jotka kannattaa vaihdattaa?

Tietää sanoa oikein huoltamossa..
jonnek
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2004 10:14 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jonnek »

Tässä taisi todella mennä laakerit sekaisin. Eli Stefan puhui perän laakereista, joiden itse korjaamiseen saa olla jo aika tekijä: vaatii perän alasoton ja purkamisen jne. Inchcapen kustannusarvio omalle perälleni oli 2500 euroa. Mutta kuten Stefan totesi ajaa kyllä voi, jos vain muistaa lisätä öljyä ja jaksaa kuunnella jurinaa. Itse jaksoin 4 kk...
Kun taas taka- (ja etu-)pyörien laakereiden vaihto/tarkistus kuuluu normaaliin huolto-ohjelmaan ja siitä selvinnee itsetehtynä ML:n mainitsemaan hintaan.
Eli tärkeintä on nyt ensin teettää diagnoosi kummasta on kyse.
jonne

XJS 4.0L -91/-92
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

jonnek kirjoitti:tärkeintä on nyt ensin teettää diagnoosi kummasta on kyse.
Eikös nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos perä huutaa niin äänen voimakkuus vaihtelee riippuen siitä onko veto päällä vai ei ja jos pyörän laakeri huutaa niin usein on eroa äänessä josko ajaa suoraa vai mutkaa.

Näin olen antanut itselleni ymmärtää, korjatkaa viisaammat jos ei pidä paikkaansa.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
ML
Viestit: 89
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 9:35 am
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja ML »

Niin, minä puhuin pyörän laakereista ja stefan perämurikasta...sori huono ulosantini...
Vastaa Viestiin