XJ40 -93 4.0l automaatista kokemuksia?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jultsu
Viestit: 9
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

XJ40 -93 4.0l automaatista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Juu iltaa vaan kaikille. Piti oikein rekisteröityä tänne, kun nyt tuollainen peli ruvennut himottamaan oikein toden teolla. Onko siis kokemuksia, omaa tai esson baarilta kuultua tietoa, infoa, mitä tahansa liittyen tuon vuosimallin autoon. Etenkin:

1) Mitä tulisi tutkia ostettaessa, pahimmat viat ja ongelmakohdat?
2) Paljonko tuo 4litranen motti syö kaupungissa/maanteillä?
3) Varaosien saatavuus, ja muutenkin auton luotettavuus?

Jotain noita brittifoorumeja tässä oon selaillu, ja ilmeisesti nuo 87-90 mallit olivat vikoja täynnä, -93 kai on jo pahimmat mokat saatu korjailtua? (mm. irtoavat ovenkahvat :D )

Kermanväristä nahkaa, ilmastointi, päälle 200 heppaa...aijai, noita ei ihan joka autosta löydy uutenakaan... :wink: polte on siis kova!


edit: jaa niin, kyseessä siis tuontiauto (ilmeisesti Saksasta.) Hyvä vai huono?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Joo, tätä teemaa olen tainnut muutaman kerran käsitellä täällä forumissa - a puhelimessakin! XJ40 on varsin hyvä auto aikalaisiinsa verrattuna - ihan mitä vuosimallia sitten tutkiikaan. Mutta se edellyttää että yksilöä on hoidettu kunnolla. Pitää muistaa että nelikymppinen on jo vähintään 13 vuotta vanha auto!

-93/-94 mallit tosin kantavat nuo vuodet yllättävän uljaasti - ne edustavat laadultaan Jaguarin peräti huippuosaamista. Viat ovat aika harvinaisia, ja autoa tutkittaessa keskittyisin paljonkin yleisilmeeseen (joka kertoo uskomattoman paljon auton huolenpidosta) ja tuntumaan ajettaessa. Hyvä nelikymppinen tuntuu todella hyvältä ajaa - huonokin tuntuu hyvältä (!!!) joka usein on riski valintaa tehdessä! Kolinoita tai vetelyä ei saisi kovasti tuntua, uraherkkyyttä näissä aina jonkinverran on.

Ruostetta kannattaa etsiä pohjalevyssä, A-pilarien alaosissa, paloseinässä. Etsimättäkin se yleensä löytyy kattoluukussa, jota Sovessa aina on, panelin vaihto on helppo toimenpide, mikäli ruostetta on katon puolella sen korjaaminen onkin jo hivenen hankalampaa.

Teknisesti moottori ja vaihteisto hyvin harvoin tuottavat ongelmia. Elektroninen vaihteisto joka 4.0-litraisissa on (Sport-asennolla varustettu) on pomminvarma itsessään, mutta liitinongelmat saattaavat aiheuttaa varoitusvalon syttymistä ja vaihteiston siirtymistä 'limp-home mode'en'. Koneessa niinikään check-engine valo ja pari tyypillistä varoituskoodia saattaa esiintyä (yleensä joko lambda-koodi tai lämpötilasensorin mokoma), no big deal.

Eli: valitse parhaan näköinen, täydellinen ja alkuperäinen auto. Elektroniikka Jaguarissa on poikkeuksellinen muihin aikalaisiinsa verrattuna, joten mikäli sitä on korjailtu asiantuntemattomasti, saattaa siitä koitua ongelmia. Nämä ovat autot joihin on vaihdettu poppikoneita, johtoja roikkuu j.n.e. Huoltokirja Jaguarin leimaamana on aina hyvä juttu! Kilometreja nämä kestävät paljon (400-500 tkm) joten mielestäni mittarilukemiin ei kannata liikaa tuijottaa. Ja autoa valitessa: aja sitä! Tuo on aina paras tapa selvittää onko auto sinulle tarkoitettu vai ei.

Ja kuten usein olen itse todennut: köyhän ei kannata ostaa (liian) halpaa. Pätee myös autoihin, eli käytä muita kriteereitä valintaan ensisijaisina hintaan nähden.

Jos haluat lisää vinkkejä, tietoa, niin soittele! 046-8102818.

Ja jos kiinnostaa jo valmiiksi Suomessa ollut -93 Sovereign joka on todella hyvä, sellainen löytyypi: tuotu Saksasta -05, noin 130 tkm, täydellinen huoltohistoria, ei talviajoa, ei ruostetta, Suomessa massattu, uudet kesärenkaat (viime kesä), täällä vaihdettu jäähdytin, muuten täysin ongelmaton auto. Väri BRG, sisustus nahka, beige kaksisävyinen (oatmeal/antelope).
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Varaosien saatavuudesta kyselit vielä: siitä vain lyhyesti: kaikki on saatavilla, helposti j yleensä jopa aika edullisesti. Purkuosaa on loputtomastia, mutta myös uutta osaa saa maahantuojalta kuten muilta merkkiin keskittyvistä liikkeistä, eikä internetin kautta tilaaminen Englannistakaan ole edes hankalaa.

Normaalit huolto- ja kulutusosat ovat hyllytavaraa, ja auton (mekaaninen) huoltaminen on sen verran yksiselitteistä että sen pystyy osaava kotimekaanikkokin tehdä.

Bensasta Jaguar tykkää, niin kaupungissa kuin maantielläkin. Jos lukemia pitää mennä arvailemaan, veikkaan että useimmat nelilitraisella ajavat pääsevät maantiellä noin 10-11 litran lukemiin, ja oikein hissunkissun ja varovasti ajaen jopa alle 10.

Luotettavuus yleisesti ottaen - mikäli pitää autostaan huolta ja vaihtaa kulutusosat tarvittaessa - on takuulla parempi kuin muiden huippumerkkien 13-15 vuotisissa yksilöissä! :wink:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jultsu
Viestit: 9
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä.

Mitäs jos tuota pääsee tutkailemaan alapuolelta, kannattaako alustasta katsella jotain mahdollisia ongelmakohtia?
Kannattaako ruokkia 98/99 okt. vai kehrääkö 95:lläkin tarpeeksi hyvin?
Saako vaihdettua Xenonit (ja mihin hintaan ja millä vaivalla?)
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Alapuolella kannattaa tutkailla varsinkin pohjalevyn, sivuilta. Käsikopelointikin kertoo paljon... tunkilla ylös (saatpa samalla tutkittua että sellainen autosta löytyy! Varapyörän takana muuten on sijainti). Tavaratila on harvoin näissä vuosimalleissa ongelma, mutta mattoja kannattaa toki nostella, kuten myös varsinkin etujalkatilojen mattoja!

Pohjassa vielä kannattaa vilkaista öljyvuotoja - näissä autoissa ei enää ole sisäänrakennettu tuo automaattinen ruosteensuojaus (öljyvuodot), pitäisi olla aikalailla kuiva.

95-oktaaninen riittää.

Xenoneista en tiedä, ehkä joku foorumissa on tutkinut?
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jultsu
Viestit: 9
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Noniin. Homma päivittyi sen verran että uusin kissa onkin suoraan Brittien saarilta. Tarkoittaa siis "väärän" puolista rattia. :) Mahtaako tuollaisella oikeasti pärjätä suomen liikenteessä? Onko brittiversioissa muuten eroavaisuuksia vientimalleihin?
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

No niin, löytyy siis muitakin oikeanhenkisiä täällä Suomessa. Pärjätä liikenteessä? Miksei? Pitää muistaa että Sumujen saarilla on yli 60 miljoonaa ihmistä jotka pärjäävät liikenteessä noin 26 miljoonan auton kanssa, joissa useimmissa on RHD...

Muita eroavuuksia kuin tuo kätisyys (joka näkyy myös konehuoneen puolella) ei ole, tietenkin etuvalot ovat vääränsymmetriset tämän maan liikenteelle, mutta autosi on kenties jo Suomen rekisterissä?

Joku katsastusmies kyseli kerran onko ohittaminen hankalaa näillä autoilla - ajatteli tietenkin RHD:tä. Tsss, sanoin minä, en ole käsittänyt ohittamisen olevan näillä autoilla koskaan erityisen ongelmallista 8)

Mitä tähän muuten voisi sanoa: Onneksi olkoon! Minkä mallin tai auton sitten löysit? Itse muuten ostin juuri muutama päivä sitten niinikään RHD Kingfisher/Doeskin 4.0S:n (taas kerran) XJ40:n... Pitää saada tuotua kotiin noita viime Stoneleigh-reissun tuomisia! Seuratkaa ihmiset Huuto.nettiä tässä muutaman viikon kuluessa...
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jultsu
Viestit: 9
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

-93 Sovereign näyttäisi olevan nyt kaupan, tuotu briteistä, massattu ja huollettu syksyllä 2006. Vähän polttelisi kyllä :) Suomen kilvet on eli valot on ilmeisesti kohdistettu uudelleen? Täytyy melkein soitella ja käydä kurkkimassa lähempää..

Kerran ajoin vanhaa RHD postiautoa (automaatti) ja ihan kohtalaisen hyvin sillä pärjäsi maantiellä, käännöksissä piti vähän miettiä :) Mutta miten mahtaisi tyttöystävä lämmetä RHD:lle :D
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Tyttöystävähän saattaisi ilahtua kovasti! Huvittavimpia hetkiä Suomen liikenteessä RHD:llä ovat olleet toisaalta kerran muutama vuosi sitten kun poliisiratsiassa lähes väkisin olivat puhalluttamassa vaimoa joka istui pelkääjän paikalla... toinen on liikenteessä kanssaliikkuvien katseet kun ohittavat autoa jossa phento naisihminen lukee sanomalehteä vasemmalla etupenkillä istuen... :lol: :lol:
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
witham
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 6:43 pm
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja witham »

Onhan se ihan kiva auto, mutta ratti se vaan on sittenkin väärällä puolella. Parisuhde on koetuksella reissun päällä kun ohittelee ja vaimo lyö liinoja kiinni ja kirkuu kurkku suorana!(Läheltä piti tilanteita on tullut koettua, itselle turvallinen vänkärille ei.) Jos kyllästyy , niin eipä tahdo löytyä sellaista kauppiasta joka ottais vaihdossa. Osta kuitenkin LHD! :twisted:
ex jaguar xj 40 3.2-92
Chevrolet 2500 6.2 d
Chevrolet Camaro convertible -96
ailes
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 5:11 pm
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja ailes »

Itselläni on kokemusta kahdesta oikealta ohjattavasta ja mielestäni siinä on edellä mainittujen seikkojen lisäksi kaksi pientä eroavaisuutta:

1. Kun yrität ajaa vinoparkkiin jää auto aina liikaa oikealle, jolloin et mahdu ovesta ulos kolhimatta viereistä autoa.

2. Kun alat ronkkia radiota tai säätää jotakin muuta mikä vie huomiotasi ajamisesta niin kun havahdut jälleen ohjaamaan huomaat istuvasi siinä kohtaa tietä kun vasemmalta ajettaessakin mutta yllätys yllätys: auto onkin silloin vastaantulevien kaistalla

Mutta nämähän on pikku murheita...
Vastaa Viestiin