Jaguar kuume..

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jan79
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 12:22 am

Jaguar kuume..

Viesti Kirjoittaja Jan79 »

Moikka vain kaikille Jaguar ihmisille. Itselläni ei Jaguaria ainakaan vielä ole mutta iski todellinen "kissa" kuume päälle.. Olen katsellut lähinnä S-Typeä mutta olisihan niitä muitakin upeita malleja.. nyt kyselisinkin millaisia kokemuksia tai neuvoja olisi ko. autoista tietäviltä? Olisi myös kiinnostava tietää millainen bensiinin kulutus on juuri tuossa 4.0 tai 4.2 litraisessa koneessa? Monellakaan ei ole mitään kokemuksia Jaguarista koska ei todellakaan löydy sellaista joka pihasta :D
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Tervehdys Jan,

Terveellinen kuume siis iskenyt :wink:

Oli malli mikä tahansa, niin varmasti tuo elämään erilaista sisältöä mitä mahdolliset aikaisemmat automobiilit.

S-Typen kulutuksesta en faktaa osaa sanoa, mutta tänään 450km moottoritie (40%)/maantie(50%)/kaupunki(10%) -keskikulutus XJ8 4.0:lla oli 10,5l, mikä on mielestäni hyvin kohtuullinen. XJ8 on raskaampi auto kuin S-Type, joten S-Typellä selvinnee vähemmällä.

Kulutus ei liene se pääasia kuitenkaan näissä autoissa.. Itselläni oli X-Type 2.0D, jolla kyllä pääsi sitten jo alle 6,0l maantieajossa. Laidasta laitaan kuitenkin löytyy.

Kannattaa kahlata läpi aiempia keskusteluita ja käyttää hakutoimintoa. Löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa.

Onnea auton etsintään! :D
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Jan79
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 12:22 am

Kiitos..

Viesti Kirjoittaja Jan79 »

Kiitos.. :D omalta kohdaltani en voi sanoa että kulutus olisi täysin sivuseikka.. ensinnäkin auto tulee jokapäiväiseen käyttöön ja mulla pelkästään työmatkat on 100km/päivä.. joten kulutus ei ihan täysin sivuseikka ole mutta eihän minun tapauksessa edes Jaguarin harkintaa voi puolustella järkisyillä..
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Itselläni tulee n. 50tkm/vuosi -> bensiinikulutuksen kannalta sitä olisi varmasti järkevämpiäkin.. Mutta kerrankos sitä eletään ja iloa merkki tuottaa monin kerroin enemmän, niin että kulutuksen seuraamisesta tulee helposti sivuseikka 8)

Tässä eräs ajatus by Teemuki:

Matemaattinen iltapuhde.

Nykyinen auto, Opel astra 1.6 -00, näppärä kaupunki kärry.

Ajatus1, tilalle uusi vastaava. Keskikulutus siellä 9l/100km tuntumassa, talvella enemmän, kesällä vähemmän, ajo pääosin tuossa Oulun keskustassa.

Ajatus2, X300, kulutus siinä 13l/100km tuntumassa.

Kilometrejä tulee noin 20t/v, eli kustannukset ovat seuraavat,

200*9*1.3=2340
200*13*1.3=3380 -> Erotus 1040 euroa.

Polttoaineen kulutukseen tulee 44% nousu, mikä on euromääräisesti tuo tuhat euroa per vuosi. Jaguaarin huolto ja vakuutuskulut voivat olla hieman uutta astraa kovemmat. Mutta mikä tulee huomioida, kun pidät 5v sitä noin 22ke maksavaa astraa pihalla, voit olla tyytyväinen jos saat autostasi 10k. Tuosta meidän -00 ei varmaan saa edes sitä. Olettaisin että 15-20k jaggesta saa vielä sen 10k viiden vuoden kuluttuakin? Tähän kun vielä huomioi hinnan erotuksen tuoman pääomakulun (noin 2-7ke jaguaarin hyväksi, autolaina 4-6%, sijoitettuna tuottaa 5-10%).


Johtopäätös 1,

X300 onkin samanhintainen tai taloudellisempi vaihtoehto kuin uusi Opel Astra.

Johtopäätös 2,

Polttoaineen kulutuksella ei ole siis merkitystä.

M.O.T.

-T

ps. tämän matemaattisen harjoituksen perimmäinen motiivi on kertoa tulevalle vaimolleni miksi meidän tulee ensi vuonna ajaa jaguaarilla.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
aki
Viestit: 50
Liittynyt: La Marras 04, 2006 9:28 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja aki »

Auton hankinta tulee huomioida myös ympäristötekona ja osana suurempaa kokonaisuutta. Kiistatonta on, että uuden auton valmistaminen rasittaa luonto huomattavasti enemmän kuin auton polttoaineenkulutus. Ekologisesti ajatellen, ja näinhän nykyään jokainen vastuullinen kuluttuja toimii, tulee välttää nk.kertakäyttöautoja ja suosia menopelejä, joilla on pitkä elinkaariennuste. Unohda siis kaikki opelit, nissanit ja tojot ja lähde puhtain omantunnoin ostamaan pitkäikäistä Jaguaria!

Aki
Daimler Double Six, series 3
Daimler Double Six Century
Citroën 2CV Charlestone
Rover 75 vm-53
Jan79
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 12:22 am

Hmm..

Viesti Kirjoittaja Jan79 »

:D Onhan ne perusteluja nuokin.. itseäni pelottaa kyllä että jos pihalla seisoisi kissakulma kingi Jaguar niin polttoaineen hinnan nousut toisivat harmaita hiuksia =) Olen kovasti katsellut Jaguareja mutta tarjonta ei ole ihan laajimmasta päästä ymmärrettävistä syistä 8) Onkohan moni tuonut Jaguarinsa saksasta tms? En haluaisi mitään paljon ajettua Jaguaria koska itsellänikin tulee vuodessa kilometrejä aika miehekkäästi..
Joke
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 11:57 am

Viesti Kirjoittaja Joke »

Terve Jan,

itselläni on S-type 3,0 automatic ,2003 ja kulutus on maanteillä yksin ajaessani ns. sakkorajoilla n. 7,5 ltr/100km. Kaupunkiajossa kulutus on ehkä 14 - 15 paikkeilla. Ei ole milloinkaan tullut ajettua pelkkää kaupunkiajoa, niin tarkkaa en tiedä. Viime kesänä ajessani Saksassa Mynchenistä Hampuriin keskikulutus oli 9,4 140 km/h:n keskivauhdilla. Vanha 740 Volvoni kuluttaa joka tapauksessa 1- 1,5 ltr enemmän, joten käytän maanteillä pelkästään Jaggea ja onhan tällöin kyytikin nautinnollisempaa.
Kaasun käyttö on tietenkin ratkaisevaa polttoaineen kulutuksessa. S-type ei ole perinteisesti ollutkaan mikään kaahailupeli , vaan ajo on hillitympää , mutta ohituksissa löytyy tarvittaessa myös tehoja, jos niitä tarvitaan.
Ostin omani aikoinaan Saksasta ja paikallisen jaguarcenterin myyjä totesikin, että S-type on "ikääntyvän herrasmiehen unelma". Sitä se ainakin on, mutta maistuu varmaan nuoremmillekin.

JOke
Jan79
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 12:22 am

Moikka vain..

Viesti Kirjoittaja Jan79 »

Kyllä maistuu nuoremmillekin :D Olisikohan täällä "rehellisiä" mielipiteitä/kommentteja, onko Jaguarissa tekniikka kuinka kestävää? Kuuluuko muuten Jaguarin luonteeseen brittiläiseen tapaan vuotaa öljyä tms nesteitä? :shock:
finnjag
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 31, 2006 5:21 pm
Paikkakunta: Springfield, Ohio, USA

Viesti Kirjoittaja finnjag »

Mulla on 95 vuoden XJ6, mittarissa 197000 mailia ja hyvin kulkee. Luotettavin ja kestavin auto mita mulla on ollut, eika tiputtele nesteita. En ole joutunut korjailemaan mitaan ihmeempia, mita nyt normaalit liikkuvat osat. Suosittelen lampimasti.
Aikaisempi auto oli 1993 Buick Roadmaster, mista levis vaihdelaatikko ja pirusti muutakin sadan tuhannen mailin kohdalla, en suosittele kenellekaan.

Mikko
Springfield, Ohio
959p7i5
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 20, 2005 10:33 am
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 959p7i5 »

Terve !
Mulla on ollut noin 1,5 vuotta hupivehkeenä XJ 12 ( 6,0)vm. 1993. Alussa oli pientä sählinkiä alavesiletkun kanssa, mutta vaihdoin letkun ja jäähdyttäjän niin johan loppui tiputtelu. Pientä vanhan auton vaivaa on esim. kuskin ovivalon kytkin ja tällaista mutta Jagge on mielestäni aika johdonmukaisesti rakennettu joten jos saa rauhassa pähkäillä jonkin aikaa ongelmiin yleensä löytyy ratkaisu. Mulla on polttoainetta mennyt 20 tietämissä kaupunkiajossa ja pienin kulutus johon olen päässyt on ollut 13,7litraa/100km. Työkaluna mulla on Buick Roadmaster 1994 LT1(5,7l)koneella. Siinäkin riittää aina pientä askarreltavaa mutta tielle ei ole jättänyt kertaakaan. Uudet autot ovat meikäläiselle turhan kalliita ja niissä on yleensä vain puolikkaat moottorit ja nekin vielä nurinpäin:) Polttoaineen osuus kilometrikustannuksista on Jaggella noin puolet (= 20cent/km) Buickillä vähän vähemmän.
Omasta mielestäni Jaguar on oikein hoidettuna varsin pitkäikäinen ja edullinen auto. Niin ja ihan kiva ajaa. Suosittelen. Terveisin: Jyrki Härkönen Vantaalta. http://www.jyrkiharkonen.fi
Pekejagge
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 12:55 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pekejagge »

Mun s-type 4.0 :lla pyörii talvella kulutus siinä 15,5 litran paikkeilla ja kesällä 14 litran tuntumassa. Ajo aika kaupunkivoittoista. Matka-ajossa menee alle 10 litran talvellakin. Auto tuotu pari vuotta sitten saksasta 50 tkm ajettuna ja olen ollut ihan tyytyväinen. Ainoa harmi ollut pari kulahtanutta sytytyspuolaa, kuulemma alkupään malleissa saattaa noita puolia mennä.
S-type v8 2000
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

V8

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hei täydentäkää tekniikkaihmiset hieman.

Olin itse ainakin siinä uskossa (Jag-lovers X300/308 foorumilta) että nuo kampiakselin asentoanturin ja sytytyspuolien ongelmat koskivat vain AJ16 konetta. Onko siis V8:ssakin noita puolia kuinka monta ja mistä tietää, jos niissä on jotakin vikaa? Siis ennenkuin auto ei käynnisty tai käy "oudosti"?

-Jakuvaari

Jk. Niin ja mikäänhän ei ole ikuista. Jos yli 10 vuotta vanhan sähköosan joutuu vaihtamaan uuteen, niin ei kai sen mikään yllätys pitäisi olla. :roll:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
vippe
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 10, 2016 1:25 pm

Re: Jaguar kuume..

Viesti Kirjoittaja vippe »

Vanha topicci, mutta jatketaan tähän kun samainen kuume oireilee itselläkin.

Eli uutena verenä eksyin kissakulmaan katselemaan ja tunnustelemaan.

Itsellä olisi aika harrasteajokki siirtää jo käytännöllisyyden nimissä vain harrastekapineeksi ja käyttöpeliksi nuori mies kaipailee ripeää sekä vähintään yhtä hyvin varusteltua laitetta kuin edellinen kulkine. Myöskään edustava ulkonäkökään ei haittaa allekirjoittanutta.
Jostain syystä hakulistauksista silmään iskevät vain ruotsalaiset kapineet (niinkuin tuo harrastekäyttiskin on) sekä nämä isot kissat.

Kilometrejä tulee n.15tkm vuodessa, varusteina merkittävimmät ("perus sähköroippeiden lisäksi")s.penkit,s.kattoluukku,tumma nahkasisusta, autoilm., cruise...
lähtötehoa oltava 220hv, kuitenkin mielellään liikutaan 300 kieppeillä ahtimen määrätessä tahdin. Tuolla 300-350hv luokassahan kulutus on lähes poikkeuksetta siellä 12l/100km kieppeillä joten silläkään ei niin suurta merkitystä ole. Sylintereitä vähintään 5. ja ehkä maksimissaan ennemmin jopa 6 kuin 8.. :roll:
Tekniikka- ja sähköpuoli hoituvat kyllä omasta takaa, mutta korihommiin en mielellään alkaisi (silmä ja käsi eivät osaa jäljitellä juuri mitään geometristä muotoa riittävän tyydyttävästi...)

Sitten itse ongelmaan. Kovasti houkuttelisi tuommoinen xjr6...mahdollisesti myös tuo kasikoneinen facelift malli, tosin vaikka auto on nuoremman näköinen sisustaltaankin (vrt. esim. bmw e38), niin jotenkin mieleen tulee vanhan auton fiilis... siinämielessä taas uudempana kiehtoisi s-typet... tosin menevät vähän nuhaisempiin vaparikoneisiin jos hintaluokka pidetään, eivätkä ne omaa silmää niin paljon miellytä kuin nuo X3xx korimallit :roll:

Jaggeista tuntuu löytyvän ikäviä ruosteongelmia, muutamissa topiceissa jo vajaa 10 vuotta sitten ollut hitsausta vaativia yksilöitä. Myöskin oma tietämys jaguaareista on tällähetkellä suhteellisen rajallinen, joten uusi asia meinaa hieman arvelluttaa...Varsinkaan kun brittien tekeleet eivät millään saralla ole vielä vakuuttaneet (poikkeuksena pienin varauksen cosworth :mrgreen: )
Kun taas ruotsalaisten kulkineista tietoa löytyy mielestäni kohtuullisen paljon, ja tiedän että koreissa ei isommissa malleissa juurikaan ruosteongelmat vaivaa. myöskin tekniikasta tiedän saatavan hyvin kohtuudella 350-400hv lukemat.

Eli edustava jagge, kenties värkkäilemällä siihen itsesäätyvä ilma-alusta VAI tavallisemman näköinen mutta erittäin ripeä etukumien sulattaja pohjolasta? siinäpä kysymystä, molempiin näkisin pääsevän 8-10k investoinnilla, ensisijaisesti ensin auto, ulkonäkö ja tekniikka muutokset tekisi sitten alkuinnostuksen ja totuttautumisen jälkeen. ikänsä puolesta kaikki menevät kutakuinkin samaan luokkaan -95 ja -03 välille.

...vai olisinko järkevä ja hankkisin karvalakkivarusteisen keski-eurooppalaisen vain siirtyäkseni paikasta seuraavaan :lol:

Olisi kiva kuulla enemmän näiden kanssa harrastaneilta mitä suosittelette tehtäväksi ja mielipiteitä allaolevista ehdotuksista, myös saa ehdottaa jos tietää parempia vaihtoehtoja. :)

linkitän loppuun vielä pari omasta mielestä (ennen näkemistä) varteenotettavaa vaihtoehtoa.
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/7910016 [tässä kuulemma vikana:pitkät ja kuskinpenkin säädöt ei toimi, kard. stefa vuotaa(uusi löytyy), paisari vuotaa, tuulilasi säröllä, bensamittari toimii sekalaisesti, takalaakerit ja palat vaihtaa (tulee mukana)]
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/7918975
http://www.nettiauto.com/jaguar/s-type/7933273
Vastaa Viestiin