Xj-6 4,2 vm-71 entisöinti ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
g4hdne
Viestit: 32
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Xj-6 4,2 vm-71 entisöinti ?

Viesti Kirjoittaja g4hdne »

Otsikon mukainen auto, aikoinaan suuri rakkauteni, ollut viimeiset 14 vuotta kylmätallissa säilössä. Kädettömänä ja hyvin pitkälti rahottamana kyselen tulevaisuuden suunnitelmia varten edes jotain summittaista arviota mitä tuollaisen kunnostus maksaa teettettynä. Talliin vietäessä oli seuraavat viat tiedossa: Vasen helma vaati hitsausta, nyt kun kävin katsomassa niin koko matkalta. Jarrupääsylinteri vuoti. Ohjauksen nivelet eivät läpäiseet katsastuksesssa. Sisutuksessa kattohuopa irronnut. Moottorin toiminnanasta ei tietoa, silloin toimi kun talliin vietiin, samoin laatikko. Välillä ei ole käytetty kertaakaan. Syy miksi näin mahdottomia kyselen on jatkon päättäminen. Mielestäni tuollaisia kunnossa olevia saa alta 10.000e. Kuvien ja tietojen perusteella varsin hyviäkin. Eli tuolle raja-arvolle haen jotain kommentteja, jos ajatuksena rungon korjaus, maalaus, jarrut, nivelet ja luoja tietää mitä muuta...
Ikävä tuota aina välillä on, jotenkin tuntuu että tuo I sarjalainen oli aikoinaan yksi kauneimmista uudemmista Jaguaareista, mutta tämä vain omistajan nöyrä mielipide...
V-M L
S-type 3.0 -99
giaguaro
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 03, 2007 10:44 am
Paikkakunta: Luxemburg

Viesti Kirjoittaja giaguaro »

Laatuvaunusta Hollolasta kannattaisi tiedustella. Työn osuus lienee suurin autosi kunnostuksen kustannuksista. 14 vuotta käyttämättä on kyllä hyvin pitkä aika ja käynnistämiseen liittyy suuret riskit. Autollesi on varmaan kertynyt jo aikaisemmin kilometrejä sen verran, että moottorin käyttäminen koneistamolla voisi olla aiheellista. Myös vaihdelaatikko kannattaisi huollattaa, varsinkin jos on automaatti. Edullisinta olisi ehkä myydä se ja ostaa valmiiksi kunnostettu tilalle. I sarjalainen on sen verran suosittu, että varmaan löytyy harrastaja, joka sen haluaisi ja pystyisi tekemään itse suurimman osan vaadittavasta työstä. Täällä Pohjois-Italiassa on myynnissä hyväkuntoisia, jopa ruosteettomia, I sarjalaisia 7000 Eurosta ylöspäin.
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

ehkäpä

Viesti Kirjoittaja joni »

jos ei omat taidot riitä, niin ehdottomasti halvemmaksi tulee ostaa valmiiksi hyvä auto. Kaikki teetetty työ on aina kallista. Noin pitkään seisseenä joutuu käymään kaikki läpi, tiivisteet, kumiosat/letkut ja muut. Alta kympin saa autoja jotka on hyvin pidettyjä ja pidettävissä liikenteessä pienin kustannuksin. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla hakea ruotsista, katso esim. http://www.blocket.se, siellä on väliin hyvin halpoja liikenteessä olevia 1-2sarjalaisia. Noihin verotkaan eivät tule isot.

jo pelkästään auton maalaus on 3500-6000€!! joten itse en miettisi kauankaan. Pitäisin nykyisen ajokkisi varaosa-autona jos tilat sallivat.

Jos sinulla on hyvä takapuskuri omassasi, niin olisin kiinnostunut ostamaan!

Itse kunnostin omani edullisesti. Auto oli kohtuu hyvässä kunnossa(onneksi), maalaus, pari paikkaa ja koneen elvytys+tiivisteet ja nyt olen toista kesää liikenteessä. Kokonaiskustannus jäi hiukan alle 4000€(sis.auton). Kuvia löytyy jos kiinnostaa:http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1178696660

Laita ostoilmoituksia lehtiin ja nettiin. Katsele ja mieti rauhassa. 1-sarjalainen on hyvä sijoitus ja jos onni potkii niin laita XJC.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

otsikossa mainitset sanan entisöinti. jos tosiaan haluat entisöidä autosi niin rahaa palaa varmasti kymmeniä tuhansia, jos taas haluat elvyttää autosi ajokuntoon niin asia on aivan toinen.

14 vuotta on kieltämättä pitkä aika auton seistä mutta se ei silti mielestäni tarkoita sitä että auto pitäisi purkaa osiksi sen liikenteen saattamiseksi. tiedän pidempäänkin seisseitä autoja jotka on saatettu liikenteeseen ilman koneen tai vaihdelaatikon purkamista...

jos löydät jostain kaverin joka olisi valmis autoasi kunnostamaan iltapuhteena uskon että kustannukset jäävät huomattavasti pienemmäksi kun hankkia toinen tilalle. ja siinä uudessa kun ei sitä tunnearvoa ole...

jos tarkoitat tuolla rungon korjauksella helman hitsaamista niin korjaamollakaan teetettynä ei varmasti maksa yli 500€, auton ylimaalaus maksaa korkeintaan tonnin, omaan jarruremppaan meni aikaa 3 iltaa (xj6 s2) ja ei yhtään uutta osaa ja jumissa olivat nekin, nivelien ynnä muiden vaihdon taitaa jokainen kyläseppä, kattoverhoilusta joutuu pulittamaan ehkä 150-200€ verhoilijalla teetettynä...

tämä on vain yksi mielipide... itselle tärkeintä on kuitenkin se ajaminen eikä se katseleminen...
g4hdne
Viestit: 32
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja g4hdne »

Tosiaan tuo otsikko antaa väärään suuntaan osviittaa, eli ajatuksena olisi saada tuo auto toimivaksi, kohtuullisen näköiseksi kohtuullisilla kustannuksilla. Tuolla auto reppanalla kun on vuosien varrella ollut kunnia toimia muistomonumenttina erinäisistä asioista, siksi ensisijainen ajatus on tehdä jälleen toimiva yksilö. Mutta tosiaan tuollakin se hintansa on olemassa. Kiitokset tähän astisista palautteista ja mielenkiintoisesta ajatuksesta. Kaivan tuon tallin avaimen ja paneudun paremmin nykytilanteeseen.
V-M L
S-type 3.0 -99
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

XJ

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Aivan kuten edellä mainittiin ei tuo 14 vuotta tallissa ole "liian pitkä aika"
Omani oli seissyt pressutallissa yli 5 vuotta ja käynnistyi ja toimi (paitsi jarrut) moitteetta.

Jos kaikaat apua niin voin auttaa ainakin joiltain osin.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Vastaa Viestiin