Peräöljyn ja laatikkoöljyn vaihto V8
Peräöljyn ja laatikkoöljyn vaihto V8
Terve,
Olen vaihtamassa XK8:n laatikkoöljyä (JLM20237) ja peräöljyä (JLM20255). Inchcapella laatikkoöljyn hinta on 63eur/l ja peräöljyn 76eur/l. Ja kun laatikkoon menee pelkästään jo 10l.... (ja työt + tiivisteet ja suodattimet päälle)
Tietääkö kukaan mitä öljyjä nuo ovat ja mistä niitä saisi ehkä hivenen järkevämpään hintaan?
Kiitos etukäteen.
Olen vaihtamassa XK8:n laatikkoöljyä (JLM20237) ja peräöljyä (JLM20255). Inchcapella laatikkoöljyn hinta on 63eur/l ja peräöljyn 76eur/l. Ja kun laatikkoon menee pelkästään jo 10l.... (ja työt + tiivisteet ja suodattimet päälle)
Tietääkö kukaan mitä öljyjä nuo ovat ja mistä niitä saisi ehkä hivenen järkevämpään hintaan?
Kiitos etukäteen.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Laatikkoöljyä näyttää olevan ainakin shellillä: Shell Thermally Stable Super 90 http://www.lubrication.net/automotive.html
Kannattaa soittaa maahantuojalle ja kysyä mistä sitä saa ja mitä eroa siinä on muihin GL-6 lukiteltuihin öljyihin. On tosiaan aika suolaisen hintaista alkuperäisenä
Kannattaa soittaa maahantuojalle ja kysyä mistä sitä saa ja mitä eroa siinä on muihin GL-6 lukiteltuihin öljyihin. On tosiaan aika suolaisen hintaista alkuperäisenä
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Moro
Oletko kysynyt Inchcapelta miten he aikovat öljynvaihdon laatikon osalta hoitaa? Itse soittelin asian tiimoilta Espoon Inchcapelle ja kyselin XJR:n öljynvaihto-operaatiosta, lähinnä millä tekniikalla he sen suorittavat. Tapojahan on käsittääkseni kaksi. Ensimmäinen ja helpoin tapa on tiputtaa öljyt pois, siis sen verran kuin sitä saadaan pihalle ja uudet öljyt tilalle. Tämä tekniikka jättää kuitenkin merkittävän määrän öljyä laatikkoon. Toinen ns. flushing tarkoittaa käytännössä sitä että laatikko huuhdellaan kokonaan uudella öljyllä siten, että kaikki neste vaihtuu ja näin mahdolliset epäpuhtaudet saadaan paremmin pois laatikosta. Tämä tulee luonnollisesti arvokkaammaksi koska uuttakin öljyä huuhdellaan laatikon läpi.
Minulle vastattiin Espoosta, että vaihto tehdään ensin mainitulla tavalla eivätkä he nähneet tarpeelliseksi huuhetelumenetelmää. Mene ja tiedä mutta minusta huuhtelumenetelmä kuulostaa paremmalta vaikka kallimmaksi tuleekin. Oheisen linkin takaa löytyy hyvää keskustelua asiasta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... ght=jaguar
Inchcape ei ollut muutenkaan perehtynyt laatikkoasiaan turhan syvällisesti. Huollon kaveri ei meinannut millään uskoa että ahdetun X308 XJR:n laatikko on Mersun valmistama (W5A580). No, tästä nyt ei kannata mitään johtopäätöksiä vetää. Johtunee varmaankin siitä että laatikoille ei löydy huolto-ohjelmaa virallisista papereista. Sanoivat tosin että laatikkoöjyn vaihtoja on viime aikoina tehty enenevässä määrin, erityisesti tuontiautoihin - mielenrauhan saavuttamiseksi. Itse uskon ehdottomasti kuitenkin siihen että öljyt kannattaa vaihtaa.
HKM
Oletko kysynyt Inchcapelta miten he aikovat öljynvaihdon laatikon osalta hoitaa? Itse soittelin asian tiimoilta Espoon Inchcapelle ja kyselin XJR:n öljynvaihto-operaatiosta, lähinnä millä tekniikalla he sen suorittavat. Tapojahan on käsittääkseni kaksi. Ensimmäinen ja helpoin tapa on tiputtaa öljyt pois, siis sen verran kuin sitä saadaan pihalle ja uudet öljyt tilalle. Tämä tekniikka jättää kuitenkin merkittävän määrän öljyä laatikkoon. Toinen ns. flushing tarkoittaa käytännössä sitä että laatikko huuhdellaan kokonaan uudella öljyllä siten, että kaikki neste vaihtuu ja näin mahdolliset epäpuhtaudet saadaan paremmin pois laatikosta. Tämä tulee luonnollisesti arvokkaammaksi koska uuttakin öljyä huuhdellaan laatikon läpi.
Minulle vastattiin Espoosta, että vaihto tehdään ensin mainitulla tavalla eivätkä he nähneet tarpeelliseksi huuhetelumenetelmää. Mene ja tiedä mutta minusta huuhtelumenetelmä kuulostaa paremmalta vaikka kallimmaksi tuleekin. Oheisen linkin takaa löytyy hyvää keskustelua asiasta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... ght=jaguar
Inchcape ei ollut muutenkaan perehtynyt laatikkoasiaan turhan syvällisesti. Huollon kaveri ei meinannut millään uskoa että ahdetun X308 XJR:n laatikko on Mersun valmistama (W5A580). No, tästä nyt ei kannata mitään johtopäätöksiä vetää. Johtunee varmaankin siitä että laatikoille ei löydy huolto-ohjelmaa virallisista papereista. Sanoivat tosin että laatikkoöjyn vaihtoja on viime aikoina tehty enenevässä määrin, erityisesti tuontiautoihin - mielenrauhan saavuttamiseksi. Itse uskon ehdottomasti kuitenkin siihen että öljyt kannattaa vaihtaa.
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Perä- ja laatikkoöljyt
Technical Service Publication JTIS:stä löytyy seuraavat maininnat 1997 XK8:lle
Vaihteistoöljy Esso ATF LT 71141, määrä 10 l (with torque converter).
Peräöljy Shell Spirax Thermally Stable Super TS 90, määrä 1,8 litraa.
Vaihteistoöljy Esso ATF LT 71141, määrä 10 l (with torque converter).
Peräöljy Shell Spirax Thermally Stable Super TS 90, määrä 1,8 litraa.
Mika
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
Tervehdys!
Kiitoksia paljon kaikista vinkeistä! Juttelin Pekkarisen Antin kanssa tänään ja laatikkoon öljyjä ei vaihdeta ns. flushing menetelmällä. Yksi syy on se, että varsinaista yläpuolista täyttöaukkoa ei edes ole olemassa tässä laatikossa. Tilavuus 10l, mutta todennäköisin vaihtomäärä jäänee n. 6 litraan. Kaikkia kun ei saa pois.
Kiitoksia paljon kaikista vinkeistä! Juttelin Pekkarisen Antin kanssa tänään ja laatikkoon öljyjä ei vaihdeta ns. flushing menetelmällä. Yksi syy on se, että varsinaista yläpuolista täyttöaukkoa ei edes ole olemassa tässä laatikossa. Tilavuus 10l, mutta todennäköisin vaihtomäärä jäänee n. 6 litraan. Kaikkia kun ei saa pois.
Viimeksi muokannut sinberg, Ma Syys 10, 2007 12:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Moro
Saitko Sinberg selville mistä tuota peräöljyä saisi maahantuojaa edullisemmin. Ajattelin vaihtaa omastani ja Inchcapen hinta on noin 160€/1,9 litraa jonka perä vetää. Speksin mukaan öljy on tuo mainittu Shell Spirax Super TS 90. Soittelin Shellille asiasta mutta siellä tuntui olevan kesätyömiehitys, joten en saanut vastausta.
HKM
Saitko Sinberg selville mistä tuota peräöljyä saisi maahantuojaa edullisemmin. Ajattelin vaihtaa omastani ja Inchcapen hinta on noin 160€/1,9 litraa jonka perä vetää. Speksin mukaan öljy on tuo mainittu Shell Spirax Super TS 90. Soittelin Shellille asiasta mutta siellä tuntui olevan kesätyömiehitys, joten en saanut vastausta.
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
AHDETUN MOOTTORIN VAIHTEISTON ÖLJYNVAIHTO
Yes, öljyt ja suodatin kannatta varmasti vaihtaa vaikka puhutaankin ns. lifetime öljyistä.
Kun askissa käy täystuho siinä kahdensadantuhannen kilometrin kohdalla puhutaan hintaluokasta 14000 + työt.
Mersun organisatio ei tunne koko laatikkoa eikä sen valmistenumeroita ja Jaguar myy vaan täydellisten vaihteiston. Eli osia ei saa.
Suhteuta sitten toi kustannus auton todelliseen myyntihintaan.
Kun askissa käy täystuho siinä kahdensadantuhannen kilometrin kohdalla puhutaan hintaluokasta 14000 + työt.
Mersun organisatio ei tunne koko laatikkoa eikä sen valmistenumeroita ja Jaguar myy vaan täydellisten vaihteiston. Eli osia ei saa.
Suhteuta sitten toi kustannus auton todelliseen myyntihintaan.
Re: Perä- ja laatikkoöljyt
Tässä vielä ahdetuille, ainakin XJR:lle öljyspeksit ja määrät:mika_itte kirjoitti:Technical Service Publication JTIS:stä löytyy seuraavat maininnat 1997 XK8:lle
Vaihteistoöljy Esso ATF LT 71141, määrä 10 l (with torque converter).
Peräöljy Shell Spirax Thermally Stable Super TS 90, määrä 1,8 litraa.
Laatikko MB W5A580: Shell ATF 3404 - M115, 9,5 litraa sis. turbiinin nesteet ja perään samaa kuin Mika_itte mainitsi ja 1,9 litraa
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Terve!hkm kirjoitti:Moro
Saitko Sinberg selville mistä tuota peräöljyä saisi maahantuojaa edullisemmin. Ajattelin vaihtaa omastani ja Inchcapen hinta on noin 160€/1,9 litraa jonka perä vetää. Speksin mukaan öljy on tuo mainittu Shell Spirax Super TS 90. Soittelin Shellille asiasta mutta siellä tuntui olevan kesätyömiehitys, joten en saanut vastausta.
HKM
En ole vielä vaihtanut peräöljyjä, vaikka tarkoitus olisi molempiin autoihin. Eli valitettavasti ei tietoa öljystä.. Pistä sinäkin infoa myös tänne jos saat selville.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Ei meinaa löytyä tuota peräöljyä muualta kuin maahantuojalta. Soittelin Shellille ja sanoivat etteivät tuo tuota maahan ja uusimmassa JWMssa mainittiin että kyseistä litkua on vaikea saada muualta kuin Jaguarilta. Jos joku sattuu tietämään mistä tuota saa niin pistäkää toki tänne viestiä.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vaihdatin perän stefan autooni ja ostin öljyt Auto Duosta joka teki työt. Peräöljyn litrahinnaksi tuli 80€/l. R:n perän öljykapasiteetti on 1,9 litraa mutta sinne meni stefan vaihdon jälkeen n. 0,6l. Toisin sanoen kaikkia öljyjä ei vaihdettu.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Stefan mukana tulee myös laippa. Se pitää vaihtaa toisin sanoen yhtenäisenä modulina mutta muita tiivisteitä ei tullut mukana. Hintaa tuli osalle 400 euroa. Sen päälle töitä kaksi tuntia ja muutama desi öljyä, joka tosin myytiin litran pullona ja sen hinta oli 80 euroa. Öljy ei tuoksunut järin hyvälle joten pitää miettiä josko vaihtais jossain vaiheessa kaikki perän nesteet. Tuskinpa tuo pahitteeksi olisi. Auto Duo ostaa käsittääkseni kaikki osansa maahantuojalta.sinberg kirjoitti:Suostuivatko myymään pelkän stefan? Vai joutuiko samalla ostamaan muitakin tiivisteitä (kuten Inchcapelta joutuisi).
Englannista olisi kaiketi järkevin tilata..
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR