X-300 käynnistyminen talvella

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Merituuli
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 18, 2007 10:47 am

X-300 käynnistyminen talvella

Viesti Kirjoittaja Merituuli »

Kiitollisena ottaisin neuvoja vastaan seuraavassa:

X 300 3,2 -96 130.000 km

Säännöllisesti huollettu Kylmässä ilmassa käynnistyy hyvin, mutta tänä talvena olen huomannut seuraavan ongelman: Laitettaessa vaihde D-asentoon ja lähdettäessä liikkeelle, auto ei liikukaan heti vaan moottori vaimenee ja melkein sammuu eli jostain syystä kierrokset laskevat. Hieman bensanhajua taitaa ehkä myös tuntua. Kun odottaa jonkun aikaa tyhjäkäynnillä lisälämpenemistä matka voi alkaa.

Mistähän voisi johtua ja mitä pitäisi tehdä.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Minulla oli aikoinaan pahoja kylmäkäyntihäiriöitä talvella. Bensa haisi ja autolla piti ajaa 10-15 min. ennenkuin alkoi käydä tasaisesti. Syyksi ilmeni useampi viallinen puola, yksi melkein täysin pimeä ja pari huonokuntoista. Ostin kaikki kuusi uutta, paras sijoitus minkä olen autooni tehnyt, käy kuin enkeli ja bensan kulutus laski normaalille tasolle.

En tiedä voisiko sinulla olla sama vika, mutta se selviää autosähköliikkeessä. Tampereen autosähkössä sanoivat juuri yhdeksi oireeeksi, että kone ei kestä kuormaa, vaikka käykin tyhjäkäyntiä lämpimänä näennäisesti ok.

Puolat maksavat about 105 ekee (huom. 17.5% ALV) kappale esim. täällä:

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/ca ... Electrical

Inchapessa oli 250+25(tiiviste) ekee / kpl.

Jos budjetti on tiukka niin minulla on myös tallella ne kolme käytettyä puolaa jotka on tuolla Tampereen autosähkössä mitattu toimiviksi.

Edit: Ai niin, unohdin mainita, että minulla nuo vialliset puolat söi tulppia, eli uusien tulppien vaihto auttoi vähän hetkellisesti, mutta sitten käynti pahentui entiselleen. Tulppiin ilmestyi sellainen musta/tummanruskea rantu valkoiseen eristeenseen siihen missä metalli ja eriste kohtaa. Kovasti ihmettelivät että mikä tällaista tulpille tekee...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tuli mieleen vielä tuo "throttle body", onko se puhdistettu huoltojen yhteydessä? Minä olen saanut sellaisen tuntuman että vain asiantuntevimmat liikkeet ehdottavat / tekevät tämän huollon yhteydessä jos ei sitä erikseen osaa pyytää.

Ohessa lainaus Blue Catin viestistä:
Blue Cat kirjoitti:Myös "throttle bodyn" (se missä kaasuläppä sijaitsee) epäpuhtaudet aiheuttavat epätasaista käyntiä. Tämän putsaaminen (kaikissa vastaavanlaisissa moottoreissa) kuuluu normaaleihin huoltokohteisiin.
http://kissakulma.jagclub.net/viewtopic.php?t=377
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
finnjag
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 31, 2006 5:21 pm
Paikkakunta: Springfield, Ohio, USA

Viesti Kirjoittaja finnjag »

Joopa. Mulla oli samanlainen ongelma pari vuotta sitten, viaksi osoittautui likainen throttle body (mitahan tuo mahtaa olla suomeksi?).

Mikko
95 X300
Ohio
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JuKu »

[quote="finnjag"]Joopa. Mulla oli samanlainen ongelma pari vuotta sitten, viaksi osoittautui likainen throttle body (mitahan tuo mahtaa olla suomeksi?).

taitaa olla joskus ainakin suomennettu kaasuläppäkoteloksi
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
finnjag
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 31, 2006 5:21 pm
Paikkakunta: Springfield, Ohio, USA

Viesti Kirjoittaja finnjag »

Thanks Juku. Siita Tampereen nurkilta meikalainekin on kotoisin....Tapolan mustaa makkaraa on ikava.

Mikko
Vastaa Viestiin