AJ6 moottorin viritys

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Jultsu
Viestit: 9
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

AJ6 moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jultsu »

Noniin. Myönnän heti alkuun että osaan ajaa autoja, mutta tekniikka on jokseenkin vielä hämärää. Kysympä siis ihan suoraan: Saako tuosta moottorista jotenkin järkevästi lisää tehoja irti, esim. turbolla? Ja mitä kaikkea joutuu vaihtamaan ja paljonko niistä köyhtyy?

Simppeli "ei kannata" hyväksyttäneen myös vastaukseksi, mikäli niitä kerääntyy useampia eri ihmisiltä. :)
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Onhan niitä metodeja! Chasseur teki -80-luvulla turbolla varustettuja versioita, ja toisaalta lisätehoja on saatavissa perinteisinkin keinoin. Vääntöä ja tehoa voi etsiä parantamalla kannen virtauksia, eli hiomalla sekä suurentamalla imukanavia. Tätä tekee Gareth Thomas Eestissä hyvin taidokkaasti, ja tulokset ovat uskomattomat. Pakoputkistoakin voi modifioida, AJ16-koneille on kaupallisesti olemassa Performance Exhausteja, en tiedä varmuudella AJ6:sta, toisaalta koneet ovat pieniä kannen modifikaatioita lukuunottamatta samoja. ECU ohjelmointi on sekin varteenotettava vaihtoehto. Oletan että koneesi on 4.0, litrainen, muuten 3.2:sen vaihto nelilitraiseen taitaa olla yksinkertaisimpia viritystoimenpiteitä (koneethan ovat samoja, vain iskun pituus on erilainen).

Rahaa saa uppoamaan ihan mukavasti, tutkiskelin itse XJR'n pientä virittelyä (pakoputkisto, suurempi superchargerin remmilevyä, ilmansuodattimet), kaiken kaikkiaan noin runsaan 2000 euron paketti jolla teho noussee 326:sta 410 hevosvoimaan.

AJ-kone on erittäin vankkaa tekoa, joten mikäli perusasiat ovat kunnossa kestää mainiosta trimmausta. Virityksessä tosin kannattaa turvautua asiantuntevaan suunnitteluun: viritystyö on oma taiteenlajinsa, ja tasapainoisen tuloksen saavuttaminen on huomattavasti vaativampaa kuin performance-osien asentaminen!
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
HarriL
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:59 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Stefan. Kerrohan sitten kokemuksiasi XJR:n virittelystä jos päädyt tutkiskelua pidemmälle asiassa :wink:
Entinen: X300 XJR -95 British Racing Green / Ivory
Haaveissa: RAM XKSS -projekti
Vastaa Viestiin