Vinkkejä xj40:n taipaleelta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Vinkkejä xj40:n taipaleelta

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Terve,

ajattelin piristää joukkoa muutamalla vinkillä xj40:stä koskien. Ilmansuodatin on sama kuin audi 100 2,3 ja volvo 740 2,3, saatavilla joka marketissa. Samoin Volvon bensansuodatin sopii. Non-return venttiili bensapumpussa (ulkoinen malli) on sama kuin Volvossa ja muutkin polttoainejärjestelmän osat samoja. Volvon osat ei ole halpoja, mutta samat Jaggen vielä kalliimpia. Aurinkosuojien kattoklipsut siinä irroitettavassa päässä on Nissanin mallia. Sitten lisää eli jarrupuolen hydraulinesteenä toimii yhtä lailla sitikan vihreä mönjä. Jarrupaloja ja öljynsuodattimia saa tavallisista kaupoistakin esim. Unipart ja Grossland. Sitten suurin säästö on minulla ollut jarrupommi. Siihen käy Oiltechin hydraulipallo, kun ostaa sovitteen. Hinta on 20 % Jaggen vastaavasta ja se on myös täytettävissä. Hyvin on pelittänyt viimeiset pari vuotta ja Lauttasaaresta saapi.

Laittakaa lisää tietoja vaihtokelpoisista osista.

Jussi
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

LHM vs. Jaguar hydrauliikka neste?

Viesti Kirjoittaja HEE »

Täh - ootko sä käyttänyt tuota citikan nestettä?
Mä olen ymmärtänyt että ne ovat koostumukseltaa täysin erilaisia. Ainakin Citikan LHM on mm. syövyttävää ja sen tarkoituksena on ollut pitää putket auki. Lopputulemana on tosin usein se että koko putki syöpyy...
Harri
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 9:46 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Neste

Viesti Kirjoittaja Harri »

Se Citikan neste on saman väristä kun Jagen neste se on kuulemma ainoa yhteneväisiiys kun asiaa tiedusteltiin Castrolilta joka valmistaa sekä Jagen että Citikan nesteen. Jos on hydrauliset taka iskarit voivat olla lyhyt ikäiset väärällä nesteellä.

Harri
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joo, sitä olen käyttänyt viimeiset 4 vuotta enkä ole huomannut mitään syöpymistä, tosin en ole tutkinut sen enempää.. Tuotahan ovat myös JagLoversissa käytelleet. Mitenkähän tuo asia oikein on. Jos viskositeetti on sopiva, niin eikös se periaatteessa ole sama pumppaako systeemi painetta hydrauliseen jousitykseen, jossa vastaavalla tavalla kalvopallot ylläpitävät painetta kuin jarruassistettijärjestelmä, jossa periaatteessa samanlainen pumppu ylläpitää painetta kalvopainetta jarruille. Molemmissa neste kulkee metalliputkissa. Miksi ihmeessä jotakin syövyttävää ? Kertokaa ihmeessä tarkemmin, niin vaihdetaan Castroliin.

Jussi
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

syövytys?

Viesti Kirjoittaja HEE »

Joo - olen ymmärtänyt että se citikan neste pitää sisällään jotain ns. syövyttävää, jotta ne hydrauliletkut pysyisivät auki. Eikös siinä putelin kyljessäkin ole jotain varoituksia siitä että älä läikytä maalipinnalla, tms. Voin olla kyllä väärässä.
Se säätyvän perän toimintaidea on itseasiassa hyvinkin erilainen citikan ja jagen välillä. Tai siis citikassa voisi sanoa olevan säätyvä jousitus ja jagessa säätyvät iskarit.
Mutta jos se kerran toimii, niin älä tee asialle mitään! Eiks toi 4 vuotta toiminut SLS ole jo oikeinkin hyvä tulos! ;)
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

[offtopic]
Tämän topicin voisi naulata announcementiksi niin ei tulevaisuudessa huku muitten joukkoon ?
Säästövinkit ovat ainakin tänne aina tervetulleita.
[/offtopic]
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Jussi
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Tota joo

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No jos tarkalleen otetaan, niin minulla ei ole enää SLS-tsydeemiä, joten tökötti toimii minulla vain jarrusysteemissä. Kun vilkaisin JagLoversista, niin eivät suositelleet SLS:lle, vaan silloin kun niitä ei ole. Olen pahoillani, jos olen aiheuttanut jollekin vaurioita. Mitään ihmesäästöä ei kait siitä saa, mutta Citikan tököttiä oli tarjolla lähempänä.

Jussi
Avatar
XJ-SC
Viestit: 61
Liittynyt: La Marras 20, 2004 2:59 pm
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja XJ-SC »

Höpö-höpö, ei Sitikan nesteen LHM:n tehtävänä ole pitää putkia auki (se on rööri-roope joka sen tekee. Tai meidän työpaikan kaffi...)

Citroen LHM on korkealaatuista öljyä, niin kuin kaikki hydraulinesteet.

Siihen, kuten vaikka jarrunesteeseen (joka siis on sama asia, hydrauliöljy) lisätään rajuja korroosionestoaineita, siksi varottava herkkiä maalipintoja yms.
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

kuin oljytty...

Viesti Kirjoittaja HEE »

XJ-SC kirjoitti:Höpö-höpö, ei Sitikan nesteen LHM:n tehtävänä ole pitää putkia auki (se on rööri-roope joka sen tekee. Tai meidän työpaikan kaffi...) Siihen, kuten vaikka jarrunesteeseen (joka siis on sama asia, hydrauliöljy) lisätään rajuja korroosionestoaineita, siksi varottava herkkiä maalipintoja yms.
Aijaa - no se on hyvä tietää! Olen vain aina ihmetellyt että miksi ne citikan hydrauliputket tuntuvat hajoavan sisältä päin... ;)
Avatar
XJ-SC
Viestit: 61
Liittynyt: La Marras 20, 2004 2:59 pm
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja XJ-SC »

Entisenä Citikkakuskina valistettakoon: Vain vesi ja ruoste syö hydrauliputkia. Yhdeksästä omistamastani Isosta Kissasta ei yhdestäkään mennyt putki puhki, vaikka se on usein peloteltu juttu. Ja ne ekat ajokit oli sentään aika romuja, siis mitä nyt opiskelija rahoillaan sai ostettua... mutta hyvä auto pilasi persuksen ajo-ominaisuuksillaan, nyt sitä maksellaan Jaguareissa... olisinpa totutellut johonkin kivirekeen mieluummin.... voisin nyt harrastaa vaikka Opel Omegaa tai Wanhaa Wolvoa tai ajella Diesel-Mersulla karvalakki päässä...

Asiassa on kyllä vinha oppi meillekin Jaggella ajaville, kysymyshän on ihan samasta kuin jarrujärjestelmässä: Pidä putket puhtaana (varsinkin kondensoituvasta vedestä)!

Parasta entisaikojen Citikassa oli itseasiassa jousituksen toimivuus ja pitkäikäisyys, en vaihdellut iskareita niinkuin Jaggeen, jossa esim Konit katkeilivat jatkuvasti nätissäkin ajossa (XJ40).
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

citikasta jaggeen

Viesti Kirjoittaja HEE »

Älä muuta virka - persaus on tainut pilaantua täällä muillakin ;)
Vaikkei tämä nyt tälle palstalle kuulukkaan niin kyllä citikka antaa aika hyvät kyydit. Katselen edelleenkin kaiholla noita 80 -luvun CX:iä. Ne ovat aivan upeita pelejä ajaa. Oma BX lähti pois vasta muutama kuukausi sitten yhdessä isäni XM:n kanssa.

P.S. Myönnän olleeni väärässä tuon hydraulineste -mielipiteeni kanssa. Kyse oli nyt minun kohdallani enemmänkin uskomuksesta kuin tiedosta.
Vastaa Viestiin