kastuneet jalat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jagmen
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 6:10 pm
Paikkakunta: Kokkola

kastuneet jalat

Viesti Kirjoittaja jagmen »

Innostuin uudesta foorumista niin, että pommitan teitä vielä toisellakin kyselyllä ....
Käväisin vastikään autopesurissa (XJ40 -89) saaden kuskin puolen jalkatilaan reilun vesiryöpyn. Tuulilasin edessä olevaa ritilää en vielä saanut ruuvattua auki (ruuvin kannoille en löytänyt oikeaa kapistusta kokoelmistani), joten en ole kyennyt selvittämään kanavien sielunelämää,mutta mikä olisi järkevä tapa puhdistaa ko. kanavat?
Mistäköhän päin maailmaa voisi löytää korjauskäsikirjoja ko. autoon?
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Kanavien puhdistuksesta en osaa sanoa mutta korjausopasta saa kirjakaupoista tilaamalla, tai suoraan alfameriltä http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3261
XJ6-86
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 9:58 am
Paikkakunta: Vaasa

Käyttäjän käsikirja

Viesti Kirjoittaja XJ6-86 »

Yleisellä Jaguar-keskustelupalstalla joku aika sitten neuvottiin tilaamaan huoltomanuaalin ja varaosakirjan sisältävä cd-romppu suoraan suomen Jaguarin kautta. Tilasin ja noin kahden viikon kuluttua sain ko. manuaalit XJ6 SIII-86:een!
Kiitoksia muuten neuvoista!
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Tarkista tukkeumat

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Ritilän alla on "kaukalo", josta lähtee vedenpoistoletku konetilan puolelle.
Se sijaitsee tulipellissä tuulilasinpyyhkimen moottorin takana ja on sorsan nokan näköinen letkunpätkä. Ritilää ei siis välttämättä tarvitse irroittaa.
Varmista että "nokka" on auki, eli etteivät epäpuhtaudet ole sitä tukkineet.

Jos autossasi on kattoluukku, niin sen vuotoputket kulkevat tuulilasin ja takalasin ikkunapilareissa ja tulevat pyöränaukkojen alaosasta ulos. Näitä voi myös rassailla puhtaiksi. Harvoin ne kyllä tukkeutuvat.
Pilarin alaosan kohdalla on kuminen liitososa. Jos se irtoaa, voi jalkatilaan vuotaa vesi. Tämä on kyllä harvinaista.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: kastuneet jalat

Viesti Kirjoittaja HEE »

jagmen kirjoitti:Käväisin vastikään autopesurissa (XJ40 -89) saaden kuskin puolen jalkatilaan reilun vesiryöpyn.
Tarkista tosiaan se "sorsannokka" sieltä ensin... tai ota pois kokonaan. Ei sillä ole mitään virkaa siellä. Niin mäkin tein. Vesi saattaa tulvia sisään suoraan sieltä ilmanoton kautta. Ts. Vesi pääsee ensin sinne keskikonsolissa olevaan boksiin ja sieltä se tulvii ensimmäisenä jalkatilaan tulevan ilmanpuhallusputken kautta. Huono homma tässä on se että se vesi on nyt taatusti myös siellä kummassakin flektikotelossa ja flekti tykkää hyvää.
Tarkista että onko ne keskikonsolin "boksin" vedenpoistoletkut auki. Itse tyhjensin ne niin että huoltoasemalla työnsin paineilmaa ensin alaspäin ja sitten ylöspäin. Letkut löytyvät keskikonsolin kummankin puolin kuljettajan ja apukuskin jalkatilasta maton takaa.
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: kastuneet jalat

Viesti Kirjoittaja HEE »

jagmen kirjoitti: (XJ40 -89)
Mistäköhän päin maailmaa voisi löytää korjauskäsikirjoja ko. autoon?
Laita mailia JDHT:lle Julielle.
Simpson, Julie (J.A.)
jsimps16@jaguar.com

Sun pitäis vvarmaan tietää että mitä käsikirjaa oot tilaamassa. Käy lunttaamassa se vaikka JagLoversin sivuilta. Muistaakseni se löytyy sieltä jostain...
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Kattoluukku

Viesti Kirjoittaja HEF »

Kattoluukun vuotoputkien puhdistaminen käy kätevästi, kun käy ostamassa verholiikkeestä verhokannakkeen. Eli se on sellainen metallivieteri, joka on muovilla päällystetty. Näitä myydään valmiissa pakkauksissa, joissa on about 1,5 metriä kannaketta ja koukut mukana.On taipuisa ja halkaisijaltaan sopivan kokoinen. Sillä kun varovasti rassaa, niin pitäisi kanavat aueta.
Paineilmaa en oikein suosittele, sillä jos kanavissa on tukos, saattaa esim. joku letkuliitos irrota ja silloin ollaankin ongelmissa.
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Sorsan nokan merkitys

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Niin... sillä sorsan nokalla siellä konehuoneen puolella on sen verran merkitystä, että se estää esimerkiksi ampiaisen sisäänpääsyn, mikäli tämä on menossa tekemään pesää lämppärinkennolle.

Samoin se estää konehuoneesta löyhkäävien kaasujen pääsyn sisätiloihin imettävään ilman sekaan.
Kyllä se toimii, kun puhtaana pitää.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
Avatar
XJ-SC
Viestit: 61
Liittynyt: La Marras 20, 2004 2:59 pm
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja XJ-SC »

Sorsannokka on tarpeellinen ja vedellä täyttynyt "laari" on helposti tyhjennettävissä kun avaa tukkoisen nokan jalkatilan kautta pikku vatia tms käyttäen.

Oma XJ40 kummitteli siten, että aina joskus vettä tuli litran verran kuskin jaloille, vaikka kaikki oli vedenpoiston osalta kunnossa. Tämä taas liittyi Etelä-Suomen pakkasvaihteluihin ja auton usein toistuvaan pesuun pakkaskeleillä. Lämmin tavaratalon parkkihalli pesun jälkeen oli apuna, silloin sai laari tyhjentyä ennen uudelleen jäätymistään...
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: Sorsan nokan merkitys

Viesti Kirjoittaja HEE »

Blue Cat kirjoitti:Niin... sillä sorsan nokalla siellä konehuoneen puolella on sen verran merkitystä, että se estää esimerkiksi ampiaisen sisäänpääsyn, mikäli tämä on menossa tekemään pesää lämppärinkennolle.
Samoin se estää konehuoneesta löyhkäävien kaasujen pääsyn sisätiloihin imettävään ilman sekaan.
Olet ensimmäinen joka on minulle kertonut että miksi se sorsannokka on siellä. Nuo kummatkin mainitsemasi syyt ovat varmasti enemmän kuin hyviä syitä jättää se nokka sinne.
Otin omani pois ihan sen vuoksi että ajattelin esim. autopesussa suuren vesimäärän aiheuttavan "tulvan" sinne kaukaloon, joka sitten purkautuu, ei suinkaan nokkapellille, vaan ilmakanaviin ja sieltä edelleen jalkatilaan ja flektikoteloihin.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Toivotaan ettei sama kuin minulla eli

Viesti Kirjoittaja Jussi »

olihan tuota samaa vikaa minullakin pari vuotta sitten eli pikapesussa tuli vettä jaloille, mutta ei jos itse pesi. Kun sitten tarkemmin tutkin, niin molemmissa tuulilasi etualanurkissa oli ruostereiät, jotka olivat kauniisti piilossa peitemuovin alla. Vasta kun otin pyyhkijän ja muovin pois. totesin vian eli siellä alanurkissa on kaksi umpikoteloa, jossa on täytteenä vaahtokumi. Jos vesisorsat jää aukomatta, niin parin vuoden jälkeen lopputulos on se, että märkä sienikumi umpikotelossa hautoo reiän. No kun löysin taitavan pläkkärin ja vaihdoin samalla tuulilasin, niin homma tuli kuntoon. Antoi vaatimattomasti 10 vuoden takuun. Liekö sitten enää firma olemassa 2012. Vaativin operaatio oli kojelaudan purkaminen ja kokoaminen ihan alkutekijöistä. En haluaisi tehdä uudelleen.

Toivotaan siis parasta....

Jussi
Avatar
JaguarLady
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 10:16 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JaguarLady »

Perskutarallaa, olenkin ihmetellyt että hikooko mulla varpaat niin kovasti, että lattiamatto on aamullakin vielä märkä :shock: . Aikaisemmin tätä ilmiötä ei ole esiintynyt (pesen auton aina käsin), mutta nyt sadekesänä 2004 lähes joka päivä.

Itse arvelin, että jossain kohtaa on ruostereikä, mutta pitääkin tarkistaa nuo sorsannokat yms.
JaguarLady

XJ6/XJ40 -90

e-mail: jaguarlady(at)city.fi
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

vinkki

Viesti Kirjoittaja HEE »

JaguarLady kirjoitti:...että lattiamatto on aamullakin vielä märkä :shock: .
Itse arvelin, että jossain kohtaa on ruostereikä, mutta pitääkin tarkistaa nuo sorsannokat yms.
Tämä ongelma saattaa johtaa aikaa myöten siihen että se ruostekohta löytyy kuskin/apukuskin jalkatilasta. Olen nähnyt muutamankin tällaisen tapauksen. Kandee tarkistaa että sinne maton ja äänieristeiden alle ei ole jäänyt muhimaan mitään...
Avatar
Blue Cat
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 3:47 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Sienikumikotelo

Viesti Kirjoittaja Blue Cat »

Jussi kirjoitti:Vasta kun otin pyyhkijän ja muovin pois. totesin vian eli siellä alanurkissa on kaksi umpikoteloa, jossa on täytteenä vaahtokumi. Jos vesisorsat jää aukomatta, niin parin vuoden jälkeen lopputulos on se, että märkä sienikumi umpikotelossa hautoo reiän.
Jussi
Mistähän sinne sienikumikoteloon yleensäkin voi sitä vettä päästä, ellei ole ruostereikää?
Onko kenelläkään aavistusta ja mikä on sienikumin merkitys?
XJ40, -89, USA -versio
3,6
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Kastuneet jalat

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Yleensä kait se vesi tulee ylhäältä ilmanottokaukalon kautta. Kaukalon pohja on niin sileä että jos auto on reilusti vinossa ja vettä tulee kaatamalla voi vesi valua poistaukon ohi koritilaan. Vaihdoin juuri yhteen XJ 40:seen vas. puhaltimen moottorin jossa on ollut niin paljon vettä että puhallinkotelo oli sisäpuolelta ruosteessa lähes puoliväliin asti. Voitte arvata ettei moottori ole pyörinyt vähään aikaan. On myös olemassa tapauksia jossa AC:n poistoputket ovat tukkeutuneet eikä lauhdevesi pääse valumaan auton alle. Kun veden pinta aikansa nousee poistoputkissa se yleensä purkautuu jonnekin laittialle. Ko. mallissa putket löytyvät maton alta lämmityslaitteen molemmilta puolilta ja putkissa on helposti irroitettava haitarikumi josta voi esim. paineilmalla puhaltaa putket auki.
jagmen
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 6:10 pm
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jagmen »

Pääsin vihdoinkin rassaamaan ko. kanavia.
Sorsan nokka oli täysin tukossa!
Kattoluukun kanavat kävin myös läpi.
Kiitos hyvistä vinkeistä !

XJ40 ,-89
Viimeksi muokannut jagmen, Ma Marras 29, 2004 12:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

ruostuu

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Ei omakohtaisia kokemuksia mutta luin lehdetä että tuo muovien alla oleva kotelo ruistuu usein puhki! Jaguarilta saatavilla korjauspelti! vaatii lasin iirroituksen ja "paljon" työtä... Lehti oli joko uusin jaguar world tai jaguar enthusiast.

JuKu
Daimler DoubleSix VDP -74
Daimlert Sovereign -75
schauckis
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 5:27 pm
Paikkakunta: Helsinki

Jalat markana ja rassausta

Viesti Kirjoittaja schauckis »

Tuossa tulikin oikeat analyysit.
Syyllinen "vanha tuttavamme" duckbill!

Rassaukseen sopivainen on myos siimaleikkurin siima: taipuisa eika riko paikkoja.
Sellaisella avasin itse tukkeutuneen polttonestesailion tayttoaukon vuotoputken. Se alkoi tulvia ja tietty alkoi huolettaa, etta tankkiin menee vetta.

Tassa on juuri tata Jaguar-autoilun riemua.
Kari Sumsa -vainaan sanoin:
"Mita hauskaa on ajella sellaisilla autoilla, joissa on aina jalatkin kuivana?"

'89 Sove
Jiikatti
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 1:52 pm
Paikkakunta: Helsinki

Vettä ja öljyä

Viesti Kirjoittaja Jiikatti »

Hei,

uitatin sveitsissä käytössä olleen XJ6/85:n suomeen viime kesänä. ohjauksen kumipuslat, jarrupalat ja -sylinterit on vaihdettu ja sähköantenni korjattu ym pientä. sen jälkeen on mietityttänyt miten saisi öljyt pysymään sisällä ja sade/pesuveden ulkopuolella. muuten on ajelu silkkaa aurinkoa.

sain sateisena kesänä heti tuta vesivuodosta kun kuljettajan puolen matot kastuivat ja auto kohta haisi (tai tuoksui, jos niin haluatte) vanhalle navetalle. pitkän puuhastelun päätteeksi vuoto on (toistaiseksi) lakannut kun tiivistin kotelontiivistysaineella oven etukarmista oveen kulkevan, sähköjohtoja sisältävän kumiletkun läpiviennit.

koneöljyä kuluu noin litra / 1000-1500km, alusta on kyllä siisti eikä hirveitä öljylätäköitä kadulle ilmaannu. pakoputkesta tuleva tavara on sekä aistinvaraisesti että katsastuksen testeissä ollut hyväkyttävää.

liekö tuon tasoinen öljynkulutus kuitenkaan oire mistään vakavammasta?
xj6 sov '85
Bollinger
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:16 am
Paikkakunta: Tallinna

Vettä ja...vettä :-)

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Voin `ilokseni´ kertoa että vesiongelma ei ole poistunut ainakaan vuoteen 2000 mennessä. Oma XJ8 pukkaa iloisen lirinän autopesussa tasa-arvoisesti sekä kuljettajan että apukuljettajan jalkatilaan. Aika jännää on se että esim.sadekelillä ongelmaa ei esiinny, vain silloin kuin auto kastuu kunnolla (paineella).

En ole noita kanavia rassannut, huolto kertoi kaiken olevan kunnossa...

Otanpa kuitenkin vinkistä vaarin ja lähden seikkailulle tuulilasin/moottorin tuntumaan :shock:
XJR-05,
edellinen XJ8 Executive-00
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

litra koneöljyä / 1500 km

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Koneöljyä minullakin kuluu ehkä litra per 1500 kilometriä. Ehkä syynä voi olla sekin, että huomasin jossain vaiheessa, että huoltoliikkeeni laittaa 5W/40 -öljyä, kun aikanaan saksanmaalla on edelliset huoltamot laittaneet 10W/40 -laatuista öljyä. Mikäli mitään ymmärrän, on autossani nykyään vähän liukkaammat ja ohuemmat öljyt. Saattaa olla osallaan aiheuttamassa öljyn kulumista. Vuotoja ei ole, joten suhtaudun asiaan rauhallisesti, ja pidän huolta, että "tikku kastuu" asianmukaisesta paikasta jatkuvasti.
Toivon tietenkin, että rauhallisuuteni ei ole aiheetonta...[/quote]
thewall32
Viestit: 83
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 4:50 pm
Paikkakunta: Oulu

Speksien rajoissa olevalta kulutukselta tuo minusta kuulosta

Viesti Kirjoittaja thewall32 »

XK-moottoreissa on käsittääkseni kovastikkin eroja öljyn pitävyyden ja kulutuksen osalta. Esim. vuoden 1983 4.2 XK-koneet olisivat huoltomiesten mukaan keskivertoa tivimpiä? Itse en ole tätä voinut todentaa. Ohkosempi öljy ja kovempi ajo syö tietenkin öljyä, mutta litra/1000mailia on ihan "normaalia". Tuttavani auto vuodelta 1984 syö tuollaista vauhtia kun taas omani -85 vuodelta syöpi litran 1500mailia kohden.
Vastaa Viestiin