XJ40 vm-89 tuli sitten alkukesällä hommattua pitkän himoamisen jälkeen.
Auto on mukava ajaa ja mieltä hivelevä katsella, mutta tuli hieman odotettua kalliimmaksi, kun automaattilaatikko piti saada myös tylsähköön saksalaiseen"työrukkaseenkin". No autokaupoissahan niitä myydään.
Ajotietokone autossamme aiheutti jo kesällä sydämentykytyksiä herjaamalla "coolant levelin" olevan alhainen. Lämpötila kuitenkin normaali. Jäähdyttäjän nestettä säiliössä tietysti oli ja on. Myös polttimoiden katsoo tietokone olevan viallisia, vaikka silmä ei oikein asiaa uskokaan. Helpollahan nuo viestit kuittaa pois, mutta minkämoinen operaatio olisi poistaa koko turhan tiedon lähde eli ajotietokone, tai sitten ohittaa vika-anturit fiksusti ?
coolant level low
anturit
Moro,
ajotietokonetta en ole koskaan onnistunut ohittamaan, mutta antureita voi ohitella. Ainakin po. säiliön anturi on on-off-tyyppinen eli luulisin, että laittamalla ohuen juotostinapätkän liittimeen, vikailmoitus häviää. Anturin voi myös puhdistaa, sillä se on irroitettavaa mallia.
Jussi
ajotietokonetta en ole koskaan onnistunut ohittamaan, mutta antureita voi ohitella. Ainakin po. säiliön anturi on on-off-tyyppinen eli luulisin, että laittamalla ohuen juotostinapätkän liittimeen, vikailmoitus häviää. Anturin voi myös puhdistaa, sillä se on irroitettavaa mallia.
Jussi
Anturit
Mielestäni sen tietokoneen ohittamista ei kannata miettiä. Siitä saat kuitenkin niin paljon informaatiota autosta, että on hyödyllisempää pitää se käytössä vaikka joku ohituskeino löytyisikin.
Tuo Coolant levelin kanssa on syytä olla tarkkana. Muistaakseni meillä on samanlaiset jäähdytinnesteen paisuntasäiliöt. Jos sen määrä laskee alemmas kun mitä se korkin alla oleva "merkki" on niin se antaa hälyn. Tietenkin se anturi voi myös olla rikki, joka on siis säilössä kiinni. Tarkista ensimmäisenä liittimen kunto säiliön päällä.
Ne valojen seurantaboksit, joita on 4 kpl, toimivat jonkinlaisella rele -idealla. Usein syynä ongelmiin on vain huonot tai hajonneet liitokset boksien johdoissa. Harmaita hiuksia voi aiheutta myös väärän kokoiset polttimot --> väärän kokoinen vastus. Tarkista erityisesti rekisterikilven lamput ja puskureissa olevat parkkivalot. Ne kenkkuilivat mulla. Otin irti putsasin liittimet, yms. ja laitoin takaisin kiinni. Sen jälkeen on toiminut hyvin.
Tuo Coolant levelin kanssa on syytä olla tarkkana. Muistaakseni meillä on samanlaiset jäähdytinnesteen paisuntasäiliöt. Jos sen määrä laskee alemmas kun mitä se korkin alla oleva "merkki" on niin se antaa hälyn. Tietenkin se anturi voi myös olla rikki, joka on siis säilössä kiinni. Tarkista ensimmäisenä liittimen kunto säiliön päällä.
Ne valojen seurantaboksit, joita on 4 kpl, toimivat jonkinlaisella rele -idealla. Usein syynä ongelmiin on vain huonot tai hajonneet liitokset boksien johdoissa. Harmaita hiuksia voi aiheutta myös väärän kokoiset polttimot --> väärän kokoinen vastus. Tarkista erityisesti rekisterikilven lamput ja puskureissa olevat parkkivalot. Ne kenkkuilivat mulla. Otin irti putsasin liittimet, yms. ja laitoin takaisin kiinni. Sen jälkeen on toiminut hyvin.
Coolant level
Minun autosta (x300) irtosi veden korkeusanturi paisuntasäiliön pohjasta. Anturi on säiliön ulkopuolella. Mittaristossa alkoi palamaan äähdytysveden korkeuden merkkivalo. Ihmettelin kans aikani, kun vettä oli riittävästi. Anturista olivat pikkuriikkiset kiinnikkeet katkenneet. Tein teeseitse-miehen korjauksen eli pikaliimalla anturi kiinni sille varattuun poteroon ja merkkivalo sammui.
Elämän pienet turhuudet tekevät elämästä elämisen arvoisen.
Bulb failure
Jeps, noita valomoduleita ei muuten voi ohittaa, mutta niiden piirilevyt voi tinata uudelleen, jos on tullut ns. kylmäjuotoksia iän myötä ellei se perinteinen polttimoiden vaihto auta. Yksi mahdollisuus on myös hapettunut kanta, koska vikailmoitus tulee liian suuresta vastuksesta. On muuten pirun vaikeaa saada selville, minkä kulman valomoduli on se, joka antaa vikailmoituksen. Siihen en ole keksinyt keinoa, vaikka olen joskus lukenut jagloversista jostakin diodihommelista.
Jussi
Jussi