Noniin. Myönnän heti alkuun että osaan ajaa autoja, mutta tekniikka on jokseenkin vielä hämärää. Kysympä siis ihan suoraan: Saako tuosta moottorista jotenkin järkevästi lisää tehoja irti, esim. turbolla? Ja mitä kaikkea joutuu vaihtamaan ja paljonko niistä köyhtyy?
Simppeli "ei kannata" hyväksyttäneen myös vastaukseksi, mikäli niitä kerääntyy useampia eri ihmisiltä.
AJ6 moottorin viritys
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Onhan niitä metodeja! Chasseur teki -80-luvulla turbolla varustettuja versioita, ja toisaalta lisätehoja on saatavissa perinteisinkin keinoin. Vääntöä ja tehoa voi etsiä parantamalla kannen virtauksia, eli hiomalla sekä suurentamalla imukanavia. Tätä tekee Gareth Thomas Eestissä hyvin taidokkaasti, ja tulokset ovat uskomattomat. Pakoputkistoakin voi modifioida, AJ16-koneille on kaupallisesti olemassa Performance Exhausteja, en tiedä varmuudella AJ6:sta, toisaalta koneet ovat pieniä kannen modifikaatioita lukuunottamatta samoja. ECU ohjelmointi on sekin varteenotettava vaihtoehto. Oletan että koneesi on 4.0, litrainen, muuten 3.2:sen vaihto nelilitraiseen taitaa olla yksinkertaisimpia viritystoimenpiteitä (koneethan ovat samoja, vain iskun pituus on erilainen).
Rahaa saa uppoamaan ihan mukavasti, tutkiskelin itse XJR'n pientä virittelyä (pakoputkisto, suurempi superchargerin remmilevyä, ilmansuodattimet), kaiken kaikkiaan noin runsaan 2000 euron paketti jolla teho noussee 326:sta 410 hevosvoimaan.
AJ-kone on erittäin vankkaa tekoa, joten mikäli perusasiat ovat kunnossa kestää mainiosta trimmausta. Virityksessä tosin kannattaa turvautua asiantuntevaan suunnitteluun: viritystyö on oma taiteenlajinsa, ja tasapainoisen tuloksen saavuttaminen on huomattavasti vaativampaa kuin performance-osien asentaminen!
Rahaa saa uppoamaan ihan mukavasti, tutkiskelin itse XJR'n pientä virittelyä (pakoputkisto, suurempi superchargerin remmilevyä, ilmansuodattimet), kaiken kaikkiaan noin runsaan 2000 euron paketti jolla teho noussee 326:sta 410 hevosvoimaan.
AJ-kone on erittäin vankkaa tekoa, joten mikäli perusasiat ovat kunnossa kestää mainiosta trimmausta. Virityksessä tosin kannattaa turvautua asiantuntevaan suunnitteluun: viritystyö on oma taiteenlajinsa, ja tasapainoisen tuloksen saavuttaminen on huomattavasti vaativampaa kuin performance-osien asentaminen!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...